Nederlands MediaNetwerk

Wouter Hendrikse over de lancering van LOUDER

Radio 538 brengt samen met HUB Uitgevers het mannentijdschrift Louder. Nederlands MediaNetwerk trok naar het prachtige Haarlem voor een fijn gesprek met Wouter Hendrikse, algemeen directeur van HUB Uitgevers.

Dag Wouter, hoe is het met  je?
'Bijzonder goed, wat attent dat jij het vraagt.'

Hoe staat HUB Uitgevers in de markt? In  ieder geval actief, dunkt me. Onlangs de lancering van JANSEN, nu Louder
'We zitten inderdaad niet stil. Aan de ene kant volgen we een consolidatiestrategie, waarbij we ons leiderschap verder willen versterken, wat bijvoorbeeld blijkt uit de acquisitie van Focus Media, aan de andere kant zijn we aan het verbreden, door lanceringen zoals Match, Jansen, Espana & Mas en nu dus LOUDER. Daarnaast zijn we ook volop bezig met autonome groei, waarbij we onze bestaande merken veel relevanter willen maken, door met apps, evenementen, video en dergelijke te komen.'

HUB is een van de grootste ICT uitgevers  in de Benelux. Dat lijkt me een twijfelachtig genoegen. De totaal betaalde  gerichte oplage van computerbladen in Nederland laten in de meest recente  HOI-cijfers in Q4-10 een oplagedaling van 11,5 procent zien, de uitgaven van  HUB Uitgevers in dit segment lieten een nog iets sterkere oplagedaling zien.  Hoe kijk je naar de toekomst van ICT bladen?
'Wij hebben het intern nooit meer over bladen, maar alleen nog maar over merken. En zoals ik eerder al stelde, relevante merken hebben de toekomst, daar ben ik heilig van overtuigd. Als ik bijvoorbeeld naar onze uitgave Power Unlimited kijk: voorheen alleen een blaadje, nu een alles overkoepelend cross mediaal merk. Onze redacteuren zijn de helden van hun doelgroep, waarom zouden we hun autoriteit alleen beperken tot print? Dus doen we veel meer dan print alleen. En het mooie is dat we dit meteen terug zien in de omzet, niet alleen is de print omzet van dit merk stabiel, de extra activiteiten zorgen voor omzet groei. Ik zeg nadrukkelijk omzetgroei, omdat we op dit moment in de wedstrijd nog niet bezig zijn met winstoptimalisatie, we focussen ons nu primair op het marktpotentieel wat voor ons ligt. En dat willen we verder gaan uitrollen over de andere merken binnen ons portfolio.'

Wat is Louder? En wie is je  doelgroep?
'Man, 20 – 49 jaar, met een brede interesse, die momenteel eigenlijk –naar onze analyse- amper bediend wordt. Dat blijkt ook wel, want ik ben bepaald niet ontevreden met de advertentiebezetting van het eerste nummer. En nog veel belangrijker, de Pipelines zijn bijzonder goed gevuld, dus mijn verwachtingen zijn bijzonder hoog gespannen. We beginnen met print, maar analoog aan wat ik eerder zie, gaan we meteen sociale media inzetten. Onze partner 538 is in deze natuurlijk een gedroomde partner, op een aantal vlakken zijn zij zo veel verder dan wij, daar kunnen wij enorm veel van leren.'

Louder geef je samen uit met Radio 538.  Hoe is die samenwerking tot stand gekomen, van wie komt het idee en  initiatief? En van wie is Louder?
'Samenwerkingen starten vaak toevallig. Door mensen die elkaar bijvoorbeeld kennen en een keer samen een kop koffie drinken. In dit geval waren dat onze commercieel directeur Raimon Gort en Joris van der Pol, de marketing manager van Radio 538. HUB Uitgevers geeft het blad uit voor eigen rekening en risico. Dus Louder is een pure HUB-uitgave. De samenwerking met Radio 538 is  daarom zo belangrijk omdat we het blad sturen naar de leden van hun VIP-database. Er gaan dus ruim 70.000 exemplaren de deur uit naar een gegarandeerde doelgroep. De overige 30.000 zijn de losse verkoop in. Omdat de database van radio 538 veel groter is dat die 70.000 en het dus niet gegarandeerd is dat je als lid elke twee maanden het blad ontvangt, bieden we een goedkoop abonnement aan om jezelf te verzekeren van toezending. Met name dat gegarandeerde bereik trekt veel adverteerders over de streep. En terecht, want het is een zeer interessante doelgroep.'

http://beauty.blog.nl/files/2011/04/cover.jpg
De mannenbladenmarkt is klein en  krimpt. Klassieke titels als Panorama en Nieuwe Revu zijn in een vrije  val en een titel als Playboy is niet vooruit te branden. Hoe dapper dat jij dan als uitgever toch de stap waagt. Waar komt die moed vandaan? En wat zijn jouw ambities met Louder?
'Zo dapper zijn wij niet hoor, het lijkt wellicht anders maar wij zijn financieel behoorlijk conservatief. Dat de markt onder druk staat, dat zal voor iedereen duidelijk zijn. Echter, mij is altijd geleerd dat onder druk alles of vloeibaar wordt, of knapt. Met de goeie partners kunnen je zelf bepalen welke het wordt, dus in samenwerking met 538 zijn wij ervan overtuigd dat het vloeibaar gaat worden. Daarnaast, in een markt waarin veel partijen zich terugtrekken ontstaat diverse mogelijkheden, daar maken wij graag gebruik van.'

De website van Louder - wat  ik overigens een goede naam vind - maakt meteen al een multimediale indruk. Wat gaat er allemaal met Louder gebeuren naast de papieren  editie?
'Heb je even? Site. App. Video. Events. Social Media.'

Welke rol gaat Radio 538 spelen in het  aanjagen van Louder? En de televisiezenders van RTL, heb je die ook tot je  beschikking?
'Daar zijn wij momenteel met onze partners over in gesprek…'

Wat is het laatste  nieuws?
'Ik denk dat Twente kampioen gaat worden.  Geweldig voor hun maar wat mij betreft… zucht.'

www.louder.nl
www.hub.nl
www.radio538.nl

Weergaven: 363

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Katie Blair (Xandr): Dankzij onze openheid kunnen uitgevers onbeperkt transacties afwikkelen met kopers

DPG Media heeft een samenwerking aangekondigd met Xandr, een advertentieplatform van AT&T. Wat doet dit bedrijf precies? We spreken met Katie Blair, directeur van Xandr in Noord-Europa.

[DeInfluencer50] Monique Smit: Ik post over herkenbare dingen die ik meemaak als jonge moeder

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we Monique Smit.

[Interview] Shantia Farshidzad: Data-analyse helpt de motieven van de klant te doorgronden

Shantia Farshidzad is partner bij het in data-analyse gespecialiseerde bedrijf 4orange. We spreken hem over optimaliseren van de relatie met de eindklant en weten wat hem beweegt

[DeInfluencer50] Jill van Dooren: Ook dit jaar maak ik een vlogmas

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari spreken we met Jill van Dooren. Ze was zondag 8 november ook te zien in First Dates Specials

[DeInfluencer50] Julia Mekkes: Ik zou wel een eigen kleding- of tassenlijn willen opzetten

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we met Julia Mekkes

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Culturele misser: de Duitse spot over corona

Vorig week zat mijn mailbox vol met lovende artikelen over de recente coronacampagne van de Duitse overheid; een drietal televisiespotjes (of online video’s) met de hashtag #besondereHelden

[Column] Jennifer Feaster: Micro-influencers versus macro-influencers

Influencermarketing is een zinvolle investering voor merken gebleken: in een recente Twitter-enquête zei 49 procent van de respondenten dat ze vertrouwen op aanbevelingen van influencers bij het doen van aankopen

Jeroen Verkroost: Over John de Mol, Amazon, Xbox, Playstation en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Mike Hendrixen (Vertigo 6): De nieuwe generatie spelcomputers is een tikkeltje ouderwets

Wie gisteravond in de buurt was van de ADAM Toren moet gedacht hebben dat het GLOW-festival verhuisd was naar Amsterdam. Vanaf het gebouw werd een blauwe lichtshow de lucht ingeschoten. Dit was dé marketingstunt van Sony om de lancering van PlayStation5 te vieren

Jeroen Verkroost: MH17, Vloggers, Amazon, Microsoft en Google en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden