Nederlands MediaNetwerk

Zeven vragen aan... Pieter van Twisk [Africa Interactive]


Door Bas Vlugt. Videoproductiebedrijf
Africa Interactive lanceerde deze week een serie videojournaals onder de naam
Spark Africa. Tamelijke inspirerende, korte filmdocumentaires over innovatie in Afrika. Nederlands MediaNieuws reisde af naar de hoofdstad en had een gesprek met directeur
Pieter van Twisk.
Wat en wie is Africa Interactive? 'Africa Interactive is een nieuws- en content bedrijf gericht op Afrika. Wij produceren video-, foto- en tekst materiaal voor onze klanten waarbij we qua productie louter gebruik maken van Afrikaanse media professionals. Door Afrikanen in te zetten bieden we ze een bron van inkomsten en geven we ze en stem. Er wordt immers teveel over Afrika gesproken, en te weinig met. Dat laatste leidt tot een vrij negatief en eenzijdig beeld over Afrika hier in het Westen. We zijn een commercieel bedrijf met een ideële doelstelling: het versterken van de mediafunctie in Africa. Los van content productie exploiteren we de journalistieke websites
AfricaNews.com en
AfrikaNieuws.nl.
Wie zijn jullie klanten? 'Onze klanten zijn bedrijven en organisaties met belangen in Afrika. Dat is dus een grote wereldwijde markt. Je kunt hierbij denken aan persbureaus en nieuwsorganisaties, maar ook aan commerciële bedrijven, NGO’s en overheidsinstanties.'
Spark Africa gaat over innovatie in Afrika. Is dat er dan? 'Jazeker, dat daaraan wordt getwijfeld, heeft te maken met dat eenzijdige beeld dat bestaat van Afrika. Ik ben net terug van een trip naar Kenia en Ethiopië en sta altijd weer versteld van de ondernemingszin, de flexibiliteit en de energie die je aantreft. Hier in het Westen vergeten we wel eens hoe rijk en veelzijdig dat immense continent is en welke prachtige kansen er liggen voor investeerders en ondernemers. Wij zijn niet tegen ontwikkelingshulp, maar meer duurzame handel zou Afrika enorm helpen.'
Op welke wijze en door wie is Spark Africa gefinancierd? 'NCDO is de grootste financier. Daarnaast steken we er zelf flink wat geld in en zijn er partijen als FMO die bijdragen. Het is een journalistiek en dus redactioneel onafhankelijk format.'
Uit het persbericht begrijp ik dat Africa Interactive 850 Afrikaanse reporters heeft in 43 Afrikaanse landen. Als dat waar is, dan lijkt me dat onwaarschijnlijk veel... 'Dat is ook veel en daar zijn we ook heel blij mee en trots op. We hebben op dit moment wereldwijd
by far het grootste netwerk van reporters in Afrika. Bovendien groeit het netwerk nog steeds maandelijkse met meer dan 50 nieuwe inschrijvingen. Al deze mensen worden gescreend en maken kans op betaalde opdrachten.'
Wat zijn - mede gegeven het enorme reportersnetwerk dat jullie opbouwen - de ambities Africa Interactive? Vertel alles! 'We willen onze reporterdatabase op zeker moment openstellen voor nieuws- en persorganisaties. Op die manier krijgen deze opeens toegang tot enkele duizenden Afrikaanse reporters die ter plekke een lokaal perspectief kunnen bieden als commentaar op het nieuws en achtergronden. Dit is een verrijking voor het steeds verder slinkende netwerk van stringers en correspondenten dat deze organisaties nu hebben. Bovendien zal deze database de gehele mediafunctie in Afrika versterken. En goede media is een voorwaarde zoiets als fatsoenlijk bestuur.'
Wat is het laatste nieuws? 'Dat we het afgelopen jaar, ondanks de crisis, een mooie groei hebben gerealiseerd. Steeds meer organisaties als NGO’s en commerciële bedrijven ontdekken de toegevoegde waarde van Africa Interactive wanneer ze naar stakeholders of klanten willen laten zien wat ze allemaal doen in Afrika. Ons model, Afrikanen zelf het werk laten doen en daarmee van een inkomen voorzien, spreekt ze aan. Dat we op daarnaast stukken goedkoper zijn is dan mooi meegenomen.'
www.africa-interactive.net www.africanews.com
www.afrikanieuws.nl

Weergaven: 3806

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Roland Sars: Wij weten precies wat er in een video gebeurt

Roland Sars is ondernemer en CEO van Media Distillery. Het bedrijf gebruikt kunstmatige intelligentie op allerlei vlakken rondom video. We spreken hem over het inzetten van AI en andere recente ontwikkelingen

[Interview] Daan Zoetmulder: Als je de klant centraal stelt, behaal je successen

Wayne Parker Kent won de Content Marketing Award voor het Beste Multiyear Contentprogramma met het platform Android & You, ontwikkeld voor Samsung en Google. We spreken met met Daan Zoetmulder, Managing Director

[Interview] Bert van der Veer over de biografie van Mister Veronica, Rob Out

Bert van der Veer is programmamaker, oud-programmadirecteur, schrijver en mediadeskundige. Nederlands MediaNetwerk sprak Bert van der Veer over de biografie van Mister Veronica, Rob Out

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

[Interview] Lonneke Martens (Initiative): Ik daag klanten uit om verder te denken

Lonneke Martens is Strategy Director bij Initiative, een onderdeel van IPG Mediabrands. Na zeven jaar bij Mindshare gaat ze zich nu richten op innovatie bij haar nieuwe werkgever. We spreken haar over de overstap

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Jeroen Verkroost: TikTok | Google-data | Fake news | Fairphone | Merkonderzoek

Uit onderzoek blijkt dat Instagram-influencers steeds minder effectief worden. De engagement rates dalen en er ontstaat een soort esthetische tegencultuur onder jongeren, die genoeg hebben van al die gefilterde, gefacetunede en bovenmatig kleurverzadigde influencers

[Column] Michiel Veugelers: Geen stoppen meer aan

Bioscoop is het meest impactvolle medium om videocontent te tonen. En ondanks de komst van steeds meer streamingdiensten als Netflix en Disney+, is de bioscoopbranche levendiger dan ooit

[Column] Jeroen Verkroost: Blendle | Silicon Valley | Disney+ | Komodo draken | Gartner Hype Cycle

Mensen gaan dood, uiteindelijk. Je weet het rationeel wel, het kan dat iemand er ineens niet meer is, maar gevoelsmatig blijft het onbegrijpelijk. Hoe mooi zou het zijn als ik nog kon praten met mijn opa, of mijn moeder

[Column] Mathieu Andriessen: Kijkers zijn de dupe van omroepvisie minister Arie Slob

Op 11 september 2019 vergadert de Kamer er over de toekomstplannen van de NPO. Mathieu Andriessen, directeur bij branchevereniging NLconnect maakt zich zorgen over de plannen

[Column] Niels Bruinsma: Upfront guaranteed, zekerheid voor adverteerder of winstmaximalisatie RTL?

Vanaf deze maand is RTL Nederland gestart met een nieuwe inkoopmogelijkheid, de upfront guaranteed. Een veilingmodel dat gebaseerd is op afslag, het gewenste product wordt dus iedere week goedkoper in plaats van duurder per opbod

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden