Nederlands MediaNetwerk

Bespiegelingen over die goeie ouwe tijd zijn vaak vervelend; beelden van een fles 4711 en een uitgezakte permanent doemen op. Vroeger, toen mensen nog respect voor elkaar hadden, toen de meester nog een meneer was, toen dienders nog met de gummiknuppel gezag afdwongen. Kom daar nu nog maar eens om!

Toch laat de animo voor 100 jaar Reclameklassiekers in de Beurs van Berlage zien dat een zweempje Boldoot op z’n tijd in een behoefte voorziet. Die goeie ouwe tijd, met de slogan als epicentrum van de reclamekracht. De tijd dat de inkt van Hidden Persuaders nog maar net droog was en Kottler zijn vier P’s introduceerde. De tijd dat het voor-na-effect in reclames veelvuldig werd gepraktiseerd. De waskracht van Witte Reus na het kinderfeestje en natuurlijk de borden van Dreft, waar de vleesbotten nog aan vastgekoekt zaten. Eenmaal in het schuimende sop was al het leed geleden en glom het bord mee met de stralende lach van de huisvrouw.

Ook de van dik-hout-zaagt-men-planken-printreclames zoals in Panorama en Nieuwe Revu markeerden de naïviteit van de consumerende mens. In stripvorm zagen we een graatmagere sukkel die op het strand door rondborstige bikinidraagsters met hatelijke commentaren in tekstballonnetjes werd geduid: “als ie maar niet wegwaait!”

In de tweede strip, waarin de eens geplaagde man figureerde na gebruik van een spiergroei bevorderende crème, vielen de dames in katzwijm en verzuchtten: “Zou hij nog vrij zijn?” Ter afsluiting gaf de nieuwbakken Jerommeke de lezer een veelbetekenende knipoog.

Natuurlijk, er is niks mis met classics als Melk Moet of Liever naakt dan Namaak, maar er is meer onder de zon, denk aan de tekstjuweeltjes van de anonieme bakker of slager. Altijd geassocieerd met de generieke leus: De hoogste kwaliteit, voor de laagste prijs en ook Twee halen, een betalen doet het onverminderd goed. Toch heb ik in de loop der tijd talloze slogans gespot, die nooit een Gouden Leeuw of een plekje in de Beurs van Berlage zullen krijgen.

Mijn gedachten gaan uit naar de eigenaar van een haringkar in Amsterdam-West waar ik ooit vaste klant was. De man heette Frankie Vis. Daarnaast werd zijn hals gesierd door een gouden ketting met het sterrenbeeld Vissen. Zodra de Hollandse Nieuwe weer binnen was werd de korenwijn gul geschonken en de visboer dronk steevast mee. Hij adverteerde met de onvergetelijke slogan: Frankie Vis, goed dat ie er is.

Toen ik dit ooit aan een Brabantse vriend vertelde moest hij hard lachen, maar zei dat de mooiste slogan toch echt uit Oss en omstreken afkomstig was. Een snackbarhouder aldaar had als reclamespreuk: Kroketje, wat let je?

Misschien had hun bekendheid in het user generated content-tijdperk zich wel als een olievlek verspreid, zoals de onbekende kapster Marja van Brakel de Admarkt Topawards 2009 van Marktplaats won.

Hoe is het eigenlijk met Frankie Vis? Zou hij er nog zijn?

www.detaalbeurt.nl

Weergaven: 107

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Dolly van den Akker: Contentmarketing begint nooit met content

Merken zien steeds beter in dat relevante content het verschil maakt in het leggen van echt en langdurig contact met consumenten. Zeker nu consumenten earned media en owned kanalen als betrouwbaarder ervaren dan paid media

Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Brand building on social

Knocking over the current beliefs on audience growth, engagement KPIs and micro-targeting

[Column] Niels Bruinsma: Wat doet corona met ons surf-, kijk- en luistergedrag?

Hoewel we gehoopt hadden deze tweede coronagolf te vermijden, zitten we er helaas toch middenin. Tijdens de eerste golf hebben we veelvuldig media-updates gemaakt, waarin met name de mediaconsumptie centraal stond

Jeroen Verkroost: Journalistiek, iPhones, Hype Cycle, Release je eigen Muziek en Test Jezelf!

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden