Nederlands MediaNetwerk

PR en de nieuwe antispamwetgeving: Het einde van persberichten en (social-)media-alerts?

Vanaf 1 oktober 2009 gaat de nieuwe spam-wetgeving van kracht. Op zich zal iedereen daar blij mee zijn, want we hebben allemaal een hekel aan deze ongevraagde berichten, maar hoe zit dat nu met bepaalde PR-activiteiten?

In de huidige wetgeving is het versturen van een persbericht naar een journalist al te classificeren als SPAM. De journalist is immers een natuurlijk persoon, de boodschap heeft een commercieel, charitatief of ideëel doel, en vaak heeft de journalist niet om dit bericht gevraagd. Dat houdt in dat een kwaadwillende journalist een spamklacht kan indienen bij de OPTA als je hem of haar een persbericht stuurt. In de regel gebeurt dit niet omdat veel journalisten persberichten nodig hebben om nieuwtjes te verzamelen.


Een goede oplossing hiervoor is het versturen van persberichten naar algemene redactieadressen. Een redactie is tenslotte geen natuurlijk persoon. Maar dat gaat dus veranderen per 1 oktober 2009. Vanaf 1 oktober 2009 worden persberichten, verstuurd aan bedrijven en redacties, ook gezien als SPAM als zij ongevraagd (zonder expliciete toestemming) verzonden zijn.

Welke maatregelen moet een PR-bureau of PR medewerker treffen om boetes te voorkomen

Voor het versturen van persberichten zul je opnieuw je database moeten opbouwen. Hierbij zal je helaas een passieve rol moeten spelen.

1. Biedt journalisten en redacties de mogelijkheid zich aan te melden voor het ontvangen van persberichten. Dit zal je per klant of interessegebied apart moeten doen. Elke aanmelding zal extra bevestigd moeten worden per e-mail.(double opt-in)
2. Onder elk persbericht moet de mogelijkheid aanwezig zijn voor een journalist om zich af te melden voor het ontvangen van persberichten.(opt-out)
3. Houdt een goed bestand bij met daarin de aanmelding en afmeldingen. Je zult bij een klacht moeten kunnen aantonen dat je toestemming hebt voor het versturen.

Daarnaast zal je moeten zoeken naar andere wegen om je boodschap bij de media onder de aandacht te brengen.

Enkele suggesties waar je aan kunt denken

1. Maak gebruik van openbare persdiensten voor de distributie van je persberichten. Er zijn vele gratis persberichten diensten waarop je de persberichten kunt aanbieden.
2. Zet een eigen newsroom op met daarbij de mogelijkheid om te abonneren op RSS feeds. Maak deze mogelijkheid zo uitgebreid mogelijk, dus per klant en per onderwerp.
3. Loop je huidige database goed door en kijk bij elke media of je on-line kunt vinden waar je persberichten mag aanbieden. Als er op een site staat dat persberichten verstuurd kunnen worden naar pers at xxxx.nl gebruik dan dat adres. Onthoud wel dat de mogelijkheid voor afmelden aanwezig moet blijven.

Al met al veel ingrijpende wijzigingen die de nieuwsvoorziening in Nederland kunnen beïnvloeden. Of het een goede ontwikkeling is betwijfel ik. Journalisten en redacties hebben tenslotte hun nieuwsbronnen (gevraagd of ongevraagd) nodig om hun werk te kunnen doen.

Ook gepubliceerd op marketingfacts.

Weergaven: 47

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Pi-Qui Baltink op 30 Augustus 2009 op 14.26
Vind het toch wel goed, krijg eindeloos spam berichten dus op deze wijze kunnen we er ook iets aan doen. Het is een beperking, maar zorgt er ook voor dat je contact maakt met je netwerk, en ook zorgvuldig met je contacten om moet gaan.

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Dolly van den Akker: Contentmarketing begint nooit met content

Merken zien steeds beter in dat relevante content het verschil maakt in het leggen van echt en langdurig contact met consumenten. Zeker nu consumenten earned media en owned kanalen als betrouwbaarder ervaren dan paid media

Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Brand building on social

Knocking over the current beliefs on audience growth, engagement KPIs and micro-targeting

[Column] Niels Bruinsma: Wat doet corona met ons surf-, kijk- en luistergedrag?

Hoewel we gehoopt hadden deze tweede coronagolf te vermijden, zitten we er helaas toch middenin. Tijdens de eerste golf hebben we veelvuldig media-updates gemaakt, waarin met name de mediaconsumptie centraal stond

Jeroen Verkroost: Journalistiek, iPhones, Hype Cycle, Release je eigen Muziek en Test Jezelf!

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden