Nederlands MediaNetwerk

Een foute Chinees, sjacheraars die geld vragen voor een groepslidmaatschap, ‘friends’ die verzameld worden als suikerzakjes, een verplaatsing van activiteit naar Twitter, zie daar enkele oorzaken waardoor Social Media-gebruikers in toenemende mate ungroupen.

Dit zijn de eerste resultaten van een poll die mede is gehouden via diverse LinkedIn-groups, waarbij de (levendige) groep Dutch Media Intelligence-groep de meeste commentaren opleverde. De vraag luidde: gaan we in 2011 ungroupen? De trend tot dusverre: ja! (100 pct). Laten we wel wezen, dit is geen onderzoek dat aan de geldende normen voldoet, maar in combinatie met de reacties geeft het een goede indruk.

Radar-achtige toestanden

De druppel voor Bert Effing was een Chinese ‘friend’ die hem onheus had bejegend, daarna was het: “deleten die handel.” De stofkam ging door zijn LinkedIn-netwerk, wat hij nu ziet als ‘veredelde zakenkaartjes-map.’ Zijn Facebook-account werd helemaal gekilld, want “daar was het nog veel erger.” Anne Marie Koster begon enthousiast, maar is in de loop der tijd selectiever geworden en doet minder met FB dan LI. Ook Renate Termaat kijkt steeds meer de kat uit de boom en heeft zich “zelfs al afgemeld bij een aantal groepen.” Jonathan Marks gebruikt het snoeien van een boom als metafoor, geregeld kappen maakt nieuwe energie vrij voor contacten die er werkelijk toe doen.

Radar-achtige toestanden bij Annet Noor, die zich bij een aantal vacature-groepen inschreef, maar 25 euro moest betalen als ze de reactie-stop van 30 uur wilde vermijden. Ook mismatches kwamen voor, zoals een marketingcommunicatie-functie die een studentikoze betrekking op een Call Centre bleek te zijn. Wel even afrekenen graag ter activering, wat voor Noor een reden was om zich terug te trekken. Ze zweert inmiddels weer bij haar fysieke netwerk, in plaats van de Social Media-show off om zoveel mogelijk connecties achter je naam te krijgen.

Aanzienlijk positiever zijn Albert Mensinga en Henk Jan Dulon Barre, de laatste is met 40 LI-lidmaatschappen een ware ‘business-groupie.’ Dulon bekijkt het puur strategisch, wat iedereen volgens hem zou moeten doen. Als de groepen niet hun zakelijk nut bewijzen, dan is het ruimen geblazen. Naast de vaste groepen groupt en ungroupt hij in een variabele pool van tien communities. Daarnaast ziet de SEO-expert ook activiteit naar Twitter weglekken, net als van Hyves naar FB. Ook Mensinga is vol lof over de groepen, niet alleen voor zijn naamsbekendheid als fotograaf, maar ook over de concrete business die hij er aan overhoudt. Wel heeft hij net als Noor mindere ervaringen met de betaalde groepen.

De eerste indruk is duidelijk: na een anything goes-achtige startfase wordt het snoeimes ter hand genomen, zelfs door de meest enthousiaste Social Media-gebruikers. Dulon Barre stelt dat we langzamerhand in de puberteit raken waarin we niet meer alles klakkeloos aannemen. Misschien is de korte visie van Rob Fleuren nog wel de meest krachtige: ‘Er zijn teveel groepen en met z’n allen bieden ze te weinig.’

Wil je nog meedoen aan de poll, stem dan op: http://linkd.in/g6JOxQ Mochten er aanvullende inzichten gloren, of een wezenlijke ombuiging van de trend zichtbaar zijn; dan houd ik jullie op de hoogte!

Weergaven: 54

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Startup Competitie] Joachim Klein Molekamp over Reqruut

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Joachim Klein Molekamp van Reqruut

[Startup Competitie] Steven Pieneman over Admanager

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Steven Pieneman van Admanager

[Startup Competitie] Rik Heijmen over Monsley

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Rik Heijmen van Monsley.

[Startup Competitie] Richard Otto en Sebastian Plasschaert over XS2RADIO

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Richard Otto en Sebastian Plasschaert van XS2RADIO

[Startup Competition] Penny Whitelaw talks about Scircula

Nederlands MediaNetwerk publishes a series of interviews with start-ups in the context of our Startup Competition. Penny Whitelaw tells all about her startup Scircula

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe gaat Amazon Nederland veroveren? Hoe werken kijkcijfers? Wie wint het nieuws?

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Vue begrijpt het niet, Basic-Fit wel en Swiss Sense hoopt op wonderen

In plaats van lokaal x actueel x content x kort kiest Vue Cinemas voor breed x branchebreed x zenden x lang. Gaap

[Column] David de Jong: World Radio Day....alleen niet in Nederland?!

In 2019 vierde de Nederlandse radiosector uitgebreid het 100-jarig bestaan van het medium radio in Nederland. 13 februari is elk jaar World Radio Day. Dit jaar staat de UNESCO-dag in het teken van diversiteit die het medium radio kan bieden

Nathalie Peters & Marc Nieman: Agility helpt een excellente Customer Experience (CX) te creëren

Klanten en gebruikers, zowel in een B2C als B2B omgeving, verwachten tijdens alle stappen in hun klantreis, een naadloos op elkaar aansluitende dienstverlening

[Column] Erwin Fisser: De Belastingdienst

Waar waren Google, Apple en Amazon nu geweest zonder het internet? En wie heeft het internet ontwikkeld? Precies, de overheid

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden