Nederlands MediaNetwerk

Een foute Chinees, sjacheraars die geld vragen voor een groepslidmaatschap, ‘friends’ die verzameld worden als suikerzakjes, een verplaatsing van activiteit naar Twitter, zie daar enkele oorzaken waardoor Social Media-gebruikers in toenemende mate ungroupen.

Dit zijn de eerste resultaten van een poll die mede is gehouden via diverse LinkedIn-groups, waarbij de (levendige) groep Dutch Media Intelligence-groep de meeste commentaren opleverde. De vraag luidde: gaan we in 2011 ungroupen? De trend tot dusverre: ja! (100 pct). Laten we wel wezen, dit is geen onderzoek dat aan de geldende normen voldoet, maar in combinatie met de reacties geeft het een goede indruk.

Radar-achtige toestanden

De druppel voor Bert Effing was een Chinese ‘friend’ die hem onheus had bejegend, daarna was het: “deleten die handel.” De stofkam ging door zijn LinkedIn-netwerk, wat hij nu ziet als ‘veredelde zakenkaartjes-map.’ Zijn Facebook-account werd helemaal gekilld, want “daar was het nog veel erger.” Anne Marie Koster begon enthousiast, maar is in de loop der tijd selectiever geworden en doet minder met FB dan LI. Ook Renate Termaat kijkt steeds meer de kat uit de boom en heeft zich “zelfs al afgemeld bij een aantal groepen.” Jonathan Marks gebruikt het snoeien van een boom als metafoor, geregeld kappen maakt nieuwe energie vrij voor contacten die er werkelijk toe doen.

Radar-achtige toestanden bij Annet Noor, die zich bij een aantal vacature-groepen inschreef, maar 25 euro moest betalen als ze de reactie-stop van 30 uur wilde vermijden. Ook mismatches kwamen voor, zoals een marketingcommunicatie-functie die een studentikoze betrekking op een Call Centre bleek te zijn. Wel even afrekenen graag ter activering, wat voor Noor een reden was om zich terug te trekken. Ze zweert inmiddels weer bij haar fysieke netwerk, in plaats van de Social Media-show off om zoveel mogelijk connecties achter je naam te krijgen.

Aanzienlijk positiever zijn Albert Mensinga en Henk Jan Dulon Barre, de laatste is met 40 LI-lidmaatschappen een ware ‘business-groupie.’ Dulon bekijkt het puur strategisch, wat iedereen volgens hem zou moeten doen. Als de groepen niet hun zakelijk nut bewijzen, dan is het ruimen geblazen. Naast de vaste groepen groupt en ungroupt hij in een variabele pool van tien communities. Daarnaast ziet de SEO-expert ook activiteit naar Twitter weglekken, net als van Hyves naar FB. Ook Mensinga is vol lof over de groepen, niet alleen voor zijn naamsbekendheid als fotograaf, maar ook over de concrete business die hij er aan overhoudt. Wel heeft hij net als Noor mindere ervaringen met de betaalde groepen.

De eerste indruk is duidelijk: na een anything goes-achtige startfase wordt het snoeimes ter hand genomen, zelfs door de meest enthousiaste Social Media-gebruikers. Dulon Barre stelt dat we langzamerhand in de puberteit raken waarin we niet meer alles klakkeloos aannemen. Misschien is de korte visie van Rob Fleuren nog wel de meest krachtige: ‘Er zijn teveel groepen en met z’n allen bieden ze te weinig.’

Wil je nog meedoen aan de poll, stem dan op: http://linkd.in/g6JOxQ Mochten er aanvullende inzichten gloren, of een wezenlijke ombuiging van de trend zichtbaar zijn; dan houd ik jullie op de hoogte!

Weergaven: 71

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Dolly van den Akker: Consumenten vinden purpose steeds belangrijker, merken moeten toegevoegde waarde bieden

Het zijn avontuurlijke jaren geweest voor MPG Group. CEO Dolly van den Akker vertelt over de afgelopen 14 maanden en kijkt vooruit naar 202

[Interview] Paul Römer | Talpa Network: Radio en televisie leven anno 2020 meer dan ooit

Net als andere media-exploitanten heeft Talpa Network een jaar achter de rug vol dynamiek. Een reorganisatie betekende dat een aantal mensen het bedrijf heeft moeten verlaten. De coronacrisis maakte het vak van programmamaker er niet makkelijker op, maar leidde ook tot ongekende innovatie

[Interview] Patrick van Hooy: 2021 is het jaar waarin we Value Zipper Digital op de kaart gaan zetten

Wow Patrick, twéé keer Value Zipper in de top 3 van het Adformatie Kerstrapport. Wat een weelde! Nummer 1 in online en nummer 1 in print... dat is nog eens het jaar afsluiten met een hoogtepunt!

[Interview] David Hanemaayer kijkt uit naar 100 jaar Tuschinski in 2021

Pathé Tuschinski is uitgeroepen tot mooiste klassieke filmtheater van Europa, het midden-Oosten en Afrika. 2020 was een bijzonder jaar voor het bijna 100-jarige bekendste Amsterdamse filmtheater. We spraken met David Hanemaayer, theatermanager Pathé Tuschinski Amsterdam

[Interview] Jeroen Koopman | NewBe: Vanaf dag één van de lockdown kozen we voor een creatief optimistische blik

In aanloop naar de bekendmaking van DeProducenten50 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met producenten. Vandaag spreken we Jeroen Koopman, oprichter en eigenaar van NewBe

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Weg met WhatsApp, Big Tech versus de staat, Tik Tok techniek

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Jeroen Verkroost: Wie is de baas over social media? Waarom keken we niet meer tv? Waarom bestorm je het Capitool?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Jeroen Verkroost: Reuters Trends, Substack-impact, het probleem van de Autoriteit Persoonsgegevens

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Voorspellen

Aan het begin van deze eeuw moest ik een nieuwjaarskaart bedenken voor het bedrijf waar ik aan het communicatie roer stond. De kaart, een fraai vuurwerk in de kleur van het bedrijf, met daaroverheen een quote van de Britse filosoof Francis Bacon

[Column] Henri Lessing: Waarom we denken dat YouTube de nummer één zal worden op het gebied van muziekstreaming

YouTube is altijd een integraal onderdeel geweest van de muziekbusiness. Het platform tilt de concurrentiestrijd rond het streamen van muziek echter naar een hoger niveau en probeert een uniek muziekuniversum op te bouwen waar concurrenten als Spotify en Apple Music geen deel van kunnen uitmaken

Badge

Bezig met laden...

© 2021   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden