Nederlands MediaNetwerk


Door Geert-Jan Bogaerts. Bah. Ze hebben me wéér niet gevraagd om staatssecretaris voor de media te worden. Nou ja, misschien was het ook handig geweest om eerst mijn politieke overtuigingen even aan te passen aan de heersende tijdgeest – dan had ik allicht beter in het team van Rutte gepast. Enfin, nu het niet zo ver zal komen, hierbij, gratis, een setje van drie adviezen over het mediabeleid. In een vorige post heb ik immers beweerd dat het regeerakkoord uitblinkt in het debiteren van platitudes over pers, omroep en het internet; dan moet ik ook kunnen aangeven hoe het beter kan. Modern mediabeleid moet naar mijn idee gebaseerd zijn op de vaststelling dat de grenzen tussen de verschillende media vervagen. Je kunt tegenwoordig de krant lezen op je Ipad, een televisie-uitzending volgen via je computer en op de hoogte blijven van het laatste nieuws via Twitter. Tegelijkertijd kost het tegenwoordig geen drol meer om een groot aantal mensen te bereiken met je publicaties; vroeger had je een drukpers van tientallen miljoenen euro’s of een televisiestudio nodig, tegenwoordig volstaan een internetverbinding en een handzame camera om in potentie eenzelfde bereik te genereren als de NOS of de Volkskrant. Een volgende aanname zou moeten zijn dat het democratische proces in Nederland gebaat is bij een goed geïnformeerde bevolking. Nou zie ik moeilijk in hoe je dat bij wet zou kunnen afkondigen, maar het zou wel helpen als de overheid condities zou scheppen die het mogelijk maken dat het verzamelen, publiceren en distribueren van informatie een winstgevende bezigheid wordt, casu quo blijft. Drie adviezen dus. Ik vind dat het kabinet Rutte:
1. De publieke omroep in zijn huidige vorm geheel moet afschaffen Geen AVRO, TROS en VARA meer! Er moet een kernomroep komen die voorziet in die producties die met geen mogelijkheid commercieel te exploiteren zijn. Je kunt denken aan de berichtgeving (inclusief de instandhouding van een correspondentennetwerk) uit Brussel bijvoorbeeld. Weinig populair, maar wel zeer relevant voor het democratisch gehalte van onze maatschappij dat we goed op de hoogte blijven van wat daar wordt bekokstoofd. Kunst en cultuur – niet de populaire variant, maar de programma’s die kleine niches bedienen. Documentaires over verre landen – nee, geen reisprogramma’s, maar items die me werkelijk iets vertellen hoe mensen daar leven en werken. Eigenlijk, zou je kunnen zeggen, is de situatie in de VS voorbeeldig. Een heel kleine publieke omroep (PBS) die zich concentreert op kwaliteitsproducties. Het enige verschil: de Nederlandse PBS zou overal te zien moeten zijn, onafhankelijk van de grillen van de kabelmaatschappij.
2. De privacy op en de toegang tot het internet hoogste prioriteit moet maken Als het klopt dat het internet tegenwoordig het belangrijkste distributiekanaal is voor nieuws en informatie, dan zijn de bescherming van je identiteit en je ongebreidelde toegang tot die informatie het allerbelangrijkst. Beiden staan onder druk, helaas. Het vorige kabinet kwam met een monsterlijk voorstel om het OM rechtstreeks toegang te geven tot de databases van de internetproviders; en in de VS woedt een hevig debat over het voorstel om het internet te splitsen in een snelweg (voor wie extra wil betalen) en een zandpad (voor de rest).
3. Productie en distributie van journalistiek goedkoper moet maken zodat het aantrekkelijk is voor een groot publiek In Nederland is het onderwijs vrijgesteld van btw-heffing. Dat heeft alles te maken met het grote belang dat we hechten aan goed onderwijs voor onze kinderen. Onderwijs is, behalve opvoeding, ook informatieoverdracht. Hee, wie doet er nog meer aan informatieoverdracht? O ja, de journalistiek. Misschien ook een nultarief? Het rare is dat ik voor dit stukje een tamelijk minimaal bedrag krijg van de Volkskrant waarover ik geen BTW hoef te rekenen – journalistieke productie is vrijgesteld. U leest dit op de website, waarvoor u geen geld hoeft te betalen. Maar mocht dit stukje de papieren krant halen, dan betaalt u opeens 19 procent? Huh?? Vanwaar dit verschil? Het produceren van journalistieke content is vrijgesteld van BTW, maar het verpakken en distribueren op papier niet? Snap ik niet. Drie pijlers onder mijn mediabeleid. Dat is alles. Zo simpel kan het zijn.
www.raker.nl
www.twitter.com/gjbogaerts Lees van Geert-Jan Bogaerts ook: -
Afschaffen, die publieke omroep -
Er is toekomst voor de journalistiek -
Jezus gebruikte geen Google -
Jammer genoeg is Hyperlokaal van de Telegraaf -
Miljard bloemen op internet -
Beste Philippe, -
Gezocht: gezond alternatief voor Facebook en Google -
Seks, het koningshuis en ander vertier

Weergaven: 87

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden