Nederlands MediaNetwerk


Door Geert-Jan Bogaerts. Ik heb een nieuwe held en hij heet
Henk Hagoort. De verrechtsing van de Nederlandse politiek brengt dan toch nog een onverwacht gunstig effect met zich mee: het uitkleden van Hilversum. Weg met
Banana Split en
Wie van de Drie, zegt Hagoort, baas van de publieke omroep. Weg ook met die honderden concurrentievervalsende internetsites die de omroep erop nahoudt. De publieke netten moet zich concentreren op kwaliteitsjournalistiek en het betere drama. De rest mogen de commerciëlen opknappen. Het enige probleem dat ik heb met Hagoort is dat hij nog niet ver genoeg gaat. Ik snap werkelijk niet waarom de publieke omroep voetbal of andere sporten moet uitzenden. OK, misschien kaatsen of fierljeppen dan; sporten die tot het Hollands cultuurgoed kunnen worden gerekend en te weinig kijkers trekken om commercieel interessant te zijn. Maar de rest? Het WK-voetbal en de Olympische Spelen? Laat het in godsnaam aan de commerciëlen over. Die zitten erom te springen, kunnen er een smak geld mee verdienen, en het spaart de publieke omroep miljoenen uit die ze elders kunnen investeren. Inderdaad, in kwaliteitsjournalistiek en het betere drama. Hoho, hoor ik
TROS en
AVRO al protesteren, de publieke omroep heeft tot taak om de hele Nederlandse bevolking te bedienen. We moeten dus ook
Banana Split blijven maken. Wat een flauwekul. Alsof het Nederlandse volk plat vermaak tekort komt. Integendeel, zou ik zeggen. De Tokkies komen meer dan genoeg aan hun trekken bij
SBS en
RTL7. De huidige constructie van het publieke bestel verslindt belastinggeld dat we beter elders kunnen inzetten. Tegenstanders van bezuinigingen bij de publieke omroep brengen daartegenin dat we nog altijd een van de goedkoopste systemen van publieke omroep in Europa hebben. So what, zou ik willen aanvoeren? Dat ontslaat ons toch niet van de verplichting om te kijken of het nog goedkoper kan? Het publieke bestel verstoort bovendien de economie, omdat het de concurrentieverhoudingen vervalst. Commerciële uitgevers die bijvoorbeeld een nieuwssite willen exploiteren moeten opboksen tegen zwaar gesubsidieerde sites van de publieke omroep. Het is niet voor niets dat de
NOS een van de best bezochte nieuwssites in Nederland heeft; het was de enige plek waar kijkers terecht kunnen die iets van de Olympische Spelen hebben gemist. Uitzendingen overigens die met publiek geld worden gemaakt, dus eigenlijk van ons allemaal zouden moeten zijn, en waarop de omroepen vervolgens als een kip op haar eieren blijven zitten. Hagoort heeft inmiddels, als het goed is, een proces in gang gezet waarbij het gemakkelijker wordt voor bijvoorbeeld de krantensites om uitzendingen van de omroep door te plaatsen. Maar uit eigen ervaring weet ik dat de meeste omroeporganisaties meester zijn in het traineren en altijd wel een nieuwe (juridische) beer op de weg weten te ontwaren die de samenwerking met een krantensite in de weg staat. Mogen we de komende bezuinigingen op de publieke omroep in godsnaam aangrijpen om veel ingrijpender wijzigingen in ons publieke bestel te organiseren? Ik zou zeggen: afschaffen, al die omroeporganisaties. Geef ons een publieke omroep die zich concentreert op haar werkelijke kerntaak: het informeren van kijkers en luisteraars op een werkelijk onafhankelijke manier. Het produceren van het soort prachtdocumentaires die we wel uit België en Groot-Brittannië kennen, maar hier zelden of nooit zien. Een mooie buitenlandrubriek. En culturele producties die commercieel niet levensvatbaar zijn maar wel geliefd bij een kunstminnend publiek.
www.raker.nl
www.twitter.com/gjbogaerts Lees van Geert-Jan Bogaerts ook: -
Er is toekomst voor de journalistiek -
Jezus gebruikte geen Google -
Jammer genoeg is Hyperlokaal van de Telegraaf -
Miljard bloemen op internet -
Beste Philippe, -
Gezocht: gezond alternatief voor Facebook en Google -
Seks, het koningshuis en ander vertier

Weergaven: 45

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[interview] Sebastiaan van Rijnsoever over Sublime

Sebastiaan van Rijnsoever is sinds november 2018 Managing Director van Sublime. Sublime is meer dan alleen de radiozender en is bezig zich het merk verder uit te bouwen. We spraken hem daarover

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Over geven

In 1924 verscheen Marcel Mauss’ Essai sur le don. Een verhaal over geven. Want door te geven verplicht de ontvanger van de gift zich. De Romeinen zeiden het al: do ut des

[Column] Arno Peperkoorn: Witter dan wit

Dit weekend werd een voetballer van Excelsior in een uitwedstrijd bij FC Den Bosch racistisch uitgescholden. Vergeleken met zwarte piet. Op de tribune stonden mensen fier rechtop de Hitlergroet te brengen

[Column] Jerome Kuijken: Hoe zit het nou met de versnippering van de media?

Het gaat lekker met de oude media. Je hoort het goed: zowel televisie, radio als out of home floreren. Mediahuizen met veel printtitels in het portfolio praten enthousiast over nieuwe verdienmodellen en hebben het zelfs over groei

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: de TimTom-campagne van Allsecur, een geduldig Carhartt en Zalando weet het niet meer

Ein-de-lijk gaan ze weg: Tim en Tom! Dat was zo’n beetje mijn eerste reactie na het zien van de commercial waarin wordt aangekondigd dat het merk Allsecur ophoudt te bestaan. Want eerlijk is eerlijk, de commercials met de broertjes Coronel waren niet het toppunt van creativiteit

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden