Nederlands MediaNetwerk


Door Geert-Jan Bogaerts. Ik heb een nieuwe held en hij heet
Henk Hagoort. De verrechtsing van de Nederlandse politiek brengt dan toch nog een onverwacht gunstig effect met zich mee: het uitkleden van Hilversum. Weg met
Banana Split en
Wie van de Drie, zegt Hagoort, baas van de publieke omroep. Weg ook met die honderden concurrentievervalsende internetsites die de omroep erop nahoudt. De publieke netten moet zich concentreren op kwaliteitsjournalistiek en het betere drama. De rest mogen de commerciëlen opknappen. Het enige probleem dat ik heb met Hagoort is dat hij nog niet ver genoeg gaat. Ik snap werkelijk niet waarom de publieke omroep voetbal of andere sporten moet uitzenden. OK, misschien kaatsen of fierljeppen dan; sporten die tot het Hollands cultuurgoed kunnen worden gerekend en te weinig kijkers trekken om commercieel interessant te zijn. Maar de rest? Het WK-voetbal en de Olympische Spelen? Laat het in godsnaam aan de commerciëlen over. Die zitten erom te springen, kunnen er een smak geld mee verdienen, en het spaart de publieke omroep miljoenen uit die ze elders kunnen investeren. Inderdaad, in kwaliteitsjournalistiek en het betere drama. Hoho, hoor ik
TROS en
AVRO al protesteren, de publieke omroep heeft tot taak om de hele Nederlandse bevolking te bedienen. We moeten dus ook
Banana Split blijven maken. Wat een flauwekul. Alsof het Nederlandse volk plat vermaak tekort komt. Integendeel, zou ik zeggen. De Tokkies komen meer dan genoeg aan hun trekken bij
SBS en
RTL7. De huidige constructie van het publieke bestel verslindt belastinggeld dat we beter elders kunnen inzetten. Tegenstanders van bezuinigingen bij de publieke omroep brengen daartegenin dat we nog altijd een van de goedkoopste systemen van publieke omroep in Europa hebben. So what, zou ik willen aanvoeren? Dat ontslaat ons toch niet van de verplichting om te kijken of het nog goedkoper kan? Het publieke bestel verstoort bovendien de economie, omdat het de concurrentieverhoudingen vervalst. Commerciële uitgevers die bijvoorbeeld een nieuwssite willen exploiteren moeten opboksen tegen zwaar gesubsidieerde sites van de publieke omroep. Het is niet voor niets dat de
NOS een van de best bezochte nieuwssites in Nederland heeft; het was de enige plek waar kijkers terecht kunnen die iets van de Olympische Spelen hebben gemist. Uitzendingen overigens die met publiek geld worden gemaakt, dus eigenlijk van ons allemaal zouden moeten zijn, en waarop de omroepen vervolgens als een kip op haar eieren blijven zitten. Hagoort heeft inmiddels, als het goed is, een proces in gang gezet waarbij het gemakkelijker wordt voor bijvoorbeeld de krantensites om uitzendingen van de omroep door te plaatsen. Maar uit eigen ervaring weet ik dat de meeste omroeporganisaties meester zijn in het traineren en altijd wel een nieuwe (juridische) beer op de weg weten te ontwaren die de samenwerking met een krantensite in de weg staat. Mogen we de komende bezuinigingen op de publieke omroep in godsnaam aangrijpen om veel ingrijpender wijzigingen in ons publieke bestel te organiseren? Ik zou zeggen: afschaffen, al die omroeporganisaties. Geef ons een publieke omroep die zich concentreert op haar werkelijke kerntaak: het informeren van kijkers en luisteraars op een werkelijk onafhankelijke manier. Het produceren van het soort prachtdocumentaires die we wel uit België en Groot-Brittannië kennen, maar hier zelden of nooit zien. Een mooie buitenlandrubriek. En culturele producties die commercieel niet levensvatbaar zijn maar wel geliefd bij een kunstminnend publiek.
www.raker.nl
www.twitter.com/gjbogaerts Lees van Geert-Jan Bogaerts ook: -
Er is toekomst voor de journalistiek -
Jezus gebruikte geen Google -
Jammer genoeg is Hyperlokaal van de Telegraaf -
Miljard bloemen op internet -
Beste Philippe, -
Gezocht: gezond alternatief voor Facebook en Google -
Seks, het koningshuis en ander vertier

Weergaven: 47

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Paul Römer namens VCR over gewenste vergunningsverlenging: "Nood is hoog"

Net als andere sectoren heeft de radiosector een moeilijke tijd als gevolg van de coronacrisis. Nederlands MediaNetwerk sprak met Paul Römer, voorzitter van de VCR over de frequentieproblematiek en de toekomst

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Monique Pennings Cross Media Vrouw van het Jaar 2020

Monique Pennings is Manager Media & Marketing Partnerships bij Jumbo. Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Milka – De Smaak van Nederland Zilveren Cross Media Case van het Jaar 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe ontsnapt Trump? Wie leest allemaal jouw iPhone-clipboard uit? Hoe ziet de wereld eruit in 2030?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden