Nederlands MediaNetwerk

Short film voor TV en internet (7 dg)

Gegevens gebeurtenis

Short film voor TV en internet (7 dg)

Tijd: Oktober 29 2015 tot November 23 2015
Locatie: Media Academie, Mediapark
Straat: Sumatralaan 45
Plaats: Hilversum
Website of map: http://www.media-academie.nl/…
Telefoon: 035-646 62 62
Soort gebeurtenis: training
Georganiseerd door: Jacqueline Overduin
Meest recente activiteit: 24 Jul 2015

Naar Outlook of iCal (.ics) exporteren

Omschrijving gebeurtenis

We leven in een tijd met steeds meer communicatie via beeldschermen. Elke dag zien we allerlei filmpjes via TV, themakanalen, monitors in de tram, clipjes op internet en podcast op onze mobiel. Al deze audiovisuele content is bedacht en gemaakt met een gericht doel, bijvoorbeeld informeren of entertainen. In deze snelgroeiende markt is de trend dat filmpjes steeds korter worden en dat de makers alleen of in kleine groepen opereren. Met een goed idee, een DV/HD-camera en een laptop kan je een TV-station beginnen.

Inhoud

Blok analyse
Wanneer is communiceren met beeld geslaagd? Waarom blijf je bij het ene item tot het einde kijken en haak je bij het andere na 10 seconden af? Dat kunnen begrijpen en benoemen is essentieel voor elke maker.

  • de kracht en beperking van een kort item
  • de universele kenmerken van goede TV
  • de kunst van het tot de kern terugbrengen
  • de opbouw een goed item
  • het belang van goed camerawerk
  • de kracht van montage


Blok inhoud/script
Het kenmerk van de meeste goede korte items is dat er over nagedacht is in plaats van dat er willekeurige plaatjes achter elkaar gezet zijn. Ander uitgangspunt is de scenariowet ‘Don’t tell them, show them’.

  • belang van inhoudelijke research
  • belang van kennis van de doelgroep
  • belang van het krijgen (doorvragen) van goede briefing (bij opdrachtwerk)
  • maken van een verhaalopbouw/script (virtueel programmamaken)
  • vertaling script naar productie (wat/wie/waar moet er geregeld worden)
  • basaal stilstaan bij interviewtechniek
  • basaal stilstaan bij schrijven van presentatie- en voiceover-teksten


Blok cameratechniek
Deze training geeft de basistechniek om in diverse situaties met de camera te kunnen werken.

  • de camera van lens tot recorder
  • automaat versus handinstellingen
  • belangrijke menu’s
  • diafragma & sluitertijd
  • de zebra (gebruik en instelling)
  • kleurtemperatuur
  • gebruik ND filter
  • lenzen: gebruik van diverse brandpunten
  • instellen en gebruik van tijdcode
  • beeldverhoudingen
  • werken met accu’s en netvoeding


Blok camera-operation

  • gebruik van statief
  • werken met statief of schouder
  • nut van camerabewegingen (pan/tilt/zoom/jib/track)


Blok cameratoepassing

  • denken vanuit decoupage (al filmend monteren)
  • waarom shots wel of niet op elkaar snijden
  • werken met continuïteit
  • wat is de filmische ‘as’ en hoe ermee te werken
  • springers in een interview: hoe te vermijden of juist niet


Blok montagetechniek (op Final Cut Pro)
Blok montagetoepassing

  • waarom shots wel of niet op elkaar snijden
  • gebruik van/werken met jump-cuts
  • gebruik van/werken met parallel montage
  • snijden in continuïteit/beweging
  • werken met snijshots
  • geluid/muziek ondersteken
  • theorie van Kuleshov (beeldrelaties)
  • werken met vormgeving/bumpers
  • belang van het ontwerpen van een look & feel
  • werken met muziek en het selecteren daarvan


Werken aan eigen opdracht
Elke cursist maakt tijdens deze training een eigen korte film. Daarvoor is een halve opnamedag per cursist beschikbaar met ‘training on the job’ door de trainer. Al het geleerde kan toegepast worden: van script, opname tot montage. De cursist monteert het programma zelf op de gezamenlijke montagedag. Voor vragen en problemen is bij deze montagedag een editor/docent aanwezig.

Prikbord

Opmerking

Bevestigen voor Short film voor TV en internet (7 dg) om opmerkingen toe te voegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Bijwonen (1)

Interviews

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

[Cross Media Case 2020] Fleur Haen over Chantals Pyjama Party

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. RTL draagt Chantals Pyjama Party voor als Cross Media Case We spreken met Fleur Haen, manager live entertainment

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Maartje Blijleven: Waarom sales webinars niet werken (en wat je wél kunt doen om nieuwe klanten aan te trekken)

Dit had ik natuurlijk nooit verwacht, toen ik begin 2020 op het podium stond van Koffiedik Kijken en mijn voorspelling voor 2020 deed. Voor een zaal vol vakgenoten, toen dat nog kon. (Oh wat mis ik die tijd!)

Jeroen Verkroost: Wordt jouw nieuws gestolen? Hoe 'doe' je diversiteit? Wie heeft jouw data? Test je mee op Blip?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Cor Hospes: Corona en het demasqué van het merkdenken

Om te lachen zijn ze, ja echt. De reclamefilmpjes waarmee merken in tijden van corona proberen sympathie te winnen

Jeroen Verkroost: Redt de Autoriteit het nieuws? CSI AdTech? Post-corona trendrapport lezen? Hoe paait Google oudjes?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Laat die FOMO maar komen

Bij De Speld gaan de deuren ook langzaam weer open. We beginnen klein en hanteren strikte regels. Hoewel ik gewend ben geraakt aan thuiswerken, kijk ik ernaar uit om straks weer samen te werken met driedimensionale collega’s

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden