Nederlands MediaNetwerk

Short film voor TV en internet (7 dg)

Gegevens gebeurtenis

Short film voor TV en internet (7 dg)

Tijd: Oktober 29 2015 tot November 23 2015
Locatie: Media Academie, Mediapark
Straat: Sumatralaan 45
Plaats: Hilversum
Website of map: http://www.media-academie.nl/…
Telefoon: 035-646 62 62
Soort gebeurtenis: training
Georganiseerd door: Jacqueline Overduin
Meest recente activiteit: 24 Jul 2015

Naar Outlook of iCal (.ics) exporteren

Omschrijving gebeurtenis

We leven in een tijd met steeds meer communicatie via beeldschermen. Elke dag zien we allerlei filmpjes via TV, themakanalen, monitors in de tram, clipjes op internet en podcast op onze mobiel. Al deze audiovisuele content is bedacht en gemaakt met een gericht doel, bijvoorbeeld informeren of entertainen. In deze snelgroeiende markt is de trend dat filmpjes steeds korter worden en dat de makers alleen of in kleine groepen opereren. Met een goed idee, een DV/HD-camera en een laptop kan je een TV-station beginnen.

Inhoud

Blok analyse
Wanneer is communiceren met beeld geslaagd? Waarom blijf je bij het ene item tot het einde kijken en haak je bij het andere na 10 seconden af? Dat kunnen begrijpen en benoemen is essentieel voor elke maker.

  • de kracht en beperking van een kort item
  • de universele kenmerken van goede TV
  • de kunst van het tot de kern terugbrengen
  • de opbouw een goed item
  • het belang van goed camerawerk
  • de kracht van montage


Blok inhoud/script
Het kenmerk van de meeste goede korte items is dat er over nagedacht is in plaats van dat er willekeurige plaatjes achter elkaar gezet zijn. Ander uitgangspunt is de scenariowet ‘Don’t tell them, show them’.

  • belang van inhoudelijke research
  • belang van kennis van de doelgroep
  • belang van het krijgen (doorvragen) van goede briefing (bij opdrachtwerk)
  • maken van een verhaalopbouw/script (virtueel programmamaken)
  • vertaling script naar productie (wat/wie/waar moet er geregeld worden)
  • basaal stilstaan bij interviewtechniek
  • basaal stilstaan bij schrijven van presentatie- en voiceover-teksten


Blok cameratechniek
Deze training geeft de basistechniek om in diverse situaties met de camera te kunnen werken.

  • de camera van lens tot recorder
  • automaat versus handinstellingen
  • belangrijke menu’s
  • diafragma & sluitertijd
  • de zebra (gebruik en instelling)
  • kleurtemperatuur
  • gebruik ND filter
  • lenzen: gebruik van diverse brandpunten
  • instellen en gebruik van tijdcode
  • beeldverhoudingen
  • werken met accu’s en netvoeding


Blok camera-operation

  • gebruik van statief
  • werken met statief of schouder
  • nut van camerabewegingen (pan/tilt/zoom/jib/track)


Blok cameratoepassing

  • denken vanuit decoupage (al filmend monteren)
  • waarom shots wel of niet op elkaar snijden
  • werken met continuïteit
  • wat is de filmische ‘as’ en hoe ermee te werken
  • springers in een interview: hoe te vermijden of juist niet


Blok montagetechniek (op Final Cut Pro)
Blok montagetoepassing

  • waarom shots wel of niet op elkaar snijden
  • gebruik van/werken met jump-cuts
  • gebruik van/werken met parallel montage
  • snijden in continuïteit/beweging
  • werken met snijshots
  • geluid/muziek ondersteken
  • theorie van Kuleshov (beeldrelaties)
  • werken met vormgeving/bumpers
  • belang van het ontwerpen van een look & feel
  • werken met muziek en het selecteren daarvan


Werken aan eigen opdracht
Elke cursist maakt tijdens deze training een eigen korte film. Daarvoor is een halve opnamedag per cursist beschikbaar met ‘training on the job’ door de trainer. Al het geleerde kan toegepast worden: van script, opname tot montage. De cursist monteert het programma zelf op de gezamenlijke montagedag. Voor vragen en problemen is bij deze montagedag een editor/docent aanwezig.

Prikbord

Opmerking

Bevestigen voor Short film voor TV en internet (7 dg) om opmerkingen toe te voegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Bijwonen (1)

Interviews

[Startups] Ahmed Ali en Tim Smit over Moodus

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2019 op 24 april in Amsterdam. We spreken met Jarik Oosting van SwitchBay.

[Nederlands MediaNetwerk TV] Mikel Burger over Ve Global

In 2009 start een Londens bedrijf met het helpen van andere bedrijven met hun e-commerce. Om klanten die op het laatste moment, bij het winkelmandje, afhaken te verleiden om toch vooral die aankoop alsnog te doen

[Cross Media Case 2019] Laurens de Roode over De Winnaars van Morgen Beginnen Vandaag

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Mindshare zendt de campagne De Winnaars van Morgen Beginnen Vandaag van KPN in als Cross Media Case

[Nederlands MediaNetwerk TV] Phoebe Ohayon over Voice Branding

Phoebe Ohayon is mede-oprichter en partner van Voice Branding, een startup die merken en bedrijven helpt met het ontwikkelen en ontwerpen van hun audio-identiteit. Ze vertelt ons meer over deze nieuwe industrie

[Cross Media Case 2019] Lonneke Martens-Bos over Eneco, een StukjeZon voor iedereen

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Mindshare zendt de campagne Eneco, een StukjeZon voor iedereen in als Cross Media Case

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Niels Bruinsma: De gevolgen van het stoppen van Edwin Evers

De cijfers waar lang naar werd uitgekeken zijn er; de eerste echte meting zonder Evers staat op!. De luisterdichtheid, het dagbereik en het aantal geluisterde minuten van januari en februari 2019 zijn vrijwel gelijk aan die van 2018

[Column] Bob Goulooze: BOB's stemadvies

Vorige week ontving ik de stemlijst voor de PS/waterschapsverkiezingen. Tamelijk onbelangrijk, maar de media staan bol van deze gehypte verkiezingen. Ik zag overal stemadviezen en dacht: laat ik nu eens een stemadvies geven aan die 70 procent niet-stemmers. Door te elimineren waar je milieu wise zeker niet op moet stemmen, blijft vanzelf de beste keuze over. Vanuit die gedachte schreef ik BOB's stemadvies op de Facebookgroep Nieuws uit Leiden

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Chapeau voor SIRE, snotterig Bol.com en het rookgordijn van ASR

Ga er maar aanstaan: een briefing die Nederland weer wat liever moet maken. En wát een mooi haakje hebben ze gevonden. Iedereen die de hashtag hoort, behoeft totaal geen uitleg; je snapt direct wat er aan de hand is

[Column] Erwin Fisser: Dokter, mijn robot begrijpt mij niet

“Hallo Steven”, roept Mickey als je het restaurant binnenloopt. “Welkom terug meneer van Belleghem”, klinkt het in de hotellobby. Steven vond dat heel prettig meen ik mij te herinneren. Wat mij betreft klinkt dat als de hel. Wel passend bij Disney

[Column] Maartje Blijleven: De waarde van communities

Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat de participatiesamenleving - die steeds verder digitaliseert - veel vraagt van de zelfredzaamheid van mensen. Digitalisering zorgt voor veel transparantie, en daarmee ook voor een explosie van informatie. Hoe ga je om met deze informatie-overload? Hoe geef je daar structuur aan?

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden