Nederlands MediaNetwerk

Titel:
Femme / Uitgeverij:
AM Media / Uitgever:
Annemarie van Gaal / Hoofdredactie:
Riek Tawfik / Art director:
Rachel Ericson-Carmiggelt / Verschijnt:
tweemaandelijks / Prijs:
4,95 euro / Omvang:
148 pagina's / Oplage:
70.000 / 1/1 fc:
3900 euro / website:
www.femme-magazine.nl Beste lezer, ik heb het maar druk. Je vraag je af waarom maar in het hart van de financiële crisis wordt er een massa vrouwenbladen gelanceerd. Vandaag doe ik
Femme maar op de stapel liggen ook nog
LAFly, Savvy en
Flow, titels die ik in de komende weken zal bespreken. Dat er uitgerekend nu zoveel nieuwe vrouwenbladen verschijnen, wekt de suggestie van anticyclisch uitgeven maar heeft natuurlijk te maken met het simpele feit dat er vele maanden zitten tussen het besluit tot lancering en de lancering zelf. Goed, hebben wij voor ons Femme, een uitgave van
Annemarie van Gaal, de vrouw die haar fortuin verdiende in Moskou in de slipstream van
Derk Sauer. Annemarie heeft op de 1 of andere manier altijd de schijn tegen. Hoewel ze hardnekkig wordt aangekondigd als succesvol zakenvrouw, heb ik steeds het gevoel dat haar tijdschriftenimperium zwaar leunt op de liquiditeit van de oprichter. Zo hield ze het tijdschrift
AM Magazine zelfs bij een betaalde kernoplage van 13.955 in Q2-07 overeind. Er worden titels met een veelfout van deze oplagecijfers van de markt gehaald. Zoals onlangs
Gala van
G+J Uitgevers, die bij de HOI Q2-08 een betaalde kernoplage van 78.022 neerzette maar ja, AM Magazine deed in Q2-08 inmiddels 18.770 en misschien is lezersmarkt wel heel erg old school. Dan was er het gesodemieter met
Catherine, dat aan een clash of characters ten onder ging. In feite is Femme een soort van herlancering van Catherine. Zelfde uitgever, zelfde hoofdredacteur,
Catherine Keyl eruit, andere naam. En dan nu het blad zelf. Catherine was 1 van de lelijkste tijdschriften die ooit het daglicht zagen en dan doe je het al snel beter. Bij Femme is dat dan ook het geval. Mooi papier, de cover lekker dik. Fotografie cover kleurrijk. Het dominante geel is verrassend en dat roze erop doet het goed. Nou ja, niet alles is geweldig. Het logo is om op te schieten zo lelijk, en de naam Femme zelf trouwens ook. Geheel in lijn hiermee is de hoofdredactionele column, die - en dat is zeer ongebruikelijk - door de uitgever is geschreven en niet door de hoofdredacteur.
Annemarie van Gaal: 'Vandaag werken we verder aan het eerste nummer van ons nieuwe blad FEMME. Een blad voor vrouwen zoals wij, wij begrijpen onszelf namelijk het best. We hebben de sfeer op onze redactie willen vertalen in FEMME en we hopen dat jullie dat ook zo voelen..." enz. Maar dat, beste lezers, is in tijdschriftenland een innovatie van formaat: een tijdschrift dat gaat over de redactie van het tijdschrift zelf. En wat bezielt die redactie dan? Ja ehh... vooral niets. Voor de hoofdredactionele column hadden we advertenties en de inhoudsopgave, daarna advertenties, gadgets en accesoires, een gesponsorde fotoserie met mode en dan op pagina 37 de eerste echte redactionele bijdrage in de vorm van een column van...
Nada van Nie! (voor wie niet kan wachten tot in de kiosk: zij en
Bryan Roy hebben een rustpauze in hun huwelijk ingepast. Ze date op dit moment en worstelt met de vraag of ze nog wel zoenen kan. Dat maakt haar erg onzeker). Femme reutelt rustig voort. Mode, culinair, boeken, films, medisch, beauty. Nergens wordt ook maar in de verste verte het op de coverpagina beloofde
Betrokken, Eigenzinnig en Down to Earth waargemaakt. Het enige dat er echt uitspringt is de
Jaarhoroscoop 2009. Dat is
zo old school, dat kan echt niet meer. Negen pagina's astrologische flauwekul. Betrokken, Eigenzinnig en Down to Earth. En ik ben Napoleon.

Weergaven: 703

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Peter Wybenga op 26 November 2008 op 15.45
En jij bent Napoleon. Zo is het maar net!
Nu zag ik enige tijd geleden Annemarie vanGaal een congres presenteren, en het moet gezegd: dat deed ze zeer goed, verfrissend anders en geestig. Ik zal Femme waarschijnlijk nooit inzien. Maar misschien kun jij haar nog een aantrekkelijke suggstie aan de hand doen: haal dat ex-Miljonairmeisje de Wind en noem het tijdschrift naar haar: Femmetje. Klinkt om te beginnen al een stuk leuker!
Overigens zie ik nu dat ik zelf sprekend lijk op een soort van Napoleon.

Oki,

P

Interviews

[Cross Media Case 2020] Rhandy Biemans over Milka – De Smaak van Nederland

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Case 2020] Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Pricewise draagt de campagne rondom zorgverzekeringen voor. We spreken met Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

[Interview] Aldo Breed positief over Kiesjefolders anno 2020

Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen. We spreken met Aldo Breed

[Cross Media Case 2020] Jeroen Visser over Van Uffelen Mode

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Sublime draagt Van Uffelen Mode voor als Cross Media Case. We spreken met Jeroen Visser

[Cross Media Case 2020] Gijs Peetsold over Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Ad Alliance draagt Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0 voor als Cross Media Case. We spreken met Gijs Peetsold

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: DWDD en cultuur, online event, hoe dan? Verandert corona onze muzieksmaak? Wat is jouw whisky?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Adformatie, einde van een tijdperk

Het is natuurlijk not done om een column van eigen hand over een concurrerend vakmedium te publiceren, maar dat Adformatie ophoudt in print te bestaan, is een dermate grote mijlpaal dat we kunnen spreken van het einde van een tijdperk

[Column] Marianne van Soomeren: Spoiler billboards #fuckingbriljant

Eerlijk is eerlijk, ik wilde mijn column eigenlijk niet schrijven over iets wat met de coronacrisis te maken heeft. Er wordt immers al zoveel over geschreven en over gezegd

[Column] Reinier Rombouts: Dit verandert alles

Vaak moest ik glimlachen om de zin. Omdat hij zo dramatisch wordt uitgesproken en omdat er zelden iets gebeurt waardoor alles verandert

[Column] Jerome Kuijken: De vier fasen van quarantaine

Ons beroep valt onder de niet-vitale beroepen en dat is helemaal niet erg. Als dit voorbij is, is het de taak van reclame-, marketing-, communicatie- en mediamensen om de economie een enorme slinger te geven

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden