Nederlands MediaNetwerk

Politici die marketingtechnieken hanteren zijn bekend. Multinationals die inhaken op verkiezingsslogans, dat is nieuw. Een ontwikkeling die niet zonder risico's is.

Pepsi was altijd al “the choice of a new generation,” maar geeft met Obama's winst een nieuwe draai aan die boodschap. Via refresheverything.com worden consumenten nu aangespoord om te kiezen voor “change.” Bezoekers van de site kunnen video's uploaden - “no matter who you voted for – met een bericht voor “the man who is about to refresh America.” Ook heeft de frisdrankgigant het logo zo aangepast dat het als twee druppels cola op Obama's verkiezingslogo lijkt. En door in reclame's de woorden “optimism” en “together” te gebruiken haakt Pepsi in op Obama's campagnethema “hope.”

De Zweedse meubelgigant Ikea hoopt uit de praktische aspecten van Obama's winst een slaatje te slaan. Naast de leiding over de “Free World” en de lanceercodes van Amerika's kernarsenaal krijgt Obama ook de sleutels van een nieuw huis. En is een verhuizing niet het moment om eens lekker wat nieuwe Billy kasten en Björn matrassen aan te schaffen? De site embracechange09.com nodigt bezoekers daarom bezoekers uit om “verandering te omarmen” en hun eigen "domestic policy" op de schop te nemen.

De vraag is of dit slimme campagnes zijn. Zo stemden er bijvoorbeeld 47 miljoen Amerikanen op Obama's Republikeinse tegenstander John McCain. De kans dat zij Pepsi drinkend een Billy in elkaar willen schroeven is onwaarschijnlijk. Ook kan de vercommersialisering van Obama's boodschap supporters in het verkeerde keelgat schieten. En wat als hij net zo impopulair wordt als George W. Bush?

Zeker is dat het speelveld dankzij Pepsi en Ikea groter is geworden. Marketeers en reclamemakers dienen vanaf nu iedere politieke verkiezingsstrijd op de voet te volgen voor eventuele inhaak-campagnes. Hiermee is niet gezegd dat iedere politicus en elke boodschap even bruikbaar is. Immers, “the choice of a new generation” zou met de winst van de 72-jarige McCain een volkomen andere strekking gekregen hebben.

Weergaven: 34

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Ton Boom op 13 Januari 2009 op 2.22
Mark, geweldig.

Interviews

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

[Interview] Lucio Messercola: Commercie en kwaliteit gaan wel degelijk hand-in-hand

Lucio Messercola is een van de genomineerden van DeProducenten50, de nieuwste lijst van DeMedia100. De autodidact is eigenaar van Messercola en produceert zowel commerciële als redactionele films, series en video's

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

[Commercial Review] Folkert Langeveld: Bold moves van Samsung en T-Mobile, KIA uit de comfortzone en de P van KLM en Unox

De ambitie van het House of no limits-project van Samsung en T-Mobile maakt het voor mij al direct een opvallende en spannende gebeurtenis. Een film? Op YouTube? Met al deze bekende namen? Fred Teeven? Het bevat alle elementen die YouTube en social leuk maken

Jeroen Verkroost: feedback, TikTok, Britney Spears, redders van de journalistiek en meer

Als onderdeel van mijn werk coach ik een aantal mensen. Tenminste, van mijn vrouw mag ik het geen coaching noemen, want ik geef advies. En dat is niet hetzelfde, vindt zij, geaccrediteerd coach

[Column] Paola Cassone: Het Peter Pan-complex

Heb je ooit stilgestaan bij het aantal stereotypen en vooroordelen dat in ons culturele DNA is ingebed? Er is één die er vaak uitspringt: de 50-plusser

[Column] Marloes Rusting: De rode lampion

Marloes Rusting is Client Director bij Initiative. Voor Nederlands MediaNetwerk dook ze in het fenomeen Halloween

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden