Nederlands MediaNetwerk

Politici die marketingtechnieken hanteren zijn bekend. Multinationals die inhaken op verkiezingsslogans, dat is nieuw. Een ontwikkeling die niet zonder risico's is.

Pepsi was altijd al “the choice of a new generation,” maar geeft met Obama's winst een nieuwe draai aan die boodschap. Via refresheverything.com worden consumenten nu aangespoord om te kiezen voor “change.” Bezoekers van de site kunnen video's uploaden - “no matter who you voted for – met een bericht voor “the man who is about to refresh America.” Ook heeft de frisdrankgigant het logo zo aangepast dat het als twee druppels cola op Obama's verkiezingslogo lijkt. En door in reclame's de woorden “optimism” en “together” te gebruiken haakt Pepsi in op Obama's campagnethema “hope.”

De Zweedse meubelgigant Ikea hoopt uit de praktische aspecten van Obama's winst een slaatje te slaan. Naast de leiding over de “Free World” en de lanceercodes van Amerika's kernarsenaal krijgt Obama ook de sleutels van een nieuw huis. En is een verhuizing niet het moment om eens lekker wat nieuwe Billy kasten en Björn matrassen aan te schaffen? De site embracechange09.com nodigt bezoekers daarom bezoekers uit om “verandering te omarmen” en hun eigen "domestic policy" op de schop te nemen.

De vraag is of dit slimme campagnes zijn. Zo stemden er bijvoorbeeld 47 miljoen Amerikanen op Obama's Republikeinse tegenstander John McCain. De kans dat zij Pepsi drinkend een Billy in elkaar willen schroeven is onwaarschijnlijk. Ook kan de vercommersialisering van Obama's boodschap supporters in het verkeerde keelgat schieten. En wat als hij net zo impopulair wordt als George W. Bush?

Zeker is dat het speelveld dankzij Pepsi en Ikea groter is geworden. Marketeers en reclamemakers dienen vanaf nu iedere politieke verkiezingsstrijd op de voet te volgen voor eventuele inhaak-campagnes. Hiermee is niet gezegd dat iedere politicus en elke boodschap even bruikbaar is. Immers, “the choice of a new generation” zou met de winst van de 72-jarige McCain een volkomen andere strekking gekregen hebben.

Weergaven: 34

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Ton Boom op 13 Januari 2009 op 2.22
Mark, geweldig.

Interviews

[Cross Media Case 2020] Rhandy Biemans over Milka – De Smaak van Nederland

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Case 2020] Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Pricewise draagt de campagne rondom zorgverzekeringen voor. We spreken met Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

[Interview] Aldo Breed positief over Kiesjefolders anno 2020

Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen. We spreken met Aldo Breed

[Cross Media Case 2020] Jeroen Visser over Van Uffelen Mode

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Sublime draagt Van Uffelen Mode voor als Cross Media Case. We spreken met Jeroen Visser

[Cross Media Case 2020] Gijs Peetsold over Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Ad Alliance draagt Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0 voor als Cross Media Case. We spreken met Gijs Peetsold

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: DWDD en cultuur, online event, hoe dan? Verandert corona onze muzieksmaak? Wat is jouw whisky?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Adformatie, einde van een tijdperk

Het is natuurlijk not done om een column van eigen hand over een concurrerend vakmedium te publiceren, maar dat Adformatie ophoudt in print te bestaan, is een dermate grote mijlpaal dat we kunnen spreken van het einde van een tijdperk

[Column] Marianne van Soomeren: Spoiler billboards #fuckingbriljant

Eerlijk is eerlijk, ik wilde mijn column eigenlijk niet schrijven over iets wat met de coronacrisis te maken heeft. Er wordt immers al zoveel over geschreven en over gezegd

[Column] Reinier Rombouts: Dit verandert alles

Vaak moest ik glimlachen om de zin. Omdat hij zo dramatisch wordt uitgesproken en omdat er zelden iets gebeurt waardoor alles verandert

[Column] Jerome Kuijken: De vier fasen van quarantaine

Ons beroep valt onder de niet-vitale beroepen en dat is helemaal niet erg. Als dit voorbij is, is het de taak van reclame-, marketing-, communicatie- en mediamensen om de economie een enorme slinger te geven

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden