Nederlands MediaNetwerk

Door Echrak Baz. De finale van
The Voice Of America is groots aangepakt en de liveshow was spectaculair. De kijkcijfers zijn gedurende de weken wel gekelderd door de tegenprogrammering. De finale werd door 10,8 miljoen personen gekeken. Helaas was The Voice niet het best bekeken programma van de avond.
America Got Talent had meer kijkers, namelijk 13,3 miljoen. Uiteraard was John de Mol aanwezig met aanhang. Zijn zus, Marco Borsato en Ben Saunders waren tevens aanwezig om de finale bij te wonen. De show is gewonnen door
Javier Colon die in het team van Adam Levine (Maroon 5) zat. Het format ‘The Voice’ wordt dit najaar ook uitgezonden bij onze zuiderburen, als
The Voice of Vlaanderen.


Om in de finale-sfeer te blijven, heeft X Factor ook zijn winnares. Rochelle won met de meerderheid van de stemmen. De finale werd door bijna 2 miljoen kijkers bekeken. Afgelopen seizoen heeft minder goed gescoord dan in 2010. Vorig jaar was de gemiddelde kijkdichtheid 10,8%. Dit jaar was dat 9,6%.


Vrijgezel Lars uit Abcoude stond voor een moeilijke keuze in de finale van De Bachelor. Hij moest kiezen tussen de zweverige Karin en de exotische Mariella. Het programma scoorde met een gemiddelde kijkdichtheid van 7,5%. Lars koos voor Karin en leek dolgelukkig met zijn keuze. Helaas heeft het niet lang mogen duren, het duo was na 2 maanden alweer uit elkaar. Misschien is tien weken toch niet lang genoeg om iemand goed te leren kennen. Ruim 1,1 miljoen kijkers waren getuigen van deze verkeerde keuze.


Het kabinet heeft gesproken: er moet bezuinigd worden bij de Publieke Omroep. De omroepen moeten fuseren en geld besparen.
Minister van Bijsterveldt neemt het fusievoorstel van de omroepen over: KRO-NCRV, VARA-BNN en TROS-AVRO gaan fuseren. Omroepen die zelfstandig blijven zijn de EO, MAX en VPRO. NOS en NTR blijven onafhankelijke organisaties. CDA vindt dat programma’s langer moeten met meer afleveringen per seizoen. Momenteel zijn er te veel korte programma’s die tot hoge kosten per uur leiden.


RTL introduceert in september haar tweede themazender: RTL Crime. De zender is 24/7 digitaal te kijken. Er zijn verschillende internationale maar ook nationale crime-series te zien. Voorbeelden hiervan zijn CSI, Bones Prison Break, maar ook Baantjes, Parels & Zwijnen en Van Speijk. Doordeweeks zijn er thema-avonden zoals de CSI-avond en de Nederlandse avond.


Onder het mom van “beter goed gejat, dan slecht bedacht” lanceert RTL het programma  Boerenbruiloft. Het is een datingshow waarbij één boer moet kiezen tussen een aantal dames. Aan het einde van de serie trouwt de boer met de gelukkige winnares.


Patty Brard, Tatjana Simic en Patricia Paay nemen het stokje over van Geer en Goor. Binnenkort stralen de dames in het programma Diva’s Draaien Door, dat gebaseerd is op
Gordon En Joling Over De Vloer. Of het net zo hilarisch zal zijn als Nederlands andere diva’s is maar de vraag…

 

De grootste zenders in juni 2011

  1. RTL 4 – 20% (vorig jaar juni 13%%) +54%
  2. SBS 6 – 11,9% (vorig jaar juni 10,3%) +15,6%
  3. Nederland 1 – 11,6% (vorig jaar juni 30,4%) -62% - Grootste daler
  4. RTL 5 – 7,6% (vorig jaar juni 5,4%) +40,4%
  5. Veronica – 6,9% (vorig jaar juni 5,8%) +19,1%
  6. RTL 7 – 6,8% (vorig jaar juni 5,3%) +29%
  7. Nederland 3 – 5,5% (vorig jaar juni 4,7%) +16,4%
  8. NET 5 – 5,3% (vorig jaar juni 4,9%) +8,3%
  9. Nederland 2 – 3,7% (vorig jaar juni 4,7%) -22,7%
  10. RTL 8 – 3,1% (vorig jaar juni 2,3%) +33,5%

 

Special interest zenders

  1. MTV – 1,3% (vorig jaar juni 0,4%) +87,3%
  2. Discovery Channel – 1,3% (vorig jaar juni 0,9%) +33,7%
  3. National Geographic Channel – 1% (vorig jaar juni 0,7%) +55,8%
  4. Comedy Central – 0,6% (vorig jaar juni 0,4%) +49%
  5. Eredivisie Live – 0,06% (vorig jaar juni 0,02%) +256,5% - Grootste stijger
  6. Animal Planet – 0,4% (vorig jaar juni 0,3%) +21,6%


Nederland 1 is vergeleken met vorig jaar juni enorm gedaald. Uiteraard heeft dat te maken met het WK dat vorig jaar op deze zender uitgezonden is. Wederom is Eredivisie Live de grootste stijger.  Door het kleine marktaandeel is de stijger daardoor enorm vergeleken met het jaar 2010.

4 juli is TLC gelanceerd, de vrouwenzender van Discovery Networks. De zender richt zich op vrouwen tussen de 25 en 39 jaar en heeft veel internationale programma’s als Kell On Earth, Mad About The House, Sarah Palins Alaska en Who Do You Think You Are. TLC wordt op Animal Planet uitgezonden van 18:00 uur tot 02:00 uur. Heeft NET 5 er een concurrentje bij?

Echrak Baz is RTV planner bij ZenithOptimedia

www.zenithoptimedia.nl

Weergaven: 86

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interviews] Video-interviews tijdens Online Radio Awards

Tijdens het symposium van de Online Radio Awards is een aantal toonaangevende sprekers geïnterviewd, onder wie Jeroen de Bakker, Kamran Ullah, Marvin Jacobs van Airborne, Elger van der Well, Wim Eikelboom Arjan Snijders en Liedewij Hentelaar

[Interview] Video-interview met Matthias Scholten, directeur FC Group (RTL Group)

Een video-interview met Matthias Scholten, directeur van FC Group, over de televisiemarkt en FC Group, de creatiepoot van RTL Group

[Interview] Video-interview met Ton Rozestraten over marktontwikkelingen en Screenforce Day

Een uitgebreid video-interview met Ron Rozestraten, voorzitter Screenforce en CCO RTL Nederland, over de televisiemarkt, ontwikkelingen en Screenforce Day

[MediaBelofte 2020] Genomineerd: Linda Mertens, oprichter en hoofdredacteur van Normaal Gesproken

Linda Mertens is oprichter en hoofdredacteur van Normaal Gesproken. Zij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2020. Wij spreken haar

[MediaBelofte 2020] Genomineerd: Amanda Bosma, Audio & Content Lead bij JUKE

Amanda Bosma is Audio & Content Lead bij JUKE. Zij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2020. Wij spreken haar

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Marvin Jacobs: Generation Headphone bereik je niet meer via het scherm

Podcastluisteraars doen altijd iets anders terwijl ze luisteren: autorijden, huishoudelijke klusjes of sporten. Allemaal momenten waarop je als merk normaal gesproken geen rol van betekenis speelt

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Bold Bud, smakeloos Aegon en feel good Unox

Terwijl heel bierproducerend Nederland zich met campagnes richt op 0.0, hipster-ness of de historie van het merk, blijft er ongemerkt een vakje leeg. Het bier van nu, het bier van jou. Dat moet de strateeg hebben gedacht die Bud in Nederland mocht introduceren. En geef haar of hem eens ongelijk

[Column] Cor Hospes: Kloterige kijkcijfers

Programmamanagers, zendermanagers, marketeers... ze hangen aan het infuus van cijfers. Ze willen likes en linkjes turven, ze willen torenhoge rapporten met kijk- en luistercijfers. Ze willen weten wat hun acties en campagnes opleveren. Ze willen meten, omdat ze bang zijn dat ze het anders niet begrijpen

[Column] Marianne van Soomeren: Wie heeft de grootste banaan?

Op 8 oktober was het Screenforce Day, de dag dat we met zijn allen het medium televisie vieren. Op het podium was het een komen en gaan van onze broadcasters die met ronkende verhalen en flitsende filmpjes vertelden over hun eigen successen en avonturen op digitaal en datagebied

Jeroen Verkroost: AI, voice bij DPG Media, Instagram Threads, Mediamonitor, Kramp, zoektocht  

Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) ‘ziet kansen in de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie om menselijk denkvermogen te imiteren en zelfstandig problemen op te lossen’

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden