Nederlands MediaNetwerk

Crisisjaren: RTL schuimt heel Nederland af op zoek naar jou, Paris Hilton en talent

Tijdens de najaarspresentatie van RTL Nederland werd mij duidelijk hoe zeer de crisis overal heeft toegeslagen, we zijn getroffen door een ongekende kaalslag. Wel blijven ze bij RTL achter de schermen noest doorwerken om de misère dragelijk te maken en bedenken ze programma’s die de zendergroep aan de top van de kijkcijferlijsten moet houden en de kijker zoveel mogelijk verstrooiing gaat bieden. En enige troost, dat ook, verstrooiing biedt nu eenmaal soelaas.

Natuurlijk zullen er mensen zijn die zeggen: ‘Dit soort nieuwe programma’s accentueren de ellende’. Tegen dat schorriemorrie wil ik zeggen: ‘Jullie horen kennelijk niet tot de doelgroep, ga je schamen, foei’.

Ik geef een paar voorbeelden van wat voor heuglijks ons te wachten staat. Neem Eddy Zoey, deze man is bereid gevonden geheel onverwacht bruiloften te bezoeken in de Weddingcrasher op RTL 5. Kijk, zoiets doet niemand voor z’n lol. Ik heb mezelf gedwongen om mij er iets bij voor te stellen en ik moet zeggen, het was een macaber geheel. Natuurlijk kan het in de praktijk reuze meevallen en stelt je huwelijk pas iets voor als het Eddy-proof is.

In Wie Trouwt Mijn Zoon? gaan vijf moeders onder leiding van Robert ten Brink op zoek naar een vriendin voor hun zonen. Dit gegeven op zich is al desastreus voor het zelfvertrouwen van die jongens. Dat komt nooit meer goed.

Mede daarom is het fortuinlijk dat RTL ons verrast met maar liefst twee nieuwe shows over gezondheid. De realityserie Obese draait om zes mensen met extreem overgewicht. Zij worden wekelijks gevolgd door Wendy van Dijk. In Dit Is Mijn Lijf!, vanaf 26 oktober te zien bij RTL 4, houden twee artsen en een tandarts een gratis inloopspreekuur in een speciaal voor het programma ingerichte kliniek. Hier onderzoeken zij patiënten die klachten hebben waarmee ze niet naar hun eigen dokter of tandarts durven te gaan óf waar ze graag eens een andere deskundige naar willen laten kijken. Ik weet nog niet precies wat ik me voor moet stellen bij dat inloopspreekuur maar het klinkt woest aantrekkelijk. Ik zeg: doen!! Zeker als je toch in de buurt bent.

Voor wie het nog niet duizelt, het volgende. In Krabbé Staat Op Straat zet Martijn Krabbé vanaf 25 oktober acht weken lang een straat in Nederland totaal op zijn kop. Buurtbewoners zetten hun inboedel rigoureus op straat om kans te maken op een metamorfose. Mooi zo iets, kans maken op een metamorfose, wie wil dat niet. Nog 61 nachtjes slapen en iemand wordt gemetamorfoseerd, boeiender TV krijg je niet.

Slechte kijkcijfers kosten Paris Hilton realityshow. Toch zit Hilton niet met de handen in het haar. Die tweette onlangs dat ze 'van het leven aan het genieten is en alvast uitkijkt naar nieuwe opdrachten. Het wordt een superdruk jaar, maar het gaat heel leuk worden.' Klopt Paris, het gaat heel leuk worden, gewoon RTL kijken, je weet niet wat je ziet.

Tot slot meldt RTL nog een feestje, in september bestaat RTL Boulevard 10 jaar. Lijkt mij lang genoeg!

Weergaven: 155

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Jeroen Huijsdens: Bioscoop heeft bewezen iets te bieden wat anderen niet in huis hebben

Jeroen Huijsdens is hoofdredacteur van Holland Film Nieuws – HFM – en Filmdepot.nl en is eigenaar van Filmtaal. En sinds kort mede-uitgever van Alles is film

[Interview] Nick Kalse: Gebruikers zijn het zat om storende advertentieformaten te zien

Nick Kalse is Managing Director van Outbrain. Zijn advertentieplatform werkt met uitgevers van over de hele wereld. We spreken hem over de activiteiten van Outbrain en zijn visie op de markt

[Interview] Allard Ruyl: Talpa Network bereikt wekelijks ruim twaalf miljoen Nederlanders

Allard Ruyl is CEO van Media Solutions, het saleshuis van Talpa Network. Wij spreken hem over de ontwikkeling van de markt

[Interview] Anna Nooshin: Soms heerst nog steeds de gedachte dat influencers magische krachten hebben

Voor het tweede jaar op rij staat Anna Nooshin op nummer 1 in DeInfluencer50 en is daarmee opnieuw de invloedrijkste influencer in Nederland. Wij spreken haar

[Interview] Mark de Weerd: zijn zijn voorspellingen uitgekomen?

Eind 2018 keken we met een aantal kenners vooruit op de programmaticmarkt van 2019. Onder anderen Mark de Weerd, Country Manager Benelux van Improve Digital, zette een aantal trends op een rijtje. Welke zijn daadwerkelijk uitgekomen en wat kunnen we verwachten voor 2020?

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Een kerstreview zónder supermarkten

Het is december. De warme deken van clichématige 90-secondenspots spoelt weer over je heen en je weet waar het tijd voor is: een review! Dit keer niet over de supermarkten, omdat PLUS daar zó hard domineert dat ik dat een oneerlijk vergelijk zou vinden

[Column] Deniz Alkaç: Een gezondere branche begint bij een beter verhaal

Het zijn turbulente tijden. Het vak verandert snel en dat is op veel plekken te merken. Wie de afgelopen week zijn LinkedIn opende, zag waarschijnlijk de speech van Victor Knaap voorbijkomen. Op het DeMedia100 Diner schetste hij een ietwat ongezellig toekomstbeeld van onze markt

[Column] Bas Vlugt: Welkom in het duopolie van Christian & John

Consolidatie in de Nederlandse media is niet nieuw, maar de overname van Sanoma door DPG Media is wel een heel groot hoofdstuk in dit verhaal en legt de machtsverhoudingen bloot

[Column] Michiel Rotteveel: Een pleidooi voor de mens achter de data

Ik merk dat we soms vergeten dat de data afkomstig zijn van echte mensen. Het gevaar bestaat dat we ons te veel laten leiden door de cijfers en daarmee de menselijke maat uit het oog verliezen

Jeroen Verkroost: hoe word je futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards?

Hoe word je Futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards? Luistert jouw telefoon je af? Heeft TV nog toekomst? Podcasts, is Doornroosje ontwaakt? Hoe shopt de jeugd? Wordt Alexa empathischer

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden