Nederlands MediaNetwerk

De sollicitant in het land van een veelkoppig monster

[Een EKD-tje]

Hij had er naar uitgekeken. Na 200 brieven en 1,5 jaar kon hij eindelijk kennis maken met de organisatie die interesse in hem toonde. Hij was vroeger op dan gebruikelijk. De wekker had niet eens hoeven afgaan. Het ontbijt bleef steken bij één boterham en een paar slokken thee om de met zijn enzymen doorkauwde deegwaar verder op weg te helpen het maag-darmkanaal in. Hij had nog alle tijd van de wereld, maar zijn ongeduld maakte van die zee een stuwmeertje op spanning…


De zon schijnt. De dag lacht hem tegemoet. Een soort van bruis prikkelt. Deze dag is de kans van zijn leven. Na zoveel tijd en brieven kan hij eindelijk laten zien dat hij de wereld aan kan voor deze geweldige werkgever die dus daarom interesse in hem heeft. Alles past precies. Hij is zelfs over gekwalificeerd. Gelukkig niet teveel. En zijn ervaring past prima op het functieprofiel. Dit is een geweldige baan. Wie zou die niet willen? Hij zou de aansluiting haarfijn kunnen uitleggen en ook waarom de functie op zijn lijf is geschreven.

De receptioniste zoekt zijn naam op in een lijst. ‘Ja, hier staat u. U wordt verwacht. Door deze gang komt u bij de lift. U moet de linker hebben. Die gaat direct door naar de elfde.’

De secretaresse komt hem halen. ‘Komt u mee?’ Dan trekt alles aan hem voorbij als in een trailer van een speelfilm. Plotseling staat hij op hoogpolig tapijt in een ruimte met vijf functionarissen aan een ovale tafel. Hij stelt zichzelf voor, ziet ogen, voelt handen en hoort namen. Iemand zegt: ‘Gaat u zitten’.

Het gesprek is sneller voorbij dan hij zich had gedacht. Of hij nog vragen heeft. ‘Hoe u beoordeeld wordt, hoe bedoelt u?’ reageert de voorzitter verbaasd. ‘U kent de procedure, toch? Dit is de eerste gespreksronde. Wanneer wij daartoe besluiten, volgt een tweede. U wordt daar telefonisch voor uitgenodigd. En anders ontvangt u een brief.’

Als hij na krap drie kwartier een beetje verdwaasd weer buiten staat, echoën flarden van het gesprek nog na: ‘Deze organisatie is een menselijke. Het gaat hier vooral om de mensen. Het is dus maar hoe je bent, als mens dus.’ ‘We hebben een persoonlijke overlegcultuur.’ ‘In de organisatie zit een zekere onvoorspelbaarheid. Wij zijn een veelkoppig monster.’ ‘Wanneer wij voor u kiezen, zult u zelf snel hierover kunnen meepraten…

Zijn bruis, enthousiasme en nieuwsgierigheid zijn vakkundig gesmoord boven het hoogpolige tapijt en omgevormd tot in een knagende ongerustheid. Eenmaal buiten op straat aan de andere kant van de draaideur voelt het ‘op zichzelf teruggeworpen zijn’ op zijn minst weer écht aan…

Weergaven: 90

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

[Cross Media Case 2020] Fleur Haen over Chantals Pyjama Party

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. RTL draagt Chantals Pyjama Party voor als Cross Media Case We spreken met Fleur Haen, manager live entertainment

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Maartje Blijleven: Waarom sales webinars niet werken (en wat je wél kunt doen om nieuwe klanten aan te trekken)

Dit had ik natuurlijk nooit verwacht, toen ik begin 2020 op het podium stond van Koffiedik Kijken en mijn voorspelling voor 2020 deed. Voor een zaal vol vakgenoten, toen dat nog kon. (Oh wat mis ik die tijd!)

Jeroen Verkroost: Wordt jouw nieuws gestolen? Hoe 'doe' je diversiteit? Wie heeft jouw data? Test je mee op Blip?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Cor Hospes: Corona en het demasqué van het merkdenken

Om te lachen zijn ze, ja echt. De reclamefilmpjes waarmee merken in tijden van corona proberen sympathie te winnen

Jeroen Verkroost: Redt de Autoriteit het nieuws? CSI AdTech? Post-corona trendrapport lezen? Hoe paait Google oudjes?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Laat die FOMO maar komen

Bij De Speld gaan de deuren ook langzaam weer open. We beginnen klein en hanteren strikte regels. Hoewel ik gewend ben geraakt aan thuiswerken, kijk ik ernaar uit om straks weer samen te werken met driedimensionale collega’s

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden