Nederlands MediaNetwerk

De TrendsVerwachting 2011 per thema…
door trendwatchers-duo Lieke & Richard Lamb van Bureau TrendWatcher.com

2011 Nederlandse samenleving
Trend: Zoek de Zondebok
Werkelijk overal komt spanning op te staan in 2011. Dat is op zich niet erg want door daardoor ontstaat er een soort noodzaak tot verandering. Het wordt een moeilijk jaar voor iedereen: burgers; bedrijven en overheid. De spanningen in de samenleving lopen verder op en de Nederlander heeft de neiging daar een zondebok voor te zoeken. Door de overheid wordt rekening gehouden met onrust.

2011 Economie
Trend: Economisch Zaagtandherstel
In 2011 zal de crisis pas echt in de fabriekshal en in de kantoren landen met veel ontslagen en faillissementen tot gevolg. Ook ambtenaren zijn door de aangekondigde bezuinigingen niet meer zeker van hun baan. De ‘Euro’ houdt stand in 2011. De economische groei wordt minder dan verwacht werd in de Troonrede van 2010. Bij innovatie-stimulering zal de nadruk gelegd worden op fiscale voordeelregelingen en steeds minder op subsidies. De olieprijzen zullen schoksgewijs flink doorstijgen. Er zal géén tweede economische dip komen maar - veel erger - de komende jaren zal sprake zijn van een langdurig ‘Economisch Zaagtandherstel’. De overheid zal de economie helpen waar mogelijk, bijvoorbeeld door nieuwe infrastructuur- en bouw-projecten.

2011 Politiek
Trend: Polarisering
Tijdens de Provinciale Statenverkiezingen op 2 maart 2011 zal blijken dat de kiezers de politiek op scherp zetten. Er zal polarisatie plaatsvinden. Dit uit zich in een expliciet links of recht georiënteerd stemgedrag. Bij de Provinciale Statenverkiezingen zal de hypotheekrente-aftrek een onverwacht grote rol spelen.
In de Tweede Kamer zal voor ieder besluit om stemmen gelobbyd moeten worden. Daarbij zullen ook vast en zeker per onderwerp verrassende combinaties van politieke partijen zichtbaar worden die eenzelfde stem uitbrengen.

2011 Overheid
Trend: van Poldermodel naar Brainstormmodel
In de politiek wordt steeds meer het Poldermodel - waarbij primair consensus gezocht wordt tussen de betrokken partijen - losgelaten ten faveure van het Brainstormmodel: wat is in principe de ‘beste oplossing’ voor een bepaald probleem? Pas daarna wordt bekeken hoe de betrokken partijen dit uitleggen aan hun achterban. Zowel de huidige Nederlandse regering o.lv. Rutte als de Amerikaanse regering o.l.v. Obama werken inmiddels volgens het pragmatische Brainstormmodel.

2011 Consumenten
Trend: Downsizing
We doen alles nog wel zo veel mogelijk maar het wordt allemaal wat minder uitgebreid gedaan. Denk bijvoorbeeld aan een minder vaak en dichterbij op vakantie. Eén of géén auto in plaats van twee auto’s voor de deur. Minder vaak uit eten en heel selectief kleding kopen. Voor het verenigingsleven en ook de mantelzorg wordt merkbaar dat mensen minder geneigd zijn om vrijwilligerswerk te doen.
“Het wordt ‘nooit’ meer zoals het is geweest”, dat zal heel langzaam bij consumenten doordringen. Het vrij besteedbare inkomen wordt namelijk steeds kleiner. Dit komt vooral door stijging van de zorgkosten; kosten voor levensonderhoud en milieuheffingen op gemeentelijk; provinciaal (o.a. de Waterschappen); landelijk en Europees niveau.
Het Nieuwe Genieten: een positief verschijnsel is dat mensen Welvaart en Welzijn steeds vaker loskoppelen van elkaar: we gaan weer meer genieten en terug naar het kleine, pure, echte leven om ons heen.

2011 Financieel
Trend: Creatieve schuldhulpverlening
Topdrukte bij de schuldhulpverlening. De Belastingdienst; Woningcorporaties; Hypotheek-verstrekkers; Elektriciteitsbedrijven dergelijk komen hoogstwaarschijnlijk met creatieve oplossingen om coulant met betalingsachterstanden om te gaan. Dit om huisuitzetting / verkoop te voorkomen.

2011 Gezondheidszorg
Trend: Zorg vandaag voor de Zorg van morgen
De zorgpremies stijgen met ongeveer 10% in 2011. Zorginstellingen gaan noodgedwongen commercialiseren vanwege de ‘output financiering’ door de overheid. De verzekeraars en farmaceuten krijgen meer grip op de gezondheidszorg. Een significante stijging van het aantal mensen met een depressie of andere aandoeningen als gevolg van (financiële) problemen.


2011 Media
Trend: meer Radio- en TV-on-demand dan live
De digitalisering in medialand zet door. Er zullen radio- en TV-programma’s zijn die via ‘Uitzending gemist’ beter beluisterd/bekeken worden dan de live-uitzending (bijvoorbeeld nachtuitzendingen). De Publieke Omroep zal gereduceerd worden tot haar essentie. Via het internet en DAB/DVB (Digitale Audio/Video Broadcast) zullen er tientallen nieuwe commerciële radio- en TV bij komen.

2011 Sport
Trend: een mat sportjaar
Faillissementen van vooraanstaande voetbalclubs door tegenvallende financiële resultaten. Ook zal, gezien de economische recessie, de Nederlandse kandidatuur voor de Olympische Zomerspelen 2028 weer ter discussies komen te staan.
Naast de reguliere sportevenementen zoals de Tour de France; Wimbledon wordt het een matig sportjaar: geen Olympische Spelen (wel alvast wat toeleven naar Londen 2012); Geen EK Voetbal (pas in 2012) en geen WK Voetbal (pas in 2014). Alhoewel…van 26 juni t/m 17 juli 2011 zal in Dresden (DE) het WereldKampioenschap Voetbal voor vrouwen plaatsvinden (zonder Nederland).

2011 Duurzaamheid
Trend: Dilemma van Duurzaamheid
Groen is goed maar wel héél duur. In 2011 zal het besef bij veel consumenten doordringen dat we als het ware een milieu-schuld uit het verleden aan het aflossen zijn. Ondanks de kostenstijging voor alle denkbare producten en diensten, zal de drang naar een meer duurzame samenleving toch het winnen.

2011 Energie
Trend: Nuclear Energy = New Clear Energy
Kernenergie en niet duurzame energie zal het komende decennium (voor velen onverwacht) de boventoon voeren. Pas over enkele decennia zal bijvoorbeeld zonne-energie als economische energiebron massaal worden aangewend. Tot die tijd zal ‘Nuclear energy’ als ‘New Clear Energy’ aan de man gebracht worden (klinkt fonetisch alvast hetzelfde). Dit vanwege het gebrek aan CO2-uitstoot. In het verlengde hiervan zal de voorbereiding van de tweede Nederlandse kerncentrale in 2011 hoog op de politieke agenda staan.

2011 Technologie
Trend: Augmented Reality
De meest in het oog springende technologie waar consumenten in 2011 grootschalig mee te maken krijgen is ‘Augmented Reality’ (toegevoegde werkelijkheid). Daarmee wordt als het ware een virtuele laag over de werkelijkheid heen geprojecteerd. Deze virtuele laag - die te zien is met een Smart Phone (mobiele telefoon met internet-toegang) - laat bijvoorbeeld de brievenbussen in de buurt zien of hoeveel een huis kost dat te koop staat. Ook kan men zien of er wellicht vrienden in de buurt zijn die twitter gebruiken. Het Amsterdamse bedrijf Layar.com is wereldwijd toonaangevend met de ontwikkeling van ‘Augmented Reality’.
Twitter wordt overigens ‘main stream’ in 2011: het bereikt het grote publiek en trekt derhalve online marketeers aan die Twitter commerciëler zullen maken.
De achterliggende zeer belangrijke trend noemen wij ‘IRL-Cyber-Fusion’, het samengaan van de echte wereld (IRL, In Real Life) en de virtuele wereld (internet, cyberspace). Daar valt bijvoorbeeld ook het toenemend gebruik van de QR-code onder (Quick Response) in de vorm van een ‘vierkante barcode’.

Nano-technologie zal in 2011 een forse ontwikkeling doormaken. Consumenten zullen de eerste resultaten daarvan zien in vele sectoren. Bijvoorbeeld in de vorm van extra gladde nano-coatings; als nano-componenten in flatscreen-TV’s en zelfs in ons voedsel. Ook wordt in de medische wereld toegewerkt naar ‘Self-Healing Organs’. De 3D-techniek ‘in vito Bio-Printing’ lijkt daarbij erg kansrijk.

2011 Onderwijs
Trend: Meer voor minder
De binnen het onderwijs gestelde ambities houden in 2011 geen gelijke trend met de beschikbare budgetten. Daar waar de politiek inzet op een kenniseconomie zal daar binnen het onderwijs weinig van merkbaar zijn. Het collegegeld zal verder verhoogd worden, met name voor ‘langstudeerders’. De invoering zal leiden tot spanningen onder studenten en meer drop-outs.

Zie ook www.TrendsVerwachting.nl

Weergaven: 227

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Case 2020] Rhandy Biemans over Milka – De Smaak van Nederland

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Case 2020] Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Pricewise draagt de campagne rondom zorgverzekeringen voor. We spreken met Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

[Interview] Aldo Breed positief over Kiesjefolders anno 2020

Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen. We spreken met Aldo Breed

[Cross Media Case 2020] Jeroen Visser over Van Uffelen Mode

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Sublime draagt Van Uffelen Mode voor als Cross Media Case. We spreken met Jeroen Visser

[Cross Media Case 2020] Gijs Peetsold over Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Ad Alliance draagt Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0 voor als Cross Media Case. We spreken met Gijs Peetsold

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: DWDD en cultuur, online event, hoe dan? Verandert corona onze muzieksmaak? Wat is jouw whisky?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Adformatie, einde van een tijdperk

Het is natuurlijk not done om een column van eigen hand over een concurrerend vakmedium te publiceren, maar dat Adformatie ophoudt in print te bestaan, is een dermate grote mijlpaal dat we kunnen spreken van het einde van een tijdperk

[Column] Marianne van Soomeren: Spoiler billboards #fuckingbriljant

Eerlijk is eerlijk, ik wilde mijn column eigenlijk niet schrijven over iets wat met de coronacrisis te maken heeft. Er wordt immers al zoveel over geschreven en over gezegd

[Column] Reinier Rombouts: Dit verandert alles

Vaak moest ik glimlachen om de zin. Omdat hij zo dramatisch wordt uitgesproken en omdat er zelden iets gebeurt waardoor alles verandert

[Column] Jerome Kuijken: De vier fasen van quarantaine

Ons beroep valt onder de niet-vitale beroepen en dat is helemaal niet erg. Als dit voorbij is, is het de taak van reclame-, marketing-, communicatie- en mediamensen om de economie een enorme slinger te geven

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden