Nederlands MediaNetwerk

Lange tijd had ik het niet door. Van veld naar veld trokken we, mijn vriendin en ik. Lopend en liftend. Een bundeltje kleren in onze rugzakken. Automobilisten die ons oppikten, vroegen steevast wanneer wij ons laatste bad hadden gehad. Hun beleefdheid kwam uit Engeland. Het deerde ons niet.  Wij waren te gast in Ierland en genoten van een sfeer die wij voor het eerst in ons leven dronken als bijen nectar uit bloemkelken.

We voelden ons vrij. We hadden elk de helft van de tent op onze rug en trokken van dorp naar dorp. In een kroeg aan een weelderig begroeide landweg kregen we muziekinstrumenten in onze handen gedrukt. Een groepje net binnengekomen muzikanten deelde die uit. Of we mee wilden spelen. Ik had voor het eerst in mijn leven een bodhrán (spreek uit bauwreen) in mijn handen: een over een houten ring gespannen vel met een drumstick. Aan die stick zit aan beide zijden een knobbeltje. Als een smal langwerpig botje dat je ergens in het midden losjes tussen duim en wijsvinger houdt. Wat een machtig gevoel was dat. Ik mocht meespelen in een spontaan gevormde band. Erbij horen gaf mij plotseling ook juichende gevoelens en ontketening. Alsof niets meer fout kon gaan. Het tegenovergestelde van ‘gast in je eigen leven’, een eeuwige bezoeker, een toevallige voorbijganger in het decor van het alledaagse, een figurant in een door anderen samengesteld tableau vivant.

Overijverig was ik. Vonken spatten van het vel vanonder de zwiepende knobbeltjes. In een opzwepend ritme met daarbovenuit zwevend lichte klanken van een tin whistle, zweefde ik in mijn enthousiasme steeds verder weg uit mijn besef. Ik hoorde ergens uit de verte iemand vragen of ik een pintje bier wilde…Mijn bijdrage aan de muziek moet steeds meer iets hardnekkigs en eigenstandigs hebben gekregen. Iemand bood mij aan het van mij over te nemen….

Wekenlang zwierven we zo onder een wolkenloze blauwe lucht. In het jaar waarin Elvis Presley zijn laatste adem blies, was Ierland een maand lang zonder regen. THE KING IS DEAD kopten kranten in kiosken. We konden het niet geloven. ‘Love me tender’, klonk zijn bronstige stem nog steeds overal uit jukeboxen…

De gastvrijheid in Ierland was groots. Jimmy, een rondbuikig mannetje in Limerick met een guitige blik uit glimmende kraalogen, deed mij denken aan iemand uit de verhalen van Dickens. ‘Ja natuurlijk mocht ik water tappen uit zijn kraan’. Waar wij stonden? Ik wees het oranje stipje aan in het weiland achter zijn villa. We mochten wel even binnenkomen.

Een kwartiertje later zaten we in de huiskamer van onze spontane en vrolijke gastheer. We dronken whisky. Na 5 minuten zei Jimmy: ‘Neem toch even een bad’. Dat deden we graag. Pas daar zag ik hem zitten. In mijn navel. Ik was in dit gastvrije land gast en gastheer tegelijk. Dat verklaarde het complete gevoel dat ik al dagen achtereen had gehad. Mijn gast bleek een lastig heerschap om afscheid van te nemen. Het wegjagen van de ossen van onze tent was gemakkelijker geweest dan het verleiden van de teek mij los te laten. Dat lukte zelfs niet met de duurste whisky.

Gastvrijheid voor een teek kan dramatische gevolgen hebben. Dat is een gevaarlijke verbinding. Die teek was bij mij gaan horen, zoals een drumstick bij een trommel, zoals een mens in zijn eigen leven…

Hij en ik gingen door het oog van de naald…

Weergaven: 107

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Case 2020] Rhandy Biemans over Milka – De Smaak van Nederland

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Case 2020] Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Pricewise draagt de campagne rondom zorgverzekeringen voor. We spreken met Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

[Interview] Aldo Breed positief over Kiesjefolders anno 2020

Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen. We spreken met Aldo Breed

[Cross Media Case 2020] Jeroen Visser over Van Uffelen Mode

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Sublime draagt Van Uffelen Mode voor als Cross Media Case. We spreken met Jeroen Visser

[Cross Media Case 2020] Gijs Peetsold over Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Ad Alliance draagt Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0 voor als Cross Media Case. We spreken met Gijs Peetsold

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: DWDD en cultuur, online event, hoe dan? Verandert corona onze muzieksmaak? Wat is jouw whisky?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Adformatie, einde van een tijdperk

Het is natuurlijk not done om een column van eigen hand over een concurrerend vakmedium te publiceren, maar dat Adformatie ophoudt in print te bestaan, is een dermate grote mijlpaal dat we kunnen spreken van het einde van een tijdperk

[Column] Marianne van Soomeren: Spoiler billboards #fuckingbriljant

Eerlijk is eerlijk, ik wilde mijn column eigenlijk niet schrijven over iets wat met de coronacrisis te maken heeft. Er wordt immers al zoveel over geschreven en over gezegd

[Column] Reinier Rombouts: Dit verandert alles

Vaak moest ik glimlachen om de zin. Omdat hij zo dramatisch wordt uitgesproken en omdat er zelden iets gebeurt waardoor alles verandert

[Column] Jerome Kuijken: De vier fasen van quarantaine

Ons beroep valt onder de niet-vitale beroepen en dat is helemaal niet erg. Als dit voorbij is, is het de taak van reclame-, marketing-, communicatie- en mediamensen om de economie een enorme slinger te geven

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden