Nederlands MediaNetwerk

Even bellen met... Roland en Rogier van Kralingen

Roland en Rogier van Kralingen publiceerden onlangs het boek
De 13 gouden wetten van recessiemarketing. Grijpen wij de telefoon!


Dag Roland en Rogier, hoe gaat het met jullie? 'Allereerst: het gaat erg goed. Pa en zoon hebben veel lol op het moment. De crisis die dat van ons afneemt moet nog worden uitgevonden!'
Een nieuw boek. Vertel alles! Rogier: 'Een nieuw boek? Roland belde mij op vanuit San Francisco op 6 oktober 2008 en concludeerde dat de totale paniek was uitgebroken in de USA. Na vijf minuten verbazing wisten we dat het zaak was meteen te reageren. Vanaf het ene op het andere moment was alles gewoon totaal anders: credit crisis. We voelden instinctief dat alle consumenten in een mum van tijd hun emoties ten opzichte van het bedrijfsleven radicaal hadden veranderd. Als dat gebeurt kun je als marketeer of innovator maar 1 ding doen: supersnel reageren. We hadden gelukkig al wel een basis - De Groeimotor, uit 2007 - om te kunnen praten over de creatie van meerwaarde maar zijn een versnelling hoger geschakeld. Dag en nacht zoeken en researchen en alles wat we leerden meteen goed en scherp opschrijven. En niet bang zijn stelling te nemen.'
Op jullie website zie ik dat jullie Recessie Warroom Workshops geven. Hoe eng zijn die workshops? 'Recession Warrooms zijn bewust uitdagend, maar niet eng. Het bedrijfsleven heeft een Pavlov reactie op de crisis: prijs verlagen. Maar we zouden nu juist heel anders moeten reageren; met creativiteit. Waarom? Omdat de consument sceptischer is geworden. Ze verwacht gewoon meer. Iedereen moet z’n creatieve versnellingsbak dus opschakelen in plaats van uitschakelen. De Recession Warroom heeft die opstelling: in rap tempo veel ideeën boven tafel te krijgen. We hebben het kader ervoor klaar, ons huiswerk gedaan. Eigenlijk dagen we de ondernemers daarin uit. We zeggen: dit kan allemaal beter, doe je mee?'
Kunnen jullie ons communicatieprofessionals één gouden wet van recessiemarketing aan de hand doen? 'De eerste wet is de Wet van de Verbondenheid. Die zegt dat je moet zorgen dat je goed verbonden bent met de emoties van de consument. De consument is zeer snel veranderd dus moet je proberen haar extra goed te begrijpen. En te paaien. Daarvoor is creativiteit nodig. De zesde wet, De Wet van de Dwarsliggers gaat daar dieper op in en zegt: hou je creatieve dwarsliggers en andersdenkenden binnenboord. Als je die kwijtraakt, dan verlies je het belangrijkste wapen in het overleven van deze crisis.'
Wat is het laatste nieuws? 'Het laatste nieuws? We onderschatten de huidige situatie niet, het heet niet voor niets een Recession Warroom. Het is crisis. Maar we proberen de situatie wel te relativeren. Op onze website staat ook duidelijk dat de sessies tijdelijk zijn. We willen innoveren, nieuwe dingen bedenken. Ook ideeën tegen een recessie natuurlijk maar het moet meer zijn dan alleen achteraf reageren, het gaat om vooruitzien. Op dit moment echter, voelen we ons echt uitgedaagd door de recessie om te bewijzen dat marketing wel degelijk heel belangrijk kan zijn. De kredietcrisis heeft ons op scherp gezet, ambitieus gemaakt. We willen onze eigen meerwaarde bewijzen. Maar wat we vooral niet willen, is ons onderdompelen in een crisis sfeer. We hebben zoveel lol op het moment, zijn zo hard aan het doorontwikkelen op nieuwe concepten - waaronder een nieuw boek - die we in de loop van 2009 zullen introduceren. Dan laten we het recessie onderwerp weer langzaam achter ons. Zoals al gezegd: de crisis die ons dat kan afnemen moet nog worden uitgevonden!'
www.innoa.eu
Roland en Rogier van Kralingen spreken op het Eerste Nederlands MediaNetwerk Event.
Bekijk het programma en de deelnemerslijst van dit event

Weergaven: 279

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] René Huiberts (Value Zipper): Het umfeld van een redactie is heilig

Sinds maart 2019 versterkt René Huiberts het team van Value Zipper waar hij voor verschillende klanten branded content opzet binnen het portfolio van Value Zipper. Een mooie gelegenheid om hem te vragen naar zijn plannen en zijn visie op branded content

[Interview] Thijs Jaski: Impact maak je door verhalen te vertellen die alleen bij jouw merk passen

Thijs Jaski verruilde begin 2019 ING voor creatief bureau Yune. Hij werd er Chief Brand Publishing. We spreken hem over zijn visie op merken en content

[Nederlands MediaNetwerk TV] Jasper Dijkstra over Eventbrite

Jasper Dijkstra is commercieel directeur van Eventbrite Benelux, de tool om kaartverkoop voor evenementen te realiseren. Hij praat ons bij over wat er speelt in de markt voor kaartverkoop

[Interview] Jouke Tjeerdsma en Sjoerd van der Meijden: Mannen kun je in specifieke hokjes plaatsen

Via meer dan vijftig verschillende websites en apps bereikt Mannenmedia maandelijks ruim zeven miljoen mannen. Wij spreken met Managing Director Jouke Tjeerdsma en Director Sales & Business Development Sjoerd van der Meijden

[Interview] Arun Maljaars (Insight TV): We geven millennials een platform om hun passie uit te breiden

Insight TV is sinds september 2018 actief in Nederland. Director of Content & Channels Arun Maljaars bereikt millennials via uiteenlopende avontuurlijke content. We spreken hem over zijn visie op verhalen vertellen en de content van de toekomst

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: LinkedOut

Social media zijn er niet om te discussiëren over al dan niet belangrijke onderwerpen. Twitter, Facebook, ach als één opmerking bij iemand verkeerd valt, ben je zomaar een inwoner van Mongolië, een racist, een communist, een rechtse bal of een gestoorde

[Column] Niels Bruinsma: Folder in de ban in Utrecht

Vanaf 1 januari 2020 ontvangen de bewoners van Utrecht geen folders meer, tenzij ze een JA/JA-sticker hebben geplakt. Na Amsterdam is Utrecht de tweede gemeente die deze maatregel invoert

[Column] Jerome Kuijken: Consistente content

Slechts 2 procent van de content van organisaties slaagt erin om op de socials van hun consumenten te verschijnen. Ik wist dat de sociale algoritmes meedogenloos zijn, maar 2 procent is wel echt minimaal. Daar doe je dan al die moeite voor

[Column] Joris van Heukelom: De mens meer mens maken

Kun jij soms ook met jaloezie naar mensen kijken die veel mening en een beetje inhoud op hoge snelheid de socials op donderen? Ik ben daar te lui voor

[Column] Paola Cassone: Wat eten we vandaag?

Ik voorspelde drie jaar geleden dat gezond eten binnen vijf jaar een revolutionaire impact op marketing en communicatie zou hebben en dit jaar is dat al uitgekomen

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden