Nederlands MediaNetwerk

Even bellen met... Roland en Rogier van Kralingen

Roland en Rogier van Kralingen publiceerden onlangs het boek
De 13 gouden wetten van recessiemarketing. Grijpen wij de telefoon!


Dag Roland en Rogier, hoe gaat het met jullie? 'Allereerst: het gaat erg goed. Pa en zoon hebben veel lol op het moment. De crisis die dat van ons afneemt moet nog worden uitgevonden!'
Een nieuw boek. Vertel alles! Rogier: 'Een nieuw boek? Roland belde mij op vanuit San Francisco op 6 oktober 2008 en concludeerde dat de totale paniek was uitgebroken in de USA. Na vijf minuten verbazing wisten we dat het zaak was meteen te reageren. Vanaf het ene op het andere moment was alles gewoon totaal anders: credit crisis. We voelden instinctief dat alle consumenten in een mum van tijd hun emoties ten opzichte van het bedrijfsleven radicaal hadden veranderd. Als dat gebeurt kun je als marketeer of innovator maar 1 ding doen: supersnel reageren. We hadden gelukkig al wel een basis - De Groeimotor, uit 2007 - om te kunnen praten over de creatie van meerwaarde maar zijn een versnelling hoger geschakeld. Dag en nacht zoeken en researchen en alles wat we leerden meteen goed en scherp opschrijven. En niet bang zijn stelling te nemen.'
Op jullie website zie ik dat jullie Recessie Warroom Workshops geven. Hoe eng zijn die workshops? 'Recession Warrooms zijn bewust uitdagend, maar niet eng. Het bedrijfsleven heeft een Pavlov reactie op de crisis: prijs verlagen. Maar we zouden nu juist heel anders moeten reageren; met creativiteit. Waarom? Omdat de consument sceptischer is geworden. Ze verwacht gewoon meer. Iedereen moet z’n creatieve versnellingsbak dus opschakelen in plaats van uitschakelen. De Recession Warroom heeft die opstelling: in rap tempo veel ideeën boven tafel te krijgen. We hebben het kader ervoor klaar, ons huiswerk gedaan. Eigenlijk dagen we de ondernemers daarin uit. We zeggen: dit kan allemaal beter, doe je mee?'
Kunnen jullie ons communicatieprofessionals één gouden wet van recessiemarketing aan de hand doen? 'De eerste wet is de Wet van de Verbondenheid. Die zegt dat je moet zorgen dat je goed verbonden bent met de emoties van de consument. De consument is zeer snel veranderd dus moet je proberen haar extra goed te begrijpen. En te paaien. Daarvoor is creativiteit nodig. De zesde wet, De Wet van de Dwarsliggers gaat daar dieper op in en zegt: hou je creatieve dwarsliggers en andersdenkenden binnenboord. Als je die kwijtraakt, dan verlies je het belangrijkste wapen in het overleven van deze crisis.'
Wat is het laatste nieuws? 'Het laatste nieuws? We onderschatten de huidige situatie niet, het heet niet voor niets een Recession Warroom. Het is crisis. Maar we proberen de situatie wel te relativeren. Op onze website staat ook duidelijk dat de sessies tijdelijk zijn. We willen innoveren, nieuwe dingen bedenken. Ook ideeën tegen een recessie natuurlijk maar het moet meer zijn dan alleen achteraf reageren, het gaat om vooruitzien. Op dit moment echter, voelen we ons echt uitgedaagd door de recessie om te bewijzen dat marketing wel degelijk heel belangrijk kan zijn. De kredietcrisis heeft ons op scherp gezet, ambitieus gemaakt. We willen onze eigen meerwaarde bewijzen. Maar wat we vooral niet willen, is ons onderdompelen in een crisis sfeer. We hebben zoveel lol op het moment, zijn zo hard aan het doorontwikkelen op nieuwe concepten - waaronder een nieuw boek - die we in de loop van 2009 zullen introduceren. Dan laten we het recessie onderwerp weer langzaam achter ons. Zoals al gezegd: de crisis die ons dat kan afnemen moet nog worden uitgevonden!'
www.innoa.eu
Roland en Rogier van Kralingen spreken op het Eerste Nederlands MediaNetwerk Event.
Bekijk het programma en de deelnemerslijst van dit event

Weergaven: 308

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Dolly van den Akker: Contentmarketing begint nooit met content

Merken zien steeds beter in dat relevante content het verschil maakt in het leggen van echt en langdurig contact met consumenten. Zeker nu consumenten earned media en owned kanalen als betrouwbaarder ervaren dan paid media

Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Brand building on social

Knocking over the current beliefs on audience growth, engagement KPIs and micro-targeting

[Column] Niels Bruinsma: Wat doet corona met ons surf-, kijk- en luistergedrag?

Hoewel we gehoopt hadden deze tweede coronagolf te vermijden, zitten we er helaas toch middenin. Tijdens de eerste golf hebben we veelvuldig media-updates gemaakt, waarin met name de mediaconsumptie centraal stond

Jeroen Verkroost: Journalistiek, iPhones, Hype Cycle, Release je eigen Muziek en Test Jezelf!

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden