Nederlands MediaNetwerk

Even bellen met... Roland en Rogier van Kralingen

Roland en Rogier van Kralingen publiceerden onlangs het boek
De 13 gouden wetten van recessiemarketing. Grijpen wij de telefoon!


Dag Roland en Rogier, hoe gaat het met jullie? 'Allereerst: het gaat erg goed. Pa en zoon hebben veel lol op het moment. De crisis die dat van ons afneemt moet nog worden uitgevonden!'
Een nieuw boek. Vertel alles! Rogier: 'Een nieuw boek? Roland belde mij op vanuit San Francisco op 6 oktober 2008 en concludeerde dat de totale paniek was uitgebroken in de USA. Na vijf minuten verbazing wisten we dat het zaak was meteen te reageren. Vanaf het ene op het andere moment was alles gewoon totaal anders: credit crisis. We voelden instinctief dat alle consumenten in een mum van tijd hun emoties ten opzichte van het bedrijfsleven radicaal hadden veranderd. Als dat gebeurt kun je als marketeer of innovator maar 1 ding doen: supersnel reageren. We hadden gelukkig al wel een basis - De Groeimotor, uit 2007 - om te kunnen praten over de creatie van meerwaarde maar zijn een versnelling hoger geschakeld. Dag en nacht zoeken en researchen en alles wat we leerden meteen goed en scherp opschrijven. En niet bang zijn stelling te nemen.'
Op jullie website zie ik dat jullie Recessie Warroom Workshops geven. Hoe eng zijn die workshops? 'Recession Warrooms zijn bewust uitdagend, maar niet eng. Het bedrijfsleven heeft een Pavlov reactie op de crisis: prijs verlagen. Maar we zouden nu juist heel anders moeten reageren; met creativiteit. Waarom? Omdat de consument sceptischer is geworden. Ze verwacht gewoon meer. Iedereen moet z’n creatieve versnellingsbak dus opschakelen in plaats van uitschakelen. De Recession Warroom heeft die opstelling: in rap tempo veel ideeën boven tafel te krijgen. We hebben het kader ervoor klaar, ons huiswerk gedaan. Eigenlijk dagen we de ondernemers daarin uit. We zeggen: dit kan allemaal beter, doe je mee?'
Kunnen jullie ons communicatieprofessionals één gouden wet van recessiemarketing aan de hand doen? 'De eerste wet is de Wet van de Verbondenheid. Die zegt dat je moet zorgen dat je goed verbonden bent met de emoties van de consument. De consument is zeer snel veranderd dus moet je proberen haar extra goed te begrijpen. En te paaien. Daarvoor is creativiteit nodig. De zesde wet, De Wet van de Dwarsliggers gaat daar dieper op in en zegt: hou je creatieve dwarsliggers en andersdenkenden binnenboord. Als je die kwijtraakt, dan verlies je het belangrijkste wapen in het overleven van deze crisis.'
Wat is het laatste nieuws? 'Het laatste nieuws? We onderschatten de huidige situatie niet, het heet niet voor niets een Recession Warroom. Het is crisis. Maar we proberen de situatie wel te relativeren. Op onze website staat ook duidelijk dat de sessies tijdelijk zijn. We willen innoveren, nieuwe dingen bedenken. Ook ideeën tegen een recessie natuurlijk maar het moet meer zijn dan alleen achteraf reageren, het gaat om vooruitzien. Op dit moment echter, voelen we ons echt uitgedaagd door de recessie om te bewijzen dat marketing wel degelijk heel belangrijk kan zijn. De kredietcrisis heeft ons op scherp gezet, ambitieus gemaakt. We willen onze eigen meerwaarde bewijzen. Maar wat we vooral niet willen, is ons onderdompelen in een crisis sfeer. We hebben zoveel lol op het moment, zijn zo hard aan het doorontwikkelen op nieuwe concepten - waaronder een nieuw boek - die we in de loop van 2009 zullen introduceren. Dan laten we het recessie onderwerp weer langzaam achter ons. Zoals al gezegd: de crisis die ons dat kan afnemen moet nog worden uitgevonden!'
www.innoa.eu
Roland en Rogier van Kralingen spreken op het Eerste Nederlands MediaNetwerk Event.
Bekijk het programma en de deelnemerslijst van dit event

Weergaven: 290

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

[Interview] Lucio Messercola: Commercie en kwaliteit gaan wel degelijk hand-in-hand

Lucio Messercola is een van de genomineerden van DeProducenten50, de nieuwste lijst van DeMedia100. De autodidact is eigenaar van Messercola en produceert zowel commerciële als redactionele films, series en video's

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

[Commercial Review] Folkert Langeveld: Bold moves van Samsung en T-Mobile, KIA uit de comfortzone en de P van KLM en Unox

De ambitie van het House of no limits-project van Samsung en T-Mobile maakt het voor mij al direct een opvallende en spannende gebeurtenis. Een film? Op YouTube? Met al deze bekende namen? Fred Teeven? Het bevat alle elementen die YouTube en social leuk maken

Jeroen Verkroost: feedback, TikTok, Britney Spears, redders van de journalistiek en meer

Als onderdeel van mijn werk coach ik een aantal mensen. Tenminste, van mijn vrouw mag ik het geen coaching noemen, want ik geef advies. En dat is niet hetzelfde, vindt zij, geaccrediteerd coach

[Column] Paola Cassone: Het Peter Pan-complex

Heb je ooit stilgestaan bij het aantal stereotypen en vooroordelen dat in ons culturele DNA is ingebed? Er is één die er vaak uitspringt: de 50-plusser

[Column] Marloes Rusting: De rode lampion

Marloes Rusting is Client Director bij Initiative. Voor Nederlands MediaNetwerk dook ze in het fenomeen Halloween

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden