Nederlands MediaNetwerk

Deze week werden de oplagecijfers van de dagbladen en tijdschriften over Q2-09 vrijgegeven. Eerder werd op het Nederlands MediaNetwerk al een analyse van de oplagen van de dagbladen gemaakt, nu een paar gedachten over de tijdschriften. In een
persbericht van het NUV konden we lezen dat de totale verspreide oplage van tijdschriften in Q2-09 met 3 procent is gedaald, na een daling van 3,3 procent in Q1-09. Vergeleken met de dagbladen, die een min van 8,4 procent lieten zien, viel dat aan de ene kant mee. Tegelijkertijd moeten we vaststellen dat ook tijdschriften voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van de advertentiemarkt en daar is het geen feest. Het interessante van de tijdschriftenmarkt is de enorme dynamiek. Niet alleen laten segmenten en titels flinke uitslagen naar boven en beneden zien, ook komen er regelmatig titels bij en worden titels opgeheven. Bladenmakers zeggen dat dat komt omdat tijdschriften heel dicht op de consument worden gemaakt. Omdat die verandert, verandert de markt mee. In de grafiek is een set aan vrouwen- en mannebladen opgenomen - de grafiek is niet uitputtend. Een van de eerste dingen die opvalt is dat de oplagen van de vier grootste vier titels substantieel aan het dalen zijn. Tegelijkertijd moet worden vastgesteld dat een titel als
Libelle nog steeds heel groot is, en dat het blad er zelfs als deze trend zich voortzet nog lachend 1 of 2 decennia aan vast kan plakken. Anders is het onderaan in de grafiek, de plaats waar de vier opgenomen mannenbladen zich bevinden.
FHM is als relatieve nieuwskomer nog het meest fris,
Esquire heeft zich in de marge genesteld maar werkt onder
Arno Kantelberg onder een ander kostenregime en onder andere rendementseisen dan de voormalige mannenbladenslagschepen van
Sanoma Uitgevers. Het is alweer een paar jaar geleden dat de
Panorama door de 100.000 oplagegrens zakte.
Revu is in Q2-09 zelfs door de 50.000 oplagegrens gezakt en moet vrezen voor het voortbestaan. Er kleeft een hoop geschiedenis aan
Revu maar recente uitlatingen van
Auke Visser stemmen weinig hoopvol. Misschien wil
Derk Sauer het blad nog wel uit sentimentele overwegingen overnemen. Aan de bovenkant van het middensegment zitten de vier succesverhalen. De grootste scores zijn voor
Happinez en
LINDA.. Het verhaal is al vele malen verteld. Ontwikkeld door twee van oorspong
Sanoma-Uitgevers blademakers,
Rozemarijn de Witte en
Inez van Oord. Zij verlieten het bedrijf om hun eigen weg te gaan. Inmiddels heeft
Sanoma-Uitgevers LINDA. overgenomen en ging
Happinez naar
Weekbladpers Tijdschriften. En dan is er nog
Glamour, een succesvolle introductie van
G+J Uitgevers dat ook met
Quest en
National Geographic Magazine hogen ogen scoort. Glamour is weliswaar ingehaald door
LINDA. maar doet prima mee. Een opsteker voor
Sanoma-Uitgevers is de performance van
ZIN. Al lange tijd is
Plus de Hoofddorpse bladenmakers een doorn in het oog.
Midi is nooit goed van de grond gekomen. Het oplageverloop van
ZIN is wat springerig. Maar even afwachten hoe dat zich ontwikkelt. Aan de onderkant van het middensegment een wat wisselend beeld. relatief nieuwe titels als
Beau Monde en vooral
Esta hebben de ooit hooggespannen verwachtingen niet waargemaakt. Nieuwkomer
Felderhof zal nog even moeten doortrekken. Weekuitgave
Grazia heeft een eerste zware test overleefd: het heeft
Gala uit de markt gedrukt en zal voor een duurzaam bestaan wel naar de 100.000 oplage mogen.
Lees ook Analyse: Oplage Dagbladen

Weergaven: 50

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

[Interview] Maarten Post (Hornbach): De keuze voor bioscoopreclame was snel gemaakt

Maarten Post is marketingmanager van Hornbach. Begin 2019 lanceerde hij een wervingscampagne in samenwerking met Jean Mineur Mediavision, om personeel aan te trekken in de regio Duiven. Naast lokale print-uitingen, koos Maarten voor de bioscoop om zijn boodschap te verspreiden. Wij vragen hem naar de campagne, de resultaten en de bioscoop als advertentiekanaal

[Interview] Jeroen Koopman: SVOD en de bioscoop groeien dichter naar elkaar toe

Jeroen Koopman is founder en Creative Producer bij NewBe. Met onder meer Misfit behaalde hij ongekende internationale successen. We spreken hem over produceren voor on-demand en de groei van SVOD

[Interview] Wilco Wolfers: Bioscoop blijft het belangrijkst voor de lancering van films

Wilco Wolfers begon onlangs zijn eigen filmdistributiemaatschappij WW Entertainment. Het bedrijf verzorgt onder meer de marketing en distributie van Entertainment One-films in de Benelux. We spreken hem over deze nieuwe start

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Erwin Fisser: De ellende van de eerste zijn

We kennen de Wright Brothers als uitvinders van het moderne vliegtuig, niet Henri Giffard die al 50 jaar eerder met een gemotoriseerd toestel vloog. We kennen allemaal David Bowie, veel minder mensen kennen Captain Beefheart

[Column] Maartje Blijleven: Dan schrijf je toch een boek?

De suggestie leek zo simpel: gewoon even een boek schrijven. Als je om je heen kijkt, dan lijkt het of tegenwoordig iedere professional een boek schrijft. In een weekend (hoe dan!?), in drie weken, drie maanden, of net wat langer. Mijn doel was drie maanden, maar het kostte me uiteindelijk ruim een jaar bloed, zweet en tranen

[Column] Paola Cassone: Empty nesters

Hoera! Mijn puberzoon is geslaagd en vanaf september gaat hij op kamers. Er zijn ongeveer 400.000 ouders die vorige maand dit goede nieuws hebben gehoord. Dit is bijna 20 procent van de gezinnen met thuiswonende kinderen in Nederland

[Commercial Review] Folkert Langeveld: jaloersmakend Zeeman, over the top Vedett en advercontentpublishing van Campina

De grote overwinning gaat de afgelopen maand natuurlijk naar Zeeman. De campagne waarin we aan het denken werden gezet over exclusieve versus goedkope sneakers steeg in creativiteit en uitvoering boven al het andere uit

[Column] David de Jong: Wat is de (on)zin van het Commissariaat voor de Media?

Begin 1988 ging het Commissariaat voor de Media van start als onafhankelijke toezichthouder en opvolger van de zogeheten regeringscommisaris voor de Omroep. Maar is anno 2019 een apart Commissariaat voor de Media nog nodig?

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden