Nederlands MediaNetwerk

[Het Blok] RTL7 - PSV-Benfica - 20:49-20:54

Na een uitvoerige voorbeschouwing van Wilfred Genee, Johan Derksen; "Fred Rutten mist de uitstraling om trainer van PSV te zijn" - wat mij van mijn apropos brengt want ik dacht dat het ontbreken van uitstraling juist een voorwaarde was om trainer van PSV te kunnen worden - en René van der Gijp die per week meer op Carlo Boshardt begint te lijken, pakken we het reclameblok mee voordat PSV zich tegen Benfica naar een kansloos gelijkspel zal blameren.

En terwijl u het toilet blank zet, zit uw trouwe reporter zich de blaren op zijn laptop te rammelen tijdens het eerste reclameblok dat in deze kraakverse rubriek wordt besproken. Zijn ze al begonnen? Man wat gaat dat snel! Wat is dit? Royal Bank of Scotland? Niet om aan te zien. Het gaat over Schotland en dus moet de voice vover vocaal gemankeerd zijn. Schotland, waar de vrouwen rokken dragen. En de mannen ook. Jezus! De bank geeft je 20 euro cadeau als je een internetrekening opent. Daar moet je dan wel 5000 euro voor inleggen. Bij Albert Heijn krijg je al 20 euro korting als je 2 dozen niet eens zo hele goede wijn koopt.

X Factor en iets met Pepsi. Man, wat is deze commercial kort! Past ook wel bij het merk Pepsi, dat tot peilloze diepten is afgezonken - de merkdruk kan bijna niet lager. Ooit was er een cola oorlog en bracht Pepsi Michael Jackson, Tina Turner en David Bowie in zijn commercials. The Choice of a New Generation. Bij Coca-Cola konden ze daar alleen maar wat broddelwerk tegenover stellen met vooral blije mensen die de hele tijd moesten lachen (om niets, of het moest al de Coca-Cola zijn die ze dronken). Bij Coca-Cola zelf lagen ze dag en nacht wakker terwijl ze probeerden om het telefoonnummer van de sociale dienst uit hun hoofd te leren.

Nee dan nu! Volgt u X-Factor een beetje? De kandidaten op de X Campus moeten tijdens de repetities verplicht staan zingen in een flesje Pepsi als een soort van nepmicrofoon - dat is van een zo mogelijk nog grotere treurnis dan die arme Peruaan in de kerstuitzending van All You Need is Love die werd gedwongen om in de bus appels van de sponsor uit te delen. Het arme schaap werd gered door een paar zakken Lays die spontaan uit het bagagerek vielen.

Nikon doet een spotje met Robbie Williams - wat zal die een spijt hebben dat ie Take That weer is ingestapt - hebben jullie vorig jaar bij The Voice of Holland dat live optreden van Take That gezien? Ongeloof en verbijstering daalde op het publiek neer dat muisstil werd en maar niet kon geloven dat het zo slecht was. Wat wel geweldig was, was het concert van Robbie Williams waarvan een kort fragment in de Nikon commercial is te zien: Williams vraagt iedereen in het publiek tegelijkertijd een foto te maken met hum mobieltje - niet met hun Nikon camera's. Nee, met mobieltjes die de business van Nikon kapot maken. En dat in je commercial opnemen. Dat getuigt van lef! Of van een morbide vorm van visionairiteit.

En dan Red Bull. Ik zou zeggen: Na vele jaren van die rare tekenfilmpjes en die belegen pay of Red Bull geeft je vleugels wordt het misschien eens tijd voor het uitschrijven van een pitch. Er zijn vast wel bureaus te vinden die zich daarvoor willen inspannen. The Hippest Brand on Earth kan echt beter krijgen.

 

Kruidvat - Steeds verrassend, altijd voordelig - heeft een goede pay of te pakken, ook al slaat ie nergens op. Hoezo verrassend? Wel voordelig. Toen onze kinderen nog in de luiers waren, haalde ik ze altijd daar. En daarna even bij Albert Heijn kijken wat je voor Pampers betaalt - ik kon daar altijd heel vrolijk van worden. En goede voice over. Lekker fris, over de top vrouwengeluid met zo'n heerlijk kraakje erin. Altijd ruzie met mijn vrouw Anne. Ik: "Het is Katja Schuurman!". Zij: "Nee, je wilt alleen maar dat het Katja Schuurman is, viespeuk!". Zij heeft gelijk.

Klaar? Nee! Arjen Ederveen verschijnt in beeld maar ik weet het niet zeker. Misschien wel iemand die doet alsof ie Arjen Ederveen is die meedoet aan een commercial. Nou goed, waarvoor is het? Online.nl? Nooit van gehoord.

 

Het gaat allemaal te hard om bij te houden: Iets vaags van Shell, even braken om Carglass en dan iets ongelofelijks, zie ik dat goed? Over miniatuur Ferrari's? Nescafé Dulce Gusto, waar je in een bioscoop moet zitten met koffie pads in je bril in plaats van glazen. Bij Hans Anders krijg je een gratis zonnebril op sterkte bij een bril - vroeger, vroeger! Toen maakte ze bij Hans Anders biljante reclame, weet u nog: 1 of andere aanbieding en dan: Voor iedereen die Hans heet... en voor iedereen die Anders heet ook


Nou RTL pakt uit hoor, wat nu weer? Alfa Romeo. Een lekker wijf in een auto. I am Giulietta zegt de vioce over. Ik denkt niet dat hij zichzelf bedoelt. Zij is het. Prachtig. Wat doen die drie meisjes op de achterbank? Die zijn in ieder geval niet van haar.

En dan nog Tele2. Let's face it; de Born to be cheap campagne is een schoolvoorbeeld van een heel slecht idee dat op briljante wijze is uitgevoerd. Zie je het voor je? Komt het bureau bij de klant met het voorstel om een campagne te lanceren met een pratend schaap. Pay zo goed dat het schrijnt, heel mooi op het randje. En wat ik nog het mooist vind is dat gegeven het feit dat schapen niet kunnen praten en dus per definitie moeten worden ingesproken, er toch voor is gekozen om de Engelstalige commercials op de Nederlandse televisie uit te zenden, zonder ondertiteling. Lekker cheap! En briljant.




PS
Het duurt naar verwachting nog een paar weken voordat ik ben uitgeraasd. Daarna zou ik deze rubriek graag in handen van gastschrijvers geven. Vind je dat leuk? Meld je dan nu al aan op bas@basvlugt.nl. Alleen open voor reclameprofessionals.

Weergaven: 152

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

[Interview] Lucio Messercola: Commercie en kwaliteit gaan wel degelijk hand-in-hand

Lucio Messercola is een van de genomineerden van DeProducenten50, de nieuwste lijst van DeMedia100. De autodidact is eigenaar van Messercola en produceert zowel commerciële als redactionele films, series en video's

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Jerome Kuijken: Hoe zit het nou met de versnippering van de media?

Het gaat lekker met de oude media. Je hoort het goed: zowel televisie, radio als out of home floreren. Mediahuizen met veel printtitels in het portfolio praten enthousiast over nieuwe verdienmodellen en hebben het zelfs over groei

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: de TimTom-campagne van Allsecur, een geduldig Carhartt en Zalando weet het niet meer

Ein-de-lijk gaan ze weg: Tim en Tom! Dat was zo’n beetje mijn eerste reactie na het zien van de commercial waarin wordt aangekondigd dat het merk Allsecur ophoudt te bestaan. Want eerlijk is eerlijk, de commercials met de broertjes Coronel waren niet het toppunt van creativiteit

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

[Commercial Review] Folkert Langeveld: Bold moves van Samsung en T-Mobile, KIA uit de comfortzone en de P van KLM en Unox

De ambitie van het House of no limits-project van Samsung en T-Mobile maakt het voor mij al direct een opvallende en spannende gebeurtenis. Een film? Op YouTube? Met al deze bekende namen? Fred Teeven? Het bevat alle elementen die YouTube en social leuk maken

Jeroen Verkroost: feedback, TikTok, Britney Spears, redders van de journalistiek en meer

Als onderdeel van mijn werk coach ik een aantal mensen. Tenminste, van mijn vrouw mag ik het geen coaching noemen, want ik geef advies. En dat is niet hetzelfde, vindt zij, geaccrediteerd coach

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden