Nederlands MediaNetwerk

Programma: Flashback / 2e aflevering: 31 maart / Producent: BlazHoffski / Zender: Nederland 1 (BNN) / Tijdstip: 20.33 uur/ Aantal kijkers: 606.000

Het was vorige week voor mij lastig kiezen tussen Echte meisjes in de jungle en Flashback, beide nieuw en beide op dezelfde tijd uitgezonden. Ik koos toen voor het eerste programma en ik weet nog heel precies waarom. Ik ben mij er van doordrongen dat enkele van de nieuwe lezers hierover uitleg verwachten. De trouwe lezers weten inmiddels beter.

Nu dan dus Flashback, een veelbelovende titel op zich. Ik ken veel mensen die claimen flashbacks te hebben, leuk dat BNN een programma wijdt aan dit fenomeen dacht ik in – ik geef toe- een argeloze bui. Blij toe dat ik me vergist had, want dit las ik over het programma. Nee, alvorens ik u deelgenoot maak vraag ik het stukje aandachtig te lezen. Niet alleen is een beetje gehaast  dingen half lezen nooit aanbevelenswaardig maar in dit specifieke geval zal duidelijk worden hoe opgewekt ik zat te zijn. Komt het:  

‘Flashback is een reality gameshow die eindigt in een mentale krachtmeting: een allesbeslissende geheugentest. Vijf duo's worden ondergedompeld in het avontuurlijke Zuid-Afrika. Terwijl zij drie opdrachten vervullen, mogen ze hun inzet én hun aandacht geen moment laten verslappen. Alles wat ze die dag zien, horen en beleven kan immers van belang zijn voor de Flashback test. Want tijdens het laatste uur spelen de duo's onder leiding van Patrick Lodiers een harde, bloedstollende quiz met als onderwerp: het voorbije etmaal. De kandidaat met het laagste aantal punten moet terug naar huis en laat zijn of haar partner alleen achter. Wie lukt het om onder grote druk geen seconde te verslappen? Wie kan nog helder denken en herinnert zich het meest? En wie gaat er uiteindelijk met de goudstaaf, ter waarde van 15.000 euro, vandoor?’

Als dat laatste een open vraag zou zijn, is het niet moeilijk, dat kunnen enkel de zware jongens uit Donald Duck zijn. Ja, ik weet, ik denk soms veel door elkaar, het lijken wel flashbacks, hoop dat een enkeling dit herkent. Maar dan ook weer, gelukkig voor iedereen de presentatie was in handen van Patrick Lodiers. En zeg nou eerlijk, als je leest wat mij beloofd werd, en dan ook nog Patrick, kun je moeilijk anders dan uiterst monter gestemd zijn.

Dat was 20.33 uur. Een vol uur later, ja, ik zeg het zo omdat niet ieder uur even lang duurt. Ik weet als ik het zo op schrijf krijg ik mail van de meest nobele zielen die mij uit gaan leggen dat een uur een uur is. Bij voorbaat dank alvast. MAAR HET ENE UUR IS HET ANDERE NIET, WELKE ARGUMENTEN U MIJ OOK AANDRAAGT. Ik leg nu wel precies uit wat ik bedoel, het moet mij van het hart.

Voor iedereen die van programma’s houdt waar mensen bij elkaar gedreven worden in tenten, hotels, kooien, strontwagens of ander iets. Voor iedereen die zweert bij programma’s waar wildvreemde mensen na een korte tijd samen op een manier afscheid nemen alsof een lang verloren geliefde die al 30 jaar in een vergeelde foto op de schoorsteen heeft gestaan, waarvoor met kerst wordt gezongen en gebeden, die dan ook nog blijkt te leven en terugkeert en dan na drie weken innig samen zijn alsnog bezwijkt. Voor iedereen die van programma’s houdt waar deelnemers tot over elke grens van het betamelijke gaan om een punt extra te scoren, en dan ook nog vol trots vertellen dat ze een punt extra hebben en dat ze alles maar dan ook echt alles zullen doen om dat punt voorsprong te houden. Voor iedereen die van roddel, achterklap gekonkel etc. houdt, tegen al die mensen zeg ik proficiat. Van harte zelfs, de gouden tijden zijn aangebroken. En ja, ik heb ook gekeken, en ja, ik voel me een sukkel maar wel een sukkel die de acceptatiegrens van dit soort treurnis heeft bereikt.

Zo, ik ben een stuk vrolijker ineens, bijna lichtzinnig, heb het gevoel of ik zojuist een vol punt heb gescoord, heerlijk!  

Een voorbeeld uit Flashback ter illustratie over ondergedompeld worden in het avontuurlijke Zuid-Afrika. De kandidaten moesten vuilnis ophalen. Als hier in Utrecht met die verbetenheid vuilniszakken zouden worden opgehaald, het zou een bezienswaardigheid worden waar drommen mensen langs de route zouden zitten, inclusief diverse dweilorkesten en ander vertier. Maar goed die vuilniszakken ophalen was een opdracht, hoort erbij, werd gefilmd. Fascinerend werd het pas toen vuilniszakken ophalende kandidaten omstandig begonnen uit te wijden over hoe precies ze die vuilnis opgehaald hadden. Breathtaking exciting. Pas toen drong in volle omvang het avontuurlijke van Zuid-Afrika tot mij door. Mensen die hierdoor onrustig slapen of zelfs geen oog dichtdoen, sterkte.

 

Weergaven: 61

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Janine Versteeg op 3 April 2011 op 18.55
Geweldig Ton!!!

Interviews

[Interview] Sonja Barentsen over het festival Film by the Sea

Als eerste grote filmfestival sinds de uitbraak van het coronavirus start Film by the Sea vanaf 11 september 2020. We spraken met Sonja Barendse, hoofd communicatie bij Film by the Sea

[Interview] Georgette Schlick over drama maken in coronatijd, de functie van publiek en meer

Georgette Schlick is CEO van tv-productiebedrijf Fremantle in Nederland en België. Ze vertelt onder meer over het maken van televisieshows in coronatijd en de rol van publiek bij de opnames

[Interview] Ton Rozestraten over Ad Alliance

Per 1 januari 2020 zijn de salesactiviteiten van Adfactor, BrandDeli, RTL en Triade Media ondergebracht in Ad Alliance. CEO is Ton Rozestraten. Het eerste interview over Ad Alliance geeft hij aan Nederlands MediaNetwerk

[Marketing Report Radio] Dave Minneboo en Robert Bernink over 15 jaar Qmusic en radio bij corona

Dave Minneboo is programmadirecteur van Qmusic en Robert Bernink is directeur entertainment bij DPG Media. De twee kwamen bij Marketing Report Radio vertellen over het aankomende jubileum en werken in coronatijd

[Interview] Joost Geurtsen (Insight TV): ‘Wij nemen de kijkers mee op avontuur’

Joost Geurtsen is Head of Global Brand Partnerships bij Insight TV, de online televisiezender met een breed aanbod voor onder meer millennials. We spreken hem over zijn bedrijf

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: First Saturdays van NRMA

Iedereen herkent de beelden van vorig jaar met de bosbranden in Australië, en ook recenter aan de westkust van de Verenigde Staten; miljarden dieren ontheemd en gestorven, huizen en wijken vernietigd en grote groepen mensen die geen onderkomen meer hebben of zelfs het leven hebben gelaten

[Column] Joris van Lierop: Het blijft toch je kind, of niet dan?

Het is alweer een tijd geleden dat ik mijn laatste bijdrage schreef op deze plek. En hoewel ik het schrijven met veel plezier doe, was er toch een drempel die me een tijdje van de typemachine weghield

Jeroen Verkroost: The future is going to be weird. Featuring: Tesla, Neurochips, Robots, Cookies, TikTok, Satelliet

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Minimal viable content pages

One of the biggest complaints about content is that it is expensive. Expensive to produce and expensive to publish. Aside your ego gets dented when that all that expensiveness isn't doing what it is supposed to do

[Column] Michiel Veugelers: Don’t try to understand it. Feel it.

Toen de bioscopen in Nederland na de lockdown weer open mochten, met beperkingen, was er naast het maximaal aantal bezoekers per zaal en de 1,5 meter afstand-regeling een ander probleem: het aanbod

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden