Nederlands MediaNetwerk

Programma:
Penoza/ Zender:
Nederland 3 (KRO)/ Eerste uitzending:
12 september/ Tijdstip:
20.16 uur/ Aantal kijkers:
750.000

Ik ben een groot fan van Nederlands drama. En dan ook nog een serie over de Nederlandse onderwereld, spannend. Maar dan ook, ik heb The Godfather zo vaak gezien, voor mij de absolute maatstaf van criminele genialiteit als het om onderwereld gaat, dat ik slechts kon hopen dat Penoza ergens in de buurt kwam. Het liefst met slecht volk, maar wel allemaal met een hart van goud. Het was zelfs beter dan dat, het ware goede mensen die af en toe slechte dingen deden. Maar niet uit verdorvenheid, integendeel, ook in de onderwereld moeten ze voor hun gezin zorgen. Er zat wel er een nadeel aan mijn voorkennis. Dit had ik gelezen: ‘De serie vertelt het verhaal van Carmen van Walraven (
Monic
Hendrickx). Als haar man (
Thomas Acda), een beruchte drugsbaron, voor de ogen van hun jongste zoon wordt geliquideerd, neemt Carmen een drastisch besluit… Penoza schetst een indringend beeld van de Nederlandse onderwereld waarin keuzes met betrekking tot familie, loyaliteit en geld op het scherp van de snede worden gemaakt.’ Het nadeel zat 'm erin dat haar man nog leefde. En hij bleef tot ongeveer de laatste scene in de eerste aflevering leven. Toen ik begon te kijken dacht ik, geen nood, hij gaat zo dood, dan gaat het beginnen. Maar het duurde, ik werd er ongeduldig van. Naarmate de aflevering vorderde, ga je toch aan zo’n man hechten. En als je allang nergens meer op rekent, schiet men hem dood. Mors. Voor de ogen van zijn jongste zoontje. Onnodig wreed. Komt nog bij, Frans van Walraven was eigenlijk een aimabele gangster met een leuke vrouw, drie kinderen en filosofische kanten. Ik hoorde hem tegen zijn zwager, Irwan de Rue (
Fedja van Huêt) zeggen, ‘Groter worden kan altijd, klein blijven is het moeilijkst’. In tegenstelling tot zijn zwager wilde Frans niets met cocaïne te maken hebben. Centraal in de eerste aflevering stond de bruiloft van de zus van Carmen, Marleen (
Maartje Remmers) met Johan Kruimel (
Johnny de Mol). Het is in de onderwereld net als bij alle mensen, gezeur bij de voorbereidingen van een bruiloft. Vader en moeder zijn gescheiden, moeder wil niet komen als vader zijn jonge vriendinnetje meeneemt. Typisch vrouw, gescheiden en er toch tegenaan blijven bemoeien. Via een list kwam het vriendinnetje niet, moeder wel. Arme vader. Gelukkig mocht hij een duet zingen met René Froger (
René Froger). Hij leek er wat van op te fleuren. Ja, je moet wat. Aan het eind van het feest zei de bruidegom, ‘Mooi feest, mooie dag, veel mensen, ik ken er alleen niet zoveel van. Weinig mensen met een achternaam, Johan B., Jan V. etc.' Carmen wilde allang niets meer met de onderwereld te maken hebben. Ze wilde weg. De dood van haar man maakt dat in principe makkelijker. Ik denk en hoop dat ze iets anders besluit. Monic Hendrickx lijkt me een fantastische gangsterbaas, met een engelachtig uiterlijk maar meedogenlozer dan haar man ooit zou zijn. Ik verheug me op deel twee,
zondag 20.15 uur. En ik voorspel meer kijkers. Deze serie gaat verrassen, dat voel je.
www.twitter.com/tonboom

Weergaven: 475

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Remco Klöters: Lookalike-race met Max Verstappen (3) vs Katja Schuurman (2) vs Michiel Muller (1)

Max Verstappen lag comfortabel op winst toen hij Picnic via de Rechtbank Amsterdam tot een schadevergoeding van 150.000 euro aan gederfde reclame-inkomsten dwong. Het Hof Amsterdam zet hier deze week een streep door

[Column] Paola Cassone: Fear of Going Out

Eindelijk is het zover! We kunnen op het terras, in een restaurant en wie weet zelfs naar de sportschool. Zijn we blij? Nou, niet echt als we een Amerikaans onderzoek van technetwerk Blind moeten geloven

Jeroen Verkroost: Wat wil Trump écht - en Zuck niet? Waarom storten Amerikaanse universiteiten in?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Game over

Deze coronatijd, die gelukkig bijna voorbij is, doet een groot beroep op velen. Op hun uithoudings- en doorzettingsvermogen. En op de creatieve capaciteiten. Op social media ontstaan dan ook steeds meer zelfbedachte spelletjes

[Column] Maartje Blijleven: Waarom sales webinars niet werken (en wat je wél kunt doen om nieuwe klanten aan te trekken)

Dit had ik natuurlijk nooit verwacht, toen ik begin 2020 op het podium stond van Koffiedik Kijken en mijn voorspelling voor 2020 deed. Voor een zaal vol vakgenoten, toen dat nog kon. (Oh wat mis ik die tijd!)

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden