Nederlands MediaNetwerk

Programma: Show me the money / Eerste uitzending: 11 april / Zender: SBS6 / Tijdstip: 19.26 uur / Producent: Endemol / Aantal kijkers: 396.000 

Altijd als Bas Vlugt weet dat ik een Kick off ga schrijven, is hij uitermate joviaal. Ik heb geen idee of hij er ooit 1 gelezen heeft, hij claimt van wel, zo gaat het al jaren. Tot gisteren, gisteren ontbood hij me voor het eerst op z’n luxe kantoor, ik keek me de ogen uit, wat een weelde. Komt bij, de man is ruim twee meter, zat in een majestueuze fauteuil en wees naar een klein krukje schuin naast z’n bureau. Het zat niet makkelijk en ik voelde me ongemakkelijk.

Hij belde met drie mensen tegelijk in vier verschillende talen, wat op zich best knap is maar vanaf dat krukje niet te volgen. ‘Weet je wat het verschil tussen ons is’, vroeg hij vorsend na een half uur bellen om vervolgens zelf antwoord te geven, ‘terwijl jij daar maar een beetje zit te lummelen, ben ik voor de zaak aan het werk, zo gaat dat natuurlijk niet langer, dat mag duidelijk zijn’. 

Als ik eerlijk ben, leek me dit geen geschikt moment om opslag te vragen. Maar ik kreeg ook geen kans. ‘Ik heb een vraag aan jou’, bulderde Bas en keek me vernietigend aan, ‘lees jij de uitmuntende Bladformules van onze nieuwste medewerker de heer M. Heffels wel goed’? Ik voelde de bodem onder mij wegzakken, ik begreep waar dit gesprek heen ging. ‘Begrijp je waar dit gesprek heen gaat?’, vroeg Bas. Ik knikte zo vaag mogelijk. ‘Wat zit je daar nu vaag te knikken’, zei Bas, norser dan ik hem kende. Hij vervolgde: ‘ik wil dat jij vanavond een Kick off schrijft alsof het een bladformule is’. Dit nu leek me een onmogelijke opgaaf en zei, ‘lijkt me wel vrij lastig bladeren in een TV programma’. ‘Ik wist het’, mopperde Bas nog wat na, ‘altijd smoesjes en uitvluchten, bah’. Vervolgens wees hij me de deur. Dit vond ik wel een aardige geste, te meer omdat er maar 1 deur was.

Ik heb lang nagedacht over dat gesprek, heel lang. Na 5 minuten dacht ik, verlies niet te veel tijd met dat gepeins, ga eens beginnen, bij deze. 

Voor mensen die durven te dromen, dwazen en andere verloren zielen, dit valt te lezen bij SBS: ‘ Wil jij 1 miljoen euro in het echt zien? Kom dan naar... SHOW ME THE MONEY!! Voor deze show zijn wij op zoek naar publiek.’ Van zoiets word ik sprakeloos, publiek zoeken om 1 miljoen euro in het echt te zien, een vorm van omgekeerd ramptoerisme, lijkt me vervelend thuiskomen met 40 euro op zak, maar dit geheel terzijde.

Dit programma duurt twee weken, 10 werkdagen en de presentatie is in handen van Beau, wie anders. En natuurlijk mag ik daar niets bij denken  en natuurlijk hebben ze bij SBS niet gedacht, we geven Beau een show van twee weken, kunnen we het leed overzien. Nee, ben je gek, zo denken ze daar niet. Ze zoeken de beste man voor de job en dan kom je vanzelf bij Beau uit. Dat is professioneel denken.

'In Show Me The Money starten de deelnemers als miljonair. Het gigantische prijzengeld van een miljoen euro wordt live in de studio in 40 geldbundels aan het koppel uitgekeerd. Het doel is om zoveel mogelijk geld te behouden gedurende het vragenspel. Deelnemers krijgen 8 vragen voorgeschoteld met meerdere antwoordopties. Bij iedere vraag moeten zij onder tijdsdruk het geld verdelen over meerdere luiken die corresponderen met de antwoordmogelijkheden. Spreiden de koppels hun winkansen zoveel mogelijk of zijn ze zeker van hun zaak en zetten ze vol in op een enkel antwoord? Elk fout antwoord betekent dat een deel van het miljoen genadeloos verdwijnt door het luik. Heeft een koppel alle 8 antwoorden goed? Dan kunnen zij met 1 miljoen euro naar huis gaan.'

Het spel is vrij simpel, dit weet Beau als geen ander en dus gooit hij z’n vakmanschap in de strijd. Zo vertelt hij de argeloze kijker, voor zover die buiten mij nog bestaan, ‘alles wat nu gebeurt, gebeurt’. Met dit soort teksten drukt  hij niet alleen mij maar bovenal de kandidaten met de neus op de feiten. Ik zag ze denken, verhip het gebeurt nu. Het eerste stel  had de gouden ticket gewonnen, the Lucky bastards. Dat ze uiteindelijk zonder een cent naar huis gingen, is een bagatel. Beau slaakte kreten van afschuw en leefde opvallend mee als geld door een valluik verdween, alsof hij voortdurend z’n eigen ooit veelbelovende carrière uit beeld zag verdwijnen.

Natuurlijk heeft Beau een paar minder succesvolle programma’s gehad, dit is nog een redelijk understatement, maar dat blijft niet aan hem kleven. Beau heeft iets vanzelfsprekends waardoor je hem als publiek niets nadraagt. Als werkgever is dat een heel ander verhaal. Ik denk dat Beau net als ik ook dikwijls op een soort krukje gezeten heeft, waarna men hem de deur naar een opname studio wijst. En dan horen we hem zeggen, alles wat nu gebeurt, gebeurt.

www.sbs6.nl/showmethemoney

Weergaven: 58

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Jeroen Huijsdens: Bioscoop heeft bewezen iets te bieden wat anderen niet in huis hebben

Jeroen Huijsdens is hoofdredacteur van Holland Film Nieuws – HFM – en Filmdepot.nl en is eigenaar van Filmtaal. En sinds kort mede-uitgever van Alles is film

[Interview] Nick Kalse: Gebruikers zijn het zat om storende advertentieformaten te zien

Nick Kalse is Managing Director van Outbrain. Zijn advertentieplatform werkt met uitgevers van over de hele wereld. We spreken hem over de activiteiten van Outbrain en zijn visie op de markt

[Interview] Allard Ruyl: Talpa Network bereikt wekelijks ruim twaalf miljoen Nederlanders

Allard Ruyl is CEO van Media Solutions, het saleshuis van Talpa Network. Wij spreken hem over de ontwikkeling van de markt

[Interview] Anna Nooshin: Soms heerst nog steeds de gedachte dat influencers magische krachten hebben

Voor het tweede jaar op rij staat Anna Nooshin op nummer 1 in DeInfluencer50 en is daarmee opnieuw de invloedrijkste influencer in Nederland. Wij spreken haar

[Interview] Mark de Weerd: zijn zijn voorspellingen uitgekomen?

Eind 2018 keken we met een aantal kenners vooruit op de programmaticmarkt van 2019. Onder anderen Mark de Weerd, Country Manager Benelux van Improve Digital, zette een aantal trends op een rijtje. Welke zijn daadwerkelijk uitgekomen en wat kunnen we verwachten voor 2020?

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Een kerstreview zónder supermarkten

Het is december. De warme deken van clichématige 90-secondenspots spoelt weer over je heen en je weet waar het tijd voor is: een review! Dit keer niet over de supermarkten, omdat PLUS daar zó hard domineert dat ik dat een oneerlijk vergelijk zou vinden

[Column] Deniz Alkaç: Een gezondere branche begint bij een beter verhaal

Het zijn turbulente tijden. Het vak verandert snel en dat is op veel plekken te merken. Wie de afgelopen week zijn LinkedIn opende, zag waarschijnlijk de speech van Victor Knaap voorbijkomen. Op het DeMedia100 Diner schetste hij een ietwat ongezellig toekomstbeeld van onze markt

[Column] Bas Vlugt: Welkom in het duopolie van Christian & John

Consolidatie in de Nederlandse media is niet nieuw, maar de overname van Sanoma door DPG Media is wel een heel groot hoofdstuk in dit verhaal en legt de machtsverhoudingen bloot

[Column] Michiel Rotteveel: Een pleidooi voor de mens achter de data

Ik merk dat we soms vergeten dat de data afkomstig zijn van echte mensen. Het gevaar bestaat dat we ons te veel laten leiden door de cijfers en daarmee de menselijke maat uit het oog verliezen

Jeroen Verkroost: hoe word je futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards?

Hoe word je Futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards? Luistert jouw telefoon je af? Heeft TV nog toekomst? Podcasts, is Doornroosje ontwaakt? Hoe shopt de jeugd? Wordt Alexa empathischer

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden