Nederlands MediaNetwerk

Programma: Van God Los / Eerste uitzending: 22 mei (Spookbeeld) / Zender: Nederland 3 (BNN) / Tijdstip: 20.20 uur / Productie en Regie: Pieter Kuijpers / Met: Georgina Verbaan, Halina Reijn, Victoria Koblenko, Bracha van Doesburgh, Tanja Jess en Tygo Gernandt / Aantal kijkers: 477.000

Als de rechtbank uitspraak doet in een moordzaak is dat het eind van een keten. Van God Los begint voordat het misdrijf is gepleegd. Het verschil tussen een berichtje in de krant over een misdrijf en getuige zijn van een gruwelijke moord is ijzingwekkend groot, te meer omdat de details uitvoerig worden getoond. Als je dan ook nog bedenkt dat alle afleveringen zijn gebaseerd op waargebeurde verhalen, is duidelijk dat niet voor ieder mens 15 minutes of fame is wat ie er van had mogen hopen.

Van God Los bestaat uit negen afleveringen. Elke aflevering heeft zijn eigen cast, scenarioschrijver en regisseur. Zoiets noem ik een ode aan het Nederlands drama, dat toch al sinds alle aangekondigde bezuinigingen een ware revival doormaakt. Hoe ze het doen, doen ze het, maar als de eerste aflevering illustratief is voor de hele serie, voegt BNN een hoogwaardige serie toe aan een indrukwekkende reeks drama op de publieke omroep van het laatste half jaar. Zo, dat kan ik niet vaak genoeg zeggen.

In de eerste aflevering Is Tilly (Georgina Verbaan) op bezoek bij haar vriend Mitchell (Koen Wouterse) in de Koepel. Later zien we Kim (Kiki van Deursen) op bezoek bij diezelfde Mitchel. Kim is kennelijk door een ongelukkige samenloop van omstandigheden zwanger geraakt van Mitchel. Als Tilly hier achter komt, probeert ze Kim uit hun omgeving te bannen, maar de praktijk is weerbarstig. Kim laat zich niet zo maar afschepen, Ze daagt Tilly uit door op haar buik te wijzen tijdens het dansen. Dit is nu precies die druppel die Tilly doet overlopen. Samen met haar zus Rox (Caroline Spoor) wil ze Kim bang maken, dat is de opzet.

Voor wie aan Georgina Verbaan denkt in termen als Lena, ‘gezellig’, kan ik verklappen dat ze verdomd geloofwaardig is als Tilly de koele wreekster, maar dit zoals gebruikelijk geheel terzijde. Tilly kwam haar eer en grote liefde redden en was van plan Kim aan een snoer op te hangen. Opmerkelijk was dat die arme Rox wanhopig probeerde haar zus hier van af te brengen, zonder enige daadkracht te tonen. Het ophangen verliep moeizamer dan gedacht. Na een eeuwigheid staakt Tilly haar vruchteloze pogingen, Kim hapt naar adem, getroost door de toegesnelde Rox.

Ik was opgelucht, ben geen fan van ophangingen. Tilly gaat op de bank zitten  en ………, ziet hetzelfde cadeau als zij van Mitch heeft gekregen, maar nu met de naam van Kim er in gegraveerd. Als er mannen zijn die dit lezen en meerdere vriendinnen hebben, maak vooral iedereen gelukkig maar  wees creatief met het verschenken van giften, bespaart een hoop ellende. De aanblik van dit cadeau is de trigger tot een gruwelijke moord. Tilly hangt Kim niet meer op maar wurgt haar met het snoer dat nog om haar nek zat. Kim was kansloos.

Kim lag dood op de badkamergrond, er was een eind gekomen aan haar troosteloze bestaan om een banale reden. Wat ook choqueerde was de overbodigheid van het drama en die schreeuwende zus die niets doet om dat meisje te helpen.  Wat dat betreft  een compliment voor regisseur David Lammers en  scenarioschrijvers Michiel Leendertse en Willem Bosch. Het geheel was te afgrijselijk voor woorden, zij hebben het in beeld gebracht, zonder opsmuk, rauw, misselijkmakend en oneindig uitzichtsloos.

Kan zo maar zijn dat alle 477.000 kijkers toch een summier bericht in de krant over een moord of ander mensonterend misdrijf anders ervaren. Kijk, iemand vermoorden kan altijd nog, tot je het doet, wees zuinig op diegene. Trouw er desnoods mee, maak hem/haar blij, maak er een levenstaak van. Als je dan globaal dertig jaar de akker vruchteloos hebt geploegd zonder ooit een spoor van erkenning, slechts hoon is je deel en de muren komen op je af. Ja dan, dan wordt het tijd voor actie! En doe het goed, ga onmiddellijk een pakje sigaretten halen, roken heb je zo onder de knie en is vele malen gezonder dan een slecht huwelijk!

www.vangodlos.bnn.nl

 

Weergaven: 1182

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Help content for hot leads and short sales

Help content claims your leadership par excellence. If you show-and-tell your pride and passion for what you do, and know how to do this in an informative and functional way, you proof that know what you are doing. And that’s (part of) being a leader

[Column] Paola Cassone: Wat ons blij maakt tijdens de coronacrisis

Alle beetjes helpen in deze sombere tijden: daarom heb ik het Ipsos Global Happiness 2020 onderzoek gelezen, waarin voor het eerst Nederland ook wordt gemeten, samen met 26 andere landen

[Column] Dolly van den Akker: Contentmarketing begint nooit met content

Merken zien steeds beter in dat relevante content het verschil maakt in het leggen van echt en langdurig contact met consumenten. Zeker nu consumenten earned media en owned kanalen als betrouwbaarder ervaren dan paid media

Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Brand building on social

Knocking over the current beliefs on audience growth, engagement KPIs and micro-targeting

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden