Nederlands MediaNetwerk

Programma: Walhalla/ Eerste uitzending: 3 januari/ Zender:Nederland 3 (BNN)/ Tijdstip: 20.26 uur/ Aantal kijkers: 551.000

2011 sluit naadloos aan bij het laatste kwartaal van 2010, weer een nieuwe Nederlandse drama serie. Het begint toch verdacht veel op een complot te lijken, ga maar na Den Uyl, Penoza, Bellicher, Feuten, en ’t Spaanse Schaep, stuk voor stuk meer kwaliteit dan je zou mogen verwachten bij de door te velen zo ongeveer afgeschreven publieke omroep. Natuurlijk kunnen het de laatste stuiptrekkingen  zijn van creatieve omroepbazen die de hardwerkende Nederlanders en Medelanders enig houvast willen geven voor later, een richting, iets. Noem het voor mijn part cultuur of kunst of minder afhankelijk van aangekocht gelikt Amerikaans. Hoe het ook zij, feit is: Op 3 januari kwam BNN met Walhalla, hulde.

‘In Walhalla staan de levens van zes totaal verschillende stadsbewoners centraal, die allemaal wonen en werken op de Amsterdamse Wallen. Hun hangplek is Walhalla, de kroeg waar ze elkaar steeds tegenkomen. Terwijl ieder op zijn vaste plekkie aan de bar zit, bespreken zij het leven en andere ongemakken. Werk, liefde, seks, exen, huisdieren, hangzwervers en een ouwe hoer zijn aan de orde van de dag.’

Wie mocht denken, wie bedenkt zoiets? Op zich een legitieme vraag, natuurlijk is dat Frank Houtappels, wie anders. Wie mocht denken, Frank wie? Het is dezelfde Frank Houtappels die ook het scenario voor ’t Spaanse Schaep schreef. Wie niets mocht denken, nul problemo, gewoon kijken en je laten verrassen. Oh ja, Walhalla wordt geregisseerd door Job Gosschalk. Ik hecht eraan altijd de regisseur te vermelden. Kijk, dat hoofdrolspelers bekend zijn/worden hoeft geen betoog maar te zelden hoor je aan de koffie automaat zoiets van, wat ik gisteravond gezien heb, man wat een weergaloze regisseur, hij gaf zich helemaal. Ja, laten we wel eerlijk zijn.

Ben ik dan altijd alleen maar positief, nee. In de eerste aflevering zien we hoe taxichauffeur Manus (Steyn de Leeuwe)  bij toeval Juf Tineke van de kleuterschool (Camilla Siegertsz) tegenkomt. Voor Manus was en is juf Tineke alles wat er goed en rechtschapen is in deze wereld. Hij nodigt haar uit om met hem mee te gaan naar Walhalla. Ja, Manus is eh eh, ja, hoe zeg je zoiets, Manus is eigenlijk een kleuter met een rijbewijs en dat is best opzienbarend. Aan de bar zitten natuurlijk The Usual Suspects. Niet te verwarren met de film The Usual Suspects, ik bedoel het als een soort metafoor, een kwinkslag, een knipoog. Ik vervolg, aan die bar hingen Mark (Johnny de Mol), Carla (Bridget Maasland), Molly (Mariana Aparicio Torres), Melle (Jelle de Jong), Nel (Tosca Niterink). Achter de bar stond Robin (Eva Van der Gucht).

Natuurlijk zitten er in zo’n serie tal van leuke,amusante, kolderieke etc. scènes, we zijn tenslotte op de wallen. Maar ….je kunt het ook overdrijven. Zwaar overtrokken, tenenkrommend, ergerlijk en nog veel meer vond ik dat juf Tineke van de kleuterschool zich -na enkele alcoholische versnaperingen- ontpopte tot een nymfomane van het kwalijkste soort. Ze wilde zich verlustigen aan Manus. Heb ik iets tegen nymfomanen, integendeel. Ik lust er wel pap van. Maar losgeslagen en beschonken schoolfrikken moeten met hun tengels van Manus en alle Manussen in deze wereld afblijven. Manus heeft een innige relatie met z’n taxi. Punt. Zo, dat wou ik even gezegd hebben. 

Ik doe Walhalla te kort als ik bij juf Tineke blijf hangen, de voltallige crew herbergt voldoende kwaliteit om er een daverende serie van te maken, vanaf nu elke maandag om 21.15 uur bij BNN op 3. En laten we hopen dat het blijven uitzenden van Nederlandse drama aanstekelijk werkt.

Nee, natuurlijk bedoel ik niet het Nederlands drama van alle dag, klein leed, groot leed, Mexicaanse griep, Moerdijk, de enige plek ter wereld waar urenlang brandend gevaarlijk gif niet in de opstijgende wolken terecht schijnt te komen. Ja, wonderen bestaan

 

Weergaven: 58

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Jeroen Huijsdens: Bioscoop heeft bewezen iets te bieden wat anderen niet in huis hebben

Jeroen Huijsdens is hoofdredacteur van Holland Film Nieuws – HFM – en Filmdepot.nl en is eigenaar van Filmtaal. En sinds kort mede-uitgever van Alles is film

[Interview] Nick Kalse: Gebruikers zijn het zat om storende advertentieformaten te zien

Nick Kalse is Managing Director van Outbrain. Zijn advertentieplatform werkt met uitgevers van over de hele wereld. We spreken hem over de activiteiten van Outbrain en zijn visie op de markt

[Interview] Allard Ruyl: Talpa Network bereikt wekelijks ruim twaalf miljoen Nederlanders

Allard Ruyl is CEO van Media Solutions, het saleshuis van Talpa Network. Wij spreken hem over de ontwikkeling van de markt

[Interview] Anna Nooshin: Soms heerst nog steeds de gedachte dat influencers magische krachten hebben

Voor het tweede jaar op rij staat Anna Nooshin op nummer 1 in DeInfluencer50 en is daarmee opnieuw de invloedrijkste influencer in Nederland. Wij spreken haar

[Interview] Mark de Weerd: zijn zijn voorspellingen uitgekomen?

Eind 2018 keken we met een aantal kenners vooruit op de programmaticmarkt van 2019. Onder anderen Mark de Weerd, Country Manager Benelux van Improve Digital, zette een aantal trends op een rijtje. Welke zijn daadwerkelijk uitgekomen en wat kunnen we verwachten voor 2020?

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Een kerstreview zónder supermarkten

Het is december. De warme deken van clichématige 90-secondenspots spoelt weer over je heen en je weet waar het tijd voor is: een review! Dit keer niet over de supermarkten, omdat PLUS daar zó hard domineert dat ik dat een oneerlijk vergelijk zou vinden

[Column] Deniz Alkaç: Een gezondere branche begint bij een beter verhaal

Het zijn turbulente tijden. Het vak verandert snel en dat is op veel plekken te merken. Wie de afgelopen week zijn LinkedIn opende, zag waarschijnlijk de speech van Victor Knaap voorbijkomen. Op het DeMedia100 Diner schetste hij een ietwat ongezellig toekomstbeeld van onze markt

[Column] Bas Vlugt: Welkom in het duopolie van Christian & John

Consolidatie in de Nederlandse media is niet nieuw, maar de overname van Sanoma door DPG Media is wel een heel groot hoofdstuk in dit verhaal en legt de machtsverhoudingen bloot

[Column] Michiel Rotteveel: Een pleidooi voor de mens achter de data

Ik merk dat we soms vergeten dat de data afkomstig zijn van echte mensen. Het gevaar bestaat dat we ons te veel laten leiden door de cijfers en daarmee de menselijke maat uit het oog verliezen

Jeroen Verkroost: hoe word je futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards?

Hoe word je Futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards? Luistert jouw telefoon je af? Heeft TV nog toekomst? Podcasts, is Doornroosje ontwaakt? Hoe shopt de jeugd? Wordt Alexa empathischer

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden