Nederlands MediaNetwerk

Programma: Overspel/ Zender: Nederland 1 (VARA)/ Eerste uitzending: 8 september/ Tijdstip: 20.35 uur/ Aantal kijkers: 1.000.000

Allereerst hulde aan de VARA. Ja, een nieuwe Nederlandse dramaserie te midden van villa’s, landhuizen etc. volgepropt met verborgen misère verdient voor de intentie alleen al de hoogste vorm van lof. 11 weken duurt de serie. Als het dan ook nog een serie is waarvoor je thuisblijft, kom ik pas zo ongeveer weer buiten als sinterklaas in het land is.

De serie heet Overspel, te veel mensen weten maar al te goed wat dat betekent. Die paar mensen die dat alleen van horen zeggen weten, jullie boffen meer dan je ooit zult beseffen. Ik heb overigens een klacht over het woord overspel. Er zitten geen gradaties in. Je kunt er geen enkele frequentie uit afleiden. Iemand kan vijf jaar vreemd gaan met 10 mooie vrouwen of sukkels zoals ik, die op een regenachtige maandagmiddag eenmalig met de schele achterbuurvrouw in een groezelig bed belanden, het blijft overspel. En altijd worden die eenmalige sukkels gelijk betrapt, op heterdaad. Een woord dat geen enkel recht doet aan het bedroevende tafereel. Laten we eerlijk zijn, de meeste lieden behoren niet tot de Champions League der overspeligen met een strakke grasmat etc. Nee, wij beploegen een weerbarstige akker.

Er was gelijk een dubbele aflevering van Overspel, ongeveer 1 uur en 40 minuten zonder reclame, pauzes of andere onverkwikkelijkheden. Zoiets noem ik aangenaam. Ik vond Overspel boeiend, spannend en vond Iris (Sylvia Hoeks) van een ontroerende schoonheid. Een jonge vrouw die je de tragiek die overspel heet, graag zou besparen. Maar ja, ik heb het script niet geschreven.

'In Overspel is de jonge fotografe Iris - (Sylvia Hoeks) getrouwd met Pepijn (Ramsey Nasr), een succesvolle officier van justitie. Dan wordt ze tot over haar oren verliefd op Willem (Fedja van Huêt). Willem is niet zomaar iemand, maar de advocaat van de dubieuze vastgoedmagnaat Couwenberg (Kees Prins), met wie Pepijn namens het OM juist in een juridisch gevecht verwikkeld is. Iris en Willem weten dit aanvankelijk niet van elkaar en beginnen een hartstochtelijke affaire. Als duidelijk wordt hoe de kaarten liggen, komt Iris dubbel klem te zitten. Willem en Pepijn worden niet alleen tegenstanders in de rechtszaal, maar ook in de liefde.'

Het misdaad deel van de serie, met een weergaloze Kees Prins als uiterst dubieuze vastgoedmagnaat,  werkt versterkend op de onschuld van Iris. Bovendien zat Iris volgens mij al dubbel klem voordat ze Willem ontmoette, Willem was slechts de katalysator. Zoals Fedja van Huêt Willem neerzet is hij in de wieg gelegd voor overspel. Ja, ieder mens heeft zo z'n talenten. 

Ondanks het  naderende onheil voor velen in de serie, dat voel je,  was er ook het bijna absolute toppunt van overspel. De man van Iris is, om zich in te lezen, met een stapel dossiers over Couwenberg in bed gaan liggen. Als Iris naar bed gaat, vindt ze haar man slapend met een foto van haar minnaar in z’n armen. Wie er ook allemaal, naar aanleiding van de serie of gewoon al langer het plan had met overspel te beginnen, dit valt te overtreffen, maar het wordt listig.

Afsluitend, ik heb wel eens, al of niet verboden, liefdesrelaties gezien waar meer afspatte. Waar je als kijker de pijn van het verlangen voelde. Dat had ik nog niet maar dan ook weer, het is nog geen sinterklaas. Daar heb ik ook lang in geloofd, heel lang. Pas jaren later vertelde iemand mij dat ik in de wieg gelegd was om in sinterklaas te blijven geloven.  

Weergaven: 290

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Jeroen Huijsdens: Bioscoop heeft bewezen iets te bieden wat anderen niet in huis hebben

Jeroen Huijsdens is hoofdredacteur van Holland Film Nieuws – HFM – en Filmdepot.nl en is eigenaar van Filmtaal. En sinds kort mede-uitgever van Alles is film

[Interview] Nick Kalse: Gebruikers zijn het zat om storende advertentieformaten te zien

Nick Kalse is Managing Director van Outbrain. Zijn advertentieplatform werkt met uitgevers van over de hele wereld. We spreken hem over de activiteiten van Outbrain en zijn visie op de markt

[Interview] Allard Ruyl: Talpa Network bereikt wekelijks ruim twaalf miljoen Nederlanders

Allard Ruyl is CEO van Media Solutions, het saleshuis van Talpa Network. Wij spreken hem over de ontwikkeling van de markt

[Interview] Anna Nooshin: Soms heerst nog steeds de gedachte dat influencers magische krachten hebben

Voor het tweede jaar op rij staat Anna Nooshin op nummer 1 in DeInfluencer50 en is daarmee opnieuw de invloedrijkste influencer in Nederland. Wij spreken haar

[Interview] Mark de Weerd: zijn zijn voorspellingen uitgekomen?

Eind 2018 keken we met een aantal kenners vooruit op de programmaticmarkt van 2019. Onder anderen Mark de Weerd, Country Manager Benelux van Improve Digital, zette een aantal trends op een rijtje. Welke zijn daadwerkelijk uitgekomen en wat kunnen we verwachten voor 2020?

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Een kerstreview zónder supermarkten

Het is december. De warme deken van clichématige 90-secondenspots spoelt weer over je heen en je weet waar het tijd voor is: een review! Dit keer niet over de supermarkten, omdat PLUS daar zó hard domineert dat ik dat een oneerlijk vergelijk zou vinden

[Column] Deniz Alkaç: Een gezondere branche begint bij een beter verhaal

Het zijn turbulente tijden. Het vak verandert snel en dat is op veel plekken te merken. Wie de afgelopen week zijn LinkedIn opende, zag waarschijnlijk de speech van Victor Knaap voorbijkomen. Op het DeMedia100 Diner schetste hij een ietwat ongezellig toekomstbeeld van onze markt

[Column] Bas Vlugt: Welkom in het duopolie van Christian & John

Consolidatie in de Nederlandse media is niet nieuw, maar de overname van Sanoma door DPG Media is wel een heel groot hoofdstuk in dit verhaal en legt de machtsverhoudingen bloot

[Column] Michiel Rotteveel: Een pleidooi voor de mens achter de data

Ik merk dat we soms vergeten dat de data afkomstig zijn van echte mensen. Het gevaar bestaat dat we ons te veel laten leiden door de cijfers en daarmee de menselijke maat uit het oog verliezen

Jeroen Verkroost: hoe word je futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards?

Hoe word je Futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards? Luistert jouw telefoon je af? Heeft TV nog toekomst? Podcasts, is Doornroosje ontwaakt? Hoe shopt de jeugd? Wordt Alexa empathischer

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden