Nederlands MediaNetwerk

De kerstboom kan de deur uit of weer terug naar zolder, de laatste koude oliebollen en appelflappen worden geconsumeerd en de duizendklappers hebben de straten weer rood gekleurd. De feestdagen zijn weer voorbij en 2011 gaat officieel de geschiedenisboeken in. Maar voor we ons volop op 2012 gaan richten, kijken we nog even terug op afgelopen maand. Een maand vol met feestelijke programmering. Robert zorgde voor romantiek in “All You Need Is Love”, Kevin was vier keer “Home Alone”, Tooske en Viktor zorgden voor nieuwe miljonairs tijdens het “Staatsloterij Nieuwjaarsfeest” en Youp van ’t Hek keek op weergaloze wijze terug op 2011 in zijn oudejaarsconference. Wat heeft dit alles tot gevolg voor de marktaandelen?

 

De grootste zenders in december 2011:

 

01. RTL4 – 20,5% (vorig jaar december 21,3%) -3,6%

02. Nederland 1 - 13,9% (vorig jaar december 14,5%) -4,1%

03. SBS6 - 10,1% (vorig jaar december 11,2%) -10,2%

04. Nederland 3 – 9,2% (vorig jaar december 8,3%) +11,1%

05. Veronica - 6,4% (vorig jaar december 5,9%) +7,7%

06. RTL5 - 5,8% (vorig jaar december 6,1%) -5%

07. RTL7 – 5,2% (vorig jaar december 5,5%) -4,2%

08. NET5 – 4,3% (vorig jaar december 4,9%) -13,5%

09. Nederland 2 – 3,4% (vorig jaar december 3,3%) +2,4%

10. RTL8 – 2,8% (vorig jaar december 2,7%) +1,7%

11. Comedy Central – 1,5% (vorig jaar december 0,8%) +86%

12. Discovery Channel – 1,3% (vorig jaar december 1,1%) +17,9%

13. National Geographic Channel - 0,8% (vorig jaar december 0,8%) +0,3%

14. TLC – 0,7% (Animal Planet vorig jaar december 0,4%) +95,8%

15. Eredivisie Live - 0,6% (vorig jaar december 0,3%) +76,7%

16. MTV - 0,4% (vorig jaar december 0,4%) +2,1%

Maand December 2011 - tijdvak 18:00-24:00 uur - doelgroep 20-49 jaar

 

Ook in de laatste maand van het jaar is RTL marktleider met een aandeel van 34,3%. Toch zijn de zenderaandelen van RTL4, RTL5 en RTL7 gedaald. Alleen RTL8 laat een groei zien. Vorig jaar december behaalde RTL een marktaandeel van 35,6%. Dit jaar hebben programma’s als “The Voice Of Holland”, “De TV Kantine” en “GTST” gezorgd voor hoge kijkcijfers. Op RTL5 was de finale van “Expeditie Robinson” het best bekeken programma.

 

De Publieke Omroep komt met een marktaandeel van 26,6% op een tweede plaats terecht. Hier was het vooral Nederland 3 dat dankzij voetbal maar ook “De Wereld Draait Door” en de “Top 2000 a gogo” het marktaandeel deed stijgen. Vorig jaar december realiseerde de Publieke Omroep een marktaandeel van 26,1%. Op Nederland 1 was “Studio Sport Eredivisie” heer en meester maar werd er ook massaal gekeken naar de oudejaarsconference van Youp en “De Reünie”.

 

Bij SBS sluiten ze het jaar af met een marktaandeel van 20,7% voor de maand december. Vorig jaar was dit nog 22,1%. Veronica presteerde goed en is zelfs de vijfde zender van Nederland. In de Top 100 van best bekeken programma’s in december komen we SBS voor het eerst tegen op plek 52 dankzij Peter R. de Vries. In de Top 100 staan in totaal drie programma’s van SBS. De Publieke Omroep is vertegenwoordigd met 26 programma’s en RTL zien we 71 keer terug. SBS richt zich nu volop 2012 en dat heeft op 1 januari al haar vruchten afgeworpen met de kick off van de nieuwe serie “Nikita” op Veronica. Grootste troef in januari is “The Winner Is…”, gaat het Beau deze keer dan wel lukken?

 

De maand december zat overvol met cadeau-ideeën voor de kijkers thuis. Ondanks de crisis ging de consument massaal de winkelstraten in en werden er ook online vele winkelwagentjes gevuld. Bij bol.com waren de kerstdagen voor het eerst zelfs drukker dan Sinterklaas. We stonden massaal in de rij bij de kassa waarna we konden aansluiten in de rij voor de inpaktafel. De rij bij de parkeerautomaat namen we op de koop toe en na de kerst stonden we in de rij bij de klantenservice. Niet alle cadeaus waren immers even geslaagd. Welke adverteerders waren het meest aanwezig met cadeautips?

 

  1. Eau de toilette en parfums – 7336 GRP’s – SOV 5,7% (vorig jaar december 8785 GRP’s – daling van 16,5%) – meest aanwezig: Dolce & Gabbana’s The One
  2. Personenauto’s – 5144 GRP’s – SOV 4% (vorig jaar december 5835 GRP’s – daling van 11,9%) – meest aanwezig: Renault Twingo
  3. Verzekeringen en uitvaartverzorging – 4714 GRP’s – SOV 3,7% (vorig jaar december 4380 GRP’s – stijging van 7,6%) – meest aanwezig: Ditzo Zorgverzekering
  4. Levensmiddelenzaken – 3926 GRP’s – SOV 3,1% (vorig jaar december 5157 GRP’s – daling van 23,9%) – meest aanwezig: C1000
  5. Drogisterij en parfumeries – 3903 GRP’s – SOV 3% (vorig jaar december 3658 GRP’s – stijging van 6,7%) – meest aanwezig: Kruidvat
  6. Kansspelen – 3322 GRP’s – SOV 2,6% (vorig jaar december 3865 GRP’s – daling van 14,1%) – meest aanwezig: Staatsloterij
  7. Fotocamera’s – 3247 GRP’s – SOV 2,5% (vorig jaar december 2025 GRP’s – stijging van 60,3%) – meest aanwezig: Nikon Coolpix S6200
  8. Computerspellen – 3000 GRP’s – SOV 2,3% (vorig jaar december 4226 GRP’s – daling van 29%) – meest aanwezig: World Of Warcraft
  9. Koffie, thee en cacao – 2677 GRP’s – SOV 2,1% (vorig jaar december 2902 GRP’s – daling van 7,8%) – meest aanwezig: Nespresso
  10. Reisorganisaties – 2255 GRP’s – SOV 1,8% (vorig jaar december 2709 GRP’s – daling van 16,8%) – meest aanwezig: Sunweb

Maand December 2010 en 2011 - tijdvak 02:00-26:00 uur – doelgroep 20-49 jaar - spotniveau

 

We zien veel produktgroepen die minder GRP’s inzetten dan een jaar eerder. De Top 10 heeft de afgelopen maand 39.524 GRP’s ingezet versus 43.542 GRP’s een jaar eerder, een daling van 9,2%. De grootste oorzaak hiervan zal de crisis zijn. De drukte bij de zenders was er echter niet minder om. In een aantal tijdvakken was de zendtijd volledig uitverkocht.

 

We kijken ook even heel kort terug op het gehele jaar 2011. Ieder jaar geven de exploitanten een doelstelling op. Welke partijen hebben deze ook gerealiseerd?

 

STER – doelstelling doelgroep 25-54 jaar 28,5% - realisatie 26,8%

RTL – doelstelling doelgroep 20-49 jaar 33,5% - realisatie 35,2%

SBS – doelstelling doelgroep 20-49 jaar 26% - realisatie 22,8%

Periode Januari t/m December 2011 - tijdvak 18:00-24:00 uur

 

We zien alleen bij RTL een realisatie, zowel STER als SBS komen niet aan de doelstelling. De gemiddelde kijktijd binnen de doelgroep 20-49 jaar komt uit op 173,4 minuten per dag. In 2010 waren dit 178,4 minuten per dag, een daling van 2,8%. Als we kijken naar de doelgroep 6+ dan zien we in 2011 een gemiddelde kijktijd van 191,1 minuten per dag. Vorig jaar waren dit 191 minuten per dag, een stijging van nog geen 0,1%.

 

Als laatste kijken we naar de 10 best bekeken programma’s van het jaar. Wat was er naast “Boer Zoekt Vrouw” nog meer te zien?

 

  1. Boer Zoekt Vrouw (Ned1)
  2. The Voice Of Holland (RTL4)
  3. Voetbal: Barcelona – Manchester United (Ned3)
  4. De TV Kantine (RTL4)
  5. Voetbal: Nederland – Hongarije (SBS6)
  6. Voetbal: Duitsland – Nederland (Veronica)
  7. Voetbal: FC Twente – Ajax (Veronica)
  8. Nationale Dodenherdenking (Ned1)
  9. Ik Hou Van Holland (RTL4)
  10. X-Factor: De Finale (RTL4)

 

2012 belooft een spannend en sportief jaar te worden met het EK voetbal en de Olympische Spelen. Gaat SBS dit jaar marktaandeel winnen? Gaat Linda de Mol naar SBS? Blijft RTL het marktleiderschap vasthouden? Vergaat eind volgend jaar de wereld zoals door de Maya’s volgens sommige voorspeld is? Eén ding is zeker; U ziet het op TV. Of op uw second screen…

Weergaven: 248

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Dennis de Borst over zijn Febo en vlamballen

Febo introduceert tijdens Amsterdam Dance Event een nieuw product: de vlambal, een bitterbal met cafeïne die tijdelijk verkrijgbaar is bij een nachtelijke pop-upautomatiek in club Claire. Ook deze opmerkelijke campagne is opgezet in samenwerking met Natwerk. We spreken met de directeur van Febo, Dennis de Borst, over de weg die de snackbar de laatste jaren op marketinggebied inslaat

[Interview] Hans Nijenhuis over dagbladen, televisie, video, Katja Schuurman en Chantal Janzen

Hans Nijenhuis is hoofdredacteur van AD en alle regiodagbladen van De Persgroep. Daarmee is hij de grootste journalistenbaas van Nederland.

[Interview] Ilko Tonen over het belang van color grading

Met de komst van Oled, Ultra HD en steeds meer verschillende opnameapparatuur, is goede color grading belangrijker dan ooit. We spreken met Ilko Tonen, eigenaar van Color in Motion, over de laatste ontwikkelingen

[MediaBelofte 2018] Genomineerd: Hicham Filali | Managing Director Innovo Marketing

Hicham Filali is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2018. Wij spreken hem

[MediaBelofte 2018] Genomineerd: Layla Kaspi | Associate Manager Brand Concept Foot Locker

Layla Kaspi is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2018. Wij spreken haar

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Marianne van Soomeren: The voice of...

Fresku vertelde er in DWDD van 9 oktober over. Hij was naar een optreden van komiek Chris Rock geweest, die geen mobieltjes duldt in zijn zalen. Rock heeft namelijk geen zin in oplichtende schermpjes tijdens de voorstelling

[Column] Bob Goulooze: Got a minute voor mij?

Het mooiste is als je een endorsement krijgt van iemand die beter, groter, zwaarder, belangrijker of invloedrijker is dan jijzelf. Van een non-peer met aanzien. Dat collega’s je endorsen is aardig om het LinkedInprofiel wat op te leuken, maar beter is het als personen van naam en faam je endorsen

[Column] Erwin Fisser: Leve de inhoud. Niet omdat het kan, maar omdat het moet

De technologische vooruitgang staat niet stil, die versnelt alleen maar. En dus worden de nieuwste snufjes en mogelijkheden alleen maar vaker gebruikt om te maskeren dat we met lege communicatie bezig zijn. Retargeting, 4K-video’s in 360, off the shelf chatbots, drones, virtual reality, webdata-analytics, zelfs met het oude vertrouwde SEO kun je je communicatie slechter maken in plaats van beter

[Column] Frank Waals: Wie zwijgt, die blijft

Wie zwijgt, die blijft. Ja, je leest het goed. Geen taalfoutje maar de kille werkelijkheid voor hen die ten prooi zijn gevallen aan hitsige managers die functies verdelen op basis van zaadlozingen. In de VS zijn de fratsen van de op macht beluste filmproducent Harvey Weinstein op straat komen te liggen en dat heeft hem voor de verandering eens geen goed gedaan

[Column] Ronja Slierendrecht: Artificial intelligence maakt audiovisuele archieven toegankelijk

Het aantal beeld- en geluidfragmenten dat per dag de lucht in wordt geslingerd is groter dan ooit. De stroom aan content lijkt eindeloos. Logisch, want iedereen is tegenwoordig in staat om een video of podcast te maken. Niet alleen omroepen, operators en producers hebben een archief aan beeldmateriaal, vrijwel elke organisatie of individu bouwt bewust of onbewust een archief op

Badge

Bezig met laden...

© 2017   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden