Nederlands MediaNetwerk

De kerstboom kan de deur uit of weer terug naar zolder, de laatste koude oliebollen en appelflappen worden geconsumeerd en de duizendklappers hebben de straten weer rood gekleurd. De feestdagen zijn weer voorbij en 2011 gaat officieel de geschiedenisboeken in. Maar voor we ons volop op 2012 gaan richten, kijken we nog even terug op afgelopen maand. Een maand vol met feestelijke programmering. Robert zorgde voor romantiek in “All You Need Is Love”, Kevin was vier keer “Home Alone”, Tooske en Viktor zorgden voor nieuwe miljonairs tijdens het “Staatsloterij Nieuwjaarsfeest” en Youp van ’t Hek keek op weergaloze wijze terug op 2011 in zijn oudejaarsconference. Wat heeft dit alles tot gevolg voor de marktaandelen?

 

De grootste zenders in december 2011:

 

01. RTL4 – 20,5% (vorig jaar december 21,3%) -3,6%

02. Nederland 1 - 13,9% (vorig jaar december 14,5%) -4,1%

03. SBS6 - 10,1% (vorig jaar december 11,2%) -10,2%

04. Nederland 3 – 9,2% (vorig jaar december 8,3%) +11,1%

05. Veronica - 6,4% (vorig jaar december 5,9%) +7,7%

06. RTL5 - 5,8% (vorig jaar december 6,1%) -5%

07. RTL7 – 5,2% (vorig jaar december 5,5%) -4,2%

08. NET5 – 4,3% (vorig jaar december 4,9%) -13,5%

09. Nederland 2 – 3,4% (vorig jaar december 3,3%) +2,4%

10. RTL8 – 2,8% (vorig jaar december 2,7%) +1,7%

11. Comedy Central – 1,5% (vorig jaar december 0,8%) +86%

12. Discovery Channel – 1,3% (vorig jaar december 1,1%) +17,9%

13. National Geographic Channel - 0,8% (vorig jaar december 0,8%) +0,3%

14. TLC – 0,7% (Animal Planet vorig jaar december 0,4%) +95,8%

15. Eredivisie Live - 0,6% (vorig jaar december 0,3%) +76,7%

16. MTV - 0,4% (vorig jaar december 0,4%) +2,1%

Maand December 2011 - tijdvak 18:00-24:00 uur - doelgroep 20-49 jaar

 

Ook in de laatste maand van het jaar is RTL marktleider met een aandeel van 34,3%. Toch zijn de zenderaandelen van RTL4, RTL5 en RTL7 gedaald. Alleen RTL8 laat een groei zien. Vorig jaar december behaalde RTL een marktaandeel van 35,6%. Dit jaar hebben programma’s als “The Voice Of Holland”, “De TV Kantine” en “GTST” gezorgd voor hoge kijkcijfers. Op RTL5 was de finale van “Expeditie Robinson” het best bekeken programma.

 

De Publieke Omroep komt met een marktaandeel van 26,6% op een tweede plaats terecht. Hier was het vooral Nederland 3 dat dankzij voetbal maar ook “De Wereld Draait Door” en de “Top 2000 a gogo” het marktaandeel deed stijgen. Vorig jaar december realiseerde de Publieke Omroep een marktaandeel van 26,1%. Op Nederland 1 was “Studio Sport Eredivisie” heer en meester maar werd er ook massaal gekeken naar de oudejaarsconference van Youp en “De Reünie”.

 

Bij SBS sluiten ze het jaar af met een marktaandeel van 20,7% voor de maand december. Vorig jaar was dit nog 22,1%. Veronica presteerde goed en is zelfs de vijfde zender van Nederland. In de Top 100 van best bekeken programma’s in december komen we SBS voor het eerst tegen op plek 52 dankzij Peter R. de Vries. In de Top 100 staan in totaal drie programma’s van SBS. De Publieke Omroep is vertegenwoordigd met 26 programma’s en RTL zien we 71 keer terug. SBS richt zich nu volop 2012 en dat heeft op 1 januari al haar vruchten afgeworpen met de kick off van de nieuwe serie “Nikita” op Veronica. Grootste troef in januari is “The Winner Is…”, gaat het Beau deze keer dan wel lukken?

 

De maand december zat overvol met cadeau-ideeën voor de kijkers thuis. Ondanks de crisis ging de consument massaal de winkelstraten in en werden er ook online vele winkelwagentjes gevuld. Bij bol.com waren de kerstdagen voor het eerst zelfs drukker dan Sinterklaas. We stonden massaal in de rij bij de kassa waarna we konden aansluiten in de rij voor de inpaktafel. De rij bij de parkeerautomaat namen we op de koop toe en na de kerst stonden we in de rij bij de klantenservice. Niet alle cadeaus waren immers even geslaagd. Welke adverteerders waren het meest aanwezig met cadeautips?

 

  1. Eau de toilette en parfums – 7336 GRP’s – SOV 5,7% (vorig jaar december 8785 GRP’s – daling van 16,5%) – meest aanwezig: Dolce & Gabbana’s The One
  2. Personenauto’s – 5144 GRP’s – SOV 4% (vorig jaar december 5835 GRP’s – daling van 11,9%) – meest aanwezig: Renault Twingo
  3. Verzekeringen en uitvaartverzorging – 4714 GRP’s – SOV 3,7% (vorig jaar december 4380 GRP’s – stijging van 7,6%) – meest aanwezig: Ditzo Zorgverzekering
  4. Levensmiddelenzaken – 3926 GRP’s – SOV 3,1% (vorig jaar december 5157 GRP’s – daling van 23,9%) – meest aanwezig: C1000
  5. Drogisterij en parfumeries – 3903 GRP’s – SOV 3% (vorig jaar december 3658 GRP’s – stijging van 6,7%) – meest aanwezig: Kruidvat
  6. Kansspelen – 3322 GRP’s – SOV 2,6% (vorig jaar december 3865 GRP’s – daling van 14,1%) – meest aanwezig: Staatsloterij
  7. Fotocamera’s – 3247 GRP’s – SOV 2,5% (vorig jaar december 2025 GRP’s – stijging van 60,3%) – meest aanwezig: Nikon Coolpix S6200
  8. Computerspellen – 3000 GRP’s – SOV 2,3% (vorig jaar december 4226 GRP’s – daling van 29%) – meest aanwezig: World Of Warcraft
  9. Koffie, thee en cacao – 2677 GRP’s – SOV 2,1% (vorig jaar december 2902 GRP’s – daling van 7,8%) – meest aanwezig: Nespresso
  10. Reisorganisaties – 2255 GRP’s – SOV 1,8% (vorig jaar december 2709 GRP’s – daling van 16,8%) – meest aanwezig: Sunweb

Maand December 2010 en 2011 - tijdvak 02:00-26:00 uur – doelgroep 20-49 jaar - spotniveau

 

We zien veel produktgroepen die minder GRP’s inzetten dan een jaar eerder. De Top 10 heeft de afgelopen maand 39.524 GRP’s ingezet versus 43.542 GRP’s een jaar eerder, een daling van 9,2%. De grootste oorzaak hiervan zal de crisis zijn. De drukte bij de zenders was er echter niet minder om. In een aantal tijdvakken was de zendtijd volledig uitverkocht.

 

We kijken ook even heel kort terug op het gehele jaar 2011. Ieder jaar geven de exploitanten een doelstelling op. Welke partijen hebben deze ook gerealiseerd?

 

STER – doelstelling doelgroep 25-54 jaar 28,5% - realisatie 26,8%

RTL – doelstelling doelgroep 20-49 jaar 33,5% - realisatie 35,2%

SBS – doelstelling doelgroep 20-49 jaar 26% - realisatie 22,8%

Periode Januari t/m December 2011 - tijdvak 18:00-24:00 uur

 

We zien alleen bij RTL een realisatie, zowel STER als SBS komen niet aan de doelstelling. De gemiddelde kijktijd binnen de doelgroep 20-49 jaar komt uit op 173,4 minuten per dag. In 2010 waren dit 178,4 minuten per dag, een daling van 2,8%. Als we kijken naar de doelgroep 6+ dan zien we in 2011 een gemiddelde kijktijd van 191,1 minuten per dag. Vorig jaar waren dit 191 minuten per dag, een stijging van nog geen 0,1%.

 

Als laatste kijken we naar de 10 best bekeken programma’s van het jaar. Wat was er naast “Boer Zoekt Vrouw” nog meer te zien?

 

  1. Boer Zoekt Vrouw (Ned1)
  2. The Voice Of Holland (RTL4)
  3. Voetbal: Barcelona – Manchester United (Ned3)
  4. De TV Kantine (RTL4)
  5. Voetbal: Nederland – Hongarije (SBS6)
  6. Voetbal: Duitsland – Nederland (Veronica)
  7. Voetbal: FC Twente – Ajax (Veronica)
  8. Nationale Dodenherdenking (Ned1)
  9. Ik Hou Van Holland (RTL4)
  10. X-Factor: De Finale (RTL4)

 

2012 belooft een spannend en sportief jaar te worden met het EK voetbal en de Olympische Spelen. Gaat SBS dit jaar marktaandeel winnen? Gaat Linda de Mol naar SBS? Blijft RTL het marktleiderschap vasthouden? Vergaat eind volgend jaar de wereld zoals door de Maya’s volgens sommige voorspeld is? Eén ding is zeker; U ziet het op TV. Of op uw second screen…

Weergaven: 219

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

[Forum] Digitalisering buitenreclame

BasVanDenHoogen-Posterscope
Bas van den Hoogen
 – Posterscope
: “Dit is niet zo 123 te beantwoorden want dit is een hele brede vraag en wel wat gecompliceerder dan het hebben over afrekenen op basis van CPM tarieven... lees verder

180-GuyGrimmelt-ExterionMedia

Guy GrimmeltExterion Media: “In Nederland is er mijns inziens geen enkele dynamiek op DOOH en voorlopig is dat ook nog niet vreemd omdat de locaties er niet zijn, het verdienmodel lastig blijkt en de markt dus nog onvoldoende volwassen is... lees verder

OlivierSlot-Centercom

Olivier Slot –  Centercom:  “De digitalisering in Outdoor biedt adverteerders een compleet scala aan nieuwe mogelijkheden.  De bewegende beelden van in HD opgemaakte animatie en video, zijn zo opvallend dat passanten hun blik onmogelijk hieraan kunnen ontrekken... lees verder

Radjen van Wilsem - CS Digital Media

Radjen van WilsemCS Digital Media: “Inzet op een enkel media type is inmiddels minder effectief om consumenten te bereiken, doordat het mediagebruik van de consument steeds meer, vaker en sneller veranderd. Hierdoor ontstaat bij de adverteerder de behoefte om het budget gerichter in te kunnen zetten... lees verder


Interviews

[Startups] Sander Martinec over Smart2IT

De Nederlandse startup Smart2IT uit het Overijsselse Hengelo heeft een laagdrempelig en gebruiksvriendelijk Virtual Reality platform ontwikkeld: Smart2VR. Wij spreken de oprichter Sander Martinec.

[Interview] Willem-Albert Bol over De SponsorRing

Willem-Albert Bol aan de telefoon. Dat is actie. De man is zo gruwelijk efficiënt, die zal nooit bellen voor een praatje...

[Interview] Harm van Veldhuizen over ANWB Media

ANWB Media is de grootste uitgeverij in Nederland op het gebied van mobiliteit, vakantie en vrije tijd. Harm van Veldhuizen is in 2014 toegetreden als Directeur van ANWB Media. Wij spreken hem.

[Interview] Henry Kasper over Buzzmij

Buzzmij zet creatieve campagnes in die hun oorsprong vinden in social media netwerken als Facebook, Twitter, Instagram, Whatsapp en Snapchat. Wij spreken mede-oprichter en directeur Henry Kasper.

[Startups] Michel la Pierre over Peoplesminds

Het strategische consultancy bureau Peoplesminds helpt bedrijven in Retail, Travel en Leisure markten met een gedegen aanpak om antwoord te geven op de consumentenrevolutie. Wij spreken Michel la Pierre, oprichter van Peoplesminds.

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Jody Bauer: Het nieuwe tv-seizoen van start: elke avond voor de buis of toch on demand?

Het nieuwe seizoen van Penoza, Overspel, Expeditie Robinson en Jeuk staan weer voor de deur. Maar ook nieuwe programma’s zoals Sofie in de kreukels, Meiden van de Herengracht en You’re back in the Room starten in september.

[Column] Diederik Veelo: Multi Sensorische Marketing

Van oudsher zoeken merken naar methodes om dichter bij hun klanten te komen. Het spreekt dan ook voor zich dat de meest vooruitstrevende bedrijven in de 21e eeuw zich nu storten op multi zintuiglijke ervaringen om hun wispelturige klanten te kietelen.

[Column] Gérard Ghazarian: De nieuwe Apple TV: Game Changer!

Deel 1 van een 2-delige reeks die vooruitblikt op de mogelijke consequenties voor de TV- en game-industrie, naar aanleiding van de introductie van de nieuwe Apple TV.

[Column] Herman Spinhof: Hans van Beers en het Kunstkanaal

‘Een humorvol wijs mens’, typeerde oud-voorzitter van de TROS Karel van Doodewaerd zijn vroegere tegenpool Hans van Beers (1941-2015) bij zijn overlijden afgelopen donderdag.

[Column] Raymond de Jong: SAIL Amsterdam 2015 overtreft. Ook in sociale media.

Een excellent gebruik van smartphones, een hogere netwerkcapaciteit en nieuwe technologie maakten deze editie van SAIL Amsterdam tot een nieuwe totaalbeleving. Het overtrof alle verwachtingen, ook die in sociale media.

Badge

Bezig met laden...

© 2015   Gemaakt door Bas Vlugt.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden