Nederlands MediaNetwerk

De kerstboom kan de deur uit of weer terug naar zolder, de laatste koude oliebollen en appelflappen worden geconsumeerd en de duizendklappers hebben de straten weer rood gekleurd. De feestdagen zijn weer voorbij en 2011 gaat officieel de geschiedenisboeken in. Maar voor we ons volop op 2012 gaan richten, kijken we nog even terug op afgelopen maand. Een maand vol met feestelijke programmering. Robert zorgde voor romantiek in “All You Need Is Love”, Kevin was vier keer “Home Alone”, Tooske en Viktor zorgden voor nieuwe miljonairs tijdens het “Staatsloterij Nieuwjaarsfeest” en Youp van ’t Hek keek op weergaloze wijze terug op 2011 in zijn oudejaarsconference. Wat heeft dit alles tot gevolg voor de marktaandelen?

 

De grootste zenders in december 2011:

 

01. RTL4 – 20,5% (vorig jaar december 21,3%) -3,6%

02. Nederland 1 - 13,9% (vorig jaar december 14,5%) -4,1%

03. SBS6 - 10,1% (vorig jaar december 11,2%) -10,2%

04. Nederland 3 – 9,2% (vorig jaar december 8,3%) +11,1%

05. Veronica - 6,4% (vorig jaar december 5,9%) +7,7%

06. RTL5 - 5,8% (vorig jaar december 6,1%) -5%

07. RTL7 – 5,2% (vorig jaar december 5,5%) -4,2%

08. NET5 – 4,3% (vorig jaar december 4,9%) -13,5%

09. Nederland 2 – 3,4% (vorig jaar december 3,3%) +2,4%

10. RTL8 – 2,8% (vorig jaar december 2,7%) +1,7%

11. Comedy Central – 1,5% (vorig jaar december 0,8%) +86%

12. Discovery Channel – 1,3% (vorig jaar december 1,1%) +17,9%

13. National Geographic Channel - 0,8% (vorig jaar december 0,8%) +0,3%

14. TLC – 0,7% (Animal Planet vorig jaar december 0,4%) +95,8%

15. Eredivisie Live - 0,6% (vorig jaar december 0,3%) +76,7%

16. MTV - 0,4% (vorig jaar december 0,4%) +2,1%

Maand December 2011 - tijdvak 18:00-24:00 uur - doelgroep 20-49 jaar

 

Ook in de laatste maand van het jaar is RTL marktleider met een aandeel van 34,3%. Toch zijn de zenderaandelen van RTL4, RTL5 en RTL7 gedaald. Alleen RTL8 laat een groei zien. Vorig jaar december behaalde RTL een marktaandeel van 35,6%. Dit jaar hebben programma’s als “The Voice Of Holland”, “De TV Kantine” en “GTST” gezorgd voor hoge kijkcijfers. Op RTL5 was de finale van “Expeditie Robinson” het best bekeken programma.

 

De Publieke Omroep komt met een marktaandeel van 26,6% op een tweede plaats terecht. Hier was het vooral Nederland 3 dat dankzij voetbal maar ook “De Wereld Draait Door” en de “Top 2000 a gogo” het marktaandeel deed stijgen. Vorig jaar december realiseerde de Publieke Omroep een marktaandeel van 26,1%. Op Nederland 1 was “Studio Sport Eredivisie” heer en meester maar werd er ook massaal gekeken naar de oudejaarsconference van Youp en “De Reünie”.

 

Bij SBS sluiten ze het jaar af met een marktaandeel van 20,7% voor de maand december. Vorig jaar was dit nog 22,1%. Veronica presteerde goed en is zelfs de vijfde zender van Nederland. In de Top 100 van best bekeken programma’s in december komen we SBS voor het eerst tegen op plek 52 dankzij Peter R. de Vries. In de Top 100 staan in totaal drie programma’s van SBS. De Publieke Omroep is vertegenwoordigd met 26 programma’s en RTL zien we 71 keer terug. SBS richt zich nu volop 2012 en dat heeft op 1 januari al haar vruchten afgeworpen met de kick off van de nieuwe serie “Nikita” op Veronica. Grootste troef in januari is “The Winner Is…”, gaat het Beau deze keer dan wel lukken?

 

De maand december zat overvol met cadeau-ideeën voor de kijkers thuis. Ondanks de crisis ging de consument massaal de winkelstraten in en werden er ook online vele winkelwagentjes gevuld. Bij bol.com waren de kerstdagen voor het eerst zelfs drukker dan Sinterklaas. We stonden massaal in de rij bij de kassa waarna we konden aansluiten in de rij voor de inpaktafel. De rij bij de parkeerautomaat namen we op de koop toe en na de kerst stonden we in de rij bij de klantenservice. Niet alle cadeaus waren immers even geslaagd. Welke adverteerders waren het meest aanwezig met cadeautips?

 

  1. Eau de toilette en parfums – 7336 GRP’s – SOV 5,7% (vorig jaar december 8785 GRP’s – daling van 16,5%) – meest aanwezig: Dolce & Gabbana’s The One
  2. Personenauto’s – 5144 GRP’s – SOV 4% (vorig jaar december 5835 GRP’s – daling van 11,9%) – meest aanwezig: Renault Twingo
  3. Verzekeringen en uitvaartverzorging – 4714 GRP’s – SOV 3,7% (vorig jaar december 4380 GRP’s – stijging van 7,6%) – meest aanwezig: Ditzo Zorgverzekering
  4. Levensmiddelenzaken – 3926 GRP’s – SOV 3,1% (vorig jaar december 5157 GRP’s – daling van 23,9%) – meest aanwezig: C1000
  5. Drogisterij en parfumeries – 3903 GRP’s – SOV 3% (vorig jaar december 3658 GRP’s – stijging van 6,7%) – meest aanwezig: Kruidvat
  6. Kansspelen – 3322 GRP’s – SOV 2,6% (vorig jaar december 3865 GRP’s – daling van 14,1%) – meest aanwezig: Staatsloterij
  7. Fotocamera’s – 3247 GRP’s – SOV 2,5% (vorig jaar december 2025 GRP’s – stijging van 60,3%) – meest aanwezig: Nikon Coolpix S6200
  8. Computerspellen – 3000 GRP’s – SOV 2,3% (vorig jaar december 4226 GRP’s – daling van 29%) – meest aanwezig: World Of Warcraft
  9. Koffie, thee en cacao – 2677 GRP’s – SOV 2,1% (vorig jaar december 2902 GRP’s – daling van 7,8%) – meest aanwezig: Nespresso
  10. Reisorganisaties – 2255 GRP’s – SOV 1,8% (vorig jaar december 2709 GRP’s – daling van 16,8%) – meest aanwezig: Sunweb

Maand December 2010 en 2011 - tijdvak 02:00-26:00 uur – doelgroep 20-49 jaar - spotniveau

 

We zien veel produktgroepen die minder GRP’s inzetten dan een jaar eerder. De Top 10 heeft de afgelopen maand 39.524 GRP’s ingezet versus 43.542 GRP’s een jaar eerder, een daling van 9,2%. De grootste oorzaak hiervan zal de crisis zijn. De drukte bij de zenders was er echter niet minder om. In een aantal tijdvakken was de zendtijd volledig uitverkocht.

 

We kijken ook even heel kort terug op het gehele jaar 2011. Ieder jaar geven de exploitanten een doelstelling op. Welke partijen hebben deze ook gerealiseerd?

 

STER – doelstelling doelgroep 25-54 jaar 28,5% - realisatie 26,8%

RTL – doelstelling doelgroep 20-49 jaar 33,5% - realisatie 35,2%

SBS – doelstelling doelgroep 20-49 jaar 26% - realisatie 22,8%

Periode Januari t/m December 2011 - tijdvak 18:00-24:00 uur

 

We zien alleen bij RTL een realisatie, zowel STER als SBS komen niet aan de doelstelling. De gemiddelde kijktijd binnen de doelgroep 20-49 jaar komt uit op 173,4 minuten per dag. In 2010 waren dit 178,4 minuten per dag, een daling van 2,8%. Als we kijken naar de doelgroep 6+ dan zien we in 2011 een gemiddelde kijktijd van 191,1 minuten per dag. Vorig jaar waren dit 191 minuten per dag, een stijging van nog geen 0,1%.

 

Als laatste kijken we naar de 10 best bekeken programma’s van het jaar. Wat was er naast “Boer Zoekt Vrouw” nog meer te zien?

 

  1. Boer Zoekt Vrouw (Ned1)
  2. The Voice Of Holland (RTL4)
  3. Voetbal: Barcelona – Manchester United (Ned3)
  4. De TV Kantine (RTL4)
  5. Voetbal: Nederland – Hongarije (SBS6)
  6. Voetbal: Duitsland – Nederland (Veronica)
  7. Voetbal: FC Twente – Ajax (Veronica)
  8. Nationale Dodenherdenking (Ned1)
  9. Ik Hou Van Holland (RTL4)
  10. X-Factor: De Finale (RTL4)

 

2012 belooft een spannend en sportief jaar te worden met het EK voetbal en de Olympische Spelen. Gaat SBS dit jaar marktaandeel winnen? Gaat Linda de Mol naar SBS? Blijft RTL het marktleiderschap vasthouden? Vergaat eind volgend jaar de wereld zoals door de Maya’s volgens sommige voorspeld is? Eén ding is zeker; U ziet het op TV. Of op uw second screen…

Weergaven: 218

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

[Forum] Steeds meer exploitanten baseren hun advertentietarieven op CPM. Wordt dit de norm?

Willem Albert Bol – De Persgroep: “Ja het is niet meer dan logisch dat meer exploitanten in meer mediumtypen op bereik gaan afrekenen. TV en radio doen dat al langer en hebben de adverteerders daarin opgevoed... lees verder

180-HansGermeraadHans Germeraad – ANWB Media: “Ja, daar ziet het wel naar uit. Aan de ene kant is het wel logisch. Adverteerders zijn minder geïnteresseerd in pagina’s of uitzendingen, en meer in bereik. Toen de commerciële TV in Nederland opkwam werd de GRP geïntroduceerd... lees verder

ErikJanGelink-SanomaErik-Jan Gelink – Sanoma/SBS: “Sanoma heeft in Q1 2014 een nieuwe tariefstructuur geïntroduceerd, waarbij CPM de basis vormt voor de advertentietarieven voor web, mobiel, maar ook voor print. Het gaat tenslotte om het aantal personen dat je bereikt met je campagne en niet om de oplage die je verspreidt... lees verder

180-StephanVanDerSman-MagnaBlobalStephan van der Sman – Magna Global: “Wij verwachten dat de hele markt moet gaan volgen. Dit is positief, want: de lucht verdwijnt uit de tariefkaart, de koppeling met andere platformen (website, tablet, mobile) is veel makkelijk te maken met één currency....

Lees het complete forum op de website van Initiative

Communicatienieuws

[Interview] Eric Ariëns over de expansie van Sprinkle naar de Benelux]

Het Zweedse internetbedrijf Sprinkle is een digitaal platform voor content recommendation en syndication van redactionele content, foto's, video's en artikelen. Sprinkle heeft besloten het content distributie platform internationaal uit te bouwen. Te beginnen met de opening van een Benelux kantoor in Amsterdam. We spreken Eric Ariëns, Country Manager Benelux.

[Interview] Robert Withagen over Dorst & Lesser en de Raad de Sneeuwhoogte-campagne]

Renault lanceert de campagne Raad de Sneeuwhoogte in samenwerking met social media bureau Dorst & Lesser. Wij spreken Robert Withagen, Creative Director Dorst & Lesser, over de campagne.

[Interview] Joost Phoelich over de expansie van Flashtalking naar de Benelux]

Het Engelse bedrijf Flashtalking heeft vestigingen over de hele wereld. Een verdere expansie binnen Europa is voorzien in 2015. Joost Phoelich is voor de Benelux aangesteld en zal vanuit Amsterdam de activiteiten aansturen. Wij spreken hem.

[Interview] Erik Wiese over Blauw Gras en de samenwerking met Chiquita Benelux]

Social media bureau Blauw Gras is per direct verantwoordelijk voor de social media activiteiten van Chiquita Benelux, waardoor ze officieel de landsgrenzen over gaan. Wij spreken Erik Wiese, mede-oprichter van Blauw Gras.

[Interview] Bram de Rooij over Kingsday en de Kerstboom eruit, Kamerplant erin!-campagne]

Reclamebureau Kingsday ontwikkelt voor het vierde jaar achtereenvolgens de campagne Kerstboom eruit, Kamerplant erin!-campagne voor Bloemenbureau Holland, dit jaar met illusionist Hans Klok. We spreken creative director Bram de Rooij over Kingsday en de campagne.

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Hersenstichting, Unox, Manutan]

Tja, hoe kun je hier als meelevend mens nou iets negatiefs over zeggen? Het gaat over een goed doel en er zit een stervend meisje in. Daar kun je met de beste wil van de wereld niet tégen zijn? De Hersenstichting verdient het dat de commercial doet wat ie moet doen: geld binnenhalen. Die boodschap is duidelijk en helder.

[Column] Joost van Liemt: Even opschonen]

De laatste paar maanden ben ik me steeds meer af gaan vragen waarom ik toch op OK of CONNECT of LINK of wat voor fraai stukje copy ook voor de bevestigingsbutton wordt geschreven, heb geklikt.

[Column] Richard van Hoorn: Extra werk voor eindredacteuren]

Sinds kort is het mogelijk om elke pagina van een tijdschrift af te stemmen op de abonnee. Zowel redactionele content als advertenties koppelen aan het profiel van de lezer leidt tot nieuwe verdienmodellen voor uitgevers en hun adverteerders.

Michiel Pot: De V-Factor]

Vroeger dachten we dat alle rechters, dokters, notarissen, advocaten, bankdirecteuren en professoren altijd te goeder trouw waren. Dankzij de inzet van klokkenluiders en de media weten we inmiddels beter.

Jody Bauer: Dé Commercialtrends van 2015]

Het is je vast niet ontgaan, maar de reclamespot Buddyhond van KNGF Geleidehond heeft de Gouden Loeki 2014 gewonnen voor de beste TV-commercial. Flappie van Bol.com en Moestuin van Jumbo

Badge

Bezig met laden...

© 2015   Gemaakt door Bas Vlugt.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden