Nederlands MediaNetwerk

De kerstboom kan de deur uit of weer terug naar zolder, de laatste koude oliebollen en appelflappen worden geconsumeerd en de duizendklappers hebben de straten weer rood gekleurd. De feestdagen zijn weer voorbij en 2011 gaat officieel de geschiedenisboeken in. Maar voor we ons volop op 2012 gaan richten, kijken we nog even terug op afgelopen maand. Een maand vol met feestelijke programmering. Robert zorgde voor romantiek in “All You Need Is Love”, Kevin was vier keer “Home Alone”, Tooske en Viktor zorgden voor nieuwe miljonairs tijdens het “Staatsloterij Nieuwjaarsfeest” en Youp van ’t Hek keek op weergaloze wijze terug op 2011 in zijn oudejaarsconference. Wat heeft dit alles tot gevolg voor de marktaandelen?

 

De grootste zenders in december 2011:

 

01. RTL4 – 20,5% (vorig jaar december 21,3%) -3,6%

02. Nederland 1 - 13,9% (vorig jaar december 14,5%) -4,1%

03. SBS6 - 10,1% (vorig jaar december 11,2%) -10,2%

04. Nederland 3 – 9,2% (vorig jaar december 8,3%) +11,1%

05. Veronica - 6,4% (vorig jaar december 5,9%) +7,7%

06. RTL5 - 5,8% (vorig jaar december 6,1%) -5%

07. RTL7 – 5,2% (vorig jaar december 5,5%) -4,2%

08. NET5 – 4,3% (vorig jaar december 4,9%) -13,5%

09. Nederland 2 – 3,4% (vorig jaar december 3,3%) +2,4%

10. RTL8 – 2,8% (vorig jaar december 2,7%) +1,7%

11. Comedy Central – 1,5% (vorig jaar december 0,8%) +86%

12. Discovery Channel – 1,3% (vorig jaar december 1,1%) +17,9%

13. National Geographic Channel - 0,8% (vorig jaar december 0,8%) +0,3%

14. TLC – 0,7% (Animal Planet vorig jaar december 0,4%) +95,8%

15. Eredivisie Live - 0,6% (vorig jaar december 0,3%) +76,7%

16. MTV - 0,4% (vorig jaar december 0,4%) +2,1%

Maand December 2011 - tijdvak 18:00-24:00 uur - doelgroep 20-49 jaar

 

Ook in de laatste maand van het jaar is RTL marktleider met een aandeel van 34,3%. Toch zijn de zenderaandelen van RTL4, RTL5 en RTL7 gedaald. Alleen RTL8 laat een groei zien. Vorig jaar december behaalde RTL een marktaandeel van 35,6%. Dit jaar hebben programma’s als “The Voice Of Holland”, “De TV Kantine” en “GTST” gezorgd voor hoge kijkcijfers. Op RTL5 was de finale van “Expeditie Robinson” het best bekeken programma.

 

De Publieke Omroep komt met een marktaandeel van 26,6% op een tweede plaats terecht. Hier was het vooral Nederland 3 dat dankzij voetbal maar ook “De Wereld Draait Door” en de “Top 2000 a gogo” het marktaandeel deed stijgen. Vorig jaar december realiseerde de Publieke Omroep een marktaandeel van 26,1%. Op Nederland 1 was “Studio Sport Eredivisie” heer en meester maar werd er ook massaal gekeken naar de oudejaarsconference van Youp en “De Reünie”.

 

Bij SBS sluiten ze het jaar af met een marktaandeel van 20,7% voor de maand december. Vorig jaar was dit nog 22,1%. Veronica presteerde goed en is zelfs de vijfde zender van Nederland. In de Top 100 van best bekeken programma’s in december komen we SBS voor het eerst tegen op plek 52 dankzij Peter R. de Vries. In de Top 100 staan in totaal drie programma’s van SBS. De Publieke Omroep is vertegenwoordigd met 26 programma’s en RTL zien we 71 keer terug. SBS richt zich nu volop 2012 en dat heeft op 1 januari al haar vruchten afgeworpen met de kick off van de nieuwe serie “Nikita” op Veronica. Grootste troef in januari is “The Winner Is…”, gaat het Beau deze keer dan wel lukken?

 

De maand december zat overvol met cadeau-ideeën voor de kijkers thuis. Ondanks de crisis ging de consument massaal de winkelstraten in en werden er ook online vele winkelwagentjes gevuld. Bij bol.com waren de kerstdagen voor het eerst zelfs drukker dan Sinterklaas. We stonden massaal in de rij bij de kassa waarna we konden aansluiten in de rij voor de inpaktafel. De rij bij de parkeerautomaat namen we op de koop toe en na de kerst stonden we in de rij bij de klantenservice. Niet alle cadeaus waren immers even geslaagd. Welke adverteerders waren het meest aanwezig met cadeautips?

 

  1. Eau de toilette en parfums – 7336 GRP’s – SOV 5,7% (vorig jaar december 8785 GRP’s – daling van 16,5%) – meest aanwezig: Dolce & Gabbana’s The One
  2. Personenauto’s – 5144 GRP’s – SOV 4% (vorig jaar december 5835 GRP’s – daling van 11,9%) – meest aanwezig: Renault Twingo
  3. Verzekeringen en uitvaartverzorging – 4714 GRP’s – SOV 3,7% (vorig jaar december 4380 GRP’s – stijging van 7,6%) – meest aanwezig: Ditzo Zorgverzekering
  4. Levensmiddelenzaken – 3926 GRP’s – SOV 3,1% (vorig jaar december 5157 GRP’s – daling van 23,9%) – meest aanwezig: C1000
  5. Drogisterij en parfumeries – 3903 GRP’s – SOV 3% (vorig jaar december 3658 GRP’s – stijging van 6,7%) – meest aanwezig: Kruidvat
  6. Kansspelen – 3322 GRP’s – SOV 2,6% (vorig jaar december 3865 GRP’s – daling van 14,1%) – meest aanwezig: Staatsloterij
  7. Fotocamera’s – 3247 GRP’s – SOV 2,5% (vorig jaar december 2025 GRP’s – stijging van 60,3%) – meest aanwezig: Nikon Coolpix S6200
  8. Computerspellen – 3000 GRP’s – SOV 2,3% (vorig jaar december 4226 GRP’s – daling van 29%) – meest aanwezig: World Of Warcraft
  9. Koffie, thee en cacao – 2677 GRP’s – SOV 2,1% (vorig jaar december 2902 GRP’s – daling van 7,8%) – meest aanwezig: Nespresso
  10. Reisorganisaties – 2255 GRP’s – SOV 1,8% (vorig jaar december 2709 GRP’s – daling van 16,8%) – meest aanwezig: Sunweb

Maand December 2010 en 2011 - tijdvak 02:00-26:00 uur – doelgroep 20-49 jaar - spotniveau

 

We zien veel produktgroepen die minder GRP’s inzetten dan een jaar eerder. De Top 10 heeft de afgelopen maand 39.524 GRP’s ingezet versus 43.542 GRP’s een jaar eerder, een daling van 9,2%. De grootste oorzaak hiervan zal de crisis zijn. De drukte bij de zenders was er echter niet minder om. In een aantal tijdvakken was de zendtijd volledig uitverkocht.

 

We kijken ook even heel kort terug op het gehele jaar 2011. Ieder jaar geven de exploitanten een doelstelling op. Welke partijen hebben deze ook gerealiseerd?

 

STER – doelstelling doelgroep 25-54 jaar 28,5% - realisatie 26,8%

RTL – doelstelling doelgroep 20-49 jaar 33,5% - realisatie 35,2%

SBS – doelstelling doelgroep 20-49 jaar 26% - realisatie 22,8%

Periode Januari t/m December 2011 - tijdvak 18:00-24:00 uur

 

We zien alleen bij RTL een realisatie, zowel STER als SBS komen niet aan de doelstelling. De gemiddelde kijktijd binnen de doelgroep 20-49 jaar komt uit op 173,4 minuten per dag. In 2010 waren dit 178,4 minuten per dag, een daling van 2,8%. Als we kijken naar de doelgroep 6+ dan zien we in 2011 een gemiddelde kijktijd van 191,1 minuten per dag. Vorig jaar waren dit 191 minuten per dag, een stijging van nog geen 0,1%.

 

Als laatste kijken we naar de 10 best bekeken programma’s van het jaar. Wat was er naast “Boer Zoekt Vrouw” nog meer te zien?

 

  1. Boer Zoekt Vrouw (Ned1)
  2. The Voice Of Holland (RTL4)
  3. Voetbal: Barcelona – Manchester United (Ned3)
  4. De TV Kantine (RTL4)
  5. Voetbal: Nederland – Hongarije (SBS6)
  6. Voetbal: Duitsland – Nederland (Veronica)
  7. Voetbal: FC Twente – Ajax (Veronica)
  8. Nationale Dodenherdenking (Ned1)
  9. Ik Hou Van Holland (RTL4)
  10. X-Factor: De Finale (RTL4)

 

2012 belooft een spannend en sportief jaar te worden met het EK voetbal en de Olympische Spelen. Gaat SBS dit jaar marktaandeel winnen? Gaat Linda de Mol naar SBS? Blijft RTL het marktleiderschap vasthouden? Vergaat eind volgend jaar de wereld zoals door de Maya’s volgens sommige voorspeld is? Eén ding is zeker; U ziet het op TV. Of op uw second screen…

Weergaven: 218

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

[Forum] Steeds meer exploitanten baseren hun advertentietarieven op CPM. Wordt dit de norm?

Willem Albert Bol – De Persgroep: “Ja het is niet meer dan logisch dat meer exploitanten in meer mediumtypen op bereik gaan afrekenen. TV en radio doen dat al langer en hebben de adverteerders daarin opgevoed... lees verder

180-HansGermeraadHans Germeraad – ANWB Media: “Ja, daar ziet het wel naar uit. Aan de ene kant is het wel logisch. Adverteerders zijn minder geïnteresseerd in pagina’s of uitzendingen, en meer in bereik. Toen de commerciële TV in Nederland opkwam werd de GRP geïntroduceerd... lees verder

ErikJanGelink-SanomaErik-Jan Gelink – Sanoma/SBS: “Sanoma heeft in Q1 2014 een nieuwe tariefstructuur geïntroduceerd, waarbij CPM de basis vormt voor de advertentietarieven voor web, mobiel, maar ook voor print. Het gaat tenslotte om het aantal personen dat je bereikt met je campagne en niet om de oplage die je verspreidt... lees verder

180-StephanVanDerSman-MagnaBlobalStephan van der Sman – Magna Global: “Wij verwachten dat de hele markt moet gaan volgen. Dit is positief, want: de lucht verdwijnt uit de tariefkaart, de koppeling met andere platformen (website, tablet, mobile) is veel makkelijk te maken met één currency....

Lees het complete forum op de website van Initiative

Communicatienieuws

[Startups] Oscar den Ouden over Merktroubadour

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Oscar den Ouden, mede-oprichter van Merktroubadour.

[Startups] David Vermeulen over The Inner Circle

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we David Vermeulen, oprichter van The Inner Circle.

[Startups] Cristian Vorstius Kruijff over Artishock

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Cristian Vorstius Kruijff, mede-oprichter van Artishock.

[BedrijfsProfiel] Abovo Media

Abovo Media is één van de weinige mediabureaus in Nederland die écht full-service is. Met creatie en media onder één dak. Zowel online als offline. Wij staan voor kwaliteit, service en verantwoordelijkheid. Al vijftien jaar lang.

[Startups] Floyd Sijmons en Hidde Rensink over Helpling

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Floyd Sijmons en Hidde Rensink, oprichters van Helpling Nederland.

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Femke Leemeijer: Technologie of mensenwerk?

Een term die opeens veel op mijn pad komt, is programmatic ad buying, oftewel geautomatiseerde inkoop van advertentieruimte. Vast heel handig, want “before programmatic ad buying, (digital) ads were bought by ad buyers and sold by sales people, which are expensive and unreliable.”

[Column] Rutger Mackenbach: Reclame draait niet om inhoud

Mensen uit het reclamevak gaan op 5 maart met elkaar in gesprek over reclame met inhoud. De aanleiding is een campagne (voor Triodos bank) waarvan een deel van het vak vindt dat deze slecht is. En een reclamebureau (Dawn) dat vindt dat die campagne

[Column] Joost van Liemt: Kiezen en gekozen worden

Verstoppertje spelen. Iedereen kent het en iedereen heeft het gespeeld. Het aftellen, het verstoppen en de spanning van het gevonden worden, heerlijk toch? Het is een eeuwenoud spel, dat nog steeds gespeeld wordt. Ook door volwassenen.

Michiel Pot: Utopia, een succesvolle mislukking

Bij de lancering van Utopia gaven John de Mol en zender SBS6 aan dat wat hen betrof het succes van Utopia bepaald zou worden door het aantal mensen dat naar het programma zou gaan kijken. Sterker nog, als dat niet

[Column] Herman Bos: Marketeers: groei door buiten de kaders te denken!

Recent wetenschappelijk onderzoek toont aan dat consumenten eigenlijk amper unieke kenmerken aan merken kunnen koppelen. We kennen de merken die we regelmatig kopen goed en merken die we niet of onregelmatig kopen of gebruiken, kennen we feitelijk helemaal niet.

Badge

Bezig met laden...

© 2015   Gemaakt door Bas Vlugt.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden