Nederlands MediaNetwerk

Vorig jaar was bijna heel Nederland in de ban van het WK Voetbal waardoor de PO er vandoor ging met torenhoge kijkcijfers. Dit jaar hebben we tussen het mooie weer door gekeken naar hele andere programmering. Zo was er de succesvolle TV première van de film “Komt Een Vrouw Bij De Dokter”, zagen we Rafael Nadal voor de zesde maal in zeven jaar Roland Garros op zijn naam schrijven en zagen we Rochelle de vierde editie van “X-Factor” winnen. Wat heeft het ontbreken van het WK Voetbal met de marktaandelen gedaan?

 

De grootste zenders van juni 2011:

  1. RTL4 – 20,1% (vorig jaar juni 13%) +54,1%
  2. SBS6 – 11,9% (vorig jaar juni 10,3%) +15,6%
  3. Nederland 1 – 11,6% (vorig jaar juni 30,4%) -62%
  4. RTL5 – 7,6% (vorig jaar juni 5,4%) +40,4%
  5. Veronica – 6,9% (vorig jaar juni 5,8%) +18,9%
  6. RTL7 – 6,8% (vorig jaar juni 5,3%) +29,2%
  7. Nederland 3 – 5,5% (vorig jaar juni 4,7%) +16,4%
  8. NET5 – 5,3% (vorig jaar juni 4,9%) +8,2%
  9. Nederland 2 – 3,7% (vorig jaar juni 4,7%) -22,9%
  10. RTL8 – 3,1% (vorig jaar juni 2,3%) +33,3%
  11. Comedy Central – 1,3% (vorig jaar juni 0,7%) +87,6%
  12. Discovery Channel – 1,3% (vorig jaar juni 0,9%) +33,7%
  13. National Geographic Channel – 1% (vorig jaar juni 0,7%) +56%
  14. MTV – 0,6% (vorig jaar juni 0,4%) +49%
  15. Animal Planet – 0,4% (vorig jaar juni 0,3%) +21,7%
  16. Eredivisie Live – 0,1% (vorig jaar juni 0,0%) +257,1%

(doelgroep 20-49 jaar, tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

We zien bijna alle zenders flink stijgen in vergelijking met juni 2010. Nederland 2 krijgt ook een kleine tik, dit komt omdat het acht uur journaal vaak verplaatst werd vanwege een voetbalwedstrijd op Nederland 1. Duidelijk zichtbaar is de zeer sterke prestatie van RTL4, deze zender is bijna tweemaal zo groot als de runner up SBS6. Op vallend is ook de stijging van Comedy Central, van de kleinere zenders de grootste in de maand juni. Als we kijken naar de drie grote exploitanten dan zien we het volgende: RTL 37,7% (vorig jaar juni 26,1%), SBS 24,1% (vorig jaar juni 21%) en STER 20,7% (vorig jaar juni 39,8%). Het marktaandeel van RTL is het hoogste marktaandeel van de afgelopen vijf jaar voor deze exploitant. Het aandeel van de drie grote exploitanten is in juni 2011 82,4%, vorig jaar juni was dit nog 87%, een verlies van 4,6% marktaandeel. De nummers 11 t/m 16 van het overzicht hierboven hebben een groeiend marktaandeel van 1,7% waardoor er uiteindelijk nog een verlies is van 2,9%. Wie zijn daarmee vandoor gegaan?

 

Het aandeel Hard Disk Recorder kijken is met 38,5% gestegen naar een marktaandeel van 3% en het aandeel DVD kijken is met 29,3% gestegen naar een marktaandeel van 2,3%. Er is ook meer gekeken naar de Belgische televisie, Ketnet/Canvas en VRT TV1 hebben beide een marktaandeel van 0,7%. Eurosport heeft een marktaandeel van 0,6% en BBC 2 heeft 0,5% marktaandeel behaald. De best bekeken digitale zender is 13th Street met een marktaandeel van 0,3%.

 

Als we kijken naar het aantal uitgezonden spots  dan zien we dat de drie zenders van SBS de meeste commercials uitgezonden hebben:

 

  1. NET5 – 7.230 commercials
  2. SBS6 – 6.938 commercials
  3. Veronica – 6.920 commercials
  4. Comedy Central – 6.401 commercials
  5. RTL4 – 6.210 commercials
  6. RTL5 – 6.008 commercials
  7. RTL8 – 5.889 commercials
  8. Discovery Channel – 5.842 commercials
  9. RTL7 – 5.290 commercials
  10. National Geographic Channel – 4.484 commercials

(tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

Naast commercials worden er ook veel billboards ingezet. Op welke zenders komen we die het meest tegen?

 

  1. RTL7 – 1.568 billboards
  2. RTL4 – 1.227 billboards
  3. MTV – 1.094 billboards
  4. SBS6 – 1.007 billboards
  5. NET5/Discovery Channel – 654 billboards
  6. Animal Planet – 622 billboards
  7. National Geographic Channel – 461 billboards
  8. Veronica – 328 billboards
  9. RTL8 – 298 billboards
  10. RTL5 – 230 billboards

(tijdvak 06:00-26:00 uur)

 

Nu het eerste halfjaar van 2011 erop zit kijken we ook kort even naar het gerealiseerde marktaandeel t.o.v. de doelstelling voor 2011:

STER (25-54 jaar) RTL (20-49 jaar) SBS (20-49 jaar)
Doelstelling 28,5% 33,5% 26,0%
Realisatie 27,8% 34,1% 23,1%
Verschil -0,7% 0,6% -2,9%

(tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

De maand juli zal een geheel nieuwe zender verwelkomen, op Animal Planet zal vanaf maandag 4 juli om 18:00 de zender TLC haar premiere beleven. De zender zal zich gaan richten op vrouwen in de leeftijd van 25 t/m 39 jaar en komt met programma’s als “Kell On Earth”, “Sarah Palin’s Alaska” en “Mad About The House”. Op de andere zenders zien we de cliffhanger van “GTST”, kijken we naar de nieuwe serie “Off The Map” en zijn er vooral veel films te zien. Ook is er genoeg sport te zien zoals de Formule 1, twee verschillende dartscompetities, de Johan Cruijff Schaal en natuurlijk de Tour de France. Voor alle thuisblijvers dus genoeg te zien.

Weergaven: 89

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

[Forum] Digitalisering buitenreclame

BasVanDenHoogen-Posterscope
Bas van den Hoogen
 – Posterscope
: “Dit is niet zo 123 te beantwoorden want dit is een hele brede vraag en wel wat gecompliceerder dan het hebben over afrekenen op basis van CPM tarieven... lees verder

180-GuyGrimmelt-ExterionMedia

Guy GrimmeltExterion Media: “In Nederland is er mijns inziens geen enkele dynamiek op DOOH en voorlopig is dat ook nog niet vreemd omdat de locaties er niet zijn, het verdienmodel lastig blijkt en de markt dus nog onvoldoende volwassen is... lees verder

OlivierSlot-Centercom

Olivier Slot –  Centercom:  “De digitalisering in Outdoor biedt adverteerders een compleet scala aan nieuwe mogelijkheden.  De bewegende beelden van in HD opgemaakte animatie en video, zijn zo opvallend dat passanten hun blik onmogelijk hieraan kunnen ontrekken... lees verder

Radjen van Wilsem - CS Digital Media

Radjen van WilsemCS Digital Media: “Inzet op een enkel media type is inmiddels minder effectief om consumenten te bereiken, doordat het mediagebruik van de consument steeds meer, vaker en sneller veranderd. Hierdoor ontstaat bij de adverteerder de behoefte om het budget gerichter in te kunnen zetten... lees verder


Communicatienieuws

[Interview] Marc Stubbé en Rinske Willemsen over de lancering van Africa News Monitoring

Africa Business Communities en Clipit media monitoring gaan een samenwerking aan onder de naam Africa News Monitoring.

[Startups] Arian Oosthoek over Valory

De startup Valory brengt organisaties in contact met de laatste wetenschappelijke kennis door middel van telefonische sessies, boardroom sessies en onderzoeksprojecten. Of zoals Arian Oosthoek, mede-oprichter van Valory het stelt: "Linking today’s challenges to tomorrow’s expertise." Vandaag spreken we hem.

[Interview] Karin de Groot over vtwonen doe-het-zelf

In navolging van het succes van het programma vtwonen op de zondagavond bij SBS6, produceert IDTV binnenkort een tweede tv-show rond het merk: vtwonen doe-het-zelf. In samenwerking met bouwmarkt Karwei zijn 10 afleveringen in de maak met als thema ‘decoratief klussen'. Wij spreken Karin de Groot, CEO bij IDTV.

[Interview] Bas van Erk over Meltwater

Global media intelligence provider Meltwater heeft onlangs een nieuw platform, website, logo en huisstijl gelanceerd. Wij spreken Bas van Erk, directeur Meltwater van Benelux en Frankrijk.

[Cross Media Bureau] Dick Buschman over ACHTUNG!

Op 20 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. ACHTUNG! dingt mee naar de award voor Cross Media Bureau van het Jaar. Aan het woord is Dick Buschman, Partner bij ACHTUNG!.

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Joost van Liemt: PSV kampioen? Dat gaat geld kosten

Philips, zo luidde vanochtend het bericht, is toe aan een opfrisbeurt. Daar ben ik het hartgrondig mee eens. De laatste keer dat onze Eindhovense vrienden zich opfristen, resulteerde in een karig aangepast beeldmerk uit voorbije jaren.

[Column] Herman Spinhof: Constructieve journalistiek

Kritische journalistiek hoeft niet bij uitstek afbrekend of negatief te zijn. Sterker een tegenovergestelde, opbouwende houding maakt (kritische) journalistiek voor meer mensen interessanter. Dat is een gewaarwording die ik zelf heb mogen ervaren en steeds meer journalisten met mij delen.

[Column] Richard van Hoorn: Van data naar print

Voor mij, op mijn bureau, lonkt de brochure Seizoenseries 15/16 van TivoliVredenburg naar me. Kom je nog eens?, lijkt het boekje me te zeggen. Het is geen toeval dat ik dit cadeautje in mijn brievenbus vond.

[Column] Job Franken: Balance of power

Wie denkt dat burgers en consumenten meer macht hebben gekregen sinds internettoepassingen grootschalig benut worden in onze maatschappij heeft hoogstwaarschijnlijk een goed punt: instant beschikbaarheid van informatie zorgt wereldwijd (nou ja eerste- en tweede-wereldwijd) voor meer transparantie en dat zou een shift moeten veroorzaken in de balance of power.

[Column] Gérard Ghazarian: Mismatch tussen tv-programma’s en commercials is schadelijk voor de adverteerder

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: kijken naar een mooie film of tv-serie, je zit er helemaal in en juist op dát moment overvalt de zender je met een uberhippe, snel gesneden commercial of programma-promo, ondersteunt door een overenthousiaste voice over en een ADHD muziekje.

Badge

Bezig met laden...

© 2015   Gemaakt door Bas Vlugt.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden