Nederlands MediaNetwerk

Vorig jaar was bijna heel Nederland in de ban van het WK Voetbal waardoor de PO er vandoor ging met torenhoge kijkcijfers. Dit jaar hebben we tussen het mooie weer door gekeken naar hele andere programmering. Zo was er de succesvolle TV première van de film “Komt Een Vrouw Bij De Dokter”, zagen we Rafael Nadal voor de zesde maal in zeven jaar Roland Garros op zijn naam schrijven en zagen we Rochelle de vierde editie van “X-Factor” winnen. Wat heeft het ontbreken van het WK Voetbal met de marktaandelen gedaan?

 

De grootste zenders van juni 2011:

  1. RTL4 – 20,1% (vorig jaar juni 13%) +54,1%
  2. SBS6 – 11,9% (vorig jaar juni 10,3%) +15,6%
  3. Nederland 1 – 11,6% (vorig jaar juni 30,4%) -62%
  4. RTL5 – 7,6% (vorig jaar juni 5,4%) +40,4%
  5. Veronica – 6,9% (vorig jaar juni 5,8%) +18,9%
  6. RTL7 – 6,8% (vorig jaar juni 5,3%) +29,2%
  7. Nederland 3 – 5,5% (vorig jaar juni 4,7%) +16,4%
  8. NET5 – 5,3% (vorig jaar juni 4,9%) +8,2%
  9. Nederland 2 – 3,7% (vorig jaar juni 4,7%) -22,9%
  10. RTL8 – 3,1% (vorig jaar juni 2,3%) +33,3%
  11. Comedy Central – 1,3% (vorig jaar juni 0,7%) +87,6%
  12. Discovery Channel – 1,3% (vorig jaar juni 0,9%) +33,7%
  13. National Geographic Channel – 1% (vorig jaar juni 0,7%) +56%
  14. MTV – 0,6% (vorig jaar juni 0,4%) +49%
  15. Animal Planet – 0,4% (vorig jaar juni 0,3%) +21,7%
  16. Eredivisie Live – 0,1% (vorig jaar juni 0,0%) +257,1%

(doelgroep 20-49 jaar, tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

We zien bijna alle zenders flink stijgen in vergelijking met juni 2010. Nederland 2 krijgt ook een kleine tik, dit komt omdat het acht uur journaal vaak verplaatst werd vanwege een voetbalwedstrijd op Nederland 1. Duidelijk zichtbaar is de zeer sterke prestatie van RTL4, deze zender is bijna tweemaal zo groot als de runner up SBS6. Op vallend is ook de stijging van Comedy Central, van de kleinere zenders de grootste in de maand juni. Als we kijken naar de drie grote exploitanten dan zien we het volgende: RTL 37,7% (vorig jaar juni 26,1%), SBS 24,1% (vorig jaar juni 21%) en STER 20,7% (vorig jaar juni 39,8%). Het marktaandeel van RTL is het hoogste marktaandeel van de afgelopen vijf jaar voor deze exploitant. Het aandeel van de drie grote exploitanten is in juni 2011 82,4%, vorig jaar juni was dit nog 87%, een verlies van 4,6% marktaandeel. De nummers 11 t/m 16 van het overzicht hierboven hebben een groeiend marktaandeel van 1,7% waardoor er uiteindelijk nog een verlies is van 2,9%. Wie zijn daarmee vandoor gegaan?

 

Het aandeel Hard Disk Recorder kijken is met 38,5% gestegen naar een marktaandeel van 3% en het aandeel DVD kijken is met 29,3% gestegen naar een marktaandeel van 2,3%. Er is ook meer gekeken naar de Belgische televisie, Ketnet/Canvas en VRT TV1 hebben beide een marktaandeel van 0,7%. Eurosport heeft een marktaandeel van 0,6% en BBC 2 heeft 0,5% marktaandeel behaald. De best bekeken digitale zender is 13th Street met een marktaandeel van 0,3%.

 

Als we kijken naar het aantal uitgezonden spots  dan zien we dat de drie zenders van SBS de meeste commercials uitgezonden hebben:

 

  1. NET5 – 7.230 commercials
  2. SBS6 – 6.938 commercials
  3. Veronica – 6.920 commercials
  4. Comedy Central – 6.401 commercials
  5. RTL4 – 6.210 commercials
  6. RTL5 – 6.008 commercials
  7. RTL8 – 5.889 commercials
  8. Discovery Channel – 5.842 commercials
  9. RTL7 – 5.290 commercials
  10. National Geographic Channel – 4.484 commercials

(tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

Naast commercials worden er ook veel billboards ingezet. Op welke zenders komen we die het meest tegen?

 

  1. RTL7 – 1.568 billboards
  2. RTL4 – 1.227 billboards
  3. MTV – 1.094 billboards
  4. SBS6 – 1.007 billboards
  5. NET5/Discovery Channel – 654 billboards
  6. Animal Planet – 622 billboards
  7. National Geographic Channel – 461 billboards
  8. Veronica – 328 billboards
  9. RTL8 – 298 billboards
  10. RTL5 – 230 billboards

(tijdvak 06:00-26:00 uur)

 

Nu het eerste halfjaar van 2011 erop zit kijken we ook kort even naar het gerealiseerde marktaandeel t.o.v. de doelstelling voor 2011:

STER (25-54 jaar) RTL (20-49 jaar) SBS (20-49 jaar)
Doelstelling 28,5% 33,5% 26,0%
Realisatie 27,8% 34,1% 23,1%
Verschil -0,7% 0,6% -2,9%

(tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

De maand juli zal een geheel nieuwe zender verwelkomen, op Animal Planet zal vanaf maandag 4 juli om 18:00 de zender TLC haar premiere beleven. De zender zal zich gaan richten op vrouwen in de leeftijd van 25 t/m 39 jaar en komt met programma’s als “Kell On Earth”, “Sarah Palin’s Alaska” en “Mad About The House”. Op de andere zenders zien we de cliffhanger van “GTST”, kijken we naar de nieuwe serie “Off The Map” en zijn er vooral veel films te zien. Ook is er genoeg sport te zien zoals de Formule 1, twee verschillende dartscompetities, de Johan Cruijff Schaal en natuurlijk de Tour de France. Voor alle thuisblijvers dus genoeg te zien.

Weergaven: 103

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Heidi Baltzer over de Amsterdamse creatieve industrie

Ambassadors stelt Heidi Baltzer aan als Managing Director van de onlangs geopende tweede vestiging. De Canadese producer neemt jarenlange ervaring mee uit onder andere New York. We spreken haar over werken aan de grachten, Amsterdam vs. de wereld en haar plannen met de creatieve productiestudio

[Interview] Patrick van Hooy over Value Zipper

Patrick van Hooy is oprichter, eigenaar en comercial director van Value Zipper. Eerder had hij verschillende posities in sales bij TMG, Sanoma en De Persgroep.

[Interview] Peter Haug over de overstap van BMW naar 180 Kingsday

Na meer dan 30 jaar neemt BMW Nederland afscheid van J. Walter Thompson Amsterdam en gaat verder met 180 Kingsday, een fusie van 180 Amsterdam en Kingsday. We spreken met marketingdirecteur van BMW Peter Haug over de afgelopen pitch en de toekomst van het automerk

[Interview] Annemieke van Baal over het maken van een culinair jubileumboek

Tweesterrenrestaurant Aan de Poel bestaat 10 jaar. Om dit te vieren benaderden ze creatief bureau Vandenberg voor het maken van onder andere een luxe jubileumboek. We spreken met Annemieke van Baal, verantwoordelijk voor brand strategy en marketing bij Vandenberg

[Interview] Shula Rijxman over de maatschappelijke waarde van de NPO

De Nederlandse Publieke Omroep maakte onlangs een rapportage openbaar waarin het dieper ingaat op hun maatschappelijke belang. We spreken met voorzitter Shula Rijxman over de aanleiding van het rapport, de huidige overheidsregels en de toekomst

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Roupert Muller: Doorvragen

Tijdens de race was er een mega-incident tussen Vettel en Hamilton. Vettel reed (bewust) in op de auto van Hamilton. Na de race willen wij als publiek uiteraard weten hoe de beide kemphanen over de situatie denken. Het blijkt echter dat pitreporter Plooij geen vraag over het incident mag stellen aan Hamilton

[Column] Frank Waals: Wij van de media hebben spijt

De media zijn weer in de media, je leest het overal. Mensen klagen over de hitte op Twitter, de ergernis over de indeling van de Facebook-feed laait weer op, LinkedIn zou te vaak als persoonlijke reclamezuil worden gebruikt

[Column] Marianne van Soomeren: Hulde voor de prijzenfestivals

Traditioneel wordt er veel geklaagd in het vak over deze prijsuitreikingen. Het zijn er teveel, dat horen we al jaren. Maar nu wordt er ook gemord over de relatieve onbekendheid van de winnende campagnes. Reclame is volgens sommigen alleen maar goed als het voor massabereik zorgt. Als iedereen het kent

[Column] Julie van Mol: Van droom naar daad. Hoe en wat dan?

Van de uiteenlopende eisen van uitgeverijen viel ik stil. De een wilde louter de eerste twee hoofdstukken, de ander het volledige script. Lettertypes en -groottes en regelafstanden varieerden. En natuurlijk een begeleidende brief. Maar ook een synopsis, van een half A4’tje tot maximaal vijf, inclusief plot en omschrijving van personages. Aanlevering: per post, dubbel- of enkelzijdig geprint of per mail

[Column] Femke Leemeijer: Het raadsel &C

Wat moet er gebeuren wanneer de bedenker in kwestie van het strafbankje komt? Terug naar de tekentafel. Bedenk in elk geval een goede propositie die bij het logo op de website kan worden geplaatst. Wie weet wordt het dan nog wat, Chantal

Badge

Bezig met laden...

© 2017   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden