Nederlands MediaNetwerk

Vorig jaar was bijna heel Nederland in de ban van het WK Voetbal waardoor de PO er vandoor ging met torenhoge kijkcijfers. Dit jaar hebben we tussen het mooie weer door gekeken naar hele andere programmering. Zo was er de succesvolle TV première van de film “Komt Een Vrouw Bij De Dokter”, zagen we Rafael Nadal voor de zesde maal in zeven jaar Roland Garros op zijn naam schrijven en zagen we Rochelle de vierde editie van “X-Factor” winnen. Wat heeft het ontbreken van het WK Voetbal met de marktaandelen gedaan?

 

De grootste zenders van juni 2011:

  1. RTL4 – 20,1% (vorig jaar juni 13%) +54,1%
  2. SBS6 – 11,9% (vorig jaar juni 10,3%) +15,6%
  3. Nederland 1 – 11,6% (vorig jaar juni 30,4%) -62%
  4. RTL5 – 7,6% (vorig jaar juni 5,4%) +40,4%
  5. Veronica – 6,9% (vorig jaar juni 5,8%) +18,9%
  6. RTL7 – 6,8% (vorig jaar juni 5,3%) +29,2%
  7. Nederland 3 – 5,5% (vorig jaar juni 4,7%) +16,4%
  8. NET5 – 5,3% (vorig jaar juni 4,9%) +8,2%
  9. Nederland 2 – 3,7% (vorig jaar juni 4,7%) -22,9%
  10. RTL8 – 3,1% (vorig jaar juni 2,3%) +33,3%
  11. Comedy Central – 1,3% (vorig jaar juni 0,7%) +87,6%
  12. Discovery Channel – 1,3% (vorig jaar juni 0,9%) +33,7%
  13. National Geographic Channel – 1% (vorig jaar juni 0,7%) +56%
  14. MTV – 0,6% (vorig jaar juni 0,4%) +49%
  15. Animal Planet – 0,4% (vorig jaar juni 0,3%) +21,7%
  16. Eredivisie Live – 0,1% (vorig jaar juni 0,0%) +257,1%

(doelgroep 20-49 jaar, tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

We zien bijna alle zenders flink stijgen in vergelijking met juni 2010. Nederland 2 krijgt ook een kleine tik, dit komt omdat het acht uur journaal vaak verplaatst werd vanwege een voetbalwedstrijd op Nederland 1. Duidelijk zichtbaar is de zeer sterke prestatie van RTL4, deze zender is bijna tweemaal zo groot als de runner up SBS6. Op vallend is ook de stijging van Comedy Central, van de kleinere zenders de grootste in de maand juni. Als we kijken naar de drie grote exploitanten dan zien we het volgende: RTL 37,7% (vorig jaar juni 26,1%), SBS 24,1% (vorig jaar juni 21%) en STER 20,7% (vorig jaar juni 39,8%). Het marktaandeel van RTL is het hoogste marktaandeel van de afgelopen vijf jaar voor deze exploitant. Het aandeel van de drie grote exploitanten is in juni 2011 82,4%, vorig jaar juni was dit nog 87%, een verlies van 4,6% marktaandeel. De nummers 11 t/m 16 van het overzicht hierboven hebben een groeiend marktaandeel van 1,7% waardoor er uiteindelijk nog een verlies is van 2,9%. Wie zijn daarmee vandoor gegaan?

 

Het aandeel Hard Disk Recorder kijken is met 38,5% gestegen naar een marktaandeel van 3% en het aandeel DVD kijken is met 29,3% gestegen naar een marktaandeel van 2,3%. Er is ook meer gekeken naar de Belgische televisie, Ketnet/Canvas en VRT TV1 hebben beide een marktaandeel van 0,7%. Eurosport heeft een marktaandeel van 0,6% en BBC 2 heeft 0,5% marktaandeel behaald. De best bekeken digitale zender is 13th Street met een marktaandeel van 0,3%.

 

Als we kijken naar het aantal uitgezonden spots  dan zien we dat de drie zenders van SBS de meeste commercials uitgezonden hebben:

 

  1. NET5 – 7.230 commercials
  2. SBS6 – 6.938 commercials
  3. Veronica – 6.920 commercials
  4. Comedy Central – 6.401 commercials
  5. RTL4 – 6.210 commercials
  6. RTL5 – 6.008 commercials
  7. RTL8 – 5.889 commercials
  8. Discovery Channel – 5.842 commercials
  9. RTL7 – 5.290 commercials
  10. National Geographic Channel – 4.484 commercials

(tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

Naast commercials worden er ook veel billboards ingezet. Op welke zenders komen we die het meest tegen?

 

  1. RTL7 – 1.568 billboards
  2. RTL4 – 1.227 billboards
  3. MTV – 1.094 billboards
  4. SBS6 – 1.007 billboards
  5. NET5/Discovery Channel – 654 billboards
  6. Animal Planet – 622 billboards
  7. National Geographic Channel – 461 billboards
  8. Veronica – 328 billboards
  9. RTL8 – 298 billboards
  10. RTL5 – 230 billboards

(tijdvak 06:00-26:00 uur)

 

Nu het eerste halfjaar van 2011 erop zit kijken we ook kort even naar het gerealiseerde marktaandeel t.o.v. de doelstelling voor 2011:

STER (25-54 jaar) RTL (20-49 jaar) SBS (20-49 jaar)
Doelstelling 28,5% 33,5% 26,0%
Realisatie 27,8% 34,1% 23,1%
Verschil -0,7% 0,6% -2,9%

(tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

De maand juli zal een geheel nieuwe zender verwelkomen, op Animal Planet zal vanaf maandag 4 juli om 18:00 de zender TLC haar premiere beleven. De zender zal zich gaan richten op vrouwen in de leeftijd van 25 t/m 39 jaar en komt met programma’s als “Kell On Earth”, “Sarah Palin’s Alaska” en “Mad About The House”. Op de andere zenders zien we de cliffhanger van “GTST”, kijken we naar de nieuwe serie “Off The Map” en zijn er vooral veel films te zien. Ook is er genoeg sport te zien zoals de Formule 1, twee verschillende dartscompetities, de Johan Cruijff Schaal en natuurlijk de Tour de France. Voor alle thuisblijvers dus genoeg te zien.

Weergaven: 88

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

[Forum] Steeds meer exploitanten baseren hun advertentietarieven op CPM. Wordt dit de norm?

Willem Albert Bol – De Persgroep: “Ja het is niet meer dan logisch dat meer exploitanten in meer mediumtypen op bereik gaan afrekenen. TV en radio doen dat al langer en hebben de adverteerders daarin opgevoed... lees verder

180-HansGermeraadHans Germeraad – ANWB Media: “Ja, daar ziet het wel naar uit. Aan de ene kant is het wel logisch. Adverteerders zijn minder geïnteresseerd in pagina’s of uitzendingen, en meer in bereik. Toen de commerciële TV in Nederland opkwam werd de GRP geïntroduceerd... lees verder

ErikJanGelink-SanomaErik-Jan Gelink – Sanoma/SBS: “Sanoma heeft in Q1 2014 een nieuwe tariefstructuur geïntroduceerd, waarbij CPM de basis vormt voor de advertentietarieven voor web, mobiel, maar ook voor print. Het gaat tenslotte om het aantal personen dat je bereikt met je campagne en niet om de oplage die je verspreidt... lees verder

180-StephanVanDerSman-MagnaBlobalStephan van der Sman – Magna Global: “Wij verwachten dat de hele markt moet gaan volgen. Dit is positief, want: de lucht verdwijnt uit de tariefkaart, de koppeling met andere platformen (website, tablet, mobile) is veel makkelijk te maken met één currency....

Lees het complete forum op de website van Initiative

Communicatienieuws

[Startups] Oscar den Ouden over Merktroubadour

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Oscar den Ouden, mede-oprichter van Merktroubadour.

[Startups] David Vermeulen over The Inner Circle

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we David Vermeulen, oprichter van The Inner Circle.

[Startups] Cristian Vorstius Kruijff over Artishock

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Cristian Vorstius Kruijff, mede-oprichter van Artishock.

[BedrijfsProfiel] Abovo Media

Abovo Media is één van de weinige mediabureaus in Nederland die écht full-service is. Met creatie en media onder één dak. Zowel online als offline. Wij staan voor kwaliteit, service en verantwoordelijkheid. Al vijftien jaar lang.

[Startups] Floyd Sijmons en Hidde Rensink over Helpling

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Floyd Sijmons en Hidde Rensink, oprichters van Helpling Nederland.

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Roupert Muller: Always-on

Als ik op reis ben kan ik het niet laten om te aanschouwen hoe mensen gebruik maken van technologie en media – mobile devices en social media in het bijzonder. Gewoon uit pure nieuwsgierigheid en fascinatie voor human behavior.

[Column] Raymond de Jong: Digital Radio+ naar volwassenheid

Nederland maakte begin deze eeuw kennis met tv in digitale vorm. Een betere beeld- en geluidskwaliteit won het van de klassieke analoge variant. Bovendien was er gewoonweg meer aanbod van zenders door signaalcompressie en dat in dezelfde bandbreedte.

Femke Leemeijer: Technologie of mensenwerk?

Een term die opeens veel op mijn pad komt, is programmatic ad buying, oftewel geautomatiseerde inkoop van advertentieruimte. Vast heel handig, want “before programmatic ad buying, (digital) ads were bought by ad buyers and sold by sales people, which are expensive and unreliable.”

[Column] Rutger Mackenbach: Reclame draait niet om inhoud

Mensen uit het reclamevak gaan op 5 maart met elkaar in gesprek over reclame met inhoud. De aanleiding is een campagne (voor Triodos bank) waarvan een deel van het vak vindt dat deze slecht is. En een reclamebureau (Dawn) dat vindt dat die campagne

[Column] Joost van Liemt: Kiezen en gekozen worden

Verstoppertje spelen. Iedereen kent het en iedereen heeft het gespeeld. Het aftellen, het verstoppen en de spanning van het gevonden worden, heerlijk toch? Het is een eeuwenoud spel, dat nog steeds gespeeld wordt. Ook door volwassenen.

Badge

Bezig met laden...

© 2015   Gemaakt door Bas Vlugt.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden