Nederlands MediaNetwerk

Zachtjes wiegend in een aangenaam briesje in mijn hangmat tussen twee bomen op de flanken van de Franse Pyreneeën, heb ik onder het genot van een koel biertje en een uitzicht dat nooit op gaat het afgelopen jaar laten passeren. De meest opvallende mediagebeurtenis - naast de Doorlopende Voorstelling van het Crisis Circus - van het afgelopen jaar was voor mij de dood van
Michael Jackson en dan in het bijzonder de Amerikaanse afscheidsuitzending vanuit dat theater in Los Angeles. Het was natuurlijk alleen al fenomenaal dat dit in Nederland simultaan op radio en televisie live werd uitgezonden. In de auto hoorde ik
Germaine Jackson het favoriete liedje van Michael Jackson zingen -
Smile, gecomponeerd door
Charlie Chaplin voor zijn film
Modern Times. Thuis meteen de televisie aangezet. Een dergelijke afscheidsdienst kun je natuurlijk nooit goed doen en het was dan ook niet goed. Er kijken miljarden mensen, de waarde van de exposure is gigantisch en de belangen zijn derhalve enorm. Alleen al bij
BOL.com in het futiele Nederland werd er in die dagen elke tien seconden een cd van Michael Jackson besteld. Wat meteen in het oog sprong, was de oorverdovende afwezigheid van hoofdrolspelers
Diana Ross en
Elizabeth Taylor. Ik heb de
dokter van Michael overigens ook niet gezien maar wellicht heb ik die over het hoofd gezien. De lofzang van uit de mond van
Stevie Wonder aan het adres van Michael deed pijn aan al mijn zintuigen, vooral aan dat ietwat mystieke zintuig dat geloofwaardigheid waarneemt. Wat ook in het oog sprong is dat maar eens werd bevestigd wat een debiel volk die Amerikanen zijn. Het was weer God voor en God na. Met die God hebben de Amerikanen een van de meest geweldadige en sociaal meest ongelijke samenlevingen ter wereld gecreëerd. En wat nog het erste is: ze zien deze samenleving ook nog eens als exportproduct, waar je beslist geen oorlog minder om moet starten - maar dat geheel terzijde. Ik drijf af - sorry! Waar ik het over wilde hebben is het
Merk Michael Jackson. Nu Jackson als plastisch chirurgisch experiment er zelf er niet meer is, nu hij uiteindelijk niet is veroordeeld voor kindermisbruik, kan dat merk weer wat worden opgepoetst - de belangrijkse frustrator van het merk Michael Jackson is uit de weg genomen. Als
Neverland met alles erop en eraan wordt verkocht, zijn de schulden dan vereffend? Wellicht. Dan kan worden gestart met het uitbrengen van een eindeloze reeks
The Ultimate Michael Jackson Collections - Michael As You Have Never Heard Michael Before. Er is al het bericht de wereld in geholopen dat Michael is vermoord. Een beetje Amerikaanse legende doet een overdose -
Jim Morrison,
Jimmy Hendricks, pleegt zelfmoord -
James Dean,
Kurt Cobain, komt om bij een vliegtuigongeluk -
Otis Redding,
Buddy Holly, wordt vermoord -
John F Kenny,
Notorious B.I.G - of komt op zijn minst om onder mysterieuze omstandigheden. Het ziet eruit dat Michael Jackson in deze laatste categorie
Marilyn Monroe gezelschap gaat houden. Bij de afscheidsceremonie in Los Angeles deed een
onaangename Amerikaanse politica haar best om het merk Michael jackson een steuntje in de rug te geven. Ze hield een ingelijst wetsontwerp in de lucht waarvan de kennerlijke strekking was dat het voorstelde om Michael Jackson uit te roepen tot
Officiële Amerikaanse Held, wegens zijn bijdrage aan een betere wereld. In Amerika kan dat. Een andere spreker deed een poging tot een updraging van het merk Michael Jackson. De titel
The King of Pop, waar niemand problemen mee had, bleek posthuum de lading toch niet te dekken. Hij stelde voor om Michael Jackson te rebranden tot
The Greatest Entertainer That Ever Lived. Daarmee maakte de spreker zichzelf natuurlijk volstrekt belachelijk. Wat voor debiele titel is dat? Veel te lang natuurlijk! Natuurlijk was
The King of Pop verkeerd gekozen. Als je - over entertainers gesproken! -
Elvis Presley hebt als
The King, en
Frank Sinatra als
The Voice dan is
The King of Pop natuurlijk een zwaktebod. Dat had
Prince - ook een entertainer - een stuk slimmer bekeken. Die hoefde niet eens een bijnaam, hoewel de bijnaam die hij kreeg -
His Royal Badness - niet slecht was. De nalatenschap van Michael Jackson had wellicht beter kunnen worden geëxploiteerd met een bijnaam als
The Emperor, dat had hem in ieder geval boven
The King geplaatst.
God vind ik zelf overigens ook geen slechte bijnaam. Ik denk dat Michael Jackson zelf weinig bezwaar zou hebben gemaakt.

Weergaven: 69

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Startup Competitie 1 jaar later: 5PM

5PM was een van de winnende startups van de Startup Competitie 2019. Hoe ging het verder met het bedrijf, dat organisaties helpt aan meer succes op YouTube? We spreken Peter Minkjan en zijn team

[Interview] Wierish Debipersad: Clear Channel neemt afscheid van de billboard

Wierish Debipersad is sinds de zomer van 2019 commercieel directeur van Clear Channel Nederland en zet vol in op digitaal. "We starten binnenkort met personalised ads in Q-Park-garages"

[Interview] Martijn de Kemp: Influencermarketing is toegankelijker, schaalbaarder en meetbaarder dan ooit

Martijn de Kemp is oprichter en CEO van content en influencer agency Storyboard

[Nederlands MediaNetwerk TV] Edward Knol over Born05

Edward Knol is sinds 2019 Managing Director van Born05. Het bureau is gespecialiseerd in de ontwikkeling van digitale producten, diensten en content die merken met mensen verbinden. Dit doen ze voor merken als KLM, KPN, Bol.com, Talpa Network, Unilever en Alzheimer Nederland

[Interview] Victor Knaap: Ik ben Sir Martin Sorrell’s adresboek uit mijn hoofd aan het leren

Victor Knaap is CEO van MediaMonks, dat in 2018 werd overgenomen door S4 Capital Group van Sir Martin Sorrell. Wat is er in de afgelopen anderhalf jaar gebeurd en hoe kijkt Knaap naar de toekomst van advertising?

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: NPO wordt rechtser, 100 (!) trends voor 2020, surfen zonder cookies en deepfake jezelf!

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

[Column] Cor Hospes: Kappen met merkbouwen op sociale media, doe dat op je eigen contentplatform!

Ooit waren het supergezellige digitale kroegen voor oeverloos vermaak. Maar sociale media - zoals ook jij die jarenlang gebruikte - zijn veranderd in vervaarlijke laboratoria geregeerd door algoritmes, fake news, propaganda en nepaccounts

Jeroen Verkroost: kijkcijfers, kijktijd, zonder cookies, Hoogvliegers, software als wapen en meer

Jeroen Verkroost speurde internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Hoe dik wil je de koffie kijken?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik zit nu 22 jaar in het vak en was nog nooit bij Koffiedik Kijken geweest.

[Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: With Thanks van Wild Turkey en Unyoked

Wat gebeurt er in het buitenland op campagnegebied en zou het werken in Nederland? Maurice van Susante is Manager Global Content bij FrieslandCampina en geeft antwoord. Deze keer bespreekt hij de campagne With Thanks van Wild Turkey en Unyoked

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden