Nederlands MediaNetwerk

Zachtjes wiegend in een aangenaam briesje in mijn hangmat tussen twee bomen op de flanken van de Franse Pyreneeën, heb ik onder het genot van een koel biertje en een uitzicht dat nooit op gaat het afgelopen jaar laten passeren. De meest opvallende mediagebeurtenis - naast de Doorlopende Voorstelling van het Crisis Circus - van het afgelopen jaar was voor mij de dood van
Michael Jackson en dan in het bijzonder de Amerikaanse afscheidsuitzending vanuit dat theater in Los Angeles. Het was natuurlijk alleen al fenomenaal dat dit in Nederland simultaan op radio en televisie live werd uitgezonden. In de auto hoorde ik
Germaine Jackson het favoriete liedje van Michael Jackson zingen -
Smile, gecomponeerd door
Charlie Chaplin voor zijn film
Modern Times. Thuis meteen de televisie aangezet. Een dergelijke afscheidsdienst kun je natuurlijk nooit goed doen en het was dan ook niet goed. Er kijken miljarden mensen, de waarde van de exposure is gigantisch en de belangen zijn derhalve enorm. Alleen al bij
BOL.com in het futiele Nederland werd er in die dagen elke tien seconden een cd van Michael Jackson besteld. Wat meteen in het oog sprong, was de oorverdovende afwezigheid van hoofdrolspelers
Diana Ross en
Elizabeth Taylor. Ik heb de
dokter van Michael overigens ook niet gezien maar wellicht heb ik die over het hoofd gezien. De lofzang van uit de mond van
Stevie Wonder aan het adres van Michael deed pijn aan al mijn zintuigen, vooral aan dat ietwat mystieke zintuig dat geloofwaardigheid waarneemt. Wat ook in het oog sprong is dat maar eens werd bevestigd wat een debiel volk die Amerikanen zijn. Het was weer God voor en God na. Met die God hebben de Amerikanen een van de meest geweldadige en sociaal meest ongelijke samenlevingen ter wereld gecreëerd. En wat nog het erste is: ze zien deze samenleving ook nog eens als exportproduct, waar je beslist geen oorlog minder om moet starten - maar dat geheel terzijde. Ik drijf af - sorry! Waar ik het over wilde hebben is het
Merk Michael Jackson. Nu Jackson als plastisch chirurgisch experiment er zelf er niet meer is, nu hij uiteindelijk niet is veroordeeld voor kindermisbruik, kan dat merk weer wat worden opgepoetst - de belangrijkse frustrator van het merk Michael Jackson is uit de weg genomen. Als
Neverland met alles erop en eraan wordt verkocht, zijn de schulden dan vereffend? Wellicht. Dan kan worden gestart met het uitbrengen van een eindeloze reeks
The Ultimate Michael Jackson Collections - Michael As You Have Never Heard Michael Before. Er is al het bericht de wereld in geholopen dat Michael is vermoord. Een beetje Amerikaanse legende doet een overdose -
Jim Morrison,
Jimmy Hendricks, pleegt zelfmoord -
James Dean,
Kurt Cobain, komt om bij een vliegtuigongeluk -
Otis Redding,
Buddy Holly, wordt vermoord -
John F Kenny,
Notorious B.I.G - of komt op zijn minst om onder mysterieuze omstandigheden. Het ziet eruit dat Michael Jackson in deze laatste categorie
Marilyn Monroe gezelschap gaat houden. Bij de afscheidsceremonie in Los Angeles deed een
onaangename Amerikaanse politica haar best om het merk Michael jackson een steuntje in de rug te geven. Ze hield een ingelijst wetsontwerp in de lucht waarvan de kennerlijke strekking was dat het voorstelde om Michael Jackson uit te roepen tot
Officiële Amerikaanse Held, wegens zijn bijdrage aan een betere wereld. In Amerika kan dat. Een andere spreker deed een poging tot een updraging van het merk Michael Jackson. De titel
The King of Pop, waar niemand problemen mee had, bleek posthuum de lading toch niet te dekken. Hij stelde voor om Michael Jackson te rebranden tot
The Greatest Entertainer That Ever Lived. Daarmee maakte de spreker zichzelf natuurlijk volstrekt belachelijk. Wat voor debiele titel is dat? Veel te lang natuurlijk! Natuurlijk was
The King of Pop verkeerd gekozen. Als je - over entertainers gesproken! -
Elvis Presley hebt als
The King, en
Frank Sinatra als
The Voice dan is
The King of Pop natuurlijk een zwaktebod. Dat had
Prince - ook een entertainer - een stuk slimmer bekeken. Die hoefde niet eens een bijnaam, hoewel de bijnaam die hij kreeg -
His Royal Badness - niet slecht was. De nalatenschap van Michael Jackson had wellicht beter kunnen worden geëxploiteerd met een bijnaam als
The Emperor, dat had hem in ieder geval boven
The King geplaatst.
God vind ik zelf overigens ook geen slechte bijnaam. Ik denk dat Michael Jackson zelf weinig bezwaar zou hebben gemaakt.

Weergaven: 75

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Wat ons blij maakt tijdens de coronacrisis

Alle beetjes helpen in deze sombere tijden: daarom heb ik het Ipsos Global Happiness 2020 onderzoek gelezen, waarin voor het eerst Nederland ook wordt gemeten, samen met 26 andere landen

[Column] Dolly van den Akker: Contentmarketing begint nooit met content

Merken zien steeds beter in dat relevante content het verschil maakt in het leggen van echt en langdurig contact met consumenten. Zeker nu consumenten earned media en owned kanalen als betrouwbaarder ervaren dan paid media

Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Brand building on social

Knocking over the current beliefs on audience growth, engagement KPIs and micro-targeting

[Column] Niels Bruinsma: Wat doet corona met ons surf-, kijk- en luistergedrag?

Hoewel we gehoopt hadden deze tweede coronagolf te vermijden, zitten we er helaas toch middenin. Tijdens de eerste golf hebben we veelvuldig media-updates gemaakt, waarin met name de mediaconsumptie centraal stond

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden