Nederlands MediaNetwerk

Nog steeds te veel obstakels voor Europeanen met een beperking

Freelance journalist Johan Peters, geboren te Rotterdam en nu al meer dan zeven jaar wonend en werkend in Antwerpen, interviewde van 1 mei t/m 9 juni mensen met een beperking in 12 Europese landen.

Het doel van deze interviews was te ondervinden hoe zij het leven met een beperking in hun land ervaren. De weerslag van deze interviews en zijn eigen ervaringen tijdens de reis, Johan Peters heeft zelf ook een serieuze lichamelijke beperking, zijn nu uitgegeven in het boek ‘Leven met een beperking in Europa; halsbrekende toeren inbegrepen’.

In de interviews stonden drie hoofdonderwerpen centraal: toegankelijkheid in al zijn facetten (wonen, het dagelijks leven, reizen, recreatie), werk, relatie. De geïnterviewde personen waren een mix van jong en oud, werkend/studerend/niet meer werkend. Ook de aard van de beperking varieerde. Zowel mensen met een lichamelijke-, visuele- en auditieve beperking komen aan het woord. Net als iemand met het Asperger Syndroom en een moeder van een dochter met een verstandelijke beperking.

Uit al deze interviews komt één ding duidelijk naar voren: Europeanen met een beperking hebben het in principe niet slecht, maar de integratie van hen in de ‘normale’ maatschappij kan wel in een veel sneller tempo en gerichter dan nu gebeurt. Dit zogenaamde inclusief beleid van overheidswege is dus zeker nog niet inclusief genoeg.

De reis van Johan Peters voerde concreet naar Nederland, België, Duitsland, Denemarken, Zweden, Finland, de drie Baltische staten, Polen, Tsjechië en Frankrijk. Uitgezonderd van Nederland en België verbleef hij steeds in de hoofdstad. In ieder land verbleef hij twee volle dagen/drie nachten.

Leven met een beperking in Europa; halsbrekende toeren inbegrepen’ is een journalistieke mix geworden van een reisverslag en interviewjournalistiek. Het boek telt 75 pagina’s en is gelardeerd met foto’s die Johan Peters tijdens zijn reis heeft genomen. Het kan worden besteld via de webshop van Yanga, http://yanga.mijnbestseller.nl/shop/index.php/leven-met-een-beperki... ISBN: 978-94-619-3862-6.

Weergaven: 109

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

[Column] Bob Goulooze: Crisis of voorval

Kijkend naar mijn LinkedIn-profiel, zie ik dat ik endorsements heb gekregen voor crisiscommunicatie. Zelf zag ik dat niet zo, omdat ik in mijn werk nooit met een echte crisis te maken heb gehad

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden