Nederlands MediaNetwerk

Wat een genot moet het zijn om de macht weer terug te hebben nadat je jaren als een dodo je best hebt gedaan om te overleven als kopende partij. Voor het uitbreken van de crisis was er geen enkele markt waar je als consument enige macht had: er was zo veel meer vraag dan aanbod. Makelaars die je uitlachten als je een uurtje bedenktijd vroeg: “nu nemen anders krijgt de volgende het huis. Ze staan al buiten”. Sollicitanten die hun eerste bonus konden incasseren door alleen maar naar het gesprek te komen, uurtarieven die de pan uitvlogen. Gekkenwerk was het. Iedereen door het dolle heen. Het is uitstekend dat markten eindelijk keihard gesaneerd worden. Hopelijk vallen er nog tienduizenden werklozen te betreuren de komende jaar of twee en schoont het bedrijfsleven zijn personeelsbestand grondig op om zich te prepareren voor de volgende hausse.

Ondertussen leven we in een markt waarin de koper het voor het zeggen heeft en dat is wel ff wennen. Huizen worden nauwelijks meer verkocht. Bonussen worden bevroren en we stellen gelijk maar salarisplafonds in. Grote en kleine adverteerders bepalen de tarieven van hun bureaus. Iedereen die wil blijven leveren, mag dat doen maar wel tegen tarieven die tientallen procenten lager liggen dan voorheen. Overlevingsdrang kent vele vormen en het is logisch dat kopers verwoede pogingen doen om het terrein terug te winnen dat verloren ging in de vorige hausse. Het feit dat de koper nu meer macht heeft, betekent vooral dat hij meer te zeggen heeft in het commerciële proces: je kunt simpelweg gunstiger leveringsvoorwaarden eisen.

Wat me echter mateloos irriteert zijn de vele figuren die hun verbeterde zakelijke positie verwarren met een vrijbrief zich onbeschoft op te stellen. Zo hoorde ik het verhaal over een oud-werknemer die weer solliciteerde bij haar voormalige werkgever. De dame in kwestie bracht ervaring mee die men goed kon gebruiken: een laag-productieve afdeling moest geactiveerd worden en zij was de perfecte persoon om die klus te klaren. Bovendien kende zij de organisatie goed. Dus belt ze de algemeen directeur met de vraag wat hij zou vinden als ze zou solliciteren op de functie. Maar haar voormalig collega reageerde niet. Wel werd weken later keurig afgescheept met een standaard brief van een haar onbekende medewerker waarin werd gemeld dat ze niet op gesprek hoefde te komen. Nu werkte ik vroeger bij een bedrijf dat oud-werknemers vooral als goede en goedkope ambassadeurs zag en heeft dat misschien mijn visie vertekend. Maar dit verhaal geloof je toch niet. Wat een verspilling! Zulke verhalen zijn tekenend voor de verwarring waarin velen momenteel leven. Misschien moeten we maar snel terug naar een markt waarin verkopers het voor het zeggen hebben.

Weergaven: 64

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

[Interview] Lonneke Martens (Initiative): Ik daag klanten uit om verder te denken

Lonneke Martens is Strategy Director bij Initiative, een onderdeel van IPG Mediabrands. Na zeven jaar bij Mindshare gaat ze zich nu richten op innovatie bij haar nieuwe werkgever. We spreken haar over de overstap

[Interview] Jacco Hornes: Radio en digitalisering zijn natuurlijke bondgenoten

Hij is Account Director bij Talpa Media Solutions en kreeg onlangs een RAB Radiohart voor zijn verdiensten voor de mediasector. We feliciteren Jacco Hornes en spreken hem over het vak

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Jeroen Verkroost: Disney+ zal een succes worden (en dit zijn de risico's)

Ik denk wel dat Netflix voorlopig nog marktleider blijft, zeker wereldwijd met ruim 150 miljoen aansluitingen, maar de komst van Disney gaan ze voelen

[Column] Mike Hendrixen: gamescom 2019

Deze week is Keulen de gamehoofdstad van de wereld: de grootste gamesbeurs ter wereld viert haar tiende verjaardag in de Duitse Domstad. Meer dan 500.000 geïnteresseerden bezoeken gamescom om de allernieuwste games en hardware te zien en uit te proberen

[Column] David de Jong: een plus of min voor Disney+ ?

Disney+ gaat bij ons van start op 12 november 2019. Nederland is tamelijk onverwacht het enige Europese land waar deze dienst gelanceerd wordt

[Column] Femke Leemeijer: Old boys club

Hoe kan het toch dat - zeker in een branche die het vooral moet hebben van vrouwelijke klanten - gelijkheid zo moeizaam te realiseren is? Vandaag hoorde ik een voorbeeld van hoe mannen elkaar in het zadel houden en dat is volgens mij het precies datgene wat het zo lastig maakt

[Column] Bob Goulooze: Terug naar citymarketing

Waar vroeger de lokale VVV’s de USP’s van een stad, dorp of regio verspreidden als het evangelie, ligt dat werk in veel plaatsen nu in handen van een gemeentelijke marketingafdeling. Dat gaat vaak mis, simpelweg omdat overheden niet denken in termen van marketing

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden