Nederlands MediaNetwerk

Wat een genot moet het zijn om de macht weer terug te hebben nadat je jaren als een dodo je best hebt gedaan om te overleven als kopende partij. Voor het uitbreken van de crisis was er geen enkele markt waar je als consument enige macht had: er was zo veel meer vraag dan aanbod. Makelaars die je uitlachten als je een uurtje bedenktijd vroeg: “nu nemen anders krijgt de volgende het huis. Ze staan al buiten”. Sollicitanten die hun eerste bonus konden incasseren door alleen maar naar het gesprek te komen, uurtarieven die de pan uitvlogen. Gekkenwerk was het. Iedereen door het dolle heen. Het is uitstekend dat markten eindelijk keihard gesaneerd worden. Hopelijk vallen er nog tienduizenden werklozen te betreuren de komende jaar of twee en schoont het bedrijfsleven zijn personeelsbestand grondig op om zich te prepareren voor de volgende hausse.

Ondertussen leven we in een markt waarin de koper het voor het zeggen heeft en dat is wel ff wennen. Huizen worden nauwelijks meer verkocht. Bonussen worden bevroren en we stellen gelijk maar salarisplafonds in. Grote en kleine adverteerders bepalen de tarieven van hun bureaus. Iedereen die wil blijven leveren, mag dat doen maar wel tegen tarieven die tientallen procenten lager liggen dan voorheen. Overlevingsdrang kent vele vormen en het is logisch dat kopers verwoede pogingen doen om het terrein terug te winnen dat verloren ging in de vorige hausse. Het feit dat de koper nu meer macht heeft, betekent vooral dat hij meer te zeggen heeft in het commerciële proces: je kunt simpelweg gunstiger leveringsvoorwaarden eisen.

Wat me echter mateloos irriteert zijn de vele figuren die hun verbeterde zakelijke positie verwarren met een vrijbrief zich onbeschoft op te stellen. Zo hoorde ik het verhaal over een oud-werknemer die weer solliciteerde bij haar voormalige werkgever. De dame in kwestie bracht ervaring mee die men goed kon gebruiken: een laag-productieve afdeling moest geactiveerd worden en zij was de perfecte persoon om die klus te klaren. Bovendien kende zij de organisatie goed. Dus belt ze de algemeen directeur met de vraag wat hij zou vinden als ze zou solliciteren op de functie. Maar haar voormalig collega reageerde niet. Wel werd weken later keurig afgescheept met een standaard brief van een haar onbekende medewerker waarin werd gemeld dat ze niet op gesprek hoefde te komen. Nu werkte ik vroeger bij een bedrijf dat oud-werknemers vooral als goede en goedkope ambassadeurs zag en heeft dat misschien mijn visie vertekend. Maar dit verhaal geloof je toch niet. Wat een verspilling! Zulke verhalen zijn tekenend voor de verwarring waarin velen momenteel leven. Misschien moeten we maar snel terug naar een markt waarin verkopers het voor het zeggen hebben.

Weergaven: 75

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Startup Competitie 1 jaar later: 5PM

5PM was een van de winnende startups van de Startup Competitie 2019. Hoe ging het verder met het bedrijf, dat organisaties helpt aan meer succes op YouTube? We spreken Peter Minkjan en zijn team

[Interview] Wierish Debipersad: Clear Channel neemt afscheid van de billboard

Wierish Debipersad is sinds de zomer van 2019 commercieel directeur van Clear Channel Nederland en zet vol in op digitaal. "We starten binnenkort met personalised ads in Q-Park-garages"

[Interview] Martijn de Kemp: Influencermarketing is toegankelijker, schaalbaarder en meetbaarder dan ooit

Martijn de Kemp is oprichter en CEO van content en influencer agency Storyboard

[Nederlands MediaNetwerk TV] Edward Knol over Born05

Edward Knol is sinds 2019 Managing Director van Born05. Het bureau is gespecialiseerd in de ontwikkeling van digitale producten, diensten en content die merken met mensen verbinden. Dit doen ze voor merken als KLM, KPN, Bol.com, Talpa Network, Unilever en Alzheimer Nederland

[Interview] Victor Knaap: Ik ben Sir Martin Sorrell’s adresboek uit mijn hoofd aan het leren

Victor Knaap is CEO van MediaMonks, dat in 2018 werd overgenomen door S4 Capital Group van Sir Martin Sorrell. Wat is er in de afgelopen anderhalf jaar gebeurd en hoe kijkt Knaap naar de toekomst van advertising?

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: NPO wordt rechtser, 100 (!) trends voor 2020, surfen zonder cookies en deepfake jezelf!

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

[Column] Cor Hospes: Kappen met merkbouwen op sociale media, doe dat op je eigen contentplatform!

Ooit waren het supergezellige digitale kroegen voor oeverloos vermaak. Maar sociale media - zoals ook jij die jarenlang gebruikte - zijn veranderd in vervaarlijke laboratoria geregeerd door algoritmes, fake news, propaganda en nepaccounts

Jeroen Verkroost: kijkcijfers, kijktijd, zonder cookies, Hoogvliegers, software als wapen en meer

Jeroen Verkroost speurde internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Hoe dik wil je de koffie kijken?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik zit nu 22 jaar in het vak en was nog nooit bij Koffiedik Kijken geweest.

[Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: With Thanks van Wild Turkey en Unyoked

Wat gebeurt er in het buitenland op campagnegebied en zou het werken in Nederland? Maurice van Susante is Manager Global Content bij FrieslandCampina en geeft antwoord. Deze keer bespreekt hij de campagne With Thanks van Wild Turkey en Unyoked

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden