Nederlands MediaNetwerk

Geachte mijnheer de sales manager,

Ik ben altijd al een beetje te lief geweest voor deze wereld. Noem het anders naïef. Ik had in ieder geval niet verwacht dat u mijn herschreven passages in mijn boek al zo snel onder ogen zou krijgen. Zonder dat ik u of een van de andere leidinggevenden ook maar het boek heb overhandigd. Dat zijn toch vreemde praktijken.

Ik kan me voorstellen dat u nog steeds 'not amused' bent over de betreffende nieuwe passages. Ik was er zelfs op voorbereid. Natuurlijk had ik mezelf veel ellende kunnen besparen door de niet malse kritiek van de externe bron niet te gebruiken. Maar, wat voor journalist zou ik dan zijn geweest?

U noemt mijn journalistieke aspiraties een 'hobby'. Wel, voor mij is het doodserieuze business. Ik geef ruiterlijk toe dat ik nog lang niet tot de bekende journalistieke top behoor. Het is ook helemaal de vraag of ik die top ooit bereik. Dat wil echter niet zeggen dat ik geen ambities in die richting heb of mijn vak niet serieus neem.

Het is de taak van iedere journalist de maatschappij te ontleden. Of het nu gaat om politiek gerichte journalistiek, economisch, sportief. Wat dan ook. Een goede journalist vangt signalen op, gaat op onderzoek uit, publiceert erover. Na hoor en wederhoor te hebben toegepast. Bij dit laatste punt wringt in dit geval de schoen.

Mijn oorspronkelijke versie over mijn ervaringen binnen onze onderneming stuitte op uw nee. Over het belang van de reden daartoe verschillen we van gedachten. U was bang voor negatieve gevolgen, terwijl het juist mijn oprechte intentie was mensen te laten zien hoe complex het er aan toe gaat in een grote onderneming. En dat die complexiteit een belangrijke, onvermijdelijke factor is bij het ontstaan van misverstanden tussen onderneming en klant.

Ik had mijn eerdere versie reeds herschreven toen ik het nu gepubliceerde relaas van de externe bron in handen kreeg. In feite zegt die bron niets nieuws. Het is alleen recht voor zijn raap uitgesproken. U en ik weten dat zaken anders, gecompliceerder liggen. Ik kon geen weerwoord geven, zonder te veel in details te treden. Details die ik niet meer mocht publiceren van u. Ik schatte in, en die inschatting maak ik nog steeds, dat u geen reactie had willen geven in mijn boek. Was mijn inschatting anders geweest, had ik u graag alle ruimte gegeven. Hoor en wederhoor, immers.

Er zijn meerdere redenen waarom ik het stuk uiteindelijk toch heb opgenomen in mijn boek. Allereerst de maatschappelijke verantwoordelijkheid die ik heb als journalist. Ik observeer, ik signaleer en ik doe iets met die signalen. Anders had ik net zo goed postzegels kunnen verzamelen als 'hobby'.

Ten tweede sta ik voor mijn principes. Dat is misschien niet altijd slim. Hoe dan ook, met het leven dat ik tot nu toe heb gekend, vertik ik het mij me van mijn principes te laten beroven door bijvoorbeeld censuur. Wat voor leven dat dan is geweest, daar heeft u terecht geen boodschap aan. Maar, ik laat me na bijna 40 jaar niet meer de kaas van het brood eten. Dat is mij te veel overkomen.

We zullen het nooit eens worden in deze kwestie. Van mijn kant laat ik het nu rusten. Het boek is verschenen, het 'kwaad' is geschied. U kunt voor de rest van mijn contractperiode blijven rekenen op een loyale medewerker, wat ik altijd al ben geweest.

Met vriendelijke groet,

Johan Peters
Journalist!

Weergaven: 38

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

[Column] Bob Goulooze: Crisis of voorval

Kijkend naar mijn LinkedIn-profiel, zie ik dat ik endorsements heb gekregen voor crisiscommunicatie. Zelf zag ik dat niet zo, omdat ik in mijn werk nooit met een echte crisis te maken heb gehad

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden