Nederlands MediaNetwerk

Tekstueel voorproefje uit 'Antwerpen, stad naar mijn goesting': een gedeelte uit paragraaf 2.2

2. Als EU-ingezetene aan de slag in Antwerpen

2.2 Hypocrisie en gefoefel op de arbeidsmarkt

In theorie is het simpel. Iedere EU-ingezetene mag in elk Europees land aan de slag. Als Fin moet je dus zonder problemen in Spanje kunnen gaan werken, mocht je dat als Fin willen. Sommige Europeanen weten deze theorie probleemloos in praktijk te brengen. Kijk naar de Polen die massaal naar België en Nederland zijn gekomen sinds 2007. Als Nederlander zijnde, zou je snel aan de bak moeten kunnen komen in Antwerpen, was mijn verwachting. Vervelend obstakel voor mij persoonlijk in de zoektocht naar werk is altijd mijn lichamelijke beperking geweest. Ik loop nogal apart, kan mijn rechterhand niet gebruiken en ben evenmin bedreven in het voeren van commerciële telefoongesprekken (ik haat telefoneren, kom niet altijd duidelijk over in wat ik wil zeggen). Dit alles vanwege een hersenbloeding op jonge leeftijd. Ik ben me zeer goed bewust van mijn beperkingen en ambieer nooit een job die ik niet kan uitoefenen. Ik kan wel normaal met een computer overweg en beschik over een goed stel hersenen. Helaas, mensen krijgen nogal eens een totaal verkeerde indruk van me als ze me voor het eerst zien. Dat geldt op het gebied van sociale contacten en op het gebied van werk.

De eerste indrukken op mijn zoektocht naar werk in Antwerpen leken alleszins positief uit te pakken. Ik meldde mij ruim voor de feitelijke verhuis aan bij diverse Antwerpse uitzendbureaus, waaronder Randstad gevestigd op de Frankrijklei. Bij het inschrijven aldaar, was men zeer beleefd en hoopgevend. ‘Zodra je je definitief in Antwerpen hebt gevestigd, gaan we voor je op zoek. Geef dan vooral je telefoonnummer door, zodat we je altijd kunnen bellen.’ Direct de maandag na mijn verhuis had ik via Randstad een sollicitatiegesprek bij een groot sociaaljuridisch bureau in Antwerpen. Er was een functie als redacteur vrijgekomen. Het sollicitatiegesprek verliep niet al te plezant. Men wist niet goed raad met mijn handicap en draaide om de hete brij heen. De afwijzing kwam daarom niet onverwachts. De formele reden luidde dat men mij wel als redacteur bureauwerk zag doen, maar niet het interviewen van medewerkers op de verschillende afdelingen. Klinkklare onzin. Ik reis als freelancer heel Nederland en België door als het moet, neem gerust een keer de trap en ben zeer mobiel. Nee, dit was wat we in mooi Rotterdams een kutsmoes noemen. Randstad-consulente had het evengoed door en hield een mooi praatje richting mij: ‘Zulke bedrijven, daar willen we geen zaken mee doen bij Randstad.’ Heeft ze dan ooit iets anders voor me weten te vinden? Nee. Deed ze hierna nog moeite iets voor mij te vinden? Absoluut niet. Kwam ik langs bij haar, wist ik bij voorbaat al dat het verspilde moeite was. De andere uitzendbureaus hetzelfde verhaal. Geen enkel verschil aldus met hun Nederlandse collega’s. Uitzendbureaus zijn gewoon a piece of shit. Mijn Amerikaanse vriendin verwoordde het een keer als volgt: ‘I know no one who got a job through an interim agency.’ Lag het aan mijn eisen? Neuh, die lagen niet hoog. Natuurlijk, een job op het gebied van communicatie/redactie zou het mooist zijn geweest. Ik was al tevreden met eender administratieve job.

Niet alleen mensen met een beperking hebben het moeilijk op de Antwerpse arbeidsmarkt. Nederlanders, en allochtonen in het algemeen, lijken in de regel veelal wantrouwen en achterdocht bij Antwerpse werkgevers op te wekken. Vooral als men niet helemaal volgens de geldende norm door het leven gaat. Het verhaal van Jessica verwoordt deze hypothese perfect.

Weergaven: 27

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

[Column] Bob Goulooze: Crisis of voorval

Kijkend naar mijn LinkedIn-profiel, zie ik dat ik endorsements heb gekregen voor crisiscommunicatie. Zelf zag ik dat niet zo, omdat ik in mijn werk nooit met een echte crisis te maken heb gehad

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden