Nederlands MediaNetwerk

The Power of amazing content

Hoe we content inzetten is behoorlijk aan het veranderen. Maar wat zijn dan die veranderende factoren en hoe is het aan het veranderen? De onderstaande 6 sprongen er, tijdens het Congres Content en Webredactie, uit:

1.       De doelgroep van bedrijven verplaatst zich

Bedrijven benaderen hun doelgroep veelal via open social media zoals Facebook, maar deze doelgroep is zich aan het verschuiven naar  gesloten social media zoals What’s app en Snapchat.  Mensen trekken steeds meer content naar zich toe waarin ze zelf geïnteresseerd zijn en zijn minder geneigd om naar de kanalen te gaan die organisaties inzetten om hen te bereiken. Zoals Marco Derksen van Marketingfacts zei tijdens het congres: “De consument  neemt dus de regie over”. Uit onderzoek blijkt dat de consument zijn vakantie vorig jaar veelal uitzocht door te zoeken via Google, maar  volgens Marco Derksen verschuift dit steeds meer naar de vraag aan vrienden of zij nog tips hebben. Dit onderstreept de importantie van ambassadeurs PR. Een verschuiving van paid content naar owned en earned, een verschuiving van een push naar pull van informatie. Het gaat om vindbaarheid, likeability en relevantie van een merk of organisatie, aldus Marco Derksen. 

2.       Bedrijven worden hun eigen uitgever

Doordat er steeds meer kanalen voorhanden zijn om zelf gecreëerde content te delen op open platforms worden bedrijven hun eigen  uitgever . “Denk ook als een uitgever”, is een van de tips van C.C. Chapman, schrijver van het boek ‘Content Rules’, tijdens zijn keynote. Denk vooruit. Creëer content op basis van bijvoorbeeld reeds geplande marketing acties en geef daar opvolging aan.  Andere tips die werden genoemd: Content moet gaan over de wereld waarin jouw doelgroep zich begeeft dus niet over de zoveelste product release. Praat over onderwerpen die je doelgroep raken. Content is niet alleen tekst, maar ook visueel. Denk altijd aan het bijbehorende plaatje en, niet onbelangrijk, bouw aan relaties. C.C. Chapman beschouwt het opbouwen van relaties met je doelgroep als belangrijkste onderdeel van je content strategie, anders gaat het verloren. Tot slot creëer plekken om content te delen. Je wilt immers dat mensen je content gebruiken en delen met hun relaties.


3.      
Verdere opmars van storytelling

Storytelling wordt veel gebruikt in communicatie, maar wordt het nog onvoldoende ingezet om de doelgroep aan te spreken. Het gaat nog te veel over wat over de producten die organisaties verkopen terwijl het verhaal achter het product . Storytelling is een manier om de boodschap en visie van organisatie te verpakken.  Om mensen aan te binden moet je ze meenemen in het verhaal van jouw merk of organisatie. Spreek mensen aan op emotie en op hun behoefte van dat moment. Soms zijn mensen zich nog helemaal niet bewust van hun behoeften maar door ze mee te nemen in het verhaal achter het product creëer je een behoeftemoment .  Het is dus van belang te weten waar de doelgroep zich mee bezig houdt,, wat hen beweegt en vooral waar ze zich bevinden.


4.      
Influencers krijgen steeds meer invloed

Consumenten worden steeds meer beïnvloed door andere consument, influencers, via social media, zo zegt Mark Schaeffer, een Amerikaanse expert op het gebied van influencer marketing. Het is belangrijk om deze influencers te monitoren. Waar bevinden zij zich? Wie reageert er? Waar bevinden zij zich? En hoe kunnen ze als ambassadeur worden ingezet om onder de aandacht komen bij het nog onbekende publiek? Door het internet ligt de macht niet meer bij beroemde mensen, maar bij diegenen die mensen aan zich weten te binden, doordat ze een goed en leuk verhaal hebben en  enthousiast, grappig en relevant zijn. Een voorbeeld dat Schaeffer aanhaalde van de impact die een influencer kan hebben, is de blogger Calvin. In het echte leven heel verlegen en in zijn vrije tijd graag online is op social media en blogt. Hij verzamelde een hele horde aan volgers om zich heen die zijn updates volgen. Inmiddels hebben diverse bedrijven hem ontdekt en sturen hem producten op in de hoop dat hij daar iets over post. Audi liet hem zelfs in de allernieuwste A8 rijden. Gevolg: doordat Calvin zijn ervaringen met de diverse merken met zijn volgers deelt , hebben merken een enorm bereik plus een voor de doelgroep geloofwaardige referent.


5.       Opbouwen van een relatie op met je doelgroep

Er wordt steeds meer content geproduceerd die diverse kanalen verspreid kan worden. Zo kunnen bedrijven laten zien aan de doelgroep dat zij de experts zijn op hun vakgebied.  Via deze kanalen komt een bedrijf in direct contact met de doelgroep en is er ruimte voor conversatie. Via die conversatie ontstaat een relatie met de doelgroep. Het gaat erom dat de doelgroep zich betrokken voelt. Door naar de doelgroep te luisteren en met hen in gesprek te treden wordt er een betekenisvolle relatie opgebouwd.

6.       Beeld spreekt

Een foto (beeld) zegt meer dan duizend woorden. Daar waren alle sprekers van het congres waren over eens. Mensen kijken nou eenmaal graag naar plaatjes. Volgens Robert Doggen van Yuno Social is soms alleen een plaatje met een bijschrift al voldoende om de boodschap over te brengen. Henk van Ess en C.C. Chapman vinden dat je voor beeld gewoon naar je omgeving moet kijken. Je hoeft helemaal geen stockfoto’s te kopen. Je kunt foto’s en video’s gebruiken die gedeeld zijn door je eigen volgers of via platforms en tools zoals Topsy en Geofeedia. Maar maak ook foto’s bijvoorbeeld van dingen die je tegenkomt onderweg naar een afspraak die later goed van pas kunnen komen in een blogpost of tweet.

 

Weergaven: 71

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Paul Römer namens VCR over gewenste vergunningsverlenging: "nood is hoog"

Net als andere sectoren heeft de radiosector een moeilijke tijd als gevolg van de coronacrisis. Nederlands MediaNetwerk sprak met Paul Römer, voorzitter van de VCR over de frequentieproblematiek en de toekomst

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Monique Pennings Cross Media Vrouw van het Jaar 2020

Monique Pennings is Manager Media & Marketing Partnerships bij Jumbo. Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Milka – De Smaak van Nederland Zilveren Cross Media Case van het Jaar 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe ontsnapt Trump? Wie leest allemaal jouw iPhone-clipboard uit? Hoe ziet de wereld eruit in 2030?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden