Nederlands MediaNetwerk

TrendsVerwachting™ 2011

door trendwatchers-duo Lieke & Richard Lamb van Bureau TrendWatcher.com

 

Trendwatcher Richard Lamb voorspelde een paar jaar geleden de financiële crisis. Dat werd niet door iedereen op prijs gesteld. Inmiddels weten we echter wel dat zijn visie juist was. Wat heeft het komende jaar voor ons in petto? Trendwatchers-duo Lieke & Richard Lamb kijkt alvast vooruit naar 2011 met de trends, gadgets en een Hot-or-Not - lijstje.

 

2011 wordt het ‘Jaar van de Hedendaagse Wederopbouw’. Veel mensen zijn de berichtgeving over de recessie zat en willen daar het liefst niets meer over horen. Men ontsnapt zo veel mogelijk aan de dagelijkse werkelijkheid. Soms door te uit te gaan en te feesten; soms door een boek te lezen of films te kijken. Een ander kiest weer voor een flinke wandeling of veel sporten. Tegelijkertijd zal men op het werk extra hard aanpakken om te voorkomen dat men ontslagen wordt. Ook is men actiever op wijkniveau om de directe omgeving leefbaar te houden.

 

We krijgen niet te maken met een economische double-dip maar - veel erger - een jarenlang economisch zaagtandherstel. De huizenprijzen zullen verder dalen. De discussie over de hypotheekrente-aftrek zal opnieuw oplaaien. De olie- en goud-prijzen zullen in 2011 historisch hoge niveau’s bereiken.

 

Een pessimist zegt over 2011: “Het wordt ‘nooit’ meer zoals het geweest is”, het vrij besteedbare inkomen wordt namelijk steeds kleiner. Dit komt vooral door stijging van de zorgkosten; kosten voor levensonderhoud en milieuheffingen op gemeentelijk; provinciaal (oa de Waterschappen); landelijk en Europees niveau.

 

Een optimist zegt over 2011: “We gaan weer meer genieten en terug naar het kleine, pure, echte leven om ons heen”. Deze positieve levenshouding noemen we Het Nieuwe Genieten en komt voort uit het verschijnsel dat mensen momenteel Welvaart en Welzijn steeds vaker gaan loskoppelen van elkaar: men kan met iets minder ook heel gelukkig zijn.

 

Hot-or-Not in 2011

In 2011 breekt het 3-dimensionaal printen van bijvoorbeeld sieraden (door ShapeWays.com) en zelfs voedsel; men kiest vaker voor de lokale snackbar dan voor McDonalds e.d.; er komt draag vlak voor Porna (vrouwvriendelijke porno); op de weg verschijnen veel Elektrische auto’s; -scooters en zelfs -kruiwagens; we kiezen thuis eerder voor een verbouwing dan voor een verhuizing; we geven eerlijk toe als het minder goed met ons gaat (bijvoorbeeld met het werk of in een relatie); op het werk wordt minder vergaderd: Niet lullen maar poetsen is adagium; de politiek verlaat het Poldermodel en kiest voor het Brainstormmodel en de Social Media als Twitter, Facebook en Hyves worden grootschalig ingezet door het bedrijfsleven. Hot-or-Not lijstjes zijn echter helemaal uit in 2011…

De meest in het oog springende technologie waar consumenten in 2011 grootschalig mee te maken krijgen is ‘Augmented Reality’ (toegevoegde werkelijkheid). Daarmee wordt als het ware een virtuele laag over de werkelijkheid heen geprojecteerd. Ondertussen wordt in de medische wereld toegewerkt naar ‘Self-Healing Organs’. De techniek ‘in vito Bio-Printing’ (3D) lijkt daarbij erg kansrijk.

 

 

Dit is handig in 2011

Gadgets van het jaar worden de tablet-computers zoals de Apple iPad 2 en de Samsung Galaxy Tab. In 2011 zullen we ook kennismaken met de Minitree (mini-fruitboom die in een doos per post verstuurd kan worden); de ‘Hou je Bag’ (hippe schooltas bedacht door twee scholieren); PConTV (koppelt internet aan het TV-toestel); Google TV; Apple TV; Droam MiFi (goedkoop internetten vanuit alle landen); de WallFlower (schilderijlijstje met levende bloemen);  een fietsstuur met ingebouwde LED-verlichting; YellowBird (360 graden (live) video via onder andere YouTube); de WamTam (een betaalsysteem waarbij de aders in een vinger als uniek patroon herkend worden) en de Napkin (handdoekje in de vorm van een pepermuntje dat uitvouwt na aanraking met water). Deze producten kregen van trendwatchers-duo Lieke & Richard Lamb een ‘Dit is handig.nl 2011 Award’ toegekend.

Zie ook www.TrendsVerwachting.nl

Weergaven: 38

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Case 2020] Rhandy Biemans over Milka – De Smaak van Nederland

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Case 2020] Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Pricewise draagt de campagne rondom zorgverzekeringen voor. We spreken met Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

[Interview] Aldo Breed positief over Kiesjefolders anno 2020

Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen. We spreken met Aldo Breed

[Cross Media Case 2020] Jeroen Visser over Van Uffelen Mode

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Sublime draagt Van Uffelen Mode voor als Cross Media Case. We spreken met Jeroen Visser

[Cross Media Case 2020] Gijs Peetsold over Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Ad Alliance draagt Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0 voor als Cross Media Case. We spreken met Gijs Peetsold

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: DWDD en cultuur, online event, hoe dan? Verandert corona onze muzieksmaak? Wat is jouw whisky?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Adformatie, einde van een tijdperk

Het is natuurlijk not done om een column van eigen hand over een concurrerend vakmedium te publiceren, maar dat Adformatie ophoudt in print te bestaan, is een dermate grote mijlpaal dat we kunnen spreken van het einde van een tijdperk

[Column] Marianne van Soomeren: Spoiler billboards #fuckingbriljant

Eerlijk is eerlijk, ik wilde mijn column eigenlijk niet schrijven over iets wat met de coronacrisis te maken heeft. Er wordt immers al zoveel over geschreven en over gezegd

[Column] Reinier Rombouts: Dit verandert alles

Vaak moest ik glimlachen om de zin. Omdat hij zo dramatisch wordt uitgesproken en omdat er zelden iets gebeurt waardoor alles verandert

[Column] Jerome Kuijken: De vier fasen van quarantaine

Ons beroep valt onder de niet-vitale beroepen en dat is helemaal niet erg. Als dit voorbij is, is het de taak van reclame-, marketing-, communicatie- en mediamensen om de economie een enorme slinger te geven

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden