Nederlands MediaNetwerk

Tot niet zo heel lang geleden wilde ik nog wel eens op de zondagavond met een bord eten op schoot naar een potje voetbal kijken. Niet te veel slap geouwehoer over voetbal, maar gewoon de belangrijkste wedstrijden van dat weekend in samenvatting. Tegenwoordig kan ik aan het eind van de week geen voetbal meer zien en zou ik bijna willen dat competitievoetbal weer ergens bij Talpa op kanaal 35 verstopt zat, ver buiten mijn zapbereik.

 

Met weemoed denk ik soms terug aan de tijd dat ik als straatvoetballertje al altijd wilde keepen. Geen idee waar die voorliefde vandaan kwam, maar straatklinkers zijn geen goede ondergrond voor een keeper met ambitie. Ik vrat alle literatuur over het keepersvak in de tijd dat een goalie zelfs meerdere bijnamen kon krijgen. Lev Yashin, de altijd in het zwart geklede doelman van Dynamo Moskou, alias de Zwarte Panther, Spin of Octopus, was een ware legende. Bij deze bijnamen bleef het zelfs niet voor deze keeper, maar tegenwoordig mag je als doelman al blij zijn met een bijnaam als grabbelaar

 

Zelf was ik de koning te rijk toen ik van mijn ouders ‘op voetbal’ mocht bij onze plaatselijke L.F.C. ’69, de Loosdrechtse Football Club. Bij de pupillen had natuurlijk niemand enige interesse in een positie op doel, dus dat kwam mooi uit. De dorpsclub had de beschikking over twee velden, die aan de overkant van de weg lagen. Omdat die weg tevens de provinciegrens vormde had je de eigenaardige situatie dat het clubhuis in de provincie Utrecht stond en de velden in Noord-Holland lagen. Waar een kleine club niet groot in kan zijn. Een goede tactische zet was altijd om de sportieve strijd met de tegenstander op veld twee aan te gaan. Dit veld lag half op een heuvel en bracht menig tegenstander al bij de toss in verwarring of het nou beter was om heuvel op, of heuvel af te spelen. De naam van mijn oude club is helaas al jaren geleden veranderd in Sportvereniging in plaats van Football Club; toch jammer.

 

Tegenwoordig lijkt het wel of er zeven dagen per week voetbal op televisie is. De UEFA verzint ingewikkelde toernooistructuren waardoor we allerlei Nederlandse clubs eindeloos lang in Europa moeten zien ploeteren. Volstrekt oninteressante wedstrijden tegen fameuze ‘topclubs’ met namen als Omonia Nicosia, Jablonec, Dnjepr Dnjepropetrovsk of Djurgårdens IF. En dan dat oeverloze gezwets... Nee, nu het zondagavondje voetbal tot een soort verlenging van de doordeweekse UEFA talkshow is geworden is mijn interesse wel definitief de nek omgedraaid. Eindelijk weer tijd voor een goed boek.

Johan de Ligt

Weergaven: 121

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Joost Geurtsen (Insight TV): ‘Wij nemen de kijkers mee op avontuur’

Joost Geurtsen is Head of Global Brand Partnerships bij Insight TV, de online televisiezender met een breed aanbod voor onder meer millennials. We spreken hem over zijn bedrijf

[Interview] Nick Kalse van Outbrain: "Alle campagnes draaien op basis van de interesses van de bezoekers"

Nick Kalse is Managing Director Netherlands bij Outbrain. We spreken hem over de activiteiten van zijn bedrijf, de lockdown, de situatie bij social media en de ontwikkelingen in de advertentiemarkt.

[Interview] Lars Schotanus en Jaco Bal: "Wij denken dat internet straks de standaard wordt voor radioluisteren"

De Radiofabriek maakt online radio. Hiermee spelen ze in op de versnippering van het medialandschap en de exponentiële stijging van luisteren via internet. We spreken met Lars Schotanus en Jaco Bal

[Interview] Paul Römer namens Vereniging van Commerciële Radio over gewenste vergunningsverlenging: "Nood is hoog"

Net als andere sectoren heeft de radiosector een moeilijke tijd als gevolg van de coronacrisis. Nederlands MediaNetwerk sprak met Paul Römer, voorzitter van de VCR over de frequentieproblematiek en de toekomst

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: De Onbetrouwbare Overheid

Het moet maar eens worden gezegd: De overheid is onbetrouwbaarder dan wij allen denken. In Engeland heet een ambtenaar een civil servant. Het is met name het tweede deel van deze omschrijving, dat hier in Nederland niet bestaat

[Column] Erwin Fisser: Een jongerencampagne als oplossing voor alles

Weinig dingen worden in de moderne maatschappij tegelijkertijd zo enorm onderschat als overschat als de campagne. Zodra alles goed gaat, is de campagne eigenlijk volledig weggegooid geld

[Column] Bas Vlugt: Media Transfer naar Bestemming Onbekend

Vandaag heeft het Nederlands MediaNetwerk een artikel gepubliceerd dat flink in de belangstelling staat van onze lezers, getuige de snelheid waarmee dit artikel in de lijst van meest gelezen artikelen is gekatapulteerd

[Column] Jacqueline Smit: Beware of your shadow

Het is tijd voor het omarmen van het oncomfortabele, het fluïde maken van modellen en het ontwikkelen van nieuw gedrag

Jeroen Verkroost: Hoe ontsnapt Trump? Wie leest allemaal jouw iPhone-clipboard uit? Hoe ziet de wereld eruit in 2030?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden