Nederlands MediaNetwerk

Wat zijn de gedachtes rondom de ondergang van Fabchannel?

Met de online concertzender en
Webby Award winnaar
Fabchannel blies Nederland in de internetwereld zijn hoogwaardige partijtje mee. Komende vrijdag is het na negen jaar afgelopen. Wat zijn onze gedachten bij de ondergang van Fabchannel, bijvoorbeeld met betrekking tot internetbusinessmodellen?
www.fabchannel.com

Lottie Herfkens - Mixedlife: 'Fabchannel was een fenomeen. Internationaal heeft Nederland met deze online concertzender hoge ogen gegooid. Niet voor niets waren zoveel bands bereid hun optredens voor Fabchannel te laten registreren. Het is jammer dat een dergelijk initiatief ten gronde moet gaan. De economische recessie, de (nog altijd sterke) macht van de platenmaatschappijen en welllicht het nog steeds te vooruitstrevende karakter van de site zijn hieraan debet. Laten we hopen dat er in betere tijden een doorstart plaats kan vinden.'
Koen Verhagen - .bone: 'Ik ben enorm geschrokken van het bericht. Ik was een trouwe kijker. En ik ben niet de enige, zoals ook duidelijk wordt uit de reacties op de site. Erg jammer dat het voorbij is, maar ik denk dat we de content nog wel ergens terug gaan zien. Jammer dat een aantal platenmaatschappijen, uitzonderingen uiteraard daargelaten, hun succes nog steeds afmeet aan het aantal CD's dat ze verkopen. Maar dat is m.i. niet het enige probleem. Wat me altijd heeft verbaasd is juist het ontbreken van een business model bij FabChannel. Ik betaal met heel veel plezier wekelijks behoorlijk wat dollars om van HD films via Apple Tv te genieten en dat zou ik ook voor de concerten van FabChannel ook over hebben. Pay per view betalen en direct kijken of morgen thuis ontvangen op zo'n glimmend schijfje.'

Geertjan Benus - Notutekst: 'Fabchannel trok lange tijd zeer uiteenlopende aandacht naar zeer uiteenlopende muziek; zo wekte de site de nieuwsgierigheid van een groot zeer divers samengesteld publiek naar muziek die die nieuwsgierigheid van juist dat publiek anders nooit gekregen zou hebben. De muziekindustrie is zelf debet aan de teloorgang van 'dat voordeel op termijn'. Wat een ongeduld, kapitaalvernietiging en kortzichtigheid!'
Peter Wingender - Screentime Entertainment: 'Ik heb de ontwikkelingen rondom Fabchannel op de voet gevolgd. Vond het aanvankelijk ook belachelijk dat dit met zoveel subsidiegeld is opgezet terwijl van meet af aan duidelijk was dat er een rechtenprobleem was ten aanzien van de vastlegging en distributie van optredens van artiesten. Voor onbeduidende artiesten was het een mooie promotool; je hield er een registratie aan over. Maar dat wilde Fabchannel niet; die wilde natuurlijk Prince distribueren of the Stones. En dan kom je op het mondiale speelveld van de majors terecht. Het was naïef om te veronderstellen dat Fabchannel de rechten op de verspreiding van concerten (beeld) en muziek (geluid) zou kunnen afdwingen. Wat dat betreft zou het interessant zijn om eens te vragen naar de inhoud van de deal die Fabchannel met Universal afgesloten zou hebben. Ze schermen daar zelf mee, maar is blijkbaar te onbeduidend om de boel overeind te houden.'
Bekijk de gehele forumdiscussie

Weergaven: 73

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Journalistiek, iPhones, Hype Cycle, Release je eigen Muziek en Test Jezelf!

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Erwin Fisser: Wat er mankeert aan alleen samen

Bij de lancering van de meest besproken app sinds Pokémon Go, de Coronamelder, zag ik dat de volgende pay-off Alleen samen krijgen we corona onder controle nog steeds wordt gebruikt

Jeroen Verkroost: Over platencontracten, Facebook en Crocs

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: What big brands can learn from a small retailer

Aim to make the best better and invite your customer in your process. How a local retail shop thrives in a very competitive market

[Column] Machiel Verkuyl: Breek uit je eigen bubbel!

Veel mensen in mijn omgeving hebben The social dilemma gekeken, de documentaire op Netflix over social media. Het was voor mij geen onthulling van Bijbelse proporties, veel van de conclusies kennen we wel. Herkenbaar was het zeker. Ik miste in de documentaire een tegenwoord, een ander perspectief

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden