Nederlands MediaNetwerk

Nu het petje van hare majesteit dankzij goed scanwerk van NRC Handelsblad nog het enige overgebleven nieuwsfeitje van deze derde dinsdag van september is, moeten we toch maar even terugkomen op die andere Duitser: Johan Derksen.

Derksen is voor mediavolgers een niet te vermijden fenomeen, maar voor de communicatiedames (m/v) die niks met sport in het algemeen en voetbal in het bijzonder hebben: Derksen is hoofdredacteur van Voetbal International (een weekblad over voetbal) en presentator van Voetbal International (een wekelijks tv-programma over voetbal).

En dat doet hij allemaal sinds een jaartje of tien met grote tegenzin; voetballers zijn vreselijke huftertjes om mee te werken, want hun tenen groeien recht-evenredig met hun bankrekening. En áls ze al wat zinnigs zeggen (zelden), is er wel een communicatieprof bij de club die kop, intro, tekst en fotobijschriften voor publicatie verandert op straffe van tijdelijke of langdurige banvloek.

(Het lijkt de RVD wel...)

Maar, zegt Johan altijd eerlijk, alles voor de verkoopcijfers! Zónder die over het paard getilde snotneuzen met hun perschefs scoort Derksens blaadje niet, dus doet ie het mét die over het paard getilde snotneuzen met hun perchefs, nukken en lange tenen. Fair deal, vind ik.

Het gevaar is echter dat zelfs de meest robuuste ruggengraat begint te verweken als je te lang bezig bent om jezelf te verloochenen ten faveure van de verkoopcijfers (en je bonus). En dat nu is bij Johan Derksen gebeurd. De man die zich principiëler kan opstellen dan (nemen wij maar even aan) de Paus, valt definitief door de mand.

Een van zíjn ‘databaseredacteuren’ stal informatie van de computer van toenmalig Ajax-voorzitter John Jaakke. Dat leidde tot een verhaal in Voetbal International. En tot een goede verkoop, die week. Aangezien de ‘databaseredacteur’ zich beriep op een anonieme bron, had Derksen als hoofdredacteur van Voetbal International moeten doen wat elke hoofdredacteur in zo’n geval moet doen: check, check, doublecheck. Dat de man daar gezien zijn vele (neven)activiteiten geen tijd voor had of nam: kan gebeuren. Maar nu het niet gebeurde, moet hij niet alleen die ‘databaseredacteur’ ontslaan, maar ook zichzelf. Zoals een kapitein het zinkende schip als laatste verlaat. Da’s een erecode.

Waarschijnlijker is trouwens: hij wist er gewoon van en slachtoffert nu de loopjongen die hij een halfjaar geleden nog de hemel in prees. Zo zijn sommige huftertjes met een te gevulde bankrekening...

Jan Dijkgraaf is mediamaker en trainer

Weergaven: 38

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van jaap sluis op 17 November 2008 op 13.41
Terecht een stevige vinger op een zere plek, Jan. Ben wel benieuwd wat Johan er tegenover wenst te stellen.
Reactie van laurens lammers op 17 September 2008 op 10.23
Precies wat ik al jaren zeg en iedereen denkt maar niet durft te zeggen.
Reactie van Bas Vlugt op 15 September 2008 op 17.29
Lang leve de RVD! En Johan Derksen natuurlijk en niet te vergetem het hoedje van Trix, onze vorstin. Het is gewoon te veel om op te noemen. Geweldige column, Jan!

Interviews

[Interview] Gerrit Reinders: Adcombi slaat een brug tussen lokale communicatiedoelen en landelijke advertentieplatforms

Adcombi breidt local-advertisingtechnologie uit met video. Wij spreken met Gerrit Reinders, oprichter van Adcombi

[Interview] Roland Sars: Wij weten precies wat er in een video gebeurt

Roland Sars is ondernemer en CEO van Media Distillery. Het bedrijf gebruikt kunstmatige intelligentie op allerlei vlakken rondom video. We spreken hem over het inzetten van AI en andere recente ontwikkelingen

[Interview] Daan Zoetmulder: Als je de klant centraal stelt, behaal je successen

Wayne Parker Kent won de Content Marketing Award voor het Beste Multiyear Contentprogramma met het platform Android & You, ontwikkeld voor Samsung en Google. We spreken met met Daan Zoetmulder, Managing Director

[Interview] Bert van der Veer over de biografie van Mister Veronica, Rob Out

Bert van der Veer is programmamaker, oud-programmadirecteur, schrijver en mediadeskundige. Nederlands MediaNetwerk sprak Bert van der Veer over de biografie van Mister Veronica, Rob Out

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[MediaWeek] Bas Vlugt: Eva | Beau | John

Het slagveld van de media lag er afgelopen week weer boeiend bij. Maandag begint nog rustig. Talpa Network geniet van de 1,2 miljoen kijkers die Chateau Meiland trekt op SBS6. Linda en Jildou zitten bij Jinek, om te vertellen…

Jeroen Verkroost: Zingende handtassen, waarom? Hoe hack je Waze? Louis Vuitton met Supreme? Redt Dematerialization de planeet?

Naast Issey Miyake investeren grote merken zoals, HSBC, BMW en Mastercard allemaal in Sonic Branding, want de Age of Voice breekt aan en elk product krijgt zijn eigen geluid. Ik ben enorm benieuwd hoe een levensverzekering of een pak beschuit straks klinkt

[Column] Michiel Rotteveel: 10 tips voor geloofwaardige interne communicatie

Onlangs heeft Mediatest op een congres een succesvolle sessie verzorgd over geloofwaardige interne communicatie. Geloofwaardige interne communicatie is namelijk cruciaal voor een goede reputatie onder de medewerkers

[Column] Jerome Kuijken: De publieke omroep reclamevrij: moeten we dat wel willen?

Alle superirritante (“Ja, maar het werkt toch?”) commercials hebben ervoor gezorgd dat mensen het beu zijn. Ik denk dat we daarom de mening van het volk moeten accepteren. Heel erg jammer voor adverteerders en bureaus die wel hun best doen om iets moois en waardevols te maken voor hun doelgroep

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Nieuwe reclamestroming geboren

Laten we in tijden van deep fake-video’s eens een keer het goede voorbeeld geven. Als de roep om eerlijke en bewuste producten toeneemt, moet dat ook gelden voor reclame

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden