Nederlands MediaNetwerk

Nu het petje van hare majesteit dankzij goed scanwerk van NRC Handelsblad nog het enige overgebleven nieuwsfeitje van deze derde dinsdag van september is, moeten we toch maar even terugkomen op die andere Duitser: Johan Derksen.

Derksen is voor mediavolgers een niet te vermijden fenomeen, maar voor de communicatiedames (m/v) die niks met sport in het algemeen en voetbal in het bijzonder hebben: Derksen is hoofdredacteur van Voetbal International (een weekblad over voetbal) en presentator van Voetbal International (een wekelijks tv-programma over voetbal).

En dat doet hij allemaal sinds een jaartje of tien met grote tegenzin; voetballers zijn vreselijke huftertjes om mee te werken, want hun tenen groeien recht-evenredig met hun bankrekening. En áls ze al wat zinnigs zeggen (zelden), is er wel een communicatieprof bij de club die kop, intro, tekst en fotobijschriften voor publicatie verandert op straffe van tijdelijke of langdurige banvloek.

(Het lijkt de RVD wel...)

Maar, zegt Johan altijd eerlijk, alles voor de verkoopcijfers! Zónder die over het paard getilde snotneuzen met hun perschefs scoort Derksens blaadje niet, dus doet ie het mét die over het paard getilde snotneuzen met hun perchefs, nukken en lange tenen. Fair deal, vind ik.

Het gevaar is echter dat zelfs de meest robuuste ruggengraat begint te verweken als je te lang bezig bent om jezelf te verloochenen ten faveure van de verkoopcijfers (en je bonus). En dat nu is bij Johan Derksen gebeurd. De man die zich principiëler kan opstellen dan (nemen wij maar even aan) de Paus, valt definitief door de mand.

Een van zíjn ‘databaseredacteuren’ stal informatie van de computer van toenmalig Ajax-voorzitter John Jaakke. Dat leidde tot een verhaal in Voetbal International. En tot een goede verkoop, die week. Aangezien de ‘databaseredacteur’ zich beriep op een anonieme bron, had Derksen als hoofdredacteur van Voetbal International moeten doen wat elke hoofdredacteur in zo’n geval moet doen: check, check, doublecheck. Dat de man daar gezien zijn vele (neven)activiteiten geen tijd voor had of nam: kan gebeuren. Maar nu het niet gebeurde, moet hij niet alleen die ‘databaseredacteur’ ontslaan, maar ook zichzelf. Zoals een kapitein het zinkende schip als laatste verlaat. Da’s een erecode.

Waarschijnlijker is trouwens: hij wist er gewoon van en slachtoffert nu de loopjongen die hij een halfjaar geleden nog de hemel in prees. Zo zijn sommige huftertjes met een te gevulde bankrekening...

Jan Dijkgraaf is mediamaker en trainer

Weergaven: 31

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van jaap sluis op 17 November 2008 op 13.41
Terecht een stevige vinger op een zere plek, Jan. Ben wel benieuwd wat Johan er tegenover wenst te stellen.
Reactie van laurens lammers op 17 September 2008 op 10.23
Precies wat ik al jaren zeg en iedereen denkt maar niet durft te zeggen.
Reactie van Bas Vlugt op 15 September 2008 op 17.29
Lang leve de RVD! En Johan Derksen natuurlijk en niet te vergetem het hoedje van Trix, onze vorstin. Het is gewoon te veel om op te noemen. Geweldige column, Jan!

Interviews

[Interview] Aschwin de Bruijn: Het regisseren van influencers is een vak apart

Aschwin de Bruijn is sinds de zomer van 2018 Managing Director van Magna Global, waar hij al werkzaam was onder verschillende functies. Onder zijn leiding moeten de verschillende afdelingen binnen Magna, en de verschillende bedrijven van IPG Mediabrands, nog beter gaan samenwerken

[Cross Media Innovatie 2019] Sanne Groot Koerkamp over Dylan

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Hearst zendt Dylan in als Cross Media Innovatie. We spreken met Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur Quest magazine en Dylan

[Cross Media Man] Peter de Mönnink: Ik geloof in crossmedialiteit en daarmee in de uniciteit van content en data

Peter de Mönnink is CEO van Talpa Network. Hij is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar 2019. Wij spreken hem over zijn visie op crossmedia

[Cross Media Merk 2019] Sanne Groot Koerkamp over Quest

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Quest dingt mee naar de award voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord is Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur van Quest

[Cross Media Case 2019] Aart Lensink over Uitblinkers in Zaken

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. TMG zendt In search of Incredible met ASUS Benelux & TMG in als Cross Media Case. We spreken met Aart Lensink, directeur bij LVB Content Marketing

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Remco Klöters: BN'ers en bitcoins

Het faciliteren van frauduleuze advertenties is onacceptabel. Artikel 6:196 BW benadrukt dat wanneer sprake is van misleidende reclame als gevolg waarvan een ander schade lijdt of dreigt te lijden, deze slachtoffers bij de rechter niet alleen een verbod, maar ook een rectificatie kunnen afdwingen

[Column] Marvin Jacobs: De opkomst van fluïde content

De podcast, met zoveel makers en een groeiend aantal adverteerders, gaat zich in vorm en inhoud ontwikkelen. De vraag is alleen: in welke richting

[Column] Marianne van Soomeren: Het sprookje van addressable TV

Er was eens… de grote wens om lineaire televisiereclame adresseerbaar te maken. Dat wil zeggen dat televisiereclame inhoudelijk wordt afgestemd op kenmerken en voorkeuren van de kijker. Zodat je niet de hele avond tv-reclames ziet langskomen die niet relevant voor jou zijn

[Column] Jerome Kuijken: Drie jaar satirische branded content. Wat heb ik geleerd?

Drie jaar geleden stapte ik van reclame over naar branded content. Met de oprichters van De Speld startte ik brandedcontentbureau De Speld & Partners. Wat ik in drie jaar heb opgestoken over branded content (en wat ik graag had willen weten toen ik begon) deel ik graag met je. Of je nou brandmanager of redacteur bent: vroeg of laat krijg je met branded content te maken

[Column] Maartje Blijleven: Een verhaal voor onze dochters

Als je je publiek echt goed wil bereiken, dan vertel je je verhalen face to face, nog steeds de meest ultieme en persoonlijke manier van communiceren. Op de zeepkist, op een podium, want dan bereik je een groot publiek. Dan maak je impact. Dan connect je. En claim je je expertise

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden