Nederlands MediaNetwerk


Door Geert van Stokkum – TV onbereikbaar voor de adverteerder met een klein budget? Niets is minder waar, zeker als er bij een buitenlandse vestiging van die adverteerder al bestaande commercials beschikbaar zijn. Niet elke commercial is geschikt voor adaptie in verband met specifiek beeld, maar met voice-overs, superscripts en dergelijke kunnen we alle kanten op. Ook het vervangen van bijvoorbeeld een Engelse verpakking door een Nederlandstalige uitvoering is dankzij de nieuwste technieken relatief goedkoop uit te voeren. Cicero’s, de studio binnen ZenithOptimedia, voert al jaren adapties uit van printcampagnes maar regelt steeds vaker adapties van TV commercials. Dat doen ze niet in-house want daar ligt de nadruk op print, maar met zorgvuldig gekozen vakmensen. Kleine maar zeer professionele geluids- en beeldbewerkingsstudio’s. Korte lijnen en lage overhead! Na een briefing volgt eerst altijd een offerte, vervolgens komt er een aantal stemvoorstellen en indien gewenst copy of een vertaling. Daarna wordt de studioruimte besproken. Eventuele aanpassingen in het beeld worden bij voorkeur voor de opname van de voice over (VO) uitgevoerd. De VO kan dan op het nieuwe beeldmateriaal ingesproken/getimed worden. Cicero’s nodigt de opdrachtgever altijd uit om zelf bij de opname aanwezig te zijn. Goedkeuring van de opname van de VO ter plekke kan een heleboel tijd en dus geld schelen. Maar ook akkoord door middel van bijvoorbeeld Skypen is mogelijk. Daarna worden beeld en geluid samengevoegd en wordt een mailbare demo verstuurd naar de klant. Na goedkeuring van deze demo wordt de commercial aangeleverd bij de exploitant(en). Bij radiocommercials is er buiten geluidseffecten en/of muziek geen sprake van adaptie, maar met dezelfde methode als boven omschreven voor het maken van een TV commercial verzorgt Cicero’s ook graag radiocommercials. Voor haar “moeder” ZenithOptimedia werd daarbij zelfs gebruik gemaakt van eigen personeel als Voice Over. Een nieuwe ervaring voor de medewerkers en natuurlijk erg leuk om je eigen stem over de radio te horen. Nog een aardig voorbeeld van snel handelen: Enige jaren geleden werd voor een opinieblad 13 weken achter elkaar een 10 seconden Tv-commercial gemaakt met de volgende planning: Vrijdag afbeelding cover via de mail. Maandag voor 12.00 uur tekst voor de VO, maandag 17.00 uur telefonisch akkoord van de klant. Woensdag 1e uitzenddag.
Geert van Stokkum is manager operations bij Cicero's
Lees meer over Cicero's

Weergaven: 147

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van John Faasse op 12 Juli 2010 op 11.17
Dit is geen column, dit is gewoon reclame!

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden