Nederlands MediaNetwerk

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) krijgt een nieuwe eigenaar. V-Ventures heeft met de huidige aandeelhouders, NPM Capital, Gimv en het management, overeenstemming bereikt over de overname van het volledige aandelenkapitaal.

“Deze overname past bij de ambities van V-Ventures,” zegt algemeen directeur Guido van Nispen. “V-Ventures heeft als missie een betekenisvolle rol in het Nederlandse medialandschap te spelen. Met de aankoop van het ANP kunnen wij onze missie nog verder invulling geven. Deze stap maken wij ook omwille van het behoud van kwaliteit en diversiteit van de Nederlandse journalistiek en het Nederlandse medialandschap. Dus niet als een project voor vijf of tien jaar, maar als een investering met een langetermijnhorizon. Met onze ambitie om vernieuwend te zijn, onze financiële basis en het talent en de infrastructuur die we in huis hebben, bieden we het ANP een solide platform voor de toekomst.” Het ANP zal als zelfstandig onderdeel binnen V-Ventures opereren.

Het ANP staat volgens V-Ventures voor een uitdagende toekomst. Guido van Nispen: “Het medialandschap verandert in hoog tempo door een herverdeling van advertentiebudgetten, een beweging van analoog naar digitaal en de ontwikkeling van nieuwe nieuwsbronnen en distributiemodellen. Wij geloven dat het ANP met zijn focus op pionieren, innovatie en branding in staat zal zijn om zijn leidende positie als onafhankelijke maker, verzamelaar, controleur en distributeur van nieuws en informatie in Nederland te bewaren en verder uit te bouwen.”

Volgens algemeen directeur Luc van Gompel van het ANP heeft het persbureau belang bij een aandeelhouder voor de lange termijn, die tevens kan fungeren als een strategische, innovatieve partner. “Sinds 2004 heeft het ANP onder de hoede van NPM Capital en Gimv met veel succes gebouwd aan het versterken van de organisatie en het verbeteren van de marktpositie. Met V-Ventures als nieuwe aandeelhouder kunnen we volgende stappen zetten bij het realiseren van onze groeistrategie. V-Ventures hecht aan onze rol in het Nederlandse mediaveld en ziet het ANP tevens als hoeksteen binnen hun groep en als het leidende merk van hun crossmedia-activiteiten. Die rol willen wij graag spelen.”

Vanzelfsprekend ondersteunen V-Ventures en het ANP de journalistieke onafhankelijkheid en de kwaliteit en zorgvuldigheid in de berichtgeving en de dienstverlening aan klanten van het ANP. Ook toekomstige innovaties zijn door de nieuwe aandeelhouder gewaarborgd. Nadere financiële details worden niet bekendgemaakt.

V-Ventures is onderdeel van Vereniging Veronica en onderneemt commerciële activiteiten op de Nederlandse mediamarkt onder eigen merken. V-Ventures richt zich voornamelijk op crossmediale ontwikkelingen en ondersteunt ambitieuze en veelbelovende mediapioniers. Tot de huidige activiteiten behoren onder meer: V-Academy, het eigen interne crossmedia opleidingsinstituut en ontwikkellab voor formats, Kink FM, het landelijk radiostation sinds 1995 dat 24 uur per dag, 7 dagen per week de betere pop- en rockmuziek uitzendt, en VMedialab, waarin onderzoeksactiviteiten, eigen projecten en investeringen zijn ondergebracht. Daarnaast neemt V-Ventures via het investeringsfonds Dutch Creative Industry Fund (DCIF) deel in startende mediaondernemingen. Behalve V-Ventures participeren Sanoma Digital, Telegraaf Media Group en IDG Nederland in DCIF. Algemeen directeur van V-Ventures is Guido van Nispen.

Naast V-Ventures is Veronica Story Holding de tweede zelfstandige holding binnen Vereniging Veronica. Veronica Story Holding richt zich op die activiteiten die direct met het merk en de geschiedenis van Veronica te maken hebben: het beheert het digitale archief (de Veronica Story). Het bestuur van Vereniging Veronica geeft leiding aan Veronica Story Holding. SBS en Sky Radio Group exploiteren het merk Veronica commercieel op radio, tv, print en internet.

Weergaven: 77

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Onno Aerden op 28 Mei 2010 op 15.52
In de woorden van collega JP Geelen van de Volkskrant: 'Het ANP komt naar je toe deze zomer'

Interviews

[Interview] Katie Blair (Xandr): Dankzij onze openheid kunnen uitgevers onbeperkt transacties afwikkelen met kopers

DPG Media heeft een samenwerking aangekondigd met Xandr, een advertentieplatform van AT&T. Wat doet dit bedrijf precies? We spreken met Katie Blair, directeur van Xandr in Noord-Europa.

[DeInfluencer50] Monique Smit: Ik post over herkenbare dingen die ik meemaak als jonge moeder

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencers die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we Monique Smit.

[Interview] Shantia Farshidzad: Data-analyse helpt de motieven van de klant te doorgronden

Shantia Farshidzad is partner bij het in data-analyse gespecialiseerde bedrijf 4orange. We spreken hem over optimaliseren van de relatie met de eindklant en weten wat hem beweegt

[DeInfluencer50] Jill van Dooren: Ook dit jaar maak ik een vlogmas

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari spreken we met Jill van Dooren. Ze was zondag 8 november ook te zien in First Dates Specials

[DeInfluencer50] Julia Mekkes: Ik zou wel een eigen kleding- of tassenlijn willen opzetten

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we met Julia Mekkes

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Unlock the three secrets of ecomm success in Asia

Three opportunities with a personal nudge from Jacco ter Schegget. “There are big commercial opportunities for brands in western society”, Jacco ter Schegget [CEO, Publicis Groupe Benelux] explains

Jeroen Verkroost: Over Obama's angst, Anti-Black Friday en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Fotokracht

“Een boek zegt meer dan duizend woorden”, hoorde ik een bekende cabaretier eens zeggen. “Da’s logisch”, zou een bekende voetballer hebben gezegd. De originele uitspraak heeft betrekking op een foto

[Column] Paola Cassone: Culturele misser: de Duitse spot over corona

Vorig week zat mijn mailbox vol met lovende artikelen over de recente coronacampagne van de Duitse overheid; een drietal televisiespotjes (of online video’s) met de hashtag #besondereHelden

[Column] Jennifer Feaster: Micro-influencers versus macro-influencers

Influencermarketing is een zinvolle investering voor merken gebleken: in een recente Twitter-enquête zei 49 procent van de respondenten dat ze vertrouwen op aanbevelingen van influencers bij het doen van aankopen

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden