Nederlands MediaNetwerk

AutoSalon Rotterdam – Alternatieve RAI of Rotterdams onderonsje?

De eerste editie van de AutoSalon in Ahoy Rotterdam trok bij de presentatie van het event een behoorlijk grote broek aan. Zo lezen we op de site: ‘Tijdens de eerste editie van dit spectaculaire evenement worden merken als Audi, Citroën, Ferrari, Ford, Honda, Jaguar, Lamborghini, Lexus, Mazda, Maserati, Nissan, Opel, Seat, Skoda, Tesla, Volkswagen en nog veel meer tentoongesteld. Ronkende motoren, glimmende bolides, luxe lifestyle-presentaties en verschillende themapleinen. Op de AutoSalon beleeft u het allemaal!’ En: ‘Alle primeurs onder 1 dak.’ Dat belooft wat. Dus togen we naar Rotterdam om dit alternatief voor de Amsterdamse RAI eens te bekijken.  

Het was vrijdagochtend, een uur nadat Ahoy zijn deuren had geopend en een uur voor de officiële opening. Parkeren was nog geen probleem; van een stormloop geen sprake. Gelukkig maar, want het tapijt lag nog niet overal vast. En er werd her en der nog gebouwd aan stands. Opmerkelijk genoeg moesten we voor het officiële gedeelte nog even rondhangen; we waren toen de beurs al twee keer rond geweest. Want waar de site belooft dat een flinke reeks merken zich presenteerde, waren er dat slechts enkele, samengepakt in één hal. De merken die groot hadden uitgepakt, werden in de meeste gevallen vertegenwoordigd door Rotterdamse dealers. Slechts een viertal importeurs gaven acte de présence. Zij werden aangevuld met een aantal kleinere dienstverleners en verkopers: van zwaailichten tot – een nieuw dieptepunt in de autoshowhistorie – koekenpannen. Maar goed: even terug naar de auto’s. De nieuwe modellen stonden er keurig bij. Niet zo mooi als dat ze in de showroom staan - daar is meer ruimte voor merkbeleving - maar in elk geval keurig.

Hetzelfde kon helaas niet gezegd worden van de klassiekers die in de tweede hal tentoongesteld werden. In een te krappe ruimte werd op het Octane-plein geprobeerd een dwarsdoorsnede van de automobiele historie te proppen. Less is more, mensen. Wat meer ruimte doet veel meer recht aan de vormen van welke klassieker dan ook. Zeker als ze daar zonder samenhang lijken te zijn neergezet. Dat klinkt vervelend, maar als ik geld moet betalen voor een bezoek aan een showroom, verwacht ik kwaliteit. Bijvoorbeeld dat de getoonde auto’s toch minimaal schoon zijn en niet nog onder het stof zitten van de opslag. Niet lullen, maar poetsen... Rondom de auto’s op het plein was een kunstpaviljoen gebouwd met soms een auto-gerelateerd schilderij, maar verder toch gewoon een divers aanbod aan kunst. Ertussen weer een velgenleverancier met beursbabes, zodat het geheel ook hier helaas onsamenhangend bleef.

Veel, heel veel aandacht was er voor de introductie van de Robster, een vervoersconcept van horeca-ondernemer Robert Cramwinckel, bekend van de Beren-formule. Met gigantische banners, sponsoring van de officiële opening en een prachtige stand, drukte dit nieuwe merk een zware stempel op het geheel. En leek het bijna een Robster-feestje te worden waar ook automerken aan mochten deelnemen. Wat het Robster-concept wordt, blijft een mysterie tot januari. De Rotterdamse in-crowd kon in elk geval niet wachten. Onder de klanken van Lee Towers werd het feestje vast aangezwengeld. Hopelijk houden ze het op gang tot januari.

Liefdeloos, zo laat het evenement zich nog het best omschrijven. Want valse verwachtingen wekken is respectloos naar de bezoeker. Auto’s presenteren zoals er daar op sommige plekken werd gedaan, getuigt van weinig liefde voor het product. Maar ook standhouders hebben reden zich achter de oren te krabben. Het factsheet op de site heeft het over: ‘Een aantal gecontracteerde partijen zijn o.a. Aston Martin, Audi, Citroën, Peugeot, Ford, Honda, Jaguar, Opel, Mazda, McLaren, Morgan, Corvette, Porsche, Bentley, Ford USA, RAM, Mitsubishi, Ferrari, Maserati, Harley Davidson, Cadillac, Chevrolet, Mercedes, Lamborghini, Seat, Skoda, Toyota, Tesla, Volvo, Subaru, Rolls Royce, en Volkswagen en diverse bedrijfswagens. Met nog een aantal merken zijn wij nog in onderhandeling.’ Dat zijn dan heel slechte contracten geweest, want het merendeel stond er niet als merk. Eén tweedehands Aston tonen, maakt niet Aston-Martin tot een van de deelnemers. Is het ‘wishful thinking’? Is de wens om een alternatief neer te zetten voor de AutoRAI de vader van de gedachte geweest? Wij voelden ons in elk geval bekocht. Nu maar hopen dat de 30.000-40.000 beloofde bezoekers zijn geweest. Tenminste, dat is te hopen voor de standhouders. En voor die bezoekers? Hopelijk hebben ze genoten van de pareltjes die te vinden waren naast de tweedehands Seat Altea’s en VW Up’s met beursaanbieding.

Nederland verdient een autoshow. En alle lof voor de initiatiefnemers van de AutoSalon voor hun poging. Maar dit was echt onvoldoende. Ons advies: wees eerlijk. Vooral tegen jezelf. Ook dat is echt Rotterdams.

P.S. Op onze Facebook-pagina is ook een kleine foto-impressie te vinden:www.facebook.com/AutomotivePrNederland

Weergaven: 492

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

[Nederlands MediaNetwerk TV] Anneli Rispens over So Me Mc en social media

Anneli Rispens is oprichter van So Me Mc, een managementconsultancy gericht op social media. Haar doelgroep zijn C-level executives met passie voor social media, die ook het bredere plaatje van het medium zien

[Startup Interview] Myron Leskiv, CEO, Atama.AI, Netherlands

Atama A.I is a Netherlands startup that develops Artificial Intelligence-based trading algorithms for financial markets informed by years of research and development. It uses over 170 technical indicators and trained and back-tested millions of times to predict where the markets will go.

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Generatie Alfa, dat zijn wij

Generatie Z is net meerderjarig geworden en in de VS zijn onderzoekers al de volgende generatie aan het analyseren: generatie Alfa. We waren toch bij de laatste letter van het Latijnse alfabet, laten we een doorstart maken met het Griekse

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: How to make a podcast

No need to explain the popularity of podcasts. Education becomes entertainment, anytime, anywhere, while you do something else. Actually, podcasts are nothing new, the first dates from 2004

[Column] Bob Goulooze: Ad hominem

Menigeen verbaast zich over de opkomst van het andere denken. Al enige jaren zien we een toename van mensen en groepen die zich afzetten tegen de gangbare gedachten over de wereld. Van platte aarde adepten en antivaxers tot klimaatontkenners en coronasceptici

Jeroen Verkroost: Influencers, Hugo de Jonge, Monies & meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Erwin Fisser: Respect voor Famke

Ik kan me er heel veel bij voorstellen als je tot vorige week nog nooit van Famke Louise had gehoord. Een soort van Kim Kardashian-achtige roem is het. Waarbij veel mensen wel vaag een idee hebben dat ze je naam vaker gehoord hebben, maar geen idee over in welke context dat was

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden