Nederlands MediaNetwerk

baZoeKa: Reclamecampagnes digitale televisie rondom WK missen doel

Hoewel de reclamecampagnes voor digitale televisie rondom het WK Voetbal van afgelopen zomer wel degelijk geleid hebben tot meer verkochte televisies, is de verkoop van abonnementen voor digitale televisie achtergebleven. Dit laatste blijkt uit de resultaten van de
Marktmonitor internet & digitale tv van baZoeKa over het tweede kwartaal van dit jaar. In vergelijking met het eerste kwartaal oriënteerden aanzienlijk meer mensen zich in de genoemde periode actief op de mogelijkheden van een abonnement voor digitale televisie. Opvallend is dat in het tweede kwartaal de bereidheid om daadwerkelijk van abonnement te switchen juist afnam. De bekende elektronicamerken hebben in de periode voorafgaand het WK Voetbal massaal reclamecampagnes ingezet om de consument te overtuigen een nieuwe LCD-televisie aan te schaffen, het liefst met HD-kwaliteit. En met succes, er werden voorafgaande en tijdens het WK meer televisies verkocht. Dit betekent niet dat de consument nu ook daadwerkelijk televisie in digitale kwaliteit kan kijken. De Marktmonitor internet & digitale tv van baZoeKa wijst namelijk uit dat in het tweede kwartaal wel meer mensen zich hebben georiënteerd op de abonnementmogelijkheden voor digitale televisie (gestegen van 13 procent in het eerste kwartaal naar 24 procent in het tweede kwartaal), maar dat de daadwerkelijke bereidheid om van abonnement te switchen juist aanzienlijk is gedaald.
Mark Hekkelman, directeur van baZoeKa wijt het feit dat mensen wel een nieuwe, digitale televisie kopen, maar niet het bijpassende abonnement aan de geringe aandacht voor televisie-abonnementen: ‘Zowel de consument als het personeel in winkels is alleen maar gefixeerd op de televisie en ook fabrikanten van televisies wijzen niet op het belang van een goed en passend abonnement. De consument ontbeert het besef dat een nieuwe televisie alleen met het passende abonnement leidt tot een betere televisie-ervaring. Bij het winkelpersoneel ontbreekt eenvoudigweg de kennis over televisie-abonnementen. Hierdoor doen ze hun klanten eigenlijk te kort; ze laten een kans liggen om hun klanten optimaal te bedienen. Maar er is in deze ook een taak weggelegd voor de grote electronicafabrikanten. Het straalt immers toch ook op hun merk af als iemand een nieuwe televisie koopt, maar vervolgens toch nog slecht beeld heeft.´ Uit de resultaten van het onderzoek blijkt eveneens dat de consument veiligheid van internet veel belangrijker vindt dan in het eerste kwartaal; in het eerste kwartaal van dit jaar vond 42 procent van de respondenten veilig internet nog zeer belangrijk, in het tweede kwartaal was dit 75 procent. Hekkelman: ‘Hier hebben de campagnes vanuit de overheid voor veilig internetten dus wel het gewenste effect gesorteerd. Uit de resultaten van het onderzoek kun je zien dat de radio- en televisiespots waarin concrete tips worden gegeven voor dagelijks gebruik en die vanaf mei dit jaar werden uitgezonden, hebben geleid tot een hogere bewustwording voor veilig internetten.’ De marktmonitor toont net als in het eerste kwartaal van dit jaar aan dat de interesse van consumenten die zich oriënteren op een nieuw abonnement voor internet, televisie en/of telefonie onveranderd vooral uitgaat naar een alles-in-één-abonnement (34 procent), waarbij de drie diensten gecombineerd worden aangeboden. 24 procent wil meer informatie over digitale TV en 18 procent van de consumenten is in eerste instantie geïnteresseerd in internetabonnementen. Op basis van de bestaande situatie van consumenten, merkvoorkeuren en hun wensen en behoeften worden KPN en kabel het meest genoemd door de adviestool als aanbieder van alles-in-één-pakketten.
www.bazoeka.com

Weergaven: 176

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden