Nederlands MediaNetwerk

Als StartUp ligt je eerste focus bij je product of dienst, je team en financiering. Je bent iets aan het bouwen of opzetten, je bent je team aan het samenstellen en je zorgt voor de financiering. Tegelijkertijd ben je nog met 100 andere dingen bezig, zoals bijvoorbeeld je marketing aanpak. Echter is de wereld van een startup anders dus heb je niet meer zoveel aan de traditionele marketing aanpak. Als startup moet je marketing zien als onderdeel van je “Crowd Making” activiteiten. 

Crowd Making, een belangrijke activiteit voor een startup
Als je jouw 'Why” hebt gedefineerd en op papier hebt gezet begin je met het verhaal te vertellen “storytelling”. En met je story begint je crowd making. Je hebt de crowd nodig voor al je activiteiten als startup. Maar jouw crowd bestaat uit diverse doelgroepen. Elke crowd heeft een eigen doelstelling die voor jou belangrijk is. Daar hoort een slimme strategie bij. Laten we een paar crowds definiëren:
- Gebruikers van je toekomstige product of dienst
- Investeerders
- Incubators en accelerators
- Kenniscentra's, instituten, hubs, etc.
- Platformen als crowd funding, social media, blogs, etc.
- Overheden, gemeentes, etc.
- Pers, bloggers, journalisten, etc.
- Ambassadeurs, fans en evangelisten van jouw product of dienst
- Partners, toeleveranciers, etc.
- Toekomstig personeel
- Event organisatoren
Voor elke crowd moet je een strategie ontwikkelen. Hoe bereik ik ze? Hoe communiceer ik met ze? Hoe laat ik de crowd groeien? Hoe blijf ik in dialoog met ze? Wat doe ik met hun feedback? Wat wil ik met de crowd bereiken? 
Crowdfunding als marketing strategie
Even een voorbeeld van een crowd making strategie die belangrijk is voor je marketing aanpak. Je toekomstige gebruikers werf je als startup niet bij de lancering van je product of dienst. Dat is oude en dure marketing, via oude en dure communicatiekanalen. Een slimme strategie is bijvoorbeeld crowdfunding te gebruiken als marketing aanpak voor je toekomstige gebruikers. Ook al heb je op dat moment geen 'extra' funding nodig. Je gebruikt het kanaal om je crowd te werven. En vergis je niet dat kan als een vliegwiel en 'boost' werken. Je werft op die manier fans en toekomstige klanten. Bovendien krijg je regelmatig feedback waar je wat mee kunt doen. 

Zie hier een voorbeeld: http://youtu.be/cdBnSmlKeCc

Weergaven: 77

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Wierish Debipersad: Clear Channel neemt afscheid van de billboard

Wierish Debipersad is sinds de zomer van 2019 commercieel directeur van Clear Channel Nederland en zet vol in op digitaal. "We starten binnenkort met personalised ads in Q-Park-garages"

[Interview] Martijn de Kemp: Influencermarketing is toegankelijker, schaalbaarder en meetbaarder dan ooit

Martijn de Kemp is oprichter en CEO van content en influencer agency Storyboard

[Nederlands MediaNetwerk TV] Edward Knol over Born05

Edward Knol is sinds 2019 Managing Director van Born05. Het bureau is gespecialiseerd in de ontwikkeling van digitale producten, diensten en content die merken met mensen verbinden. Dit doen ze voor merken als KLM, KPN, Bol.com, Talpa Network, Unilever en Alzheimer Nederland

[Interview] Victor Knaap: Ik ben Sir Martin Sorrell’s adresboek uit mijn hoofd aan het leren

Victor Knaap is CEO van MediaMonks, dat in 2018 werd overgenomen door S4 Capital Group van Sir Martin Sorrell. Wat is er in de afgelopen anderhalf jaar gebeurd en hoe kijkt Knaap naar de toekomst van advertising?

[Interview] Errol Nayci: Hoogvliegers blaast het publiek weg met een mooi en meeslepend verhaal

Errol Nayci heeft productiebedrijf Storytellers Film & TV opgezet. Zaterdag 11 januari 2020 is zijn tweede dramaserie Hoogvliegers bij NPO1 te zien, over F16-vliegers. Nederlands MediaNetwerk interviewde hem

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Cor Hospes: Kappen met merkbouwen op sociale media, doe dat op je eigen contentplatform!

Ooit waren het supergezellige digitale kroegen voor oeverloos vermaak. Maar sociale media - zoals ook jij die jarenlang gebruikte - zijn veranderd in vervaarlijke laboratoria geregeerd door algoritmes, fake news, propaganda en nepaccounts

Jeroen Verkroost: kijkcijfers, kijktijd, zonder cookies, Hoogvliegers, software als wapen en meer

Jeroen Verkroost speurde internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Hoe dik wil je de koffie kijken?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik zit nu 22 jaar in het vak en was nog nooit bij Koffiedik Kijken geweest.

[Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: With Thanks van Wild Turkey en Unyoked

Wat gebeurt er in het buitenland op campagnegebied en zou het werken in Nederland? Maurice van Susante is Manager Global Content bij FrieslandCampina en geeft antwoord. Deze keer bespreekt hij de campagne With Thanks van Wild Turkey en Unyoked

[Column] Kenny de Vilder: De likeability van bosbranden

Wat zorgt ervoor dat de ene brand meer aandacht krijgt dan de andere? Ik heb er geen cijfers van, het kan aan mijn eigen online bubble liggen, maar krijg toch het idee dat Australië veel meer mensen écht raakt dan Brazilië of Californië

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden