Nederlands MediaNetwerk

De selectieve verontwaardiging van gekke Geertje


Het is weer eens zover: de Blonde God uit Venlo is hevig op zijn staart getrapt en zal daarom woensdag niet deelnemen aan het lijsttrekkersdebat in het Vara-programma Pauw & Witteman.

 

Aanleiding voor alle heibel is een spotprent op de Vara-site Joop.nl, waarin een plan van de PVV impliciet wordt vergeleken met de duistere praktijken van de nazi’s tijdens de Shoa. Op de tekening zien we Wilders van de achterzijde, gestoken in laarzen en een soort uniform, terwijl hij een rij mensen (uiteraard moslims) aanspoort om een ruimte te betreden met het woord ‘douche’ erop. De goede verstaander zal weinig moeite hebben om de strekking van deze prent te duiden. De tekening heeft vooral betrekking op het plan van de PVV om asociale elementen binnen de Nederlandse samenleving onder te brengen in speciale ‘tuigdorpen’. De PVV verkondigt het niet met apodictische stelligheid, maar tussen de regels door kan de oplettende lezer constateren dat het tuigdorp vooral een remedie is tegen de malheur die veroorzaakt wordt door Marokkaanse straatterroristen. Het profiel van Kamerlid Eric Lucassen leert ons namelijk dat blanke Nederlanders die hun buurtgenoten terroriseren met open armen worden ontvangen door de PVV.

 

Is de door Adriaan Soeterbroek vervaardigde prent smakeloos? Jazeker. Het gaat erg ver om de zionist Wilders, die weliswaar bevangen is door een rabiate vorm van xenofobie, in verband te brengen met de gruwelen van het naziregime. Maar betekent dit dat Wilders recht van spreken heeft? Nee, want een politicus die zelf zijn bestaansrecht en populariteit louter ontleent aan het provoceren, stigmatiseren en demoniseren van een specifieke bevolkingsgroep kan verwachten dat de bal ook een keer wordt teruggekaatst. Bovendien hamert Wilders zelf constant op het aambeeld van de voor hem onfeilbare vrijheid van meningsuiting, vooral als hij zijn gebruikelijke stokpaardjes berijdt om zijn kruistocht tegen de islam extra kracht bij te zetten. De proleten voor culturele, intellectuele en ecologische verloedering laten het lijsttrekkersdebat in het epicentrum van de linkse kerk dus letterlijk links liggen. Inhoudelijk hoeven we daar niet rouwig om te zijn. Goede argumenten uit de monden van PVV’ers zijn net zo zeldzaam als poema’s in Limburg. Bovendien is gekke Geertje toch al niet zo dol op openbare discussies waarin zijn argumenten kritisch tegen het licht worden gehouden. Liever opereert hij als roeptoeter vanaf de zijlijn. Weinig kans op weerwoord en, in het tijdperk van de licht verteerbare mediacratie, genoeg toehoorders. Jammer genoeg zal Wilders dit incident weer gebruiken om een larmoyante klaagzang aan te heffen over hoe erg hij wel niet wordt gedemoniseerd door het linkse establishment en allerlei ander progressief tuig. Het is dus de vraag of Soeterbroek met de gewraakte tekening niet zijn doel voorbij heeft geschoten.

Weergaven: 106

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Katie Blair (Xandr): Dankzij onze openheid kunnen uitgevers onbeperkt transacties afwikkelen met kopers

DPG Media heeft een samenwerking aangekondigd met Xandr, een advertentieplatform van AT&T. Wat doet dit bedrijf precies? We spreken met Katie Blair, directeur van Xandr in Noord-Europa.

[DeInfluencer50] Monique Smit: Ik post over herkenbare dingen die ik meemaak als jonge moeder

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we Monique Smit.

[Interview] Shantia Farshidzad: Data-analyse helpt de motieven van de klant te doorgronden

Shantia Farshidzad is partner bij het in data-analyse gespecialiseerde bedrijf 4orange. We spreken hem over optimaliseren van de relatie met de eindklant en weten wat hem beweegt

[DeInfluencer50] Jill van Dooren: Ook dit jaar maak ik een vlogmas

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari spreken we met Jill van Dooren. Ze was zondag 8 november ook te zien in First Dates Specials

[DeInfluencer50] Julia Mekkes: Ik zou wel een eigen kleding- of tassenlijn willen opzetten

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we met Julia Mekkes

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Over Obama's angst, Anti-Black Friday en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Fotokracht

“Een boek zegt meer dan duizend woorden”, hoorde ik een bekende cabaretier eens zeggen. “Da’s logisch”, zou een bekende voetballer hebben gezegd. De originele uitspraak heeft betrekking op een foto

[Column] Paola Cassone: Culturele misser: de Duitse spot over corona

Vorig week zat mijn mailbox vol met lovende artikelen over de recente coronacampagne van de Duitse overheid; een drietal televisiespotjes (of online video’s) met de hashtag #besondereHelden

[Column] Jennifer Feaster: Micro-influencers versus macro-influencers

Influencermarketing is een zinvolle investering voor merken gebleken: in een recente Twitter-enquête zei 49 procent van de respondenten dat ze vertrouwen op aanbevelingen van influencers bij het doen van aankopen

Jeroen Verkroost: Over John de Mol, Amazon, Xbox, Playstation en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden