Nederlands MediaNetwerk

Dit artikel is ervoor bedoeld prospects in dit netwerk een idee te geven van de praktijk van een zelfstandig ondernemer in de wereld van de (ambtelijke) ondersteuning van het (openbaar) bestuur. Het gaat in dit artikel om de vraag wat flexibel werk in de praktijk kan zijn. Wat een kleine zelfstandig ondernemer (kzo) kan doen voor een grote organisatie (ook van de overheid), kan hij doen voor elke grote complexe organisatie. Ook daarmee draagt hij bij aan de flexibilisering van arbeid.

Ik ben Geertjan Benus, sinds 1993 de eigenaar van Notutekst. Ik werk voor de overheid en non profit organisaties. Mijn werk, secretaris, notulist, bestaat vooral uit het verzamelen van informatie en het schrijven van verslagen. Ik schrijf onder meer bestuursverslagen. Ik verdiepte mij sinds 2009 in kwesties die te maken hebben met de positie van de notulist bij het openbaar bestuur. Ik gaf daarmee mijn betrokkenheid inhoud.

Sinds nu ruim een half jaar heb ik een opdracht vanuit een enkelvoudige onderhandse aanbesteding bij een lokaal bestuur. Voor de overheid besta ik niet meer als zzp-er sinds de wet DBA (de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties). Daarvoor moest een oplossing komen. Ik werkte daaraan graag mee. Ik heb nu als kzo een raamcontract bij de overheid.

In november 2016 werd Notutekst benaderd door één van de grootste brancheorganisaties van Nederland. Die vroeg mij gedurende een beperkte tijd de verslaglegging te verzorgen van het bestuur en van het Algemeen Bestuur. In die periode zocht de organisatie een nieuwe bestuurssecretaris.  Het ging om vergaderingen van 3 – 4 uur. Notutekst leverde de bestuursverslagen steeds binnen 24 uur.

De wijze van werken

Om dat te kunnen, oriënteerde ik mij op mijn opdracht door gesprekken te voeren met mijn opdrachtgever. Deze brancheorganisatie is een grote complexe organisatie. Het is ondoenlijk om alle ins en outs in korte tijd te leren kennen. Dat is ook niet nodig wanneer de opdrachtgever zijn werk goed op orde heeft.

Het werk bij deze organisatie is goed gestruc­tureerd en ik kreeg antwoord op vragen die ik relevant vond om te stellen na het lezen van voor mij essentiële stukken. Bovendien stelde mijn opdrachtgever mij in de gelegenheid direct na afloop van de vergaderingen mijn aantekeningen met mij te bespreken. Hierdoor kreeg ik een reëel beeld van het product dat van mij verwacht werd: geen uitgekristalliseerde verslagen voor het bestuur, maar verslagen ten behoeve van het management van de organisatie waarmee het voor zijn bestuur aan de slag kon.

Flexibiliteit

Zo, of hoe dan ook door andere prospects gewenst, kan Notutekst dit doen voor elke willekeurige opdrachtgever. Het gaat er steeds om het product te leveren dat de opdrachtgever wil hebben en waarmee die direct uit de voeten kan.

Op die manier wordt werk flexibel in elke organisatie: doet zich bij een bedrijf of een organisatie een plotselinge situatie voor, kan een kleine ondernemer zoals Notutekst, snel reageren en benut hij zijn vaardigheden voor de opdrachtgever. Jarenlange ervaring maakt dat ik mij snel kan inwerken. Ik kan vanaf dag één in de plotseling ontstane behoefte voorzien, of ik zorg ervoor dat te kunnen.

De huidige sfeer waarin kleine ondernemers werken

Lastig is dat grote opdrachtgevers veel ingewikkelde klussen door kleine ondernemers voor onwaarschijnlijk houden. Vanaf een afstand zien zij de kzo vaak als een doorsnee werker. Zeker in de huidige tijd. De redenering is dan: anders was hij wel in vaste dienst gegaan.

Om te weten waartoe ik in staat ben, doen opdrachtgevers er goed aan met mij ervaring op te doen.  In de huidige sfeer rond de DBA heeft dat nogal wat voeten in de aarde. De bemiddelingsbureaus namen de rol van opdrachtgever over, en dan niet alleen voor de overheid. Kleine zelfstandig ondernemers die onder meer in collegiaal verband producten leveren aan opdrachtgevers, dragen anno 2017 nog steeds volop bij aan de flexibilisering van arbeid. Dat blijkt wel uit het onderstaande bericht in Trouw van 17 januari 2017. Lees voor zzp wat mij betreft kzo:  

Weergaven: 145

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Niels Baas over NLZIET: Nederlandse tv online live, terug- of vooruitkijken

NLZIET bundelt het aanbod van NPO, RTL en SBS op hun online videoplatform. Een weerwoord tegen buitenlandse platforms als Netflix en YouTube

[Interview] Jasper Bronner over het identificeren van cultuur

Samen met Hofstede Insights zette MediaCom het onderzoek Cultural Connections op, een cultuurmarketingstudie uitgevoerd in 63 landen onder 60.000 consumenten. Wij spreken Jasper Bronner, Business Science Director van MediaCom, over de resultaten

[Interview] Julien Galand over Pepsi MAX®' LOVE IT. LIVE IT. FOOTBALL-campagne

Pepsi MAX® lanceerde onlangs de internationale 2018 LOVE IT. LIVE IT. FOOTBALL-campagne. In Nederland bestaat deze uit limited edition spelersverpakkingen en digitale content. Wij spreken met Julien Galand, marketingmanager

[Interview] Diana Matroos over BNR Beeldbepalers

Begin april is BNR Beeldbepalers van start gegaan; het wekelijkse radioprogramma waarin de rol van communicatie, media, creatie en marketing wordt geanalyseerd. Wij spreken met Diana Matroos, presentator van BNR Beeldbepalers

[Interview] Floris de Vries over de MediaTestDag

Het onderzoeksbureau MediaTest organiseert 15 mei de MediaTestDag: een dag waarop alle medewerkers van MediaTest gezamenlijk binnen 24 uur een onderzoek van begin tot eind zullen uitvoeren. Wij spreken met Floris de Vries van MediaTest

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Onze Lieve Google

Arjan Lubach vroeg zich af hoe het duivelse Facebook te beteugelen, of weer op het rechte pad te krijgen. Dat gaat niet lukken Arjan, want wij aanbidden allen Mammon, de geldduivel. Het is juist Mammon die het leven op aarde bepaalt

[Column] Marc Stubbé: Facebook en het vertrouwen in de media

Onder de grootgebruikers van persoonlijke data zijn de technologiegiganten Facebook en Google: hun businessmodel is gebouwd op de handel in persoonlijke data. Wij hebben menig schandaal met datalekken achter de rug

[Column] Frank Waals: Cursiefje

Sinds enkele jaren hebben we er een nieuw fenomeen bij: columns die nieuws worden omdat ze geplaatst worden. Denk aan de tirade van Youp van ’t Hek over de falende klantenservice van T-Mobile

[Column] Marianne van Soomeren: Ik ben geen trol!

Door social media verspreiden we vooral een mooi, succesvol beeld van onszelf, al dan niet een beetje opgepoetst. Juist al dat succes, al dat blije, maakt mensen onzeker. Want niet alles gaat natuurlijk altijd crescendo

[Column] Erwin Fisser: Oude mensen vs. het internet

Ongeveer vijf jaar geleden zag ik in een documentaire een Schotse socioloog commentaar leveren op de maatschappelijke - nadelige - gevolgen van internet. De documentairemakers lieten in de volgende scene Evgeny Morozov zien, die naar het fragment keek. Met een brede grijns gaf hij zijn commentaar: "That's what you get when old people start talking about the internet"

Badge

Bezig met laden...

© 2018   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden