Nederlands MediaNetwerk

Dit artikel is ervoor bedoeld prospects in dit netwerk een idee te geven van de praktijk van een zelfstandig ondernemer in de wereld van de (ambtelijke) ondersteuning van het (openbaar) bestuur. Het gaat in dit artikel om de vraag wat flexibel werk in de praktijk kan zijn. Wat een kleine zelfstandig ondernemer (kzo) kan doen voor een grote organisatie (ook van de overheid), kan hij doen voor elke grote complexe organisatie. Ook daarmee draagt hij bij aan de flexibilisering van arbeid.

Ik ben Geertjan Benus, sinds 1993 de eigenaar van Notutekst. Ik werk voor de overheid en non profit organisaties. Mijn werk, secretaris, notulist, bestaat vooral uit het verzamelen van informatie en het schrijven van verslagen. Ik schrijf onder meer bestuursverslagen. Ik verdiepte mij sinds 2009 in kwesties die te maken hebben met de positie van de notulist bij het openbaar bestuur. Ik gaf daarmee mijn betrokkenheid inhoud.

Sinds nu ruim een half jaar heb ik een opdracht vanuit een enkelvoudige onderhandse aanbesteding bij een lokaal bestuur. Voor de overheid besta ik niet meer als zzp-er sinds de wet DBA (de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties). Daarvoor moest een oplossing komen. Ik werkte daaraan graag mee. Ik heb nu als kzo een raamcontract bij de overheid.

In november 2016 werd Notutekst benaderd door één van de grootste brancheorganisaties van Nederland. Die vroeg mij gedurende een beperkte tijd de verslaglegging te verzorgen van het bestuur en van het Algemeen Bestuur. In die periode zocht de organisatie een nieuwe bestuurssecretaris.  Het ging om vergaderingen van 3 – 4 uur. Notutekst leverde de bestuursverslagen steeds binnen 24 uur.

De wijze van werken

Om dat te kunnen, oriënteerde ik mij op mijn opdracht door gesprekken te voeren met mijn opdrachtgever. Deze brancheorganisatie is een grote complexe organisatie. Het is ondoenlijk om alle ins en outs in korte tijd te leren kennen. Dat is ook niet nodig wanneer de opdrachtgever zijn werk goed op orde heeft.

Het werk bij deze organisatie is goed gestruc­tureerd en ik kreeg antwoord op vragen die ik relevant vond om te stellen na het lezen van voor mij essentiële stukken. Bovendien stelde mijn opdrachtgever mij in de gelegenheid direct na afloop van de vergaderingen mijn aantekeningen met mij te bespreken. Hierdoor kreeg ik een reëel beeld van het product dat van mij verwacht werd: geen uitgekristalliseerde verslagen voor het bestuur, maar verslagen ten behoeve van het management van de organisatie waarmee het voor zijn bestuur aan de slag kon.

Flexibiliteit

Zo, of hoe dan ook door andere prospects gewenst, kan Notutekst dit doen voor elke willekeurige opdrachtgever. Het gaat er steeds om het product te leveren dat de opdrachtgever wil hebben en waarmee die direct uit de voeten kan.

Op die manier wordt werk flexibel in elke organisatie: doet zich bij een bedrijf of een organisatie een plotselinge situatie voor, kan een kleine ondernemer zoals Notutekst, snel reageren en benut hij zijn vaardigheden voor de opdrachtgever. Jarenlange ervaring maakt dat ik mij snel kan inwerken. Ik kan vanaf dag één in de plotseling ontstane behoefte voorzien, of ik zorg ervoor dat te kunnen.

De huidige sfeer waarin kleine ondernemers werken

Lastig is dat grote opdrachtgevers veel ingewikkelde klussen door kleine ondernemers voor onwaarschijnlijk houden. Vanaf een afstand zien zij de kzo vaak als een doorsnee werker. Zeker in de huidige tijd. De redenering is dan: anders was hij wel in vaste dienst gegaan.

Om te weten waartoe ik in staat ben, doen opdrachtgevers er goed aan met mij ervaring op te doen.  In de huidige sfeer rond de DBA heeft dat nogal wat voeten in de aarde. De bemiddelingsbureaus namen de rol van opdrachtgever over, en dan niet alleen voor de overheid. Kleine zelfstandig ondernemers die onder meer in collegiaal verband producten leveren aan opdrachtgevers, dragen anno 2017 nog steeds volop bij aan de flexibilisering van arbeid. Dat blijkt wel uit het onderstaande bericht in Trouw van 17 januari 2017. Lees voor zzp wat mij betreft kzo:  

Weergaven: 289

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Gerrit Reinders: Adcombi slaat een brug tussen lokale communicatiedoelen en landelijke advertentieplatforms

Adcombi breidt local-advertisingtechnologie uit met video. Wij spreken met Gerrit Reinders, oprichter van Adcombi

[Interview] Roland Sars: Wij weten precies wat er in een video gebeurt

Roland Sars is ondernemer en CEO van Media Distillery. Het bedrijf gebruikt kunstmatige intelligentie op allerlei vlakken rondom video. We spreken hem over het inzetten van AI en andere recente ontwikkelingen

[Interview] Daan Zoetmulder: Als je de klant centraal stelt, behaal je successen

Wayne Parker Kent won de Content Marketing Award voor het Beste Multiyear Contentprogramma met het platform Android & You, ontwikkeld voor Samsung en Google. We spreken met met Daan Zoetmulder, Managing Director

[Interview] Bert van der Veer over de biografie van Mister Veronica, Rob Out

Bert van der Veer is programmamaker, oud-programmadirecteur, schrijver en mediadeskundige. Nederlands MediaNetwerk sprak Bert van der Veer over de biografie van Mister Veronica, Rob Out

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[MediaWeek] Bas Vlugt: Eva | Beau | John

Het slagveld van de media lag er afgelopen week weer boeiend bij. Maandag begint nog alles rustig.Talpa Network geniet van de 1,2 miljoen kijkers die Chateau Meiland trekt op SBS6. Linda en Jildou zitten bij Jinek, om…

Jeroen Verkroost: Zingende handtassen, waarom? Hoe hack je Waze? Louis Vuitton met Supreme? Redt Dematerialization de planeet?

Naast Issey Miyake investeren grote merken zoals, HSBC, BMW en Mastercard allemaal in Sonic Branding, want de Age of Voice breekt aan en elk product krijgt zijn eigen geluid. Ik ben enorm benieuwd hoe een levensverzekering of een pak beschuit straks klinkt

[Column] Michiel Rotteveel: 10 tips voor geloofwaardige interne communicatie

Onlangs heeft Mediatest op een congres een succesvolle sessie verzorgd over geloofwaardige interne communicatie. Geloofwaardige interne communicatie is namelijk cruciaal voor een goede reputatie onder de medewerkers

[Column] Jerome Kuijken: De publieke omroep reclamevrij: moeten we dat wel willen?

Alle superirritante (“Ja, maar het werkt toch?”) commercials hebben ervoor gezorgd dat mensen het beu zijn. Ik denk dat we daarom de mening van het volk moeten accepteren. Heel erg jammer voor adverteerders en bureaus die wel hun best doen om iets moois en waardevols te maken voor hun doelgroep

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Nieuwe reclamestroming geboren

Laten we in tijden van deep fake-video’s eens een keer het goede voorbeeld geven. Als de roep om eerlijke en bewuste producten toeneemt, moet dat ook gelden voor reclame

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden