Nederlands MediaNetwerk

Het bouwen aan een sterke reputatie is de manier om ‘fit for the future’ te blijven

Reputatiemanagement wordt hoofdzakelijk gebruikt door grote multinationals en toch is werken aan reputatie voor elke onderneming essentieel. Ik zie zelf het belang ervan toenemen. Zonder reputatie is de kans op succesvolle toekomst steeds kleiner aan het worden.

 

Zo kunnen bacteriën in het ijs van een ijssalon en het bekend worden daarvan al funest zijn en het bedrijf ten gronde richten.

 

De auteurs Fumbrun en Van Riel spreken bij een sterke reputatie van het op orde hebben van vijf fundamenten.

Zichtbaarheid

Klanten willen eigenlijk alles weten van het bedrijf om te kunnen oordelen of ze de producten en diensten af willen nemen. Zichtbaarheid voor een bedrijf of organisatie is best lastig. Positief in het nieuws helpt beter dan grote investeringen in reclame maar het moet ook van betekenis zijn. Je mag er niet mee te koop lopen want daar wordt snel doorheen geprikt. Het is dus balanceren. Vermijd de kans op negatief in het nieuws komen want die kans is vele malen groter dan positief en werkt heel lang door. Veel bedrijven realiseren zich dat niet maar ik hoef maar het merk Fiat te noemen. Iedereen herinnert zich nog het feit dat Fiat auto’s roesten en denken dat nog steeds terwijl dat allang niet meer zo is.

Transparantie

Als je aan je stakeholders letterlijk alles vertelt wat je doet en waarom, zal je reputatie stijgen. Je wordt geloofwaardiger en als betrouwbaar beschouwd. Je volstaat niet met alleen de zichtbare transparantie zoals bijvoorbeeld een open keuken in een restaurant maar ook de meer onzichtbare transparantie zoals arbeidsomstandigheden, visie en leiderschap. Om bij het restaurant te blijven, geen verse tong serveren als de voortplanting van de vissoort plaatsvindt, is een goed voorbeeld. Met andere woorden, zorg ervoor dat je dat alles van je bedrijfsvoering zichtbaar hebt en met overtuiging naar buiten brengt. Het zal je helpen een sterke reputatie te verkrijgen of te behouden.

Onderscheid

Het actief bezig zijn met het voortdurend onderscheidend zijn ten opzichte van je concurrenten of beter nog onvergelijkbaar worden en blijven is eveneens heel belangrijk voor het versterken van je reputatie. Vaak zien klanten het verschil niet meer tussen de merken en neemt de voorkeur voor een product of dienst snel af. Zelf gebruik ik het simpele voorbeeld dat stofzuigers, maar ook koffiezetapparaten met een steeds korter snoer worden geleverd en je daarin te onderscheiden kan al heel eenvoudig werken. Maar uiteraard volgt de concurrent hierin snel en is het slechts een tijdelijk onderscheid. De echte verbetering vindt pas plaats als je je structureel en substantieel weet te onderscheiden. Dan word je de mentale leider in de markt en creëert daarmee een ijzersterke reputatie.

Consistentie

Voorkom dat klanten met verschillende afdelingen te maken krijgen in het klantcontact. Wees consistent in je uitingen naar buiten. Het draagt allemaal bij aan de herkenbaarheid en de verwachtingen. Zorg ervoor dat je waarmaakt van wat je de klanten belooft.

Authenticiteit

Pas als je de vier voorgaande fundamenten goed op orde hebt zal het je waarschijnlijk ook lukken om authentiek in de markt te staan. Een goed voorbeeld is het Vlaamsch Broodhuys. Dit bedrijf laat brood weer bijzonder zijn en gemaakt van beste grondstoffen door gebruik te maken van de traditionele bereidingsmethoden. Maar ze willen tot aan de klant alles in de hand hebben en hebben er daarom voor gekozen het ook met eigen vrachtwagens te leveren om daarmee de hygiëne te kunnen garanderen en snel te zijn zodat de producten ook echt vers zijn. Authentiek word je echter niet zomaar daar moet je veel voor doen maar de eerste vier fundamenten helpen je wel goed op weg.


Lees meer: http://www.sabasblog.nl/blog/

Weergaven: 331

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interviews] Video-interviews tijdens Online Radio Awards

Tijdens het symposium van de Online Radio Awards is een aantal toonaangevende sprekers geïnterviewd, onder wie Jeroen de Bakker, Kamran Ullah, Marvin Jacobs van Airborne, Elger van der Well, Wim Eikelboom Arjan Snijders en Liedewij Hentelaar

[Interview] Video-interview met Matthias Scholten, directeur FC Group (RTL Group)

Een video-interview met Matthias Scholten, directeur van FC Group, over de televisiemarkt en FC Group, de creatiepoot van RTL Group

[Interview] Video-interview met Ton Rozestraten over marktontwikkelingen en Screenforce Day

Een uitgebreid video-interview met Ron Rozestraten, voorzitter Screenforce en CCO RTL Nederland, over de televisiemarkt, ontwikkelingen en Screenforce Day

[MediaBelofte 2020] Genomineerd: Linda Mertens, oprichter en hoofdredacteur van Normaal Gesproken

Linda Mertens is oprichter en hoofdredacteur van Normaal Gesproken. Zij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2020. Wij spreken haar

[MediaBelofte 2020] Genomineerd: Amanda Bosma, Audio & Content Lead bij JUKE

Amanda Bosma is Audio & Content Lead bij JUKE. Zij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2020. Wij spreken haar

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Marvin Jacobs: Generation Headphone bereik je niet meer via het scherm

Podcastluisteraars doen altijd iets anders terwijl ze luisteren: autorijden, huishoudelijke klusjes of sporten. Allemaal momenten waarop je als merk normaal gesproken geen rol van betekenis speelt

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Bold Bud, smakeloos Aegon en feel good Unox

Terwijl heel bierproducerend Nederland zich met campagnes richt op 0.0, hipster-ness of de historie van het merk, blijft er ongemerkt een vakje leeg. Het bier van nu, het bier van jou. Dat moet de strateeg hebben gedacht die Bud in Nederland mocht introduceren. En geef haar of hem eens ongelijk

[Column] Cor Hospes: Kloterige kijkcijfers

Programmamanagers, zendermanagers, marketeers... ze hangen aan het infuus van cijfers. Ze willen likes en linkjes turven, ze willen torenhoge rapporten met kijk- en luistercijfers. Ze willen weten wat hun acties en campagnes opleveren. Ze willen meten, omdat ze bang zijn dat ze het anders niet begrijpen

[Column] Marianne van Soomeren: Wie heeft de grootste banaan?

Op 8 oktober was het Screenforce Day, de dag dat we met zijn allen het medium televisie vieren. Op het podium was het een komen en gaan van onze broadcasters die met ronkende verhalen en flitsende filmpjes vertelden over hun eigen successen en avonturen op digitaal en datagebied

Jeroen Verkroost: AI, voice bij DPG Media, Instagram Threads, Mediamonitor, Kramp, zoektocht  

Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) ‘ziet kansen in de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie om menselijk denkvermogen te imiteren en zelfstandig problemen op te lossen’

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden