Nederlands MediaNetwerk

Het mobiel - en social media gebruik van Suriname

[door Richard Otto] Sinds kort geef ik met mijn bedrijfMobile Marketing Nederland advies aan het nieuwe Surinaamse mobiele kortingsplatform IDEALshoppenvan Mi2. Volgende week ga ik met Jesse Goedel van social media bureau WeDigital op bezoek om op gebied van mobile marketing strategie en social media advies te geven en een verdere uitrol met nabij gelegen landen te realiseren. Suriname is verwantschapsland van Nederland en het enige Nederlands sprekende land van Zuid Amerika. Hierbij neem ik het digitale media gebruik van dit land onder de loep.

Het medialandschap in Suriname is totaal anders dan Nederland. Uiteraard spelen de ligging en het aantal inwoners (560.000) daar een belangrijke rol in. 

Telecompenetratie
Op gebied van telecom zijn er in Suriname drie spelers: Telesur (overheid is eigenaar), Digicel (ook actief in Caribisch gebied) en het kleinere Uniqa van Intelsur en United Telecommunications Services (UTS). De mobiele penetratie is met 137% in Suriname opmerkelijk hoog. Veel Surinamers hebben abonnementen bij drie verschillende providers. Terwijl de mobiele penetratie zeer hoog is, blijkt de internet penetratie in Suriname voor een Zuid Amerikaans land juist relatief laag te liggen. 130.000 huishoudens, waarvan circa 25% internet thuis hebben. De rest heeft toegang via werk, smartphone, internet cafés

Smartphones
In Nederland heeft Android en iPhone gezamenlijk een smartphone marktaandeel van circa 90%. Blackberry is hier de laatste twee jaar in snel tempo onder de 6 % gezakt. In Suriname daarentegen is BlackBerry far out de belangrijkste smartphone. Zo'n 20% van de Surinamers bezit een Blackberry, waarvan 75% over internet via EDGE beschikt. Android en iPhone zijn upcoming, maar hebben een zeer beperkt marktaandeel. Dit zal ondermeer komen dat het 3G netwerk nu pas goed wordt uitgerold en de snelheid daarvan stapje bij stapje beter aan het worden is. 

Social Media
Het social media gebruik in Suriname bestaat voornamelijk uit Facebook. Meer dan 100.000 Surinamers zijn Facebook lid, oftewel 22 % van de bevolking (64 % van de online populatie). 
In Nederland is 44% van de bevolking Facebook gebruiker(49% van de online populatie). 

Mobile Marketing Bureaus
Er zijn in totaal twee bureaus op mobile marketing actief. Dit lijkt begrijpelijk op een totale bevolking van 560.000 mensen, maar is relatief weinig ten opzichte van Nederland, waar circa 250 mobiele bureaus actief zijn met merken. Daarnaast ligt er nog een enorm potentieel, wanneer je Aruba, Bonaire, Curacao en St. Maarten (zo'n 300.000 inwoners) hierin meeneemt.

Weergaven: 269

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

[Interview] Lucio Messercola: Commercie en kwaliteit gaan wel degelijk hand-in-hand

Lucio Messercola is een van de genomineerden van DeProducenten50, de nieuwste lijst van DeMedia100. De autodidact is eigenaar van Messercola en produceert zowel commerciële als redactionele films, series en video's

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

[Commercial Review] Folkert Langeveld: Bold moves van Samsung en T-Mobile, KIA uit de comfortzone en de P van KLM en Unox

De ambitie van het House of no limits-project van Samsung en T-Mobile maakt het voor mij al direct een opvallende en spannende gebeurtenis. Een film? Op YouTube? Met al deze bekende namen? Fred Teeven? Het bevat alle elementen die YouTube en social leuk maken

Jeroen Verkroost: feedback, TikTok, Britney Spears, redders van de journalistiek en meer

Als onderdeel van mijn werk coach ik een aantal mensen. Tenminste, van mijn vrouw mag ik het geen coaching noemen, want ik geef advies. En dat is niet hetzelfde, vindt zij, geaccrediteerd coach

[Column] Paola Cassone: Het Peter Pan-complex

Heb je ooit stilgestaan bij het aantal stereotypen en vooroordelen dat in ons culturele DNA is ingebed? Er is één die er vaak uitspringt: de 50-plusser

[Column] Marloes Rusting: De rode lampion

Marloes Rusting is Client Director bij Initiative. Voor Nederlands MediaNetwerk dook ze in het fenomeen Halloween

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden