Nederlands MediaNetwerk

De afgelopen dagen heb ik intens het nieuws rond Joran gevolgd en met name hoe er in Peru op wordt gereageerd. Ik heb zelf vier jaar in Lima gewoond en ken het land vrij goed.

Wat opvalt is de enorme aandacht die de moord krijgt, en het nationale sentiment dat een rol lijkt te spelen. In Lima worden dagelijks mensen vermoord, ook veel jonge vrouwen. Natuurlijk gaat het hier om de dochter van een vooraanstaande publieke figuur, waardoor de zaak al vrij snel grote media-aandacht krijgt. Maar er lijkt nog iets mee te spelen.

Meestal worden moorden in Peru gepleegd door mede-Peruanen. Vaak gaat het om geweld in de relatiesfeer, seksueel geweld of beroving. Veel Peruanen vinden dat ze in een barbaarse samenleving wonen, en ze kijken op tegen westerse landen die in hun ogen veel beschaafder zijn. Toen ik een Peruaan eens vertelde dat in Nederlander mijn fiets was gestolen, reageerde hij vol ongeloof en zei: "Zeker door een buitenlander?" Want Nederlanders, en westerlingen in het algemeen, doen dat soort dingen niet, denken ze.

Het feit dat nu een van die westerlingen, een Nederlander, mogelijk een Peruaans meisje heeft omgebracht, lijkt wel haast een soort eigenwaarde van de Peruanen naar boven te brengen dat zegt: Zie je wel, wij zijn zo slecht nog niet als samenleving. De snelle aanhouding van Joran (weliswaar door de Chilenen waar de Peruanen een ambivalente verhouding mee hebben zoals Nederlanders met Duitsers) zorgt nog voor extra nationale zelfvertrouwen, ja, haast trots. Niet voor niets werd Joran bij aankomst in Lima als een trofee aan de pers getoond. "We've got him!" We hebben de slechterik te pakken, dus zijn wij de 'good guys'.

Overigens gebeurde hetzelfde met bijvoorbeeld veroordeelde terroristen zoals Lichtend Pad-leider Guzman, die als een wild dier achter tralies werd getoond, en met de Amerikaanse Lori Berenson, die mogelijk vervroegd vrij komt na 15 jaar cel. Het is alsof het kwaad moet worden bezweerd door het te tonen aan de massa's, alsof het daardoor iets van haar kwaadaardigheid kwijt raakt. Joran wordt zo het symbool van een grote boze buitenwereld. En als ik weer eens aan een Peruaan vertel dat mijn fiets is gestolen in Nederland, zullen ze me waarschijnlijk niet meer vol ongeloof aankijken.

Weergaven: 59

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Dom en dommer

In de steeds zichtbaardere strijd tegen nepnieuws en taps toelopende informatiefuiken is een initiatief van D66, de partij van ja zeggen maar nee doen, en twijfelpartij CDA gelanceerd

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Help content for hot leads and short sales

Help content claims your leadership par excellence. If you show-and-tell your pride and passion for what you do, and know how to do this in an informative and functional way, you proof that know what you are doing. And that’s (part of) being a leader

[Column] Paola Cassone: Wat ons blij maakt tijdens de coronacrisis

Alle beetjes helpen in deze sombere tijden: daarom heb ik het Ipsos Global Happiness 2020 onderzoek gelezen, waarin voor het eerst Nederland ook wordt gemeten, samen met 26 andere landen

[Column] Dolly van den Akker: Contentmarketing begint nooit met content

Merken zien steeds beter in dat relevante content het verschil maakt in het leggen van echt en langdurig contact met consumenten. Zeker nu consumenten earned media en owned kanalen als betrouwbaarder ervaren dan paid media

Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden