Nederlands MediaNetwerk

Door Echrak Baz. Voor de koningsgezinden was april een goede maand. Op 29 april stond in het teken van Prins William en Kate. De hele wereld kon meegenieten van hun royal wedding en... van Pippa. Gedurende de hele dag zaten veel Nederlanders voor de buis gekluisterd, zowel thuis als stiekem op het werk via stream.

Overdag deed de NOS live verslag vanuit Londen met Eva Jinek. Gemiddeld keken er maar liefst 2.241.000 personen (gemiddelde kijkdichtheid van 14,7%) naar de uitzending. Niet alleen NOS was in de ban van het huwelijk, ook SBS 6, met een speciale William & Kate-uitzending met 435.000 kijkers.

De Wereld Draait Door
 besteedde ook volop aandacht aan het kersverse echtpaar. En niet tevergeefs, het programma scoorde hoger dan normaal met een gemiddelde kijkdichtheid van 6,1% dat gelijk staat aan 926.000 personen. Uiteraard kon RTL Boulevard niet achterblijven met een uitgebreide uitzending van het huwelijk met onderwerpen als de bruidsjurk, de koets en natuurlijk De Kus.

Onze eigen Koningin lijkt wat minder populair als we gaan kijken naar de kijkcijfers. Op Nederland 1 werd de Koninginnedag uitgezonden. 1.997.000 personen keken naar Koningin Beatrix en haar gevolg.

Als we het toch over vorsten en prinsen hebben, dan moeten we het ook hebben over de koning van de Nederlandse televisie: John de Mol. De Amerikaanse zender NBC is zeer enthousiast over The Voice of America, die John de Mol in Amerika heeft geïntroduceerd. NBC heeft het de afgelopen periode moeilijk gehad met tegenvallende kijkcijfers en is daarom intens blij met de talentenshow.

John hield zijn hart vast en hoopte op 8 miljoen kijkers. De eerste aflevering heeft maar liefst 11,8 miljoen kijkers getrokken. De Verenigde Staten heeft ruim 308 miljoen inwoners, dus 11,8 miljoen kijkers lijkt voor een land als Amerika niet veel, maar John én NBC zijn erg tevreden. Vooral met een tegenprogrammering als Dancing with the Stars (13 miljoen kijkers), Glee (8,5 miljoen kijkers) en de herhaling van NCIS: Los Angeles (11 miljoen kijkers).

Niet alleen in Amerika maakte John de Mol nieuws, maar ook in Nederland. Talpa heeft, samen met SanomaSBS Broadcasting overgenomen. Sanoma Media heeft 67% van SBS gekregen en Talpa 33%. Telegraaf Media Groep was in eerste instantie ook geïnteresseerd in de overname, maar haakte af vanwege de hoge prijs, 1 miljard euro.

Het is goed dat er verandering komt bij SBS. De zender SBS 6 heeft het programma Afvallers XXL voortijdig moeten stopzetten vanwege de tegenvallende prestaties. Het programma had ongeveer 470.000 kijkers, terwijl in 2008 het programma 770.000 kijkers had. Een mogelijke oorzaak is de tegenprogrammering de filmavond op RTL 5 en Bouwval gezocht op RTL 4. Gelukkig heeft de zender ook een meevaller: Peter R. de Vries misdaadverslaggever is terug op televisie. Het nieuwe seizoen is goed begonnen met een gemiddelde kijkdichtheid van 8,7%, dat is gelijk aan 1.327.000 kijkers. 

April is voor Alphen aan den Rijn niet goed begonnen. Door de tragedie op 9 april is het Journaal van 18:00 uur op Nederland 1 goed bekeken met een gemiddelde kijkdichtheid van 10,4%. Dat zijn 1.508.000 kijkers. Het Journaal van 20:00 uur had die dag de meeste kijkers, namelijk 2.863.000 kijkers.

De Nederlander lijkt graag naar herenigingen van gezinnen en familieleden te kijken. Zo is op Nederland 1 het programma Spoorloos succesvol begonnen met het zesde seizoen. Elke aflevering kijken er ruim 2 miljoen personen. Ook Wie is mijn vader? is goed begonnen bij RTL 4. De eerste aflevering werd bekeken door ongeveer 1.093.000 personen. Wat wel apart is, is dat er maar één aflevering is uitgezonden en de serie verder gaat in de zomer. Is dit een nieuwe vorm van een try-out?

De grootste zenders in april 2011:

 

1.     RTL 4 – 19,3% (vorig jaar april 19,1%) +0,6%

2.     Nederland 1 – 13,7% (vorig jaar april 13,7%) -0,2%

3.     SBS 6 – 10,5% (vorig jaar april 12,4%) -15,1%  (grootste daler)

4.     Nederland 3 – 8,2% (vorig jaar april 8,8%) -6,9%

5.     RTL 5 – 7,5% (vorig jaar april 7,4%) +1,5%

6.   Veronica – 6,3% (vorig jaar april 6,8%) -6,4%

7.   NET 5 – 5,9% (vorig jaar april 5,8%) + 1,4%

8.     RTL 7 – 5,6% (vorig jaar april 5,3%) +7,1% 

9.     Nederland 2 – 3,6% (vorig jaar april 3,6%) +2,2%

10.  RTL 8 – 2,3% (vorig jaar april 2,6%) -13,1%

 

De special interest zenders:

 

11.  Discovery Channel – 1,1% (vorig jaar april 1,1%) +3,3%

12.  National Geographic Channel – 1,0% (vorig jaar april 0,7%) +39%  (grootste stijger)

13.  MTV – 0,9% (vorig jaar april 0,9%) -1,3%

14.  Eredivisie Live – 0,6% (vorig jaar april 0,3%) +7,7%

15.  Comedy Central – 0,5% (vorig jaar april 0,4%) +22,9% 

16.  Animal Planet – 0,3% (vorig jaar april 0,4%) -25,4%

 (Gemeten op de doelgroep 20-49 jaar)

 

Vergeleken met april 2010 is National Geographic Channel het meest gegroeid. Omdat het een kleine zender is met een klein marktaandeel, is een groei sneller te zien dan bij een grote zender. De succesvolle programma’s van NGC zijn Dog Whisperer, America’s Hardest Prisons en Air Crash Investigation. Comedy Central is veel gestegen vergeleken met vorig jaar.

De volgende maand (mei) zal in het teken van de ontknopingen van voetbalcompetities staan.  Zowel de Nederlandse competitie als de finale van de Champions League zorgen ervoor dat er veel voetbalfanaten voor de televisie zitten. We zijn benieuwd.



Echrak Baz
is RTV planner bij ZenithOptimedia

www.zenithoptimedia.nl

Weergaven: 99

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden