Nederlands MediaNetwerk

Kijkcijfers Oktober 2010: RTL4 behaalt hoogste marktaandeel in tien jaar


Door Patrick Horstman. De maand oktober 2010 zal niet alleen de geschiedenis ingaan als de maand waarin 22 mijnwerkers na tien weken worden gered uit de ondergrondse mijn in Chili of als de maand waarin het kabinet Rutte wordt beëdigd. Het is ook de maand waarin
RTL4 met 21,5% het hoogste marktaandeel van de afgelopen tien jaar behaalde binnen de doelgroep 20-49 jaar. Slechts driemaal eerder behaalde de zender de afgelopen tien jaar een marktaandeel hoger dan 20%. Dit succes komt niet alleen door
The Voice Of Holland, ook
Ik Hou Van Holland, Ushi & Loesie en
Van Der Vorst Ziet Sterren zorgen voor dit resultaat. Dergelijke cijfers vinden we niet bij alle exploitanten terug. Over de tegenvallende kijkcijfers van
SBS6 is al veel geschreven, het marktaandeel van oktober kan daar geen verandering in brengen. Met een marktaandeel van 11,5% binnen de doelgroep 20-49 jaar laat de zender de slechtst scorende oktobermaand van de afgelopen zeven jaar zien. Ten opzichte van oktober 2009 daalt het marktaandeel met maar liefst 22%.
Tina Nijkamp, directeur televisie bij SBS, zegt het probleem inmiddels gevonden te hebben. Het tij moet gekeerd worden door het naar voren halen van programmering als
Groeten Uit De Rimboe wat in 2005 voor het eerst te zien was op de zender. Ook het tweede seizoen van
Prins Zoekt Vrouw start eerder, ditmaal gepresenteerd door
Patty Brard. Men kan zich afvragen of deze wijzigingen kunnen zorgen voor de zeer noodzakelijke vernieuwing van de exploitant.
Nederland 1 heeft ook geen reden om te feesten. De publieke bereikszender verliest 15% marktaandeel in vergelijk met oktober 2009. De maand oktober is met een marktaandeel van 13,4% de op één na minst succesvolle maand van 2010.
Nederland 1 laat op de doelgroep 25-54 jaar een verlies zien van ruim 16%, op diezelfde doelgroep zien we op
Nederland 2 een verlies van 11%.
Nederland 3 laat op de doelgroep 20-34 jaar een daling zien van ruim 4% maar op de doelgroep 20-49 jaar stijgen ze met 1%.
SBS6 laat op de zenderdoelgroep Boodschappers met kind een verlies van 24% zien in vergelijking met oktober 2009. Bij
NET5 zien we op de zenderdoelgroep Vrouwen 20-34 jaar een daling van 23% en op
Veronica zien we op de zenderdoelgroep 20-34 jaar een daling van 8%.
RTL4 laat op de zenderdoelgroep Boodschappers met kind een stijging zien van 31% zien terwijl
RTL5 op de zenderdoelgroep 20-34 jaar een stijging van 7% noteert.
RTL7 vormt een uitzondering door op de zenderdoelgroep Mannen 20-49 jaar een daling van 12% te laten zien, deze kijkers zijn echter vooral naar
RTL4 gegaan aangezien het marktaandeel op diezelfde doelgroep daar 30% stijgt.
RTL8 richt zich dan op de doelgroep Vrouwen 20-49 jaar en laat een stijging van 7% zien.
Patrick Horstman is RTV planner bij ZenithOptimedia
www.zenithoptimedia.nl Lees van Patrick ook: -
Kijkcijfers September 2010: SBS in zwaar weer

Weergaven: 245

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden