Nederlands MediaNetwerk


Door Erwin Blom.
Demand Media ('Publishing What The World Wants To Know And Share') is een Amerikaans bedrijf in opspraak in sommige journalistieke kringen. Verslaggevers zijn kritisch over de onderneming die (tegen lage betaling) mensen inhoud laat produceren die aansluit op veel gestelde vragen op internet. Zoektermen worden geanalyseerd en als het idee bestaat dat er met Google advertenties meer geld te verdienen valt dan de productie kost, worden mensen aan het werk gezet om inhoud te produceren. Ook Google orienteert zich in die richting,
vertelt SEO By The Sea. Waar
Google van origine simpelweg de informatie van de wereld in kaart wilde brengen en daar zijn zoekkracht voor wilde gebruiken, lijkt de gigant nu ook een actieve rol te willen gaan spelen bij het verbeteren van de inhoudelijke kwaliteit van de zoekresultaten. Middels een systeem waar patent op aangevraagd is wil het bedrijf gaan analyseren op welke vragen of zoekopdrachten antwoorden komen die het publiek niet of onvoldoende tevreden stellen. Het resultaat kan weer beschikbaar worden gesteld (al dan niet betaald) aan partijen die aan de slag kunnen om passende antwoorden te produceren op onvoldoende beantwoorde vragen. Is dat journalistiek? Maakt dat uit? Het is research on demand, content on demand, inspelen op de behoefte van een publiek. Data analyse en data visualisatie zijn hot. Met alles wat we op internet doen genereren we data die informatie oplevert. Over voorkeur, over mening, over gebruik, over ontwikkeling. Bijvoorbeeld de NOS heeft een mooie toepassing.
NOS Pulse laat links 'real time' zien welke inhoud op de
NOS-site wordt bekeken en opgevraagd. Rechts is te zien waar mensen op de site naar zoeken. Het is informatie die de reactie helpt. Wat is populair? Wat leeft? Al moet uitgekeken worden met snel conclusies uit data trekken, de zoekopdrachten kunnen ook informatie opleveren over de site. Als mensen veelvuldig zoeken naar een onderwerp waar goed aandacht voor is, moet de opbouw van de site dan niet anders? Worden de juiste woorden wel gebruikt bij navigatie? Weer een mooie toepassing van de NOS, de organisatie die altijd al veelvuldig live op radio en televisie was, maar ook op internet steeds meer 'realtime' van de partij is.
www.erwinblom.nl
www.demandmedia.com www.nos.nl

Weergaven: 44

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden